Spårvägsutbyggnader i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägsutbyggnader i Norrköping
Det verkar vara en livlig debatt om spårvägsutbyggnader i Norrköping. Den ena efter den andra kommer med förslag. Skall man satsa på den miljövänliga och kapacitetsrika spårvägen, så skall den trafikera mellan de större bostadsområdena och centrum. Därtill kan man ha ett par ringlinjer som knyter ihop själva stadskärnan och skapar tvärpendling.
Linjeförslag
3 Vidablick-Drottninggatan-Klockaretorpet
4 Fridvalla-Drottninggatan-Klockaretorpet
5 Stora Ringlinjen: Södertull-Trozelligatan-Vilbergen-Ektorp-V.Tull- Kungsgatan-Norrtull-Resecentrum-Öster-Södertull
6 Kvarnberget-Navestad-Södertull-Såpkullen-Vilbergen-Vrinnevisjukhuset
7 Kvarnberget-Navestad-Södertull-V.Tull-Ektorp-Vilbergen-Vrinnevisjh
8 Lilla Ringlinjen: Södertull-V.Tull-Kungsgatan-Stockholmsvägen-Haga-Norrtull-Resecentrum-Öster-Södertull
Skulle dessa spårvagnslinjer sedan köras i 15-min trafik, skulle man i praktiken få 7,5 min trafik på hela spårvägsnätet. Detta linjenät ger snabba resor in mot centrum, samtidigt som det ger valmöjligheter. Och dessutom skapar det även tvärpendling.
Men taxesystemet måste även justeras och ändras om vi ska få folk att åka buss och spårvagn igen.
Även en möjlig linje!
2 Smedstuguplan-Haga-Resecentrum-Öster-Södertull-Trozelligatan-Klingsberg-Norra Hageby-Rambodal, under kvällstid till Vidablick.
Spårvagnslinjer till Himmelstalund och Lindö är nog knappast aktuellt.
Linjeförslag
5 Stora Ringlinjen: Södertull-Trozelligatan-Vilbergen-Ektorp-V.Tull- Kungsgatan-Norrtull-Resecentrum-Öster-Södertull
8 Lilla Ringlinjen: Södertull-V.Tull-Kungsgatan-Stockholmsvägen-Haga-Norrtull-Resecentrum-Öster-Södertull
Skulle dessa spårvagnslinjer sedan köras i 15-min trafik, skulle man i praktiken få 7,5 min trafik på hela spårvägsnätet. Detta linjenät ger snabba resor in mot centrum, samtidigt som det ger valmöjligheter. Och dessutom skapar det även tvärpendling.
Men taxesystemet måste även justeras och ändras om vi ska få folk att åka buss och spårvagn igen.
Även en möjlig linje!
2 Smedstuguplan-Haga-Resecentrum-Öster-Södertull-Trozelligatan-Klingsberg-Norra Hageby-Rambodal, under kvällstid till Vidablick.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Spårvägsutbyggnader i Norrköping
Varför inte till Lindö? Om vi lägger rälsen mitt i Lindövägen på egenMikael Karlsson skrev: Spårvagnslinjer till Himmelstalund och Lindö är nog knappast aktuellt.
banvall kan spårvagnen köra 80 km/h medan bilarna runtomkring högst
får köra i 50 km/h. Vid spårvagnshållplatserna finns gångpassager på
vägbulor som drar ner hastigheten till 30 km/h eller mindre. Snacka om
pedagogiskt exempel på att det går fortare och enklare att åka kollektivt!
Men det förutsätter naturligtvis att hållplatserna, särskilt de längst ut,
utrustas med ordentliga övertäckta cykelparkeringar så att folk som bor
lite längre ifrån linjen enkelt kan ta sig dit. Och det gäller alla områden
med övervägande enfamiljshus. Turtätheten är en annan viktig faktor.
Se hur få människor som åker buss från Smedby nu när bussen har
20-minuterstrafik...
-
Får och får. På Lindövägen är det nog många bilister som kör fortare än de tillåtna 50 km/h. Det hindrar dock inte lagfarten. Spårväg till Lindö är inte alls en dum idé, även om man kanske inte ska börja där.Reimersholme71 skrev:Varför inte till Lindö? Om vi lägger rälsen mitt i Lindövägen på egenMikael Karlsson skrev: Spårvagnslinjer till Himmelstalund och Lindö är nog knappast aktuellt.
banvall kan spårvagnen köra 80 km/h medan bilarna runtomkring högst
får köra i 50 km/h. Vid spårvagnshållplatserna finns gångpassager på
vägbulor som drar ner hastigheten till 30 km/h eller mindre. Snacka om
pedagogiskt exempel på att det går fortare och enklare att åka kollektivt!
...
Det finns ju otroligt mycket outnyttjad eller endast sparsamt utnyttjad mark längs hela Lindövägen öster om Röda stugans gata.
En alternativ sträckning (än Lindövägen) kan ju vara längs Sjötullsgatan. Nu är där visserligen rena slumkvarteren med den ena industrin fulare än den andra, för att inte tala om hamnverksamheten. Men enligt mina uppgifter går hamnens avtal med kommunen ut 2020. Då är det meningen att hela detta väldiga, vattennära område, ska bebyggas med nya bostäder, affärer och kontor. Det ska bli ett Norrköpingskt "Aker Brygge" Ã la Oslo.
Nu är det ju en stund till 2020, men man kan ju ändå ha det i bakhuvudet.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
- Reimersholme71
- Kontakt:
Ja, eftersom det på en kort sträcka är tillåtet att köra 70 km/h kör dom ju så fort längs hela vägen.Niklas Karlsson skrev:Får och får. På Lindövägen är det nog många bilister som kör fortare än de tillåtna 50 km/h.

Och om du kollar mitt förslag på
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2666
ser du att jag ritat in en spårvägslinje till östra Saltängen där jag hoppas på ett nytt bostadsområde.

-
Det är härligt med nya, fräscha idéer. Att anlägga spårväg i Stockholmsvägen har hittills inte svävat mig före, men det är faktiskt en himla trevlig idé. Låt mig beskriva ytterligare nya idéer just för linjesträckningarna från Norr tull (sett från väster)Mikael Karlsson skrev:Linjeförslag
...
http://www.ss.se/forum/posting.php
Även en möjlig linje!
A) Finspångsvägen från Eneby centrum via Smedstuguplan och Beckershov till Matteusskolan/Folkparken (för spårvagnar till Svärtinge/Finspång)
B) Taborsbergsvägen (nuvarande linje 2) för spårvagnar från Bråvalla/Fridvalla (Tråbrunna?)
C) Rågången - Hagaplan för spårvagnar från Åby/Vidablick
D) Hagaplan - Hagagatan som nuvarande linje 3 för spårvagnar från Ingelsta - Vidablick
E) Hagaplan - Stockholmsvägen via Hagaplan - Erikslundsplan - Norr tull för spårvagnar från Åby - Jursla - Ingelstad - Vidablick
F) Smedstuguplan via Norralundsgatan till Hagaskolan
G) Värmlandsgatan för innerstadslinjer mellan Hagaskolan och Matteusskolan
H) Matteusskolan/Folkparken - Norr tull
Ett förslag till linjenät för den här delen av systemet. (De tvåsiffriga linjenumren har jag lånat från dagens expressbusslinjer eller motsvarande. De är tänkta som snabbspårvägslinjer.)
Linje 2 B - G - H
Linje 3 C - D - G - H
Linje 5 F - G - H
Linje 41 A - H
Linje 42 C - E
Hur linjerna sedan fortsätter in i stan från Norr tull är nästa fråga.
Här utnyttjar vi alltså Finspångsvägen och Stockholmsvägen för den snabba spårvägstrafiken till platser som ligger längre bort från stan än bara några kilometer.
Min gissning är att man kan spara en [snusk] minuter på att köra Finspångsvägen direkt mellan Eneby centrum och Matteusskolan jämfört med att krångla sig in på Taborsbergsvägen - Värmlandsgatan och krångla. (Nackdelen är förstås att Finspångs- och Svärtingeborna missar viktiga målpunkter som Hagaskolan.)
Jag skulle tro att det blir ungefär samma besparing för resenärerna i Stockholmsvägen.
Om man tycker det blir för mycket med spårväg både längs Finspångsvägen och i Taborsbergsvägen tycker jag att man ska skippa Taborsbergsvägen.
Jag tycker Mikael har tagit fram ett ambitiöst förslag. Jag undrar dock varför båda linjerna från Ringdansen/Hageby går till Vilbergen. Vore det inte bättre med olika destinationer för linjerna? Varför inte låta en av dem gå i Drottninggatan eller Kungsgatan och sedan norrut?
Det känns lite tunt med bara en linje på Kungsgatan.
Hur har du tänkt dig trafikera Haga med linje 8?
Det känns inte riktigt rätt att ha tre linjer till Vilbergen, men bara en till Vidablick. Eller ska linje 8 gå förbi Vidablick?
- Reimersholme71
- Kontakt:
Till Åby och Finspång finns redan utmärkt räls för tåg.Niklas Karlsson skrev:Det är härligt med nya, fräscha idéer. Att anlägga spårväg i Stockholmsvägen har hittills inte svävat mig före, men det är faktiskt en himla trevlig idé. Låt mig beskriva ytterligare nya idéer just för linjesträckningarna från Norr tull (sett från väster)
A) Finspångsvägen från Eneby centrum via Smedstuguplan och Beckershov till Matteusskolan/Folkparken (för spårvagnar till Svärtinge/Finspång)
B) Taborsbergsvägen (nuvarande linje 2) för spårvagnar från Bråvalla/Fridvalla (Tråbrunna?)
C) Rågången - Hagaplan för spårvagnar från Åby/Vidablick
*snip*

Svärtinge borde det väl gå fint att dra en snabbspårväg, särskilt efter att
nya RV51 byggts.
Då kan vi ha expresstrafiken från Norrköping och Linköping till Finspång på rälsen
från Kimstad via Skärblacka, "Snigelbussen" Norrköping-Finspång via nya
RV51:an -- och snabbspårväg Norrköping-Svärtinge.
Men det lär dröja innan den snabbspårvägen byggs. Innan dess lär vi
fått se mitt förslag -- med avskaffande av innerstadsbussarna, ringlinje
på Albrektsvägen, omstigningsplats vid Gustav Adolfs Plan, bilfritt
innanför promenaderna och bostäder på Saltängen -- förverkligat,
och långt dessförinnan har tågen börjat stanna i Norsholm, Kimstad,
Eksund, Fiskeby, Åby, Simonstorp och Ändebol! Om inte annat lär det väl
hända om ett par decennier när dieseln är så dyr att ingen har råd att
köra buss...

M
- Reimersholme71
- Kontakt:
Linjekarta
Kika på
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=19229#19229
för att se ett förslag på linjekarta enligt mitt spårnätsförslag!
Martin
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=19229#19229
för att se ett förslag på linjekarta enligt mitt spårnätsförslag!

Martin
Linje 8
Anledningen till att jag har som förslag att både linje 6 o 7 skall trafikera sträckan Navestad-Vrinnevisjukhuset, med olika körvägar i centrum. Är för att sänka driftkostnaderna, men också för att dessa båda bostadsområden kräver samma turtäthet. Likaså är de boende i dessa områden mer vana att åka kollektivt, vilket gör att ett byte är acceptabelt.
Jag har även gjort en tidtabell för dessa planerade spårvägslinjer. Hela nätet är uppbyggt så att det i praktiken blir 7,5 min trafik på hela nätet. Utom linjedelarna Haga-Fridvalla och Haga-Vidablick som får vardera 15-min trafik.
I Kungsgatan skall både linje 5 och 8 trafikera. Linje 8 är formad som en åtta. Södertull-V.Tull-Kungsgatan-N.Tull-Stockholmsvägen-Breda vägen-Hagagatan-Värmlandsgatan-N.Tull-Resecentrum-Öster-Södertull. Då både linje 5 och 8 trafikerar Öster blir det även här 7,5 min trafik.
Dock villl jag dra spårvägen i Lindövägen-Odalgatan, allt för att de boende i Lindö skall kunna byta mellan buss och spårvagn vid den nya hållplatsen Öster Tull.
Linjerna 3-7 skall trafikeras med nya spårvagnar. Linje 8 är en högtrafiklinje och kan trafikeras med M67K, då de är snabbare i trafiken. Vagntyp M97 kan tas ur trafik.
Att jag säger nej till spårväg till Lindö beror på att gatorna i denna stadsdel inte är de bästa för en spårvagn. Trånga och svåra att trafikera. Lindövägen är utmärkt körbana för en spårvagn.
Till min plan finns fler spårvagnslinjer
40 Skärblacka-Norrköping-Krokek
45 Norrköping-Söderköping
Tyvärr drivs det en debatt om att duospårvagnar inte får plats på stambanan. Det är fel enligt min mening. Antalet tåg är inte så många idag, varför duospårvagnar skulle kunna införas omgående.
Personligen tror jag inte på någon ljus framtid för spårvägen i Norrköping. Den är omodern och att köpa nya vagnar gör inte saken bättre. Man har haft chansen att uppgradera spårvägen med bättre banvallar, men man har byggt vidare på gammal teknik. Rännskenor och asfalt blandat med annan trafik. Därill har man infört busstrafik i spårvagnsspåren.
Jag är en sann spårvägsvän, men även jag tvekar om det är försvarsbart att forsätta köra med tomma spårvagnar till Klingsberg. Nu har man satsat på nya spår på den rundan.
Och jag har ett förslag även här. Bygg vidare med enkelspår i Schalegatan på bro över Söderleden via Bäckgatan-Hagebygatan-Lidaleden till Rambodal. Bygger man enkelspår hela sträckan, med mötesplats vid Hageby Vårdcentral. Då skulle linje 2 bli lönsam. Med enkelspår är det möjligt med 15, 20 eller 30 min trafik. Denna utbyggnad är billigare än att köra till Klingsberg. Linje 114 läggs ner.
Jag har även gjort en tidtabell för dessa planerade spårvägslinjer. Hela nätet är uppbyggt så att det i praktiken blir 7,5 min trafik på hela nätet. Utom linjedelarna Haga-Fridvalla och Haga-Vidablick som får vardera 15-min trafik.
I Kungsgatan skall både linje 5 och 8 trafikera. Linje 8 är formad som en åtta. Södertull-V.Tull-Kungsgatan-N.Tull-Stockholmsvägen-Breda vägen-Hagagatan-Värmlandsgatan-N.Tull-Resecentrum-Öster-Södertull. Då både linje 5 och 8 trafikerar Öster blir det även här 7,5 min trafik.
Dock villl jag dra spårvägen i Lindövägen-Odalgatan, allt för att de boende i Lindö skall kunna byta mellan buss och spårvagn vid den nya hållplatsen Öster Tull.
Linjerna 3-7 skall trafikeras med nya spårvagnar. Linje 8 är en högtrafiklinje och kan trafikeras med M67K, då de är snabbare i trafiken. Vagntyp M97 kan tas ur trafik.
Att jag säger nej till spårväg till Lindö beror på att gatorna i denna stadsdel inte är de bästa för en spårvagn. Trånga och svåra att trafikera. Lindövägen är utmärkt körbana för en spårvagn.
Till min plan finns fler spårvagnslinjer
40 Skärblacka-Norrköping-Krokek
Tyvärr drivs det en debatt om att duospårvagnar inte får plats på stambanan. Det är fel enligt min mening. Antalet tåg är inte så många idag, varför duospårvagnar skulle kunna införas omgående.
Personligen tror jag inte på någon ljus framtid för spårvägen i Norrköping. Den är omodern och att köpa nya vagnar gör inte saken bättre. Man har haft chansen att uppgradera spårvägen med bättre banvallar, men man har byggt vidare på gammal teknik. Rännskenor och asfalt blandat med annan trafik. Därill har man infört busstrafik i spårvagnsspåren.
Jag är en sann spårvägsvän, men även jag tvekar om det är försvarsbart att forsätta köra med tomma spårvagnar till Klingsberg. Nu har man satsat på nya spår på den rundan.
Och jag har ett förslag även här. Bygg vidare med enkelspår i Schalegatan på bro över Söderleden via Bäckgatan-Hagebygatan-Lidaleden till Rambodal. Bygger man enkelspår hela sträckan, med mötesplats vid Hageby Vårdcentral. Då skulle linje 2 bli lönsam. Med enkelspår är det möjligt med 15, 20 eller 30 min trafik. Denna utbyggnad är billigare än att köra till Klingsberg. Linje 114 läggs ner.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Duospårvagnar?
Jag tror inte ett spår på det där med duospårvagnar. Det verkar mestMikael Karlsson skrev: 40 Skärblacka-Norrköping-Krokek
vara nån fånig idé politikerna kommer på för att kunna vifta bort krav på
riktiga satsningar på pendeltåg. Pendeltåg som stannar där folk bor längs
banan!
Själv skulle jag tycka att en spårvägslinje som börjar i Norrköping och
slutar i Linköping bara förvirrar.
Spårväg till Söderköping låter nästan gångbart, men problemet är att det
knappast går att förlänga den till Valdemarsvik.
Spårväg i kollektivtrafikfält där det även kan gå buss är en bra idé! KollaMikael Karlsson skrev: Personligen tror jag inte på någon ljus framtid för spårvägen i Norrköping. Den är omodern och att köpa nya vagnar gör inte saken bättre. Man har haft chansen att uppgradera spårvägen med bättre banvallar, men man har byggt vidare på gammal teknik. Rännskenor och asfalt blandat med annan trafik. Därill har man infört busstrafik i spårvagnsspåren.
på Linnégatan i Göteborg exempelvis. Det höjer framkomligheten för
all kollektivtrafik -- samtidigt som det minskar utrymmet för "civil"
okynnesbilkörning och därigenom stimulerar fler till att åka kollektivt.
Menar du "enkelspår" Ã la Drottninggatan - spårförslingring? Varför skulleMikael Karlsson skrev: Och jag har ett förslag även här. Bygg vidare med enkelspår i Schalegatan på bro över Söderleden via Bäckgatan-Hagebygatan-Lidaleden till Rambodal. Bygger man enkelspår hela sträckan, med mötesplats vid Hageby Vårdcentral. Då skulle linje 2 bli lönsam.
det vara bättre än normalt dubbelspår?
Bro över Söderleden med spår i Schalegatan har diskuterats men förkastats
av kommunens utredare. Det kan man förstå om man ser hur smal
Schalegatan är. Det är nog klyftigare att dra spåren i Hagebygatan
(f.d. Söderköpingsvägen, för övrigt

räls i Lidaleden till Rambo och dessutom räls i Kungsängsleden till
flygplatsen! Men en linje till flyget kan nog bara trafikeras vid väl valda
tillfällen. Bättre att den får vända i gamla Smedby kanske?

Martin
Kom ihåg att bussar i spårvagnsfiler ofta hindrar den snabbare spårvagnen.
Tänk Götaälvbron jag har åkt flera gånger över den på spårvagn som inte kunde dra på för att den framfövarande bussen int kunde parera backen.
Samma problem är i Pittsburgh sedan dom tillät bussar i spårvagnstunneln. Förr kommer jag ihåg att PCC vagnara fick bromsa i uppförsbacken när dom hann ikapp en stinkande buss med fullt pådrag.
Bussar i spårvägsfiler måste studeras noga innan beslut tas. Kan bussen klara spårvägshastigheten???
Planera spårvägen med hjärnan, inte med förälskningen.
mvh Dennis
Som lämnar från Newark Flygplatsen till Arlanda i morron Söndag.
Tänk Götaälvbron jag har åkt flera gånger över den på spårvagn som inte kunde dra på för att den framfövarande bussen int kunde parera backen.
Samma problem är i Pittsburgh sedan dom tillät bussar i spårvagnstunneln. Förr kommer jag ihåg att PCC vagnara fick bromsa i uppförsbacken när dom hann ikapp en stinkande buss med fullt pådrag.
Bussar i spårvägsfiler måste studeras noga innan beslut tas. Kan bussen klara spårvägshastigheten???
Planera spårvägen med hjärnan, inte med förälskningen.
mvh Dennis
Som lämnar från Newark Flygplatsen till Arlanda i morron Söndag.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Hjärnan jobbar...
Precis! Jag tror det är det jag försöker göra här:Gäst skrev:Planera spårvägen med hjärnan, inte med förälskningen.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2666

Bara ersätta stadsbussarna med spårvagn. Inga exotiska DuoSpårvagnar
eller andra potentiellt kontroversiella grejer... annat än att det kanske
är kontroversiellt att inte köra buss inne i stan "för det har vi ju alltid gjort".

Ja, det kan vara sant. Men i "mitt" nät skall det ju väldigt sällan finnasGäst skrev:Kom ihåg att bussar i spårvagnsfiler ofta hindrar den snabbare spårvagnen.
anledning att köra buss där. Möjligen vid problem eller när kontaktledningen
skall ner för stora transporter.
Enda ställena där buss skall köra i spårvagnsfilen är sådana
ställen som ändå bör begränsas till 50 km/h. Utom möjligen Gamla Övägen
och Finspångsvägen, men där är relativt plan mark och bussen lär kunna komma
upp i 70-80 km/h lika bra som spårvagnen. Landsortsbussar ska ju klara 100 km/h
till och med, och det är bara landsortsbussar som skall finnas kvar
när jag är klar med mitt...

Grejen är ju att Norrköping är ganska litet och det inte finns så mycket anledning
att ha supersnabba spårvagnar på egen banvall som på sina ställen i Göteborg.
M
Spårvagnar har ju mycket bättre acclerations förmåga än bussar, det är det jag försöker förklara. En buss skulle behöva minst en 1000 hästkrafters diesel motor för att kunna hålla jämn takt med en spårvagn. Backar är det största problemet. Nu menar jag uppförslutningar som stålhjul mot stålräls klarar (adhesion?).
I gatutrafik så kommer spårvagnen alltid upp i högre hastighet snabbare än både bilar och lastbilar/bussar. I en bra spårvagnsstad så är det sällan bisister försöker att komma i kapp en accelerande spårvagn. Ett bra exempel av det är i Toronto, Canada. Det enda en spårvagn väjer för i den staden är nog en stor cementlastbil eller dylikt. Jag har själv observerat det. Särskilt när dom fortvarande trafikerade med PCC vagnar.
mvh Dennis
I gatutrafik så kommer spårvagnen alltid upp i högre hastighet snabbare än både bilar och lastbilar/bussar. I en bra spårvagnsstad så är det sällan bisister försöker att komma i kapp en accelerande spårvagn. Ett bra exempel av det är i Toronto, Canada. Det enda en spårvagn väjer för i den staden är nog en stor cementlastbil eller dylikt. Jag har själv observerat det. Särskilt när dom fortvarande trafikerade med PCC vagnar.
mvh Dennis
- Reimersholme71
- Kontakt:
Ångspårväg till Söderköping!
Jag hittade något intressant när jag letade efter datumen för nedläggningen av järnvägen Mjölby-Hästholmen-Ödeshög (som jag fortafrande inte hittat).
http://www.jvgmf.com/Ostban.htm#NSJ*
Koncession för ångspårväg Norrköping-Söderköping låter nästan som något dom diskuterar nu för tiden. Att den inte finns i Atlasen måste väl bero på att den inte kom riktigt så långt som Ulricehamns berömda spårväg?
Det står inget förfallodatum för koncessionen. Undrar om det betyder att det fortfarande är fritt fram att bygga ångspårväg till Sörping?
Martin
Koncession för ångspårväg Norrköping-Söderköping låter nästan som något dom diskuterar nu för tiden. Att den inte finns i Atlasen måste väl bero på att den inte kom riktigt så långt som Ulricehamns berömda spårväg?
Det står inget förfallodatum för koncessionen. Undrar om det betyder att det fortfarande är fritt fram att bygga ångspårväg till Sörping?

Martin
-
- Kontakt:
Re: Ångspårväg till Söderköping!
Hur långt är det mellan Norrköping och Söderköping (har för mig att det är ca. 2 mil, var nära 10 år sedan jag åkte förbi där senast).Reimersholme71 skrev:Jag hittade något intressant när jag letade efter datumen för nedläggningen av järnvägen Mjölby-Hästholmen-Ödeshög (som jag fortafrande inte hittat).
Det står inget förfallodatum för koncessionen. Undrar om det betyder att det fortfarande är fritt fram att bygga ångspårväg till Sörping?![]()
Martin
Hur lång restid skulle det bli med spårvagn? Finns det någorlunda långt gånga planer på en sådan linje?
-
Enligt beräkningar som vi inom Trafikgruppen gjort blir restiden från Rådhustorget i Söderköping till Söder tull i Norrköping 15 minuter, med tid för uppehåll inräknat. Och då har bland annat Navestad och Hageby passerats.Marcus L skrev:Hur långt är det mellan Norrköping och Söderköping (har för mig att det är ca. 2 mil, var nära 10 år sedan jag åkte förbi där senast).Reimersholme71 skrev:Jag hittade något intressant när jag letade efter datumen för nedläggningen av järnvägen Mjölby-Hästholmen-Ödeshög (som jag fortafrande inte hittat).
Det står inget förfallodatum för koncessionen. Undrar om det betyder att det fortfarande är fritt fram att bygga ångspårväg till Sörping?![]()
Martin
Hur lång restid skulle det bli med spårvagn? Finns det någorlunda långt gånga planer på en sådan linje?
Vad jag vet finns inga "riktiga" utredningar om hur lång restiden blir.
Om jag inte minns fel är det runt 1,4 mil mellan Navestad och Söderköping. Till Navestad är det 4 km från Söder tull. Totalt blir det alltså 1,8 mil, en siffra som stämmer väl med vad du minns.
Resecentrum når man på ungefär 20 minuter, vilket är väl i paritet med dagens expressbussar.
-
Hur mycket antas dessa 18 km spårväg Söder Tull-Navestad-Söderköping kosta? Vad har man tittat på - dubbelspår hela vägen eller sträckor med enkelspår ute på vischan?Niklas Karlsson skrev:Om jag inte minns fel är det runt 1,4 mil mellan Navestad och Söderköping. Till Navestad är det 4 km från Söder tull. Totalt blir det alltså 1,8 mil, en siffra som stämmer väl med vad du minns.
Resecentrum når man på ungefär 20 minuter, vilket är väl i paritet med dagens expressbussar.
Anders
- Reimersholme71
- Kontakt:
Sist jag åkte till Söderköping tog den bussen en sväng in i stan precis när den borde kört ut på södra infartsvägen (E22). Den körde sedan 113:s sträckning, plockade upp lite lokalresenärer som gick av innan bussen svängde ut på vägen igen. Det tog närapå 40 minuter att ta sig 16 km -- genomsnittshastighet 24 km/h alltså -- inte mycket till express. Då hade ju till och med smalspårets ångtåg (40 km/h) varit snabbare!Resecentrum når man på ungefär 20 minuter, vilket är väl i paritet med dagens expressbussar.

Martin[/quote]
-
- Kontakt:
[/quote]Reimersholme71 skrev:Sist jag åkte till Söderköping tog den bussen en sväng in i stan precis när den borde kört ut på södra infartsvägen (E22). Den körde sedan 113:s sträckning, plockade upp lite lokalresenärer som gick av innan bussen svängde ut på vägen igen. Det tog närapå 40 minuter att ta sig 16 km -- genomsnittshastighet 24 km/h alltså -- inte mycket till express. Då hade ju till och med smalspårets ångtåg (40 km/h) varit snabbare!Resecentrum når man på ungefär 20 minuter, vilket är väl i paritet med dagens expressbussar.![]()
Martin
Nä precis, för de var ju tydligen en lokalbuss du åkte.
//Leif D