MTR och punktligheten!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Patrick

MTR och punktligheten!

Inlägg av Patrick »

En sak som slog mig var att MTR hela tiden framhöll att dom håller 99% punktlighet - underförstått att det kommer dom att göra i Stockholm också.

Låt mig tvivla på den saken - orsaken är att i Hong Kong driver dom allt själv men så länge som dom kommer enbart driva trafik samt underhåll men - och det är det viktiga - banan sköts av en annat företag kommer samma problem som i dag kvarstå. Växelfel, skenbrott, signaler som krånglar, all denna service måste MTR beställa från ett separat bolag. Därför kan dom nog inte ordna med mera punktlighet än vad Veolia idag mäktar med.

Ta t ex på bana 1 vid Gamla Stan norrut har det varit hastighetsbegränsning 30 km/t i nog snart ett år utan att något har skett. Nu såg jag att bana 2 på samma ställe har fått en hastighetsbegränsning på 20 km/t- Hur länge kommer den att finnas? Enligt vad jag hört beror hastighetsbegränsningen på att banan har sjunkit, när ska det åtgärdas? Med sådana långa tider med hastighetsbegränsningar utan åtgärd lär en ny operatör inte kunna öka punktligheten.

Har SL blivit förblindad av deras löften på bl a punktligheten eller..?
Användarens profilbild
M224

Re: MTR och punktligheten!

Inlägg av M224 »

En annan skillnad är nog också hur folk uppför sig i Hong Kong jämf med Stockholm.

De håller säkert inte upp dörrar, lägger tomflaskor på golvet, drar i nödbromsen för skojs skull eller kastar stenar, snöbollar o annat idiotiskt.

Nej 99% punktlighet i Stockholms t-bana är en vision som jag inte tror är möjlig, det är för mycket vandalisering och annat bus som med glädje
kommer att sätta käpparna i hjulen för det.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

M224 skrev:En annan skillnad är nog också hur folk uppför sig i Hong Kong jämf med Stockholm.

De håller säkert inte upp dörrar, lägger tomflaskor på golvet, drar i nödbromsen för skojs skull eller kastar stenar, snöbollar o annat idiotiskt.

Nej 99% punktlighet i Stockholms t-bana är en vision som jag inte tror är möjlig, det är för mycket vandalisering och annat bus som med glädje
kommer att sätta käpparna i hjulen för det.

Håller helt med dig - kineser är "uppfostrade" - snabbt ut, snabbt in, dörrarna går igen och iväg, aldrig att en kines skulle komma på tanken att hålla upp en dörr eller bli blindgalna när dörrarna stänger framför nosen på den. Dom ser nog sina tåg som transportmedel och inte soptunnor el dyl.
mobillasse

Inlägg av mobillasse »

Vad jag har hört så räknar mtr försening vid 5min eller mer!
I stockholm räknar vi 3min eller mer som försening!
Två minuters skillnad är mycket i kollektivsammanhang!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Hittade ett dokument om punktlighet, målsättning m.m. för MTR i Hong Kong:
http://www.mtr.com.hk/eng/publications/ ... e_2008.pdf

Punktligheten räknas som ankomst till slutstationen högst 2 respektive 3 minuter försenad (beroende på linje; upp till 5 minuter för Airport Express och Light rail).

Under tredje kvartalet 2008 var punktligheten 99.7-99.9% på de olika linjerna:
http://www.mtr.com.hk/eng/publications/ ... e_08q3.pdf

Om detta verkligen stämmer så är det ju otroligt bra. Men jag kan aldrig tänka mig att man kan uppnå detsamma här i Stockholm, tyvärr. Ambitionen (och diciplinen, uppenbarligen) i Hong Kong verkar vara avsevärt större.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

En detalj i upplägget i Hongkong är att alla linjer är ogrenade, och även där två linjer går samma sträcka så delar de inte spår.

Någon som har några uppgifter på London overground; har de kommit igång där? Har de kunnat påverka punktligheten?
Skriv svar