En linje till skulle vara bra!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
En linje till skulle vara bra!
En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Re: En linje till skulle vara bra!
Hur hade du tänkt att den skulle gå?vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
För att du skall få något att tänka på så ger jag dig iallafall lite förslag på hur man kan utveckla spårtrafiken i stockholm. Spinn vidare på det sedan...
* Lidingöbanan från Odenplan - Odengatan - Östra station - Ropsten - Torsvik - (gren till Lidingö C + befintlig sträckning Torsvik - Gåshaga).
* Spårväg samma sträckning som den blivande förbifart stockholm, en sorts snabbspårväg Vällingby - (förbifart sthlm) - Skärholmen - Huddinge Sjukhus - Högdalen
* Tvärbanan förlängning Hammarby sjöstad - (gemensam tunnelsträckning med den ev blivande österleden för motorvägsringen) - Djurgården (alt 1: Waldemarsudde-trakten - Djurgårdslinjens sträckning till strandvägen - Karlaplan - Vallhallavägen : alt2: direkt till Hakberget - Valhallavägen) - fortsätt vidare skissad sträcka östra station - Solna/sumpan för vidare anknytning med befintlig spårväg tvärbanan.
* Gräva ner tunnelbanan sträckan Abrahamsberg - Fridhemsplan. Ny gemensam station Alvik, med uppgång mot Ulvsundaplan (stora mossen) resp Alviks torg. Sedan direkt till Fridhemsplan utan stopp emellan. Nockebybanan dras vidare över tranebergsbron och Kristineberg samt Thorildsplan blir spårvagnshållplatser, för att sedan fortsätta in till stan på lämpligt sätt, varför inte in till centrum via Flemminggatan och Kungsgatan...
* Trådbusslinje Fridhemsplan - lilla Essingen - Stora Essingen samt Årstabergs nya pendelltågsstation - Årsta torg - Gullmarsplan.
* T-bana Hagsätra - Älvsjö + Fruängen - Älvsjö och Rågsved - Huddinge C - Huddinge sjukhus.
* Spårväg Nacka Centrum - Björknäs - Orminge - Gustavsberg
Jag kan komma på många fler fantasifulla förslag till förbättringar, såväl billigare som dyrare, möjliga som omöjliga, realistiska som orealistiska. Av många förslag så kanske något blir en så bra idé att den defenitivt har en utvecklingspotential. Fortsätt spåna!
Re: En linje till skulle vara bra!
Den här är bra. Så har man löst "problemet" med hur tolvan skulle få plats på Tranebergsbro vid förlängning. Detta kombineras lämpligen med en förgrening i Alvik, som fortsätter ut till det nyexploaterade Bromma Flygfält (eventuellt vidare mot t ex Spånga)...Odd skrev:* Gräva ner tunnelbanan sträckan Abrahamsberg - Fridhemsplan. Ny gemensam station Alvik, med uppgång mot Ulvsundaplan (stora mossen) resp Alviks torg. Sedan direkt till Fridhemsplan utan stopp emellan. Nockebybanan dras vidare över tranebergsbron och Kristineberg samt Thorildsplan blir spårvagnshållplatser, för att sedan fortsätta in till stan på lämpligt sätt, varför inte in till centrum via Flemminggatan och Kungsgatan...
Vänta lite så ritar jag lite karta....
Nu ska vi se....

Det blev lite mer än bara tolvans förgrening
:
Blått: Spårvägslinje 13. City -> "Bromma Flygfältsområde" -> nånstans
Rött: Spårvägslinje 12. Förlängning till Ekerö (Gräsbanvall i mitten av ekerövägen eller vad den heter. Slutstation? Ingen aning.
Lilarosa: Ekerö -> Brommaplan -> "Bromma Flygfältsområde" -> Sundbyberg -> Vidare. Tänkt att ersätta 177. Bland annat.
Fulgrönt: Tvärbanans förlängning.
Svart: Möjliga förbindelsepunkter.
Den prickade tjocka linjen från Abrahamsberg längs Drottningholmsvägen är den begravda tunnelbanan, om nån nu missade det.
En annan möjlighet är att dra "Lilarosa linjen" över Mariehäll (industribanan)

Det blev lite mer än bara tolvans förgrening

Blått: Spårvägslinje 13. City -> "Bromma Flygfältsområde" -> nånstans
Rött: Spårvägslinje 12. Förlängning till Ekerö (Gräsbanvall i mitten av ekerövägen eller vad den heter. Slutstation? Ingen aning.
Lilarosa: Ekerö -> Brommaplan -> "Bromma Flygfältsområde" -> Sundbyberg -> Vidare. Tänkt att ersätta 177. Bland annat.
Fulgrönt: Tvärbanans förlängning.
Svart: Möjliga förbindelsepunkter.
Den prickade tjocka linjen från Abrahamsberg längs Drottningholmsvägen är den begravda tunnelbanan, om nån nu missade det.
En annan möjlighet är att dra "Lilarosa linjen" över Mariehäll (industribanan)
Re: En linje till skulle vara bra!
Läste någonstans att det har funnits planer på en ringlinje.vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Tycker att det skulle passa med en fjärde tub "T-gul"..
Men en ringlinje är väl knappast aktuellt nu....
Re: En linje till skulle vara bra!
Tvärbanan är ju T-Gul!!!!Marcus L skrev:Läste någonstans att det har funnits planer på en ringlinje.vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???
Tycker att det skulle passa med en fjärde tub "T-gul"..
Men en ringlinje är väl knappast aktuellt nu....
Men ringlinje? Det låter intressant (jag har aldrig hört det förr)... hur var den tänkt att gå då?
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Aha!! Alltså det var tvärbanan det gällde... jag måste ha missat nånting för jag trodde på fullaste allvar att det gällde någon sorts T-banering....Johan Eriksson skrev:Det är C-formad Tvärbana + en här ofta diskuterad möjlighet att knyta ihop i öster. Alltså -Sickla Udde - Tvärbanan - Alvik - Ulvsunda - Sundbyberg stn - Solna stn - tunnel under Brunnsviken till Universitetet - Albano - Värtabanan - Husarviken - Ropsten - delvis befintliga + kompletterande spår i Värtahamnen och Frihamnen - depåspår för förlängd Djurgårdslinje Lindarängsvägen - Oxenstiernasgatan - Strandvägen - DL till Norrmalmstorg - Kungsträdgårdsgatan - Strömbron - Skeppsbron - Slussen - dubbelspår och delvis ny tunnel - saltsjöbanan- Henriksdal - Sickla Udde.
Eller så delar man på linjen i två överlappande hälfter, linje 21 och 22.....
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: En linje till skulle vara bra!
T-brandgulaugust skrev:Marcus L skrev:Tvärbanan är ju T-Gul!!!!vfp420b skrev:En tunnelbanelinje i Stockholm till skulle inte vara så tråkigt, är den nån som håller med???

Har inte sett något mer konkret än "förslag på en ringlinje har också förekommit" på någon historiksajt om tuben.