Spårvagnsförare oroas av gående
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
Spårvagnsförare oroas av gående
Ekot: Spårvagnsförare oroas av gående
Göteborgs spårvägar får varje år in runt 100 rapporter från förare som tvingats göra kraftiga inbromsningar, för att en gående på ett eller annat sätt stört körningen.
Anette Larsson har varit spårvagnsförare i drygt 30 år. Hon tycker att problemet med ouppmärksamma gångtrafikanter har ökat.
Göteborgs spårvägar får varje år in runt 100 rapporter från förare som tvingats göra kraftiga inbromsningar, för att en gående på ett eller annat sätt stört körningen.
Anette Larsson har varit spårvagnsförare i drygt 30 år. Hon tycker att problemet med ouppmärksamma gångtrafikanter har ökat.
Re: Spårvagnsförare oroas av gående
Jag tror det är ett virus som florerar. Det verkar sätta sig på nackmusklerna så den drabbade inte kan vrida på huvudet och se sig för. Värst drabbar det mödrar med barnvagn, som istället puttar ut barnvagnen i trafiken för att vänta och se vad som händer innan de går över.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nja, om man studerar de värst vinglande brukar det hänga ut sladdar ur öronen på dem. Musik och/eller telefonprat får folk att totalt förlora uppmärksamheten över tid och rum.bruse skrev:Jag tror det är ett virus som florerar. Det verkar sätta sig på nackmusklerna så den drabbade inte kan vrida på huvudet och se sig för. Värst drabbar det mödrar med barnvagn, som istället puttar ut barnvagnen i trafiken för att vänta och se vad som händer innan de går över.
Aha! De är drabbade av nåt sladdliknande virus?Erland skrev:Nja, om man studerar de värst vinglande brukar det hänga ut sladdar ur öronen på dem. Musik och/eller telefonprat får folk att totalt förlora uppmärksamheten över tid och rum.bruse skrev:Jag tror det är ett virus som florerar. Det verkar sätta sig på nackmusklerna så den drabbade inte kan vrida på huvudet och se sig för. Värst drabbar det mödrar med barnvagn, som istället puttar ut barnvagnen i trafiken för att vänta och se vad som händer innan de går över.
Det kommer i vilket fall som helst inte att försvinna, det är bara att vänja sig. Möjligen skulle man kunna förbättra situationen en del genom att införa något slags störsändare på spårvagnarna, som bringar alla mobiltelefoner och mp3-spelare ur funktion inom en viss sektor framför vagnen.
Idén är inte dum, varför inte med ett kraftigt oljud som följd =)daniel_s skrev:Det kommer i vilket fall som helst inte att försvinna, det är bara att vänja sig. Möjligen skulle man kunna förbättra situationen en del genom att införa något slags störsändare på spårvagnarna, som bringar alla mobiltelefoner och mp3-spelare ur funktion inom en viss sektor framför vagnen.
Fram för spår mot framtiden...
Sladdbarn i barnvagnarna?
Tryckluftshornet ska monteras, få folk att förstå och höra att det kommer något tungt och stort.
Tryckluftshornet ska monteras, få folk att förstå och höra att det kommer något tungt och stort.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Varför inte vänta på det naturliga urvalet? Antalet idioter som inte ser sig för lär decimeras den naturliga vägen.
Det stämmer inte. Det naturliga urvalet arbetar inte med den farten. Sorry! Det där är roligt att säga vid middagen men håller inte i verkligheten...bruse skrev:Varför inte vänta på det naturliga urvalet? Antalet idioter som inte ser sig för lär decimeras den naturliga vägen.
Så det är inte roligt att säga på lunchen?daniel_s skrev:Det stämmer inte. Det naturliga urvalet arbetar inte med den farten. Sorry! Det där är roligt att säga vid middagen men håller inte i verkligheten...bruse skrev:Varför inte vänta på det naturliga urvalet? Antalet idioter som inte ser sig för lär decimeras den naturliga vägen.
Ni missar en ting, grabbar, gående var på jorden lenge före körande, lenge...
Mvh Bjørn

Mvh Bjørn
Det har jag inte funderat på, jag har bara uttalat mig om middagen. Men det skulle nog kunna vara roligt på lunchen också. Kanske är dock risken större att någon börjar ställa följdfrågor då, eller också inte. Vem vet?bruse skrev:Så det är inte roligt att säga på lunchen?daniel_s skrev:Det stämmer inte. Det naturliga urvalet arbetar inte med den farten. Sorry! Det där är roligt att säga vid middagen men håller inte i verkligheten...bruse skrev:Varför inte vänta på det naturliga urvalet? Antalet idioter som inte ser sig för lär decimeras den naturliga vägen.
- Pwer med ölmagen
Tycker inte att detta är någonting nytt, eller någonting som blivit värre under de år jag kört spårvagn.
"Summan av människans obegåvning är konstant"
Den som kör får helt enkelt lära sig att en del människor inte är kloka. Det är denna lärdom spårvagnsföraren har och det är enbart därför inte fler dör varje år.
Rätt ofta brukar jag undra hur i hela fridens namn "den idioten" överhuvudtaget lyckats uppnå aktuell ålder. Med det risk beteendet borde individen varit död för länge sedan.
När det gäller bilkörning och olyckor så brukar det ofta pekas ut yngre manliga bilförare som de värsta olycksmagneterna.
När det gäller att agera korkat per promenad i Göteborg så finns ingen specifik ålder som utmärker sig.
Ouppmärksamheten är jämt spridd över alla åldrar från barn till riktigt gamla med rullator.
Någon dag skall jag ta mig
filma en färd genom (förarperspektiv) innerstaden en fredag eftermiddag.
"Summan av människans obegåvning är konstant"

Den som kör får helt enkelt lära sig att en del människor inte är kloka. Det är denna lärdom spårvagnsföraren har och det är enbart därför inte fler dör varje år.
Rätt ofta brukar jag undra hur i hela fridens namn "den idioten" överhuvudtaget lyckats uppnå aktuell ålder. Med det risk beteendet borde individen varit död för länge sedan.
När det gäller bilkörning och olyckor så brukar det ofta pekas ut yngre manliga bilförare som de värsta olycksmagneterna.
När det gäller att agera korkat per promenad i Göteborg så finns ingen specifik ålder som utmärker sig.
Ouppmärksamheten är jämt spridd över alla åldrar från barn till riktigt gamla med rullator.
Någon dag skall jag ta mig

Perra-Spårvagnsförare!
Som en vän sa till mig..."vad kom först Spårvagnen eller de gående?"
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rejält med oväsen från utsignalklockan brukar ha en hyfsat positiv effekt. Signalera tills zombierna vrider på skallen. Sen håller jag med om att det en del dagar känns som om man kör omkring i ett hönshus.
/Lars B
Aj, nu fick jag magknip av garv.Pwer med ölmagen skrev:Rätt ofta brukar jag undra hur i hela fridens namn "den idioten" överhuvudtaget lyckats uppnå aktuell ålder. Med det risk beteendet borde individen varit död för länge sedan.

Spårvagnen är väl den naturliga fortsättningen på sabeltandard tiger och skenande elefanthjordar och liknande som människor alltid har behövt se till att inte hamna ivägen för!alex87 skrev:Som en vän sa till mig..."vad kom först Spårvagnen eller de gående?"

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Här har du en kul grej att skratta åt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4241565.abbruse skrev:Aj, nu fick jag magknip av garv.Pwer med ölmagen skrev:Rätt ofta brukar jag undra hur i hela fridens namn "den idioten" överhuvudtaget lyckats uppnå aktuell ålder. Med det risk beteendet borde individen varit död för länge sedan.![]()
Ja, det där var ju skitkul. Eller hur!?NerdBoy skrev:Här har du en kul grej att skratta åt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4241565.abbruse skrev:Aj, nu fick jag magknip av garv.Pwer med ölmagen skrev:Rätt ofta brukar jag undra hur i hela fridens namn "den idioten" överhuvudtaget lyckats uppnå aktuell ålder. Med det risk beteendet borde individen varit död för länge sedan.![]()

Det var du som skrattade åt andras olycka, inte jag.bruse skrev:Ja, det där var ju skitkul. Eller hur!?NerdBoy skrev:Här har du en kul grej att skratta åt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4241565.abbruse skrev:Aj, nu fick jag magknip av garv.![]()