Induktionsspårvagn - utan luftledning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Q »

Dagens nyheter från bombardier.
NyTeknik-Ny spårvagn får ström från gatan
Bombardiers pressmeddelande
Fakasida om PRIMOVE Catenary-Free Technology

MITRAC Energy Save med kondensatorer låter praktiskt i det fallet, så man slipper återmata energin till backen igen. (vilket skulle vara lite bökigt)
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av stockholm79 »

Helt klart en väldigt intressant teknik.
Det jag tänker på är om det går att göra samma sak med gatufordon, dvs bussar och kanske tom bilar??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Odd »

OCh det skall bli intressant att montera konverteringskit på gamla vagnar...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Mikael Karlsson »

Det är ett intressant projekt. Medför det ett driftsäkrare och billigare system för spårväg så är det ett stort steg i utvecklingen.
Beträffande driften så förekommer det ledningsras och bygelras lite titt som tätt i de svenska spårvägsstäderna. Och sedan spelar det ingen roll om det är 5 eller 20 ras om året. Varje stopp är ett nederlag för den spårbundna trafiken. Med tanke på att så stora delar av trafiken blir utslagen om man jämför med busstrafik.

Kan den nya tekniken också medföra att investeringskostnaderna minskar vid anläggning av spårväg, så är det ett stort steg i utvecklingen.

Mikael
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Harald »

Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle bli billigare än luftledning. Kabeln ska ju bara vara spänningssatt under vagnen så det måste till en hel kopplingsutrustning. En annan sak som man kan fundera över är energiförlusterna. Med så stort luftgap måste det bli en hel del energi som läcker ut och bara värmer marken eller stålet i vagnen. Ett intressant alternativ för platser där man av estetiska skäl inte vill ha luftledning är det i alla fall.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Erik Sandblom »

Harald skrev:Kabeln ska ju bara vara spänningssatt under vagnen så det måste till en hel kopplingsutrustning.
Och kopplingarna kan gå sönder eller behöva underhåll. Det kanske man löser med öppningsbara inspektionsluckor?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av M_M »

Intressant.

Är det bara jag som tycker att det är spännande att man presenterar en sånhär lösning samtidigt som man diskuterar huruvida magnetfältet från klockradion är hälsovådligt? Det är ju LITE skillnad på magnetfältnivåer där...
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Harald »

Tja, klockradion har man ofta intill huvudkudden, men det här fältet utsätts du inte för om du inte befinner dig mellan vagnen och gatan och i så fall är det nog värre saker än magnetfält du ska bekymra dig för.
Senast redigerad av Harald den måndag 26 januari 2009 7:19, redigerad totalt 1 gånger.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Zill »

The Transport Politic blogg:

Bombardier Presents New Catenary-Free Streetcar
MSNBC reported today that Bombardier had introduced its newest technological feat: a catenary-free, contact-less tram. The system provides a clue for the next generation of rail vehicles, and suggests a future in which trams operating in city streets all over the world will no longer have to rely on overhead catenary wires and the poles that hold them up, which can be a blot on a city’s landscape.
Bombardier’s system, called PRIMOVE, relies on electromagnetic fields released from buried circuits placed between and beneath the tracks. When passing overhead, streetcars convert the field to electricity used to power the train; in other words, the trains receive their power without contact through inductive power. This is major achievement. The charge is only activated when the circuit is completed covered by the vehicle, which ensures that pedestrians can never come into contact with electricity.
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av Lars Stegenius »

http://www.railwaygazette.com/it_single ... _tram.html

Ur Railway Gazette's Newsletter som jag fick i dag. Tillför kanske inget nytt.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 31 januari 2009 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Induktionsspårvagn - utan luftledning

Inlägg av spårsnoken »

Harald skrev:Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle bli billigare än luftledning. Kabeln ska ju bara vara spänningssatt under vagnen så det måste till en hel kopplingsutrustning. En annan sak som man kan fundera över är energiförlusterna. Med så stort luftgap måste det bli en hel del energi som läcker ut och bara värmer marken eller stålet i vagnen. Ett intressant alternativ för platser där man av estetiska skäl inte vill ha luftledning är det i alla fall.
------------------------------
Billigare än luftledning kan det självfallet inte bli. Men ett alternativ för platser där man av någon anledning inte vill ha luftledning. Fast det är ju Alstom's Bordeaux-modell också, fast den kan ha större problem med vinterförhållanden.

En annan variant är batteridrift förbi sådana platser som ju också förekommer.

mvh/spårsnoken
Skriv svar