En linje till skulle vara bra!
Postat: söndag 10 augusti 2003 22:53
En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Hur hade du tänkt att den skulle gå?vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Den här är bra. Så har man löst "problemet" med hur tolvan skulle få plats på Tranebergsbro vid förlängning. Detta kombineras lämpligen med en förgrening i Alvik, som fortsätter ut till det nyexploaterade Bromma Flygfält (eventuellt vidare mot t ex Spånga)...Odd skrev:* Gräva ner tunnelbanan sträckan Abrahamsberg - Fridhemsplan. Ny gemensam station Alvik, med uppgång mot Ulvsundaplan (stora mossen) resp Alviks torg. Sedan direkt till Fridhemsplan utan stopp emellan. Nockebybanan dras vidare över tranebergsbron och Kristineberg samt Thorildsplan blir spårvagnshållplatser, för att sedan fortsätta in till stan på lämpligt sätt, varför inte in till centrum via Flemminggatan och Kungsgatan...
Läste någonstans att det har funnits planer på en ringlinje.vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Tvärbanan är ju T-Gul!!!!Marcus L skrev:Läste någonstans att det har funnits planer på en ringlinje.vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Tycker att det skulle passa med en fjärde tub "T-gul"..
Men en ringlinje är väl knappast aktuellt nu....
Aha!! Alltså det var tvärbanan det gällde... jag måste ha missat nånting för jag trodde på fullaste allvar att det gällde någon sorts T-banering....Johan Eriksson skrev:Det är C-formad Tvärbana + en här ofta diskuterad möjlighet att knyta ihop i öster. Alltså -Sickla Udde - Tvärbanan - Alvik - Ulvsunda - Sundbyberg stn - Solna stn - tunnel under Brunnsviken till Universitetet - Albano - Värtabanan - Husarviken - Ropsten - delvis befintliga + kompletterande spår i Värtahamnen och Frihamnen - depåspår för förlängd Djurgårdslinje Lindarängsvägen - Oxenstiernasgatan - Strandvägen - DL till Norrmalmstorg - Kungsträdgårdsgatan - Strömbron - Skeppsbron - Slussen - dubbelspår och delvis ny tunnel - saltsjöbanan- Henriksdal - Sickla Udde.
Eller så delar man på linjen i två överlappande hälfter, linje 21 och 22.....
T-brandgulaugust skrev:Marcus L skrev:Tvärbanan är ju T-Gul!!!!vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???