I dag testas informationsskyltarna vid vissa hållplatser i Norrköping. Det verkar som om man visar tidtabellstider ännu så länge, men det är väl tänkt att vara verkliga ankomsttider när systemet sätts i drift på allvar.
Det som störde mig lite (alltid är det nåt fel som ni vet) var att det alltid verkar vara linje 2 som står överst. Borde det inte vara den linje som kommer först som står överst? Ungefär som det var på de gamla skyltarna vid resecentrum.
Realtidstrafiksistuationsinformationssystemstest
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Realtidstrafiksistuationsinformationssystemstest
Det beror ju på vad man vill veta!Niklas Karlsson skrev:Borde det inte vara den linje som kommer först som står överst? Ungefär som det var på de gamla skyltarna vid resecentrum.
Vill man veta när går min vagn/buss så är ju detta systemet det bästa. Då går det snabbast att titta på "sin" rad direkt. Ögat/hjärnan är mycket bra på att komma ihåg sådant, och gör det väldigt enkelt att kontrollera när "sin" vagn/buss går, bara man vet på vilken rad uppifrån/nerifrån rätt vagn/buss står på i förväg. Och det vet man efter att ha tittat på en likadan skylt två-tre gånger.
Vill man istället veta när går nästa vagn/buss härifrån så är ju "ditt" system bättre. Detta system borde även vara att föredra om många olika linjer går till samma destination, i och med att man endast behöver läsa uppifrån och ner tills man hittar sin destination.
-
Nu ska man väl inte överdriva problemet med ordningen på uppgifterna. Det finns ju bara två rader, så det är ju inte särskilt svårt att ändå hitta vad som kommer först. Jag undrar bara hur det blir om det blir fler än två linjer som ska visas på skylten. Då måste man ju gå över till att visa i ankomstsordning. Annars skulle ju alltid samma linjer visas.
Hur som helst tror jag att det är först i oktober systemet sätts i drift på allvar. Det kanske någon insatt kan bekräfta eller dementera.
Hur som helst tror jag att det är först i oktober systemet sätts i drift på allvar. Det kanske någon insatt kan bekräfta eller dementera.
Mina herrar !! tänk på vad ni partar om, ett realtidsystem.
Borde inte det innebära att visiningen ska ske i den ordning vagnarna ankommer till hållplatsen ?
För vagnarna som sådan kommer väl i realtid får man hoppas.
Detta löser ju problemet med att det inte är så många rader.
Men Niklas du har väl sett att det är tre rader.
Alla kan ju skerligen utnyttjas för ankomstvisning, just nu används ju rad 3 för info om testet. Säkerligen kan man använda rdaerna fritt, en eller flera rader info eller 1, 2 eller 3 rader ankomstvisning.
I nuläget är det ju bara spårvagnarna som får fordonsdatorer och GPS för detta system, men i den nu pågående upphandlingen, ligger denna utrustning med även på bussarna. Fler och fler hållplatser kommer också att utrustes vartefter.
//Leif D
Borde inte det innebära att visiningen ska ske i den ordning vagnarna ankommer till hållplatsen ?
För vagnarna som sådan kommer väl i realtid får man hoppas.
Detta löser ju problemet med att det inte är så många rader.
Men Niklas du har väl sett att det är tre rader.
Alla kan ju skerligen utnyttjas för ankomstvisning, just nu används ju rad 3 för info om testet. Säkerligen kan man använda rdaerna fritt, en eller flera rader info eller 1, 2 eller 3 rader ankomstvisning.
I nuläget är det ju bara spårvagnarna som får fordonsdatorer och GPS för detta system, men i den nu pågående upphandlingen, ligger denna utrustning med även på bussarna. Fler och fler hållplatser kommer också att utrustes vartefter.
//Leif D
-
Du har alldeles rätt!Leif D skrev:...
Men Niklas du har väl sett att det är tre rader
...
//Leif D

I dag när jag kom travande nerför Drottninggatan och beskådade skylten vid Rådhusets norrgående hållplats insåg jag detta! Där visades nämligen tider för linje 2, linje 3 och linje 112. Alltså, tre rader och tre uppgifter.