Krefeld är en liten trevlig stad som är en del av det enorma spårvägsnätet i Rhurområdet. Meterspår, så man får byta spårvidd för att ta sej till Düsseldorf där man kan åka spårvagn obrutet till Bochum - Gelsenkirchen via Duisburg, Mülheim och Essen. Man kan göra en avstickare på den nyaste spårvägen, Oberhausen, och man kan gå tre kilometer till Dortmund. Och i närheten på bekvämt pendeltågsavstånd hittar man Köln, Bonn, Wuppertal och trådbussarna i Sollingen. Lätt att spendera en semestervecka här alltså. Åter till Krefeld som vi besökte på väg med tåget till Weeze flygplats för hemresa efter en arbetsresa denna småregniga marshelg. Nånstans ska man äta middag så varför inte i Krefeld?
Når man bare besøger Krefeld en lørdag og søndag, oplever man bare Stadtbahn-M vogne i trafik på metersporet.
Mandag - fredag kører Stadtbahn M-vogne på linje 042 og 043. På linje 041 og 044 kører de ældre Düwag-vogne. Der findes ikke lavgulvsvogne i Krefeld, men sådanne er i bestilling til afløsning af de gamle Düwag-vogne.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
(seneste besøg i Krefeld i september 2008)
Svend Christensen skrev:Café-sporvognen til Düsseldorf kører fortsat.
Når man bare besøger Krefeld en lørdag og søndag, oplever man bare Stadtbahn-M vogne i trafik på metersporet.
Mandag - fredag kører Stadtbahn M-vogne på linje 042 og 043. På linje 041 og 044 kører de ældre Düwag-vogne. Der findes ikke lavgulvsvogne i Krefeld, men sådanne er i bestilling til afløsning af de gamle Düwag-vogne.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
(seneste besøg i Krefeld i september 2008)
Ja, jag såg att det skulle finnas gamla Düwag, men som Svend mycket riktigt påpekar så går de inte på helgerna. Synd på så rara ärtor. Vi såg emellertid en Düwag med släpvagn i Düsseldorf på torsdagen när vi passearde på väg till Frankfurt am Main. De försvinner nog till sommaren så pasa på att ta en tur ditner nu. Måndag - fredag. Går det Düwag med släpvagn någon annan stans i världen?
Ja!
I Wien, selv om der dog er tale om licensbyggede vogne.
Desuden i Basel, men her er bivognene (släpet) ikke fra Düwag.
Endvidere i Arad og muligvis også i andre rumænske stæder.
Svend Christensen skrev:Ja!
I Wien, selv om der dog er tale om licensbyggede vogne.
Desuden i Basel, men her er bivognene (släpet) ikke fra Düwag.
Endvidere i Arad og muligvis også i andre rumænske stæder.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Det var ett tag sedan jag var i Wien, har man släpen kvar där?
(Tågmodellen Talent används också på en lokaltågslinje, O-Train, i den kanadensiska huvudstaden Ottawa, men eftersom tågen inte uppfyller de högre nordamerikanska krocksäkerhetskraven räknas de som "light rail" där. Banan får inte trafikeras av O-Trains och godståg samtidigt. Duospårväg?)