Induktionsspårvagn - utan luftledning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Induktionsspårvagn - utan luftledning
Dagens nyheter från bombardier.
NyTeknik-Ny spårvagn får ström från gatan
Bombardiers pressmeddelande
Fakasida om PRIMOVE Catenary-Free Technology
MITRAC Energy Save med kondensatorer låter praktiskt i det fallet, så man slipper återmata energin till backen igen. (vilket skulle vara lite bökigt)
NyTeknik-Ny spårvagn får ström från gatan
Bombardiers pressmeddelande
Fakasida om PRIMOVE Catenary-Free Technology
MITRAC Energy Save med kondensatorer låter praktiskt i det fallet, så man slipper återmata energin till backen igen. (vilket skulle vara lite bökigt)
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
- stockholm79
Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning
Helt klart en väldigt intressant teknik.
Det jag tänker på är om det går att göra samma sak med gatufordon, dvs bussar och kanske tom bilar??
/or
Det jag tänker på är om det går att göra samma sak med gatufordon, dvs bussar och kanske tom bilar??
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
OCh det skall bli intressant att montera konverteringskit på gamla vagnar...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Det är ett intressant projekt. Medför det ett driftsäkrare och billigare system för spårväg så är det ett stort steg i utvecklingen.
Beträffande driften så förekommer det ledningsras och bygelras lite titt som tätt i de svenska spårvägsstäderna. Och sedan spelar det ingen roll om det är 5 eller 20 ras om året. Varje stopp är ett nederlag för den spårbundna trafiken. Med tanke på att så stora delar av trafiken blir utslagen om man jämför med busstrafik.
Kan den nya tekniken också medföra att investeringskostnaderna minskar vid anläggning av spårväg, så är det ett stort steg i utvecklingen.
Mikael
Beträffande driften så förekommer det ledningsras och bygelras lite titt som tätt i de svenska spårvägsstäderna. Och sedan spelar det ingen roll om det är 5 eller 20 ras om året. Varje stopp är ett nederlag för den spårbundna trafiken. Med tanke på att så stora delar av trafiken blir utslagen om man jämför med busstrafik.
Kan den nya tekniken också medföra att investeringskostnaderna minskar vid anläggning av spårväg, så är det ett stort steg i utvecklingen.
Mikael
Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle bli billigare än luftledning. Kabeln ska ju bara vara spänningssatt under vagnen så det måste till en hel kopplingsutrustning. En annan sak som man kan fundera över är energiförlusterna. Med så stort luftgap måste det bli en hel del energi som läcker ut och bara värmer marken eller stålet i vagnen. Ett intressant alternativ för platser där man av estetiska skäl inte vill ha luftledning är det i alla fall.
- Erik Sandblom
Och kopplingarna kan gå sönder eller behöva underhåll. Det kanske man löser med öppningsbara inspektionsluckor?Harald skrev:Kabeln ska ju bara vara spänningssatt under vagnen så det måste till en hel kopplingsutrustning.
Intressant.
Är det bara jag som tycker att det är spännande att man presenterar en sånhär lösning samtidigt som man diskuterar huruvida magnetfältet från klockradion är hälsovådligt? Det är ju LITE skillnad på magnetfältnivåer där...
Är det bara jag som tycker att det är spännande att man presenterar en sånhär lösning samtidigt som man diskuterar huruvida magnetfältet från klockradion är hälsovådligt? Det är ju LITE skillnad på magnetfältnivåer där...
Tja, klockradion har man ofta intill huvudkudden, men det här fältet utsätts du inte för om du inte befinner dig mellan vagnen och gatan och i så fall är det nog värre saker än magnetfält du ska bekymra dig för.
Senast redigerad av Harald den måndag 26 januari 2009 7:19, redigerad totalt 1 gånger.
The Transport Politic blogg:
Bombardier Presents New Catenary-Free Streetcar
Bombardier Presents New Catenary-Free Streetcar
MSNBC reported today that Bombardier had introduced its newest technological feat: a catenary-free, contact-less tram. The system provides a clue for the next generation of rail vehicles, and suggests a future in which trams operating in city streets all over the world will no longer have to rely on overhead catenary wires and the poles that hold them up, which can be a blot on a city’s landscape.
Bombardier’s system, called PRIMOVE, relies on electromagnetic fields released from buried circuits placed between and beneath the tracks. When passing overhead, streetcars convert the field to electricity used to power the train; in other words, the trains receive their power without contact through inductive power. This is major achievement. The charge is only activated when the circuit is completed covered by the vehicle, which ensures that pedestrians can never come into contact with electricity.
-
http://www.railwaygazette.com/it_single ... _tram.html
Ur Railway Gazette's Newsletter som jag fick i dag. Tillför kanske inget nytt.
//Lars S
Ur Railway Gazette's Newsletter som jag fick i dag. Tillför kanske inget nytt.
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 31 januari 2009 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
-
------------------------------Harald skrev:Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle bli billigare än luftledning. Kabeln ska ju bara vara spänningssatt under vagnen så det måste till en hel kopplingsutrustning. En annan sak som man kan fundera över är energiförlusterna. Med så stort luftgap måste det bli en hel del energi som läcker ut och bara värmer marken eller stålet i vagnen. Ett intressant alternativ för platser där man av estetiska skäl inte vill ha luftledning är det i alla fall.
Billigare än luftledning kan det självfallet inte bli. Men ett alternativ för platser där man av någon anledning inte vill ha luftledning. Fast det är ju Alstom's Bordeaux-modell också, fast den kan ha större problem med vinterförhållanden.
En annan variant är batteridrift förbi sådana platser som ju också förekommer.
mvh/spårsnoken