x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Välj Slussenalternativet!
Man bör absolut bygga Slussenalternativet, Eftersom det betjänar stora delar av Södermalm (uppgångar på olika ställen, bland annat Medborgarplatsen). Bytesmöjligheterna är strålande och man får en extra "snabbtunnelbanelinje" genom stan (pendeltågen skall 2030 gå varannan minut). Den nya "snabbtunnelbanan" är ett utmärkt komplement för resorna inom staden, tex Slussen - Odenplan (ehhh... det kanske inte finns så många fler relationer förresten)
Re: Välj Slussenalternativet!
Men även Södra Station betjänas av stombusslinje (4) samt flera andra busslinjer. Visst är bytet till Mariatorget bedrövligt, men eftersom T-centralen ligger så nära och bytena där kommer att bli utmärkta, så kommer varken slussens långa gånger eller Södra stations promenad att bli nämnvärt bättre ändå. Dessutom finns idag möjlighet att byta till linje 18 vid Farsta samt inom en framtid förhoppningsvis även till linje 19 vid Älvsjö och tvärbanan vid Årstaberg.
Sedan skiljer det som sagt 1,2 GSEK.
Men det viktigaste torde ändå vara att Södra Station ligger i den mest tätbefolkade delen av Stockholm och Södermalm och är faktiskt den närmaste stationen både pendel och T-bana inräknad för flera tusen kunder. Dumt att lägga ned tycker jag !
Så avgörande tycker jag nedanstående argumentation vara fast till Södra Stations fördel!
Sedan skiljer det som sagt 1,2 GSEK.
Men det viktigaste torde ändå vara att Södra Station ligger i den mest tätbefolkade delen av Stockholm och Södermalm och är faktiskt den närmaste stationen både pendel och T-bana inräknad för flera tusen kunder. Dumt att lägga ned tycker jag !
Så avgörande tycker jag nedanstående argumentation vara fast till Södra Stations fördel!
august skrev:Man bör absolut bygga Slussenalternativet, Eftersom det betjänar stora delar av Södermalm (uppgångar på olika ställen, bland annat Medborgarplatsen).
august skrev:Den nya "snabbtunnelbanan" är ett utmärkt komplement för resorna inom staden, tex Slussen - Odenplan (ehhh... det kanske inte finns så många fler relationer förresten)
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
Okunnigt uttalande om "att ta tid"
Det här är ett synnerligen okunnigt uttalande, av en person som man därmed får förmoda inte besitter så djupa kunskaper om kollektivtrafiken i Stockholm. Vad en bytesstation vid Slussen kommer att innebära, är att alla de trafikanter som idag kommer söderifrån på röda och gröna linjen, istället för att åka till T-Centralen och gå där i den lååånga gången för att byta till pendeltågen och åka söderut, istället kan byta redan vid Slussen. Den åktid man tjänar rör sig om ca 5 minuter, och det kan ALDRIG vara så att bytestiden vid Slussen skulle bli så lång så att det skulle ta längre tid att göra ett sådant byte vid Slussen än vid T-Centralen. Tvärtom förstås! Det är ju dessutom den här bytesrelationen som stationen vid Slussen är tänkt att underlätta.Omstigningarna vid Slussen blir mycket långa och kommer att ta tid. Det är en sak som talar emot Slussenalternativet, kommenterar stadsbyggnadsborgarrådet Py Börjesson.
Dessutom vinner ALLA som ska byta mellan pendeltåg och tunnelbana, genom att trängseln vid Centralen/T-Centralen minskar.
Man kan möjligtvis ha åsikter om kostnaden, men att hävda att gångtiden är ett problem för alla dem som skulle ha stor glädje av en bytesstation vid Slussen är okunnigt, och beklagligt av en person i den positionen.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
Visst kan Södra stn användas även vid Slussenalternativet!
Vem har bestämt att Södra station inte kan användas om det blir Slussenalternativet? Tanken med nya spår är ju att man ska få plats med de regionaltåg som inte får plats på spåren idag! Då kan man väl tänka sig att man låter några av alla dessa nya tåg stanna även vid Södra Station. Då finns det fortfarande användning av stationen. Låt oss säga att man kör 16 regionaltåg i timmen åt vardera hållet (4 per kvart) och låter vart fjärde av dessa stanna på Södra station, så får man ju ändå kvartstrafik där i varje riktning (detta var ett exempel i all hast, det går säkert att hitta bättre alternativ).Visst är det corny att man inte längre behöver Södra station
Man skulle kunna tänka sig att någon regionaltågslinje stadigvarande stannar på stationerna Älvsjö-Södra station-Centralen-Karlberg-Sundbyberg/Solna (och omvänt), vilket skulle skapa bytesmöjligheter för dem som idag är bäst betjänade av Södra station och Karlberg.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Gångavstånd mm.
Gångavståndet är viktigt därför att det gör att resande med Pendeltåg från/åt norr med byte till/från tunnelbana åt/från söder kommer att byta vid City trots den extra stationen gamla stan (den långa gången i city byggs ju som bekant bort).
Således kommer man att med alternativ Slussen få följande byten:
Sundbyberg:
pendel sydgående - linje 10 nordväst
pendel nordväst - linje 10 nordväst
Odenplan:
pendel syd - T-bana väst
pendel nord - T-bana väst
City:
pendel syd - T-bana nordväst/nord
pendel nord - T-bana nordväst/nord/syd/sydväst
Slussen:
pendel syd - T-bana sydväst/syd
Årstaberg:
pendel syd - tvärbanan
pendel nord - tvärbanan
Farsta strand:
pendel sydöst - linje 18
pendel nord -linje 18
samt eventuellt , Älvsjö:
pendel syd - linje 19
pendel nord - linje 19
Således kan konstateras dels att byterna vid slussen enbart blir av typen syd-syd. Dvs en icke alltför frekventerad omstigning. Dessutom kommer denna beträffande omstigning till röd linje knappast bli snabbare än via Södra station/Mariatorget ca 2 km längre resväg samt en extra station. Till grön linje finns byten längre söderut.
Vidare kan konstateras att banan via Slussen blir ca 1 km längre. Något som alla passagerare drabbas av ! Det innebär att ett fullsatt pendeltåg drabbas av någonstans runt 1000 extra passagerarminuter. Det finns inte en chans att en eventuellt kortare restid som det fåtal som skall byta till tunnelbana söderut får, kan väga upp det.
Södra Station har dessutom ett större lokalt upptagningsområde som saknar alternativ spårtrafik och det är inte på något vis ekvivalent att stanna något regionaltåg. I så fall kan man ju billigt bygga en platform längs stambanan invid slussen.
Nej bättre argument krävs för att övertyga om att slussenalternativet för det första är bättre, för det andra så mycket bättre att det är värt 1,2 miljarder.
Således kommer man att med alternativ Slussen få följande byten:
Sundbyberg:
pendel sydgående - linje 10 nordväst
pendel nordväst - linje 10 nordväst
Odenplan:
pendel syd - T-bana väst
pendel nord - T-bana väst
City:
pendel syd - T-bana nordväst/nord
pendel nord - T-bana nordväst/nord/syd/sydväst
Slussen:
pendel syd - T-bana sydväst/syd
Årstaberg:
pendel syd - tvärbanan
pendel nord - tvärbanan
Farsta strand:
pendel sydöst - linje 18
pendel nord -linje 18
samt eventuellt , Älvsjö:
pendel syd - linje 19
pendel nord - linje 19
Således kan konstateras dels att byterna vid slussen enbart blir av typen syd-syd. Dvs en icke alltför frekventerad omstigning. Dessutom kommer denna beträffande omstigning till röd linje knappast bli snabbare än via Södra station/Mariatorget ca 2 km längre resväg samt en extra station. Till grön linje finns byten längre söderut.
Vidare kan konstateras att banan via Slussen blir ca 1 km längre. Något som alla passagerare drabbas av ! Det innebär att ett fullsatt pendeltåg drabbas av någonstans runt 1000 extra passagerarminuter. Det finns inte en chans att en eventuellt kortare restid som det fåtal som skall byta till tunnelbana söderut får, kan väga upp det.
Södra Station har dessutom ett större lokalt upptagningsområde som saknar alternativ spårtrafik och det är inte på något vis ekvivalent att stanna något regionaltåg. I så fall kan man ju billigt bygga en platform längs stambanan invid slussen.
Nej bättre argument krävs för att övertyga om att slussenalternativet för det första är bättre, för det andra så mycket bättre att det är värt 1,2 miljarder.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Farsta strand förstås. Fast det är endast mellan linje 18 och Nynäsbanan, inte ett fullgott alternativ eftersom det försummar Södertäljependeln så att säga.Johan Eriksson skrev:Vardå? Hagsätra-Älvsjö är inte byggd ännu på T-banan och byte vid Årstaberg till Tvärbanan innebär ett extra byte!Anders skrev:
-klippt av TimK-
Till grön linje finns byten längre söderut.
I övrigt kan jag säga att alla alternativ som innebär att Södra station, och därmed sydvästra Södermalm inklusive SöS, förlorar pendeltåg är förkastliga. Varför ska en del av Södermalm som redan saknar tunnelbana bli av med pendeltågen också när de så väl behövs där?
(Se förresten vad mycket bättre det blir om man INTE mixtrar med citatfunktionen! Jag har varit tvungen att rätta till lite där för att få det att fungera.)
Mvh Tim
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Gångavstånd mm.
Ett inomhusbyte är fördelaktigt ur flera synpunkter, dels genom att det är attraktivare (ljusare på natten samt skydd mot regn, vind och kyla), men dessutom genom att man får effekten av en "snitslad bana".Anders skrev:Dessutom kommer denna beträffande omstigning till röd linje knappast bli snabbare än via Södra station/Mariatorget ca 2 km längre resväg samt en extra station. Till grön linje finns byten längre söderut.
Många känner inte ens till hur man går mellan Södra station - Mariatorget och Södra station - Medborgarplatsen. Det finns ingen vettig skyltning, vilket gör att man måste klara sig på egen hand.
Det finns nog en hel del som inte ens vet att det går att gå där. Det är ju inte indikerat på spårtrafikskartorna att man kan gå den vägen, så det kan knappast resenärerna betrakta som en rimlig bytesväg. Vägen kommer aldrig heller upp när man söker med SL:s reseplanerare.
Man får heller inte underskatta värdet av att stationen heter Slussen och däremed är för resenären är samma station som tunnelbanan, Saltsjöbanan och Nacka/Värmdöbussarna.
Re: Gångavstånd mm.
Jodå visst finns de med !Magnus Ahltorp skrev: Vägen kommer aldrig heller upp när man söker med SL:s reseplanerare.
från SL.se
Tilläggas kan att i och med att nya station City så får de som av olika skäl har svårt att byta vid Södra station (eller slussen), äldre handikappade osv ett bra alternativ, med korta gångvägar.Från Midsommarkransen till Tumba
Du vill resa idag tisdag och åka tidigast klockan 16:23.
Gör så här:
Tag tunnelbanans röda linje från Midsommarkransen mot Mörby centrum.
Den går från Midsommarkransen 16:26
och kommer till Mariatorget 16:32.
Promenera från Mariatorget till Stockholms södra.
Tag pendeltåg från Stockholms södra mot Södertälje centrum.
Det går från Stockholms södra 16:45.
Du är framme vid Tumba 17:07.
Trevlig resa!
I övrigt delar jag dina synpunkter. Tycker bara inte det är tillräckligt starka själ för att lägga ned Södra station, med tanke på de fördelar Södra station har.
MVH