Tågia?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Tågia?

Inlägg av M224 »

Förstår jag det rätt så kommer Tågia inte att finnas kvar nu när MTR vunnit anbudet.

"Även fordonen ägs fortsättningsvis av SL, men underhållet av tunnelbanevagnarna kommer alltså att skötas av MTR."
Sparkfot
Kontakt:

Re: Tågia?

Inlägg av Sparkfot »

Precis, Tågia kommer successivt avvecklas.
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

Sparkfot skrev:Precis, Tågia kommer successivt avvecklas.
Tågias verksamhet gällande tunnelvagnar tas över av MTR, de uppdrag de har på lokalbanorna övertas av Veolia
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

mela skrev:
Tågias verksamhet gällande tunnelvagnar tas över av MTR, de uppdrag de har på lokalbanorna övertas av Veolia
Enligt Tågias hemsida så kommer Veolia inte ta hand om lokalbanorna fr.o.m hösten 09.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

M224 skrev:
mela skrev:
Enligt Tågias hemsida så kommer Veolia inte ta hand om lokalbanorna fr.o.m hösten 09.
Läser Du inte Tågias meddelande lite slarvigt nu?
Tågia skrev:Tågias kvarvarande verksamhet är en del i den upphandling av tunnelbanan som pågår just nu och genom övertagandet av fordonsunderhållet på Lokalbanorna renodlas nu verksamheten som enligt plan kommer att tas över av en ny entreprenör under hösten 2009.
Mvh.

Björn
Senast redigerad av Björn Ehnberg den tisdag 20 januari 2009 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn, det går inte att länka som du gör. Nåväl: Det är Veolia som sköter fordonsunderhållet på lokalbanorna numera.
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:Björn, det går inte att länka som du gör. Nåväl: Det är Veolia som sköter fordonsunderhållet på lokalbanorna numera.
Nej, jag ser det - det är så förbannat mycket javascript i sidorna nuförtiden - jag ska ändra länken till att peka på Tågias hemsida, så får den intresserade klicka sig vidare själv.

Mvh.

Björn
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Björn Ehnberg skrev: Läser Du inte Tågias meddelande lite slarvigt nu?
fixade länken

Dan
Björn Ehnberg

scotland_dan skrev:
Björn Ehnberg skrev: Läser Du inte Tågias meddelande lite slarvigt nu?
fixade länken

Dan
Tack Danne, för att Du hade tid att gräva i detta.

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
Jan-Olov Hammarström

Inlägg av Jan-Olov Hammarström »

daniel_s skrev: Det är Veolia som sköter fordonsunderhållet på lokalbanorna numera.
Är inte RB en lokalbana och där slapp vi Tågia för något år sedan. Är det något bra med upphandlingen så är det att Tågia är borta så nu kan det bli underhåll utfört. Bara deras strukturer inte får leva kvar.
Hälsningar
Janne
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Saxat ur pressmeddelande 2009-01-20 från MTR:

"För underhåll, städning och service av tågen kommer MTR att samarbeta med Mantena, som är Norges ledande företag inom tågunderhåll. Anställda på Tågia som idag arbetar med tunnelbanan kommer att erbjudas anställning i det nya gemensamma underhållsföretaget."

Se vidare: http://www.mtrtunnelbanan.se/MTR%20tar% ... elbana.pdf
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag kan bara önska alla mina vänner och tidigare tillfälliga kollegor på Tågia lycka till i framtiden!

Jag mötte på Tågia ett ytterst kompetent och trevligt gäng som lärde mig oerhört mycket men som var instängt i en värld där allt styrdes av inkommande uppdrag. Att ta egna initiativ fanns det ingen grund för, allt styrdes av uppdrag från fordonsägaren och trafikutövaren.

Och "gubbarna" på verkstadsgolvet i HY kan jag inte tacka nog - inte bara för att ni är väldigt trevliga att ha att göra med utan också för att utan er envishet och entusiasm hade det inte blivit någon körning med Veteranvagnarna den 25-26/11 2005! Ni gav er f-n på att tåget skulle ut - och det kom ut!

//Lars S
Användarens profilbild
Icecool

Inlägg av Icecool »

Ok, då går Tågia i graven snart då. Vad händer med Veolia som har tagit över underhållet för lokalbanorna da?
Icecool
Väder gör sig bäst i dramatiskt tillstånd!
http://www.airliners.net/
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

Icecool skrev:Ok, då går Tågia i graven snart då. Vad händer med Veolia som har tagit över underhållet för lokalbanorna da?
Dom bedriver underhållet, i Aga, Bromma och Neglinge, samt trafiken på lokalbanorna fram tills det är dags för nästa upphandling för dessa, preliminärt t o m augusti 2012.
Skriv svar