429 Anlände 04-22

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

429 Anlände 04-22

Inlägg av AGR »

A32 429 kom ner till Marievik dragen av Z70 704 den 22/4
Bild
Här syns luftslangen till bromsvagnarna,
Bild
429 är i Marievik och klargörs för att överlämnas
Bild
Sen kom 9235 för att hämta 429.
Bild
För att kunna koppla 9235 och 429 så måste ett mellankoppel användas.
Bild
9235 sköt 429 framför sig till Brommahallen och här står 429 i Brommahallen
Bild
Därefter så hämtade 9235 303+308 i BM för transport till Hammarby. En inredningsbild bild av 308
Bild
Här har 303+308 passerat den sista växeln.
Bild
Sen åkte 9235 hem till Slakthuset.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
A32

Re: 429 Anlände 04-22

Inlägg av A32 »

Vackert Anders!

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Kan bara instämma med bror A32 - snyggt jobbat, Anders. Dessutom får man på lite närmare håll se hur ekipaget är kopplat under transporten på statens spåranläggningar (även om det väl inte är Z70 som är draglok på större del av sträckan utan endast på det avelektrifierade spåret till Liljeholmshamnen). Luftslangen mellan den främre och bakre bromsvagnen dras tydligen genom kupén på A32:an. Det visste jag, i min okunnighet, inte.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

17AGR skrev:A32 429 kom ner till Marievik dragen av Z70 704 den 22/4
Här har 303+308 passerat den sista växeln.
Bild
Njaäe, inte riktigt. Vagnarna står visserligen på spår 00 men måste för att passera sista växeln (800) skjutas ett antal meter i riktning höger längs uppställningshallen och Garagevägen för att komma dit. Innan det sker ska dom säkerligen in i verkstan för att plockas på användbara delar.

//Lars S
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

17AGR skrev:9235 sköt 429 framför sig till Brommahallen och här står 429 i Brommahallen
Varför i hela friden skjuter man vagnen framför sig i stället för att dra den efter loket?
218

Inlägg av 218 »

Varför i hela friden skjuter man vagnen framför sig i stället för att dra den efter loket?

Bra fråga! När SL byggde Tvärbanan passade man också på att förstöra rundgångsmöjligheten på BV spår vid Liljeholmen av skäl som är okänt! Förmodligen går Z70:an med sitt drag så långt i botten den kan vid Årstadal för att inte stå på trafikspåret. Eftersom rundgång inte kan göras så hamnar SL-loket i andra ändan och skjuter därför den nya vagnen framför sig mot Alvik. Men det är ju klart olämpligt att göra så, speciellt sträckningen genom Gröndal, och det är inte omöjligt att få SL-loket i rätt ände vid Lm, bara lite bökigare. Jag tycker att man ska ta sig det besväret av säkerhetsskäl!

218
nyfiken

Inlägg av nyfiken »

Hmmm
Kan man som privatperson få delar från 303+308?
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Karsten skrev:
17AGR skrev:9235 sköt 429 framför sig till Brommahallen och här står 429 i Brommahallen
Jag förstår inte problemet ärligt, eftersom det inte är något problem.
Hämtade ju 425 på detta sätt, inga som helst problem, bromsarna fungerade utmärkt ju när vi kom till Gröndal :D .
Samt det underlättar när vi kommer till Bromma med vagnen och koppla loss den.
Är precis att man kan komma runt med 9235 bakom busstvätten, 9234 lirar ju, så det är bra att koppla loss vagnen bakom verkstaden.

Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Micke Asklander skrev:
Karsten skrev:
Hämtade ju 425 på detta sätt, inga som helst problem, bromsarna fungerade utmärkt ju när vi kom till Gröndal :D .
Är precis att man kan komma runt med 9235 bakom busstvätten, 9234 lirar ju, så det är bra att koppla loss vagnen bakom verkstaden.

Micke
Jag utgår från att man strävar efter att den som framför tåg har fri sikt framåt, vilket man inte har om man skjuter en lång spårvagn framför ett lok. Hur stor del av tågvikten är egentligen bromsad, och hur svaras för uppsikten framåt (framförallt i gatuspår där det rör sig allehanda övriga människor i spårområdet)?
Björn Ehnberg

Karsten skrev:
Micke Asklander skrev:
Karsten skrev: Varför i hela friden skjuter man vagnen framför sig i stället för att dra den efter loket?

Micke
Jag utgår från att man strävar efter att den som framför tåg har fri sikt framåt, vilket man inte har om man skjuter en lång spårvagn framför ett lok. Hur stor del av tågvikten är egentligen bromsad, och hur svaras för uppsikten framåt (framförallt i gatuspår där det rör sig allehanda övriga människor i spårområdet)?
Du kan ju kika på bilderna i den här tråden, när 427 levereras till Alvik. Förarplatsen är såvitt jag kan se bemannad med behörigt förarbiträde, eftersom A32-an är aktiverad utgår jag från att bromsarna fungerar också.

Jag säger som han som inte hade brandförsäkring, hittills har det ju gått bra. Nu återstår bara två vagnar och jag litar på Micke och grabbarna (en och annan dam förekommer också i branschen, är det bäst att lägga till - det kan bli pisk annars).

Mvh.

Björn
Senast redigerad av Björn Ehnberg den fredag 24 april 2009 0:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Björn Ehnberg skrev: Du kan ju kika på bilderna i den här tråden, när 427 levereras till Alvik. Förarplatsen är såvitt jag kan se bemannad med behörigt förarbiträde, eftersom A32-an är aktiverad utgår jag från att bromsarna fungerar också.

Jag säger som han som inte hade brandförsäkring, hittills har det ju gått bra. Nu återstår bara två vagnar och jag litar på Micke och grabbarna (en och annan dam förekommer också i branschen. är det bäst att lägga till - det kan bli pisk annars).

Mvh.

Björn
Jag litar också på Micke och grabbarna, men jag frågar mig om det inte vore säkrare att dra vagnen i stället. Hur mycket stoppar en sån här transport egentligen upp den övriga spårvägstrafiken?
Björn Ehnberg

Karsten skrev:
Björn Ehnberg skrev: Du kan ju kika på bilderna i den här tråden, när 427 levereras till Alvik. Förarplatsen är såvitt jag kan se bemannad med behörigt förarbiträde, eftersom A32-an är aktiverad utgår jag från att bromsarna fungerar också.

Jag säger som han som inte hade brandförsäkring, hittills har det ju gått bra. Nu återstår bara två vagnar och jag litar på Micke och grabbarna (en och annan dam förekommer också i branschen. är det bäst att lägga till - det kan bli pisk annars).

Mvh.

Björn
Jag litar också på Micke och grabbarna, men jag frågar mig om det inte vore säkrare att dra vagnen i stället. Hur mycket stoppar en sån här transport egentligen upp den övriga spårvägstrafiken?
Förvånansvärt lite, faktiskt - med det obligatoriska tillägget om allt går väl. När 426 strejkade i Gröndal blev det kaos, sedan dess har Bombardier fått krav på sig att leverera vagnarna i bättre skick. Leveranserna av 427 - 429 verkar ha gått riktigt smidigt.

/DS
Senast redigerad av Björn Ehnberg den fredag 24 april 2009 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Björn Ehnberg skrev:
Karsten skrev:

Mvh.

Björn
Förvånansvärt lite, faktiskt - med det obligatoriska tillägget om allt går väl. När 426 strejkade i Gröndal blev det kaos, sedan dess har Bombardier fått krav på sig att leverera vagnarna i bättre skick. Leveranserna av 427 - 429 verkar ha gått riktigt smidigt.

/DS
Så bra(och lite förvånande)! Det är ju en ganska lång sträcka det borde gå i promenadtakt, men med en flaggvakt med långa ben så...
AGR
Kontakt:

Re: 429 Anlände 04-22 Flaggvakt ?

Inlägg av AGR »

Karsten skrev:
Så bra(och lite förvånande)! Det är ju en ganska lång sträcka det borde gå i promenadtakt, men med en flaggvakt med långa ben så...[/quote]

Flaggvakt vad ska du ha en sådan till? A32 429 var aktiverad under transporten. Det betyder att bromsar, belysning,blinkers mm fungerar. Biträdet har radioförbindelse med lokföraren. Enda problemet är de bilister som behandlar spårvagnar som stationära föremål, men dom minskar genom det naturliga urvalet som Darvin konstaterade.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Björn Ehnberg

Re: 429 Anlände 04-22 Flaggvakt ?

17AGR skrev:
Karsten skrev:Så bra(och lite förvånande)! Det är ju en ganska lång sträcka det borde gå i promenadtakt, men med en flaggvakt med långa ben så...
Flaggvakt vad ska du ha en sådan till? A32 429 var aktiverad under transporten. Det betyder att bromsar, belysning,blinkers mm fungerar. Biträdet har radioförbindelse med lokföraren. Enda problemet är de bilister som behandlar spårvagnar som stationära föremål, men dom minskar genom det naturliga urvalet som Darvin konstaterade.
Ja, det var ju det jag på mitt ohyggligt amatörmässiga och okunniga vis försökte förklara. Min gissning är att sådan här körning faller under TRI Spv §53, punkterna 5,6 och 7 om påskjutning eller dragning samt körning från annan hytt. Flaggvakt krävs såvitt jag förstår bara om man kör motspår i gatuspårssträckor (Daniel får väl slå mig på fingrarna om jag har fel). Eftersom vagnarna numera går att aktivera när de rullats in under 750 V kontaktledning borde de i princip kunna köras för egen maskin till Alviksdepån, men man tar förstås det säkra för det osäkra. Vad är det som är förvånande?

Mvh.

Björn

PS: Här är f.ö. också länken till tråden med Mickes inlägg om transporten av den krånglande vagn nr. 426.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Det som var lite förvånande var att ingen flaggvakt användes vid påskjutning i gatuspår, det trodde jag krävdes. Att vagnen är aktiverad under transporten visste jag inte om, det underlättar förstås. Men som jag tolkade TRI spv krävs flaggvakt vid all påskjutning, men det där kan säkert någon expert bättre.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enl Tri Spv krävs utvändig flaggvakt vid påskjutning av arbetståg i gatuspår (samt vid plankorsning och plattformsövergång). Man kan ju fråga sig vad bestämmelsen ska vara bra för, men den finns där. Vidare är det inte tillåtet att köra med mer än 50% obromsad tågvikt i arbetståg. Även denna bestämmelse kan ifrågasättas, liksom man kan fråga sig varför det överhuvudtaget ska göras skillnad mellan arbetståg och spårvagnståg så länge det handlar om att åka från A till B med fordon som garanterat kortsluter spårledningarna. Men bestämmelserna är där, och man får förutsätta att det har gjorts någon form av dokumenterade undantag från dem för att kunna bedriva dessa transporter.

Det var ju stolligt att montera ner kontaktledningen i Marievik; hade man inte gjort det så hade dessa transporter kunnat dras av vanliga spårvagnar utan besvärliga växlingsövningar.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:Enl Tri Spv krävs utvändig flaggvakt vid påskjutning av arbetståg i gatuspår (samt vid plankorsning och plattformsövergång). Man kan ju fråga sig vad bestämmelsen ska vara bra för, men den finns där. Vidare är det inte tillåtet att köra med mer än 50% obromsad tågvikt i arbetståg. Även denna bestämmelse kan ifrågasättas, liksom man kan fråga sig varför det överhuvudtaget ska göras skillnad mellan arbetståg och spårvagnståg så länge det handlar om att åka från A till B med fordon som garanterat kortsluter spårledningarna. Men bestämmelserna är där, och man får förutsätta att det har gjorts någon form av dokumenterade undantag från dem för att kunna bedriva dessa transporter.

Det var ju stolligt att montera ner kontaktledningen i Marievik; hade man inte gjort det så hade dessa transporter kunnat dras av vanliga spårvagnar utan besvärliga växlingsövningar.
Å andra sidan är det ju en kostnadsfråga, vad skulle det kosta att ha en kontaktledning i drift när det ändå bara är enstaka transporter som är i behov av ktl?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:Å andra sidan är det ju en kostnadsfråga, vad skulle det kosta att ha en kontaktledning i drift när det ändå bara är enstaka transporter som är i behov av ktl?
Ja, vad skulle det egentligen kosta?
218

Inlägg av 218 »

I stort sett ingenting eftersom den redan fanns där, hastigheten (slitaget) är minimalt och sträckan kort. Kanske tjuvar hade varit ett större problem?
Frågan är fortfarande varför SL slaktade BV rundgång? Nu måste alltså vxl från Äs trycka Cementas vagnar hela vägen, över den av Tvärbanan trafikerade sträckan och inte minst genom folkhavet på morgonen på väg till Marievik. Vi har i denna tråd fått lära oss att SL inte tycker att det är en mindre säkerhet att trycka än att dra tågsätt. Det kan jag försäkra er är en uppfattning som inte delas av växlingen i Älvsjö!

218
Skriv svar