Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Att det ska beställas nya tunnelvagnar vet vi. Men har sl planer på att köpa/hyra begagnade vagnar utomlands för att klara tursättningen tills de nya vagnarna börjar levereras?
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Då inställer sig ju frågan......Håkan skrev:Att det ska beställas nya tunnelvagnar vet vi. Men har sl planer på att köpa/hyra begagnade vagnar utomlands för att klara tursättningen tills de nya vagnarna börjar levereras?
Finns det över huvud taget något någonstans, som med hyfsat små insatser skulle gå att få i trafik i Stockholms tunnelbana ?
Då tar jag inte hänsyn till om vagnarna i fråga är disponibla eller inte.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Nytt blir det om några år.
Men några större problem att klara tursättningen, det har jag inte hört talas om ännu.
Micke
Men några större problem att klara tursättningen, det har jag inte hört talas om ännu.
Micke
ännu en dag
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Det borde inte vara något större poblem bara man lyckas hålla ner antalet vagnar avställda med diverse olika vagnfel vilket är en fråga om verkstadskapacitet. Att köpa begagnade vagnar från andra städer lär bli problematiskt genom Stockholms smala profil för fria rummet. Om ni undrar vad jag menar kan ni ju kolla på Saltsjöbanans vagnar typ C10/C11 som är C8-vagnar anspassade till järnvägens lastprofil.Micke Asklander skrev:Nytt blir det om några år.
Men några större problem att klara tursättningen, det har jag inte hört talas om ännu.
Micke
Den smala profilen beror ju på att den första tunnelsträckningen Slussen-Skanstull byggdes för spårvagnar 1933. När man åker hytt där undrar man om tunnelvagnen verkligen ska få plats - första reaktionen för den ovane när man dyker in i tunneln vid Skanstull är att det kommer att skrapa i någonstans.
//Lars S
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Skulle inte Berlins smalprofil funka?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Berlins Kleinprofil är alldeles för smal, 2,3 m. Stockholms konstruktionsprofil är inte extremt smal för en tunnelbana. Jämförelsen med Saltsjöbanan är lite missvisande eftersom den är byggd som konventionell järnväg och svenska sådana har en rätt bred profil. Stockholms profil är 2,8 m bred. Berlins Großprofil är 2,65 m och skulle kanske kunna användas med en lösning à la Saltsjöbanan. Det finns säkert många andra vagnar som skulle få plats i tunnlarna t.ex. från London. Dock är det ju mera som ska stämma, plattformshöjd t.ex., och så måste man kunna installera HS i vagnarna. Dessutom ska det finnas lediga vagnar.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
SL gjorde sig själva en björntjänst genom för snabb utskrotning av bra vagnar.
Men om man skulle behöva låna så skulle nog Berlin va ett bra kort, såvitt jag vet så kör de väl på med att byta ut sina vagnar.
Oslo har väl vanlig järnvägsprofil?
Då skulle deras gamla vagnar kunna passa på saltis och man skulle kunna ta dessa ombyggda fd tbanevagnar, strippa på kjolar och byta ut lite utrustning samt köra som mellanvagnar.
/or
Men om man skulle behöva låna så skulle nog Berlin va ett bra kort, såvitt jag vet så kör de väl på med att byta ut sina vagnar.
Oslo har väl vanlig järnvägsprofil?
Då skulle deras gamla vagnar kunna passa på saltis och man skulle kunna ta dessa ombyggda fd tbanevagnar, strippa på kjolar och byta ut lite utrustning samt köra som mellanvagnar.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
vadå björntjänst.
Vad skall alla vagnar stå och rosta ihop någonstans?
Samt ska du betala då också för att dom står uppställda.
Nop, det vill du inte, för det är kostnader det.
Att det ska komma nya vagnar , det ska det göra, men någon speciell vagnbrist just nu är det inte.
M
Vad skall alla vagnar stå och rosta ihop någonstans?
Samt ska du betala då också för att dom står uppställda.
Nop, det vill du inte, för det är kostnader det.
Att det ska komma nya vagnar , det ska det göra, men någon speciell vagnbrist just nu är det inte.
M
ännu en dag
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Vad är det för vagnbrist ni diskuterar i den här tråden? SL själva anser att de har för många vagnar, ett påstående som faktiskt inte är helt ogrundat. Naturligtvis är det inte aktuellt att skaffa begagnade vagnar i ett sådant läge, tvärtom har man ju just slopat 20 vagnar.stockholm79 skrev:SL gjorde sig själva en björntjänst genom för snabb utskrotning av bra vagnar.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Det ville være fullstendig tokig å kjøpe begagnade tunnelbanevogner. De vognene som skrotes rundt i verden har gjort sitt og fortjener inte noe forlenget liv i Stockholm. Sverige er tross alt ikke 3. verden. Trenger man flere vogner, så går det an å kjøpe nye. Også Oslos vogner passer best på skroten.
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Var har du fått det ifrån?Nils Carl Aspenberg skrev:Sverige er tross alt ikke 3. verden.

Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
New York?
Det har sedan "urminnes tider" pratats om att Stockholm hämtade mycket inspiration från New York när tunnelbanan konstruerades. Vid senare års diskussioner har det sagts att det "bara" skulle vara att sätta en Stockholmsvagn på spåren så skulle allt fungera.
Är det en skröna?
-Per
Det har sedan "urminnes tider" pratats om att Stockholm hämtade mycket inspiration från New York när tunnelbanan konstruerades. Vid senare års diskussioner har det sagts att det "bara" skulle vara att sätta en Stockholmsvagn på spåren så skulle allt fungera.
Är det en skröna?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Nej, men väl en sanning med modifikation. Hyttsignalsystemet är t ex inte från New York, och våra vagnar är större än "originalet". Strömskenan vet jag inte hur det är med. Kopplen och bromsen är dock samma som på åtminstone ett par vagntyper där!Per Lind skrev:New York?
Det har sedan "urminnes tider" pratats om att Stockholm hämtade mycket inspiration från New York när tunnelbanan konstruerades. Vid senare års diskussioner har det sagts att det "bara" skulle vara att sätta en Stockholmsvagn på spåren så skulle allt fungera.
Är det en skröna?
-Per
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Det har ju hela tiden varit tal om kapacitetsproblem i t-banan och en ny vagntyp trollar man inte bara fram med ett trollspö, titta bara på hur lång tid det tog att utveckla C20. Så därför är det bra att ha en viss reserv att ta till.
Förvaringsidé:
Man behöver ju inte låta dem stå på några t-banespår, en tripp med till nåt gammalt lokstall eller dyl på landsbygden där det är billigare och sen en tripp tillbaka.
Om ingen vet om att vagnarna finns där så lär de inte heller bli kluddade, men för säkerhets skull kan de "packas in" i enkla OSB-lådor.
/or
Förvaringsidé:
Man behöver ju inte låta dem stå på några t-banespår, en tripp med till nåt gammalt lokstall eller dyl på landsbygden där det är billigare och sen en tripp tillbaka.
Om ingen vet om att vagnarna finns där så lär de inte heller bli kluddade, men för säkerhets skull kan de "packas in" i enkla OSB-lådor.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Den vagnbrist som uppstår när Tågias verkstadskapacitet inte räcker till för att ta hand om AU parallellt med FU. Jag har redan utvecklat det resonemanget i en annan tråd.daniel_s skrev: Vad är det för vagnbrist ni diskuterar i den här tråden? SL själva anser att de har för många vagnar, ett påstående som faktiskt inte är helt ogrundat. Naturligtvis är det inte aktuellt att skaffa begagnade vagnar i ett sådant läge, tvärtom har man ju just slopat 20 vagnar.
Och avvecklingen av C9 bottnar nog inte bara i vagnöverskott utan också i stigande underhållskostnader. Hälften av C9orna lär ha varit avställda i RI sedan förra våren med diverse vagnfel.
//Lars S
Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
Kapacitetsproblemet i T-banan består inte i att det finns för få vagnar, utan att det inte finns plats på spåret för fler tåg. Det behövs alltså inte fler vagnar för att kunna köra fler tåg. Således handlar frågan om huruvida en eventuell vagnbrist skulle ha varit mindre om det funnits fler reservvagnar. Jag hävdar att den, som tror det, inte har förstått hur systemet fungerar i praktiken. Nåväl, det kommande trafikavtalet ska ju ha ett helt nytt upplägg, så där kan det nog bli förändring.stockholm79 skrev:Det har ju hela tiden varit tal om kapacitetsproblem i t-banan och en ny vagntyp trollar man inte bara fram med ett trollspö, titta bara på hur lång tid det tog att utveckla C20. Så därför är det bra att ha en viss reserv att ta till.

Re: Ny Tunnelvagn eller bättre begagnad?
NYC Subway har väl fortfarande ingen elektroniskt stoppande mekanism utan endast en mekanisk, en arm i banan som slår till en spak på tåget så att luften släpps ut när det ska stanna, så en sådan vagn skulle nog rulla bra i Stockholm.daniel_s skrev:Nej, men väl en sanning med modifikation. Hyttsignalsystemet är t ex inte från New York, och våra vagnar är större än "originalet". Strömskenan vet jag inte hur det är med. Kopplen och bromsen är dock samma som på åtminstone ett par vagntyper där!Per Lind skrev:New York?
Det har sedan "urminnes tider" pratats om att Stockholm hämtade mycket inspiration från New York när tunnelbanan konstruerades. Vid senare års diskussioner har det sagts att det "bara" skulle vara att sätta en Stockholmsvagn på spåren så skulle allt fungera.
Är det en skröna?
-Per
Strömskenan är i alla fall väldigt lik den Stockholmska, med planka och allt, men vet inte om all geometri är exakt den samma.
Möjligen är NYC-vagnar lite bredare (numera?) och skulle kanske inte funka därför, de verkar vara 10 fot = 3048 mm vid golvet.
/ragge s