x

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Rädda Fellini! (Avd kultur)

Inlägg av Reimersholme71 »

Johan Eriksson skrev:Gud vad jag blir arg, förbannad, åskmoln :evil: och allt det där när Barilla spaghetti i sin reklamfilm på tv använder Fellinins filmmusik (Amarcord)!!!

Slut på dagens kulturyttring!
Det liknar min känsla när Göteborgs Kex-reklamen har en brutta som uttalar "kex" med hårt K. (Detta har diskuterats ad nauseam annorstädes här på våra fora, men jag kan väl upplysa tvivlarna om att det i Göteborg heter Göteborgskex med mjukt K.) Du har min förståelse! :lol:

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den fredag 08 augusti 2003 9:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: Rädda Fellini! (Avd kultur)

Inlägg av TimK »

Johan Eriksson skrev:Gud vad jag blir arg, förbannad, åskmoln :evil: och allt det där när Barilla spaghetti i sin reklamfilm på tv använder Fellinins filmmusik (Amarcord)!!!

Musiken är bland det vackraste som finns men används i fel sammanhang. Fellnin gjorde 1986 filmen "Ginger och Fred" (med Giulietta Masina, Fellinis fru och Marcello Mastronianni) som just handlar om alltings genomkommersialisering. Som han, liksom jag, tycker accelererat kraftigt och som gör sig alltmer påmind. Efter Fellinis död (1993) auktionerades hans tilhörigheter ut till extremt höga bud. Tvärtemot vad han själv ville!

Det här är inte ett politiskt inlägg, jag vet att reklamen lånar låtar av alla de slag. Det är bara det att i det här fallet blir det hjärtskärande när man sitter frånvänd från tv:en, reklamen kommer och man tror (hoppas) att det är en trailer för Fellini, värmen stiger inombords och så är det spaghetti = missbruk!

Slut på dagens kulturyttring!
Kan bara hålla med dig Johan. Jag minns när jag för en sådär 10-11 år sedan började se reklam i USA som använde Beatles "Revolution". Det kändes som någon form av kätteri och jag tappade ganska mycket respekt för Paul McCartney, som jag tror måste ha givit sitt tillstånd...fast hade han kvar rättigheterna då? Det minns jag inte säkert. Men ändå. Förresten var det naturligtvis Nike-reklam.... :-(

Däremot, att uttala orden rätt i reklamen kan man väl ändå inte klaga på ;-).

Mvh Tim
Låst