Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
I torsdags hade jag några timmar över i Norrköping - och något bättre sätt att använda tiden än att åka spårvagn har jag svårt att tänka mej! Så det blev några vändor - och ett antal funderingar...
Norr Tull
Slingan vid Norr Tull är väl av rätt modernt datum - och används vad jag kan se nu enbart för turistvagnarna och vid trafikstörningar. Men jag har ett svagt minne av att det tidigare funnits tidtabellsenliga vändningar av ordinarie vagnar där - stämmer det?
M67
Jag såg att en M67:a rullade - även om jag missade att åka med den. I en annan tråd har det förklarats varför den är tursatt. Men då det är en vagn med betydligt mindre kapacitet än den ordinarie utsättningen så undrar jag om det inte blir väldigt trångt under högtrafik? Eller har man kompenserat detta med tätare trafik - 2an har ju bara 15-minuterstrafik...
Inre ljusskyltar
Ljusskyltarna inne i vagnen växlar mellan vagnens destination och nästa hållplats - utan att jag kunde se att det anges vilket som är vilket. För vana resenärer spelar det mindre roll - men för utsocknes kan det vara svårt att veta om "Hagaskolan" eller "Vidablick" är nästa hållplats...
(Ja detta var väl mer en synpunkt än en fråga!)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Norr Tull
Slingan vid Norr Tull är väl av rätt modernt datum - och används vad jag kan se nu enbart för turistvagnarna och vid trafikstörningar. Men jag har ett svagt minne av att det tidigare funnits tidtabellsenliga vändningar av ordinarie vagnar där - stämmer det?
M67
Jag såg att en M67:a rullade - även om jag missade att åka med den. I en annan tråd har det förklarats varför den är tursatt. Men då det är en vagn med betydligt mindre kapacitet än den ordinarie utsättningen så undrar jag om det inte blir väldigt trångt under högtrafik? Eller har man kompenserat detta med tätare trafik - 2an har ju bara 15-minuterstrafik...
Inre ljusskyltar
Ljusskyltarna inne i vagnen växlar mellan vagnens destination och nästa hållplats - utan att jag kunde se att det anges vilket som är vilket. För vana resenärer spelar det mindre roll - men för utsocknes kan det vara svårt att veta om "Hagaskolan" eller "Vidablick" är nästa hållplats...
(Ja detta var väl mer en synpunkt än en fråga!)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
HEJ
Får jag kidnappa din tråd och fortsätta ställa några frågor om Norrköping. Har ju boken Gula faran rullar vidare - Norrköpings spårväg 100 år och sedan har jag ju här i detta forum sätt bilder på spårvagnar där och det har gett mig några frågor. Den nya vagnen, M06 eller vad den nu heter, är det en 2-riktningsvagn eftersom den ser likadan ut i båda ändar och även skyltar linjenummer och destination i båda ändar?
Om det är så, gissar jag att den ändå inte används så utan som en vanligt en-riktnings-vagn!
Är det bara M06 och M97 som används normalt i trafiken?? (okej läste nu om M67 också rullade planlagt men sporadiskt)
I Övrigt vill jag också ha svar på samma frågor som ursprungsförfattaren. blev lite nyfiken nu.... Tack på förhand...
/Jona
Får jag kidnappa din tråd och fortsätta ställa några frågor om Norrköping. Har ju boken Gula faran rullar vidare - Norrköpings spårväg 100 år och sedan har jag ju här i detta forum sätt bilder på spårvagnar där och det har gett mig några frågor. Den nya vagnen, M06 eller vad den nu heter, är det en 2-riktningsvagn eftersom den ser likadan ut i båda ändar och även skyltar linjenummer och destination i båda ändar?
Om det är så, gissar jag att den ändå inte används så utan som en vanligt en-riktnings-vagn!
Är det bara M06 och M97 som används normalt i trafiken?? (okej läste nu om M67 också rullade planlagt men sporadiskt)
I Övrigt vill jag också ha svar på samma frågor som ursprungsförfattaren. blev lite nyfiken nu.... Tack på förhand...
/Jona
Jona i Söv
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
En kan jag svara på alldeles själv: Ja M06 är en tvåriktingsvagn. Och eftersom det inte kryllar av övergångsväxlar i Norrköping så används den som om det vore en simpel enriktningsvagn!Jona skrev:HEJ
Får jag kidnappa din tråd och fortsätta ställa några frågor om Norrköping. Har ju boken Gula faran rullar vidare - Norrköpings spårväg 100 år och sedan har jag ju här i detta forum sätt bilder på spårvagnar där och det har gett mig några frågor. Den nya vagnen, M06 eller vad den nu heter, är det en 2-riktningsvagn eftersom den ser likadan ut i båda ändar och även skyltar linjenummer och destination i båda ändar?
Om det är så, gissar jag att den ändå inte används så utan som en vanligt en-riktnings-vagn!
Är det bara M06 och M97 som används normalt i trafiken?? (okej läste nu om M67 också rullade planlagt men sporadiskt)
I Övrigt vill jag också ha svar på samma frågor som ursprungsförfattaren. blev lite nyfiken nu.... Tack på förhand...
/Jona
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
JaTKO skrev:I torsdags hade jag några timmar över i Norrköping - och något bättre sätt att använda tiden än att åka spårvagn har jag svårt att tänka mej! Så det blev några vändor - och ett antal funderingar...
Norr Tull
Slingan vid Norr Tull är väl av rätt modernt datum - och används vad jag kan se nu enbart för turistvagnarna och vid trafikstörningar. Men jag har ett svagt minne av att det tidigare funnits tidtabellsenliga vändningar av ordinarie vagnar där - stämmer det?
Rimligen studerar du destskylten på utsidan innan du kliver på. Där står det Vidablick, om nu vagnen inte skall vända vid Hagaskolan förstås. (Det går) Eller så använder du din slutledningsförmåga och tänker till på vilken som ändrar på sig. Står det Vidablick flera hållplatser i rad så kanske man kan förutsätta hur systemet funkar.TKO skrev: Inre ljusskyltar
Ljusskyltarna inne i vagnen växlar mellan vagnens destination och nästa hållplats - utan att jag kunde se att det anges vilket som är vilket. För vana resenärer spelar det mindre roll - men för utsocknes kan det vara svårt att veta om "Hagaskolan" eller "Vidablick" är nästa hållplats...
(Ja detta var väl mer en synpunkt än en fråga!)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
I en annan tråd så beskrev jag hur det ser ut i trafiken nu.
Linje 2 trafikeras i första hand med M98 & m97 vid behov M67k dessa går på korta omlopp villka går in vid kl 1900.
Det kan bli trångt på några avgångar men dessa förstärks ej.
Linje 3 trafikeras i första hand med M06 ( tvåriktsvagn ) & M97 vid behov mulltad M67k.
M67k går itrafik vid vagn brist som vi har nu pga krockar samt hjul plattor.
MVH
Lagerbrax
Linje 2 trafikeras i första hand med M98 & m97 vid behov M67k dessa går på korta omlopp villka går in vid kl 1900.
Det kan bli trångt på några avgångar men dessa förstärks ej.
Linje 3 trafikeras i första hand med M06 ( tvåriktsvagn ) & M97 vid behov mulltad M67k.
M67k går itrafik vid vagn brist som vi har nu pga krockar samt hjul plattor.
MVH
Lagerbrax
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Tack för svaren!TonyM skrev:JaTKO skrev:I torsdags hade jag några timmar över i Norrköping - och något bättre sätt att använda tiden än att åka spårvagn har jag svårt att tänka mej! Så det blev några vändor - och ett antal funderingar...
Norr Tull
Slingan vid Norr Tull är väl av rätt modernt datum - och används vad jag kan se nu enbart för turistvagnarna och vid trafikstörningar. Men jag har ett svagt minne av att det tidigare funnits tidtabellsenliga vändningar av ordinarie vagnar där - stämmer det?
//Tony
Men hur såg trafikeringen ut när trafikvagnar vände vid Norr Tull?
Aha - man ska ha slutledningsförmåga också!TonyM skrev:Rimligen studerar du destskylten på utsidan innan du kliver på. Där står det Vidablick, om nu vagnen inte skall vända vid Hagaskolan förstås. (Det går) Eller så använder du din slutledningsförmåga och tänker till på vilken som ändrar på sig. Står det Vidablick flera hållplatser i rad så kanske man kan förutsätta hur systemet funkar.TKO skrev: Inre ljusskyltar
Ljusskyltarna inne i vagnen växlar mellan vagnens destination och nästa hållplats - utan att jag kunde se att det anges vilket som är vilket. För vana resenärer spelar det mindre roll - men för utsocknes kan det vara svårt att veta om "Hagaskolan" eller "Vidablick" är nästa hållplats...
(Ja detta var väl mer en synpunkt än en fråga!)

Jag har inte sett det här systemet någon annan stans - men det funkar säkert bra i praktiken...
Tack igen för svaren!
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Som virrig turist kan det ställa till problem om man inte är hundra på vilken som är slutstation samt var på linjen man befinner sig. Även om det säkert ytterst sällan ställer till problem skulle det varit bättre med att lägga in ett "nästa hållplats" eller liknande.TonyM skrev:JaTKO skrev:I torsdags hade jag några timmar över i Norrköping - och något bättre sätt att använda tiden än att åka spårvagn har jag svårt att tänka mej! Så det blev några vändor - och ett antal funderingar...
Norr Tull
Slingan vid Norr Tull är väl av rätt modernt datum - och används vad jag kan se nu enbart för turistvagnarna och vid trafikstörningar. Men jag har ett svagt minne av att det tidigare funnits tidtabellsenliga vändningar av ordinarie vagnar där - stämmer det?Rimligen studerar du destskylten på utsidan innan du kliver på. Där står det Vidablick, om nu vagnen inte skall vända vid Hagaskolan förstås. (Det går) Eller så använder du din slutledningsförmåga och tänker till på vilken som ändrar på sig. Står det Vidablick flera hållplatser i rad så kanske man kan förutsätta hur systemet funkar.TKO skrev: Inre ljusskyltar
Ljusskyltarna inne i vagnen växlar mellan vagnens destination och nästa hållplats - utan att jag kunde se att det anges vilket som är vilket. För vana resenärer spelar det mindre roll - men för utsocknes kan det vara svårt att veta om "Hagaskolan" eller "Vidablick" är nästa hållplats...
(Ja detta var väl mer en synpunkt än en fråga!)
//Tony
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Varannan vagn på linje 3 gick Klockaretorpet - Vidablick och varannan Klockaretorpet - Norr Tull.Tack för svaren!
Men hur såg trafikeringen ut när trafikvagnar vände vid Norr Tull?
Detta p g a att det var fler resande på den södra linjedelen. Är det inte det fortfarande?
Jag tror att det kan vara vettigt att låta någon linje vända vid Norr Tull när spårvägen förlängs till Ringdansen.
Det kommer inte att behövas samma turtäthet på Norr som till Hageby - Navestad.
Sen får man väl se hur det är bäst att skarva ihop ändhållplatserna...
/OLLE
Lagt spår ligger!
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
detta borde kanse vara en ny tråd ?
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbrax
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbrax
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Goda tankar Christer ! Spara detta i skrivborslådan, så kan vi kolla om 5 eller 10 år över ett par öl, om det blev så !!lagerbrax skrev:detta borde kanse vara en ny tråd ?
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbrax
Men en sak Christer, 35 minuterstrafik ???? DET ska inte existera i sinnevärlden ens, just 35 min ger nya minuttal hela tiden och måste undvikas. Här får vi helt enkelt odla trafiken lite och kosta på ett omlopp till om de behövs, 20 min i lågtrafik, eller 40 min, men inte 35 min.
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
35-min-trafik är i alla fall bättre än 17-min-trafik, som används på vissa stadslinjer i Västerås. 35-min-trafik återkommer till samma minuttal efter 7 timmar, medan 17-min-trafik inte återkommer till samma minuttal förrän efter 17 timmar (dvs aldrig, om linjen trafikeras mellan säg 6.00 och 22.43, vilket inte är helt otänkbart).leifd skrev:Goda tankar Christer ! Spara detta i skrivborslådan, så kan vi kolla om 5 eller 10 år över ett par öl, om det blev så !!lagerbrax skrev:detta borde kanse vara en ny tråd ?
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbrax
Men en sak Christer, 35 minuterstrafik ???? DET ska inte existera i sinnevärlden ens, just 35 min ger nya minuttal hela tiden och måste undvikas. Här får vi helt enkelt odla trafiken lite och kosta på ett omlopp till om de behövs, 20 min i lågtrafik, eller 40 min, men inte 35 min.
Antalet timmar det tar innan minuttalen upprepar sig går för övrigt att beskriva ganska snyggt matematiskt:
(Varning: ohälsosamt nördig matte framöver)
1. Dela upp intervallet i primtalsfaktorer (i de här exemplen 35=5*7, 17 är redan ett primtal)
2. Stryk alla faktorer som är gemensamma med 60=2*2*3*5 (5*7 blir 7, 17 blir 17)
3. Multiplicera ihop faktorerna som är kvar (om inga faktorer är kvar räknas det som 1)
4. Detta tal är antalet timmar som det tar innan minuttalen upprepar sig.
Ni känner säkert igen talen som ger resultatet 1: 1, 2, 3, 4=2*2, 5, 6=2*3, 10=2*5, 12=2*2*3, 15=3*5, 20=2*2*5, 30=2*3*5, 60. De enda intervall som ger upprepningar mer sällan än 17 (men fortfarande upprepning om man trafikerar hela dygnet) är 19, 2*19=38, 3*19=57 samt 23 och 2*23=46.
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Ja det kanske borde vara en ny tråd men jag skriver här ändå!lagerbrax skrev:detta borde kanse vara en ny tråd ?
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbrax

Räcker 10-minuterstrafik till Ringdansen i högtrafik? Fast om det inte gör det får väl några turer på 2an dras ut till Ringdansen...
Hur funkar spårförslingringen på Drottninggatan med 5-minuterstrafik i bägge riktningarna? Den är kankse så kort att det inte är något problem...
Och varför skall linjen till Ringsdansen heta 5 - är det av historiska skäl som vi hoppar över såväl 1 som 4?
För övrigt är det skoj att fundera över hur spårvägstrafiken skall u t v i d g a s! Altt för ofta går tankarna i den andra riktningen...
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
10-minuterstrafik till ringdansen torde räcka i dagens läge, framtiden kan man dock aldrig helt sia om, men att tidvis köra flera linjer på hela eller delar av sträckan är ju en lösning. Idag körs en ledbuss var 10:e minut, på hela sträckan från Ringdansen, samt en normalbuss var 20:e min på del av sträckan (119 som kommer från Rambodal via Hageby Centrum).TKO skrev:Ja det kanske borde vara en ny tråd men jag skriver här ändå!lagerbrax skrev:detta borde kanse vara en ny tråd ?
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbrax![]()
Räcker 10-minuterstrafik till Ringdansen i högtrafik? Fast om det inte gör det får väl några turer på 2an dras ut till Ringdansen...
Hur funkar spårförslingringen på Drottninggatan med 5-minuterstrafik i bägge riktningarna? Den är kankse så kort att det inte är något problem...
Och varför skall linjen till Ringsdansen heta 5 - är det av historiska skäl som vi hoppar över såväl 1 som 4?
För övrigt är det skoj att fundera över hur spårvägstrafiken skall u t v i d g a s! Altt för ofta går tankarna i den andra riktningen...
/Thomas
Att trafikera spårförslingringen på Drottninggatan med 5-minuterstrafik, torde ju inte vara något problem, sker det dessutom på två linjer i 5-minuterstrafik, så kommer ju detta att medföra konvojkörning i större utsträckning, men något större problem lär det ju inte vara.
Att linjen till Ringdansen (hu vilket konstlat namn, Navestad ligger bättre i munnen) ska heta linje 5, är nog inte bestämt, snarare att se som ett exempel. Möjligen kan ju en orsak till val av linjenummer vara att man har vissa nummer på befintliga bandskyltar.
Linje 1 är reserverat för trafiken med gamla vagnar......
Ev återkommer jag med lite fakta om skyltarna !
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Även om jag som utombys inte har så stor anledning att lägga mej i namngivningen så tycker jag också att Navestad är bättre än Ringdansen!leifd skrev:10-minuterstrafik till ringdansen torde räcka i dagens läge, framtiden kan man dock aldrig helt sia om, men att tidvis köra flera linjer på hela eller delar av sträckan är ju en lösning. Idag körs en ledbuss var 10:e minut, på hela sträckan från Ringdansen, samt en normalbuss var 20:e min på del av sträckan (119 som kommer från Rambodal via Hageby Centrum).
Att trafikera spårförslingringen på Drottninggatan med 5-minuterstrafik, torde ju inte vara något problem, sker det dessutom på två linjer i 5-minuterstrafik, så kommer ju detta att medföra konvojkörning i större utsträckning, men något större problem lär det ju inte vara.
Att linjen till Ringdansen (hu vilket konstlat namn, Navestad ligger bättre i munnen) ska heta linje 5, är nog inte bestämt, snarare att se som ett exempel. Möjligen kan ju en orsak till val av linjenummer vara att man har vissa nummer på befintliga bandskyltar.
Linje 1 är reserverat för trafiken med gamla vagnar......
Ev återkommer jag med lite fakta om skyltarna !

Blir det vändslinga vid Hageby C också?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Svar, nej !TKO skrev:Blir det vändslinga vid Hageby C också?
/TKO
Slinga blir det vid Trumpetaregatan och sedan i Navestad.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Femminuterstrafik på Drottninggatan är jag varm förespråkare av.lagerbrax skrev:detta borde kanse vara en ny tråd ?
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbrax

Bidragande faktorer till det låga resandet på linje 2 idag är den glesa turtätheten och det faktum att spårvagnarna går över öster. Försvinner båda de faktorerna borde resandet på den norra delen av linje 2 kunna vara ungefär detsamma som på trean.
Men problemet kvarstår ju i så fall hur man ska trafikera öster om både tvåan och trean går Drottninggatan. Jag skulle vilja ha 10-minuterstrafik över öster också ... Idéer någon?
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Alltså ursäkta en utböling men varför kör man ens spårvagn över Öster överhuvudtaget. Kan man inte lägga ner Öster-sträckan och istället satsa allt krut på sträckan över Drottningsgatan.Niklas Karlsson skrev:
... Idéer någon?
/Niklas
Eventuellt kan man väl köra trafik enligt vissa av era förslag.
Linje 3 som idag fast eventuellt med tätare turer.
Linje 2 Klingsberg - Söder Tull - Via Öster- Norr Tull och åter. (20 minuters trafik dagtid och 40 min lågtrafik och söndag kanske)
Linje 1 eller 4 Fridvalla - Navestad via Drottninggatan. (10 minuters trafik även här)
Detta är alltså bara några frågor och funderingar helt tagna ur luften ställda av en utböling bara....
/Jona
Jona i Söv
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Kan väl då berätta för "utbölingen" och alla andra, att det mycket väl skulle gå utmärkt att köra 10 min trafik även "över Öster", för här bor vi minnst lika mycket folk som i Vidablick eller Eneby. Möjligen då med den skillnaden att vi har lite närmare till stadens centrum.Jona skrev:Alltså ursäkta en utböling men varför kör man ens spårvagn över Öster överhuvudtaget. Kan man inte lägga ner Öster-sträckan och istället satsa allt krut på sträckan över Drottningsgatan.Niklas Karlsson skrev:
... Idéer någon?
/Niklas
Eventuellt kan man väl köra trafik enligt vissa av era förslag.
Linje 3 som idag fast eventuellt med tätare turer.
Linje 2 Klingsberg - Söder Tull - Via Öster- Norr Tull och åter. (20 minuters trafik dagtid och 40 min lågtrafik och söndag kanske)
Linje 1 eller 4 Fridvalla - Navestad via Drottninggatan. (10 minuters trafik även här)
Detta är alltså bara några frågor och funderingar helt tagna ur luften ställda av en utböling bara....
/Jona
Sedan, vänligt men bestämt......
ALDRIG linje 1, för linje 1 är ett i staden väl inarbetat varumärke för trafiken med gamla spårvagnar (eg. "Gamla Ettan"), varför man inte skall använda det numret i ordinarietrafiken.
Sedan bör man nog inte idag låsa sej vid något specifikt linjenät, utan prova sej fram lite under några år, när väl Navesta-linjen är klar.
Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
2003 tog jag en del bilder på skyltarna i vagn 21, de skvallrar nog lite om de tankar och funderingar som fanns i början på 2000-talet, om linjer och deras sträckningar. Mostsvarande skyltar fanns (finns) i M67K, M97 och övriga M98. Idag har alla M98 och M06 digitala skyltar med flexibelt innehåll.
Nedan de 23 skyltar som fanns i M98 21 år 2003.....























Nedan de 23 skyltar som fanns i M98 21 år 2003.....























Re: Nytt Norrköpingsbesök - trenne frågor!
Tack, kul att få se alla de olika alternativen! 

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.