En linje till skulle vara bra!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Gillar du tunnelbanan i stockolm

Omröstningen slutade lördag 16 augusti 2003 22:53

Ja
13
72%
Nej
1
6%
Ja, om det är Gröna Linjen
2
11%
Ja, om det är Röda Linjen
1
6%
Ja, om det är Blåa Linjen
1
6%
 
Antal röster: 18

vfp420b
Inlägg: 143
Blev medlem: söndag 10 augusti 2003 22:41
Ort: Mjölby
Kontakt:

En linje till skulle vara bra!

Inlägg av vfp420b »

En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Av Tobias

©2022 by Tobias
Hemsida med tåg- och bussbilder: http://www.tobbebilder.se
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: En linje till skulle vara bra!

Inlägg av Odd »

vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Hur hade du tänkt att den skulle gå?

För att du skall få något att tänka på så ger jag dig iallafall lite förslag på hur man kan utveckla spårtrafiken i stockholm. Spinn vidare på det sedan...

* Lidingöbanan från Odenplan - Odengatan - Östra station - Ropsten - Torsvik - (gren till Lidingö C + befintlig sträckning Torsvik - Gåshaga).

* Spårväg samma sträckning som den blivande förbifart stockholm, en sorts snabbspårväg Vällingby - (förbifart sthlm) - Skärholmen - Huddinge Sjukhus - Högdalen

* Tvärbanan förlängning Hammarby sjöstad - (gemensam tunnelsträckning med den ev blivande österleden för motorvägsringen) - Djurgården (alt 1: Waldemarsudde-trakten - Djurgårdslinjens sträckning till strandvägen - Karlaplan - Vallhallavägen : alt2: direkt till Hakberget - Valhallavägen) - fortsätt vidare skissad sträcka östra station - Solna/sumpan för vidare anknytning med befintlig spårväg tvärbanan.

* Gräva ner tunnelbanan sträckan Abrahamsberg - Fridhemsplan. Ny gemensam station Alvik, med uppgång mot Ulvsundaplan (stora mossen) resp Alviks torg. Sedan direkt till Fridhemsplan utan stopp emellan. Nockebybanan dras vidare över tranebergsbron och Kristineberg samt Thorildsplan blir spårvagnshållplatser, för att sedan fortsätta in till stan på lämpligt sätt, varför inte in till centrum via Flemminggatan och Kungsgatan...

* Trådbusslinje Fridhemsplan - lilla Essingen - Stora Essingen samt Årstabergs nya pendelltågsstation - Årsta torg - Gullmarsplan.

* T-bana Hagsätra - Älvsjö + Fruängen - Älvsjö och Rågsved - Huddinge C - Huddinge sjukhus.

* Spårväg Nacka Centrum - Björknäs - Orminge - Gustavsberg

Jag kan komma på många fler fantasifulla förslag till förbättringar, såväl billigare som dyrare, möjliga som omöjliga, realistiska som orealistiska. Av många förslag så kanske något blir en så bra idé att den defenitivt har en utvecklingspotential. Fortsätt spåna!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: En linje till skulle vara bra!

Inlägg av august »

Odd skrev:* Gräva ner tunnelbanan sträckan Abrahamsberg - Fridhemsplan. Ny gemensam station Alvik, med uppgång mot Ulvsundaplan (stora mossen) resp Alviks torg. Sedan direkt till Fridhemsplan utan stopp emellan. Nockebybanan dras vidare över tranebergsbron och Kristineberg samt Thorildsplan blir spårvagnshållplatser, för att sedan fortsätta in till stan på lämpligt sätt, varför inte in till centrum via Flemminggatan och Kungsgatan...
Den här är bra. Så har man löst "problemet" med hur tolvan skulle få plats på Tranebergsbro vid förlängning. Detta kombineras lämpligen med en förgrening i Alvik, som fortsätter ut till det nyexploaterade Bromma Flygfält (eventuellt vidare mot t ex Spånga)...

Vänta lite så ritar jag lite karta....
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av august »

Nu ska vi se....

Bild

Det blev lite mer än bara tolvans förgrening :):

Blått: Spårvägslinje 13. City -> "Bromma Flygfältsområde" -> nånstans
Rött: Spårvägslinje 12. Förlängning till Ekerö (Gräsbanvall i mitten av ekerövägen eller vad den heter. Slutstation? Ingen aning.
Lilarosa: Ekerö -> Brommaplan -> "Bromma Flygfältsområde" -> Sundbyberg -> Vidare. Tänkt att ersätta 177. Bland annat.
Fulgrönt: Tvärbanans förlängning.
Svart: Möjliga förbindelsepunkter.
Den prickade tjocka linjen från Abrahamsberg längs Drottningholmsvägen är den begravda tunnelbanan, om nån nu missade det.

En annan möjlighet är att dra "Lilarosa linjen" över Mariehäll (industribanan)
Marcus L
Inlägg: 203
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: En linje till skulle vara bra!

Inlägg av Marcus L »

vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Läste någonstans att det har funnits planer på en ringlinje.
Tycker att det skulle passa med en fjärde tub "T-gul"..
Men en ringlinje är väl knappast aktuellt nu....
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: En linje till skulle vara bra!

Inlägg av august »

Marcus L skrev:
vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Läste någonstans att det har funnits planer på en ringlinje.
Tycker att det skulle passa med en fjärde tub "T-gul"..
Men en ringlinje är väl knappast aktuellt nu....
Tvärbanan är ju T-Gul!!!!

Men ringlinje? Det låter intressant (jag har aldrig hört det förr)... hur var den tänkt att gå då?
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av august »

Johan Eriksson skrev:Det är C-formad Tvärbana + en här ofta diskuterad möjlighet att knyta ihop i öster. Alltså -Sickla Udde - Tvärbanan - Alvik - Ulvsunda - Sundbyberg stn - Solna stn - tunnel under Brunnsviken till Universitetet - Albano - Värtabanan - Husarviken - Ropsten - delvis befintliga + kompletterande spår i Värtahamnen och Frihamnen - depåspår för förlängd Djurgårdslinje Lindarängsvägen - Oxenstiernasgatan - Strandvägen - DL till Norrmalmstorg - Kungsträdgårdsgatan - Strömbron - Skeppsbron - Slussen - dubbelspår och delvis ny tunnel - saltsjöbanan- Henriksdal - Sickla Udde.

Eller så delar man på linjen i två överlappande hälfter, linje 21 och 22.....
Aha!! Alltså det var tvärbanan det gällde... jag måste ha missat nånting för jag trodde på fullaste allvar att det gällde någon sorts T-banering....
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Marcus L
Inlägg: 203
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: En linje till skulle vara bra!

Inlägg av Marcus L »

august skrev:
Marcus L skrev:
vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Tvärbanan är ju T-Gul!!!!
T-brandgul :-)

Har inte sett något mer konkret än "förslag på en ringlinje har också förekommit" på någon historiksajt om tuben.
Skriv svar