Återbesök i Göteborg - nya rön om dubbelhållplatser!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Återbesök i Göteborg - nya rön om dubbelhållplatser!
I lördags eftermiddag tillbringade jag åter några timmar i Göteborg - naturligtvis med att åka spårvagn!
Denna gång gick färden ut på Hisingen, så efter att ha kommit underfund med vilken linje jag skulle ta och framförallt vilken hållplats denna gick från stegade jag iväg mot Nordstans hållplats.
Tyvärr hade jag precis missat en vagn - och eftersom den andra linjen går från Lilla Bommen så fick jag vänta i tio minuter. Precis när 6:an kommer rullande nere vid Eggers smiter en stombuss (linje 17?) före.
Bussen stannar framför mej - jag som fått noggranna instruktioner i hur det fungerar i Göteborg står först och väntar på att spårvagnen skall rulla fram. Men sen ser jag att den stannat bakom busset OCH ÖPPNAT DÖRRARNA. Med raska steg går jag fram till vagnen och kliver på - när bussen lämnar hållplatsen följer 6:an efter upp mot bron. Det gick ju riktigt smidigt tänker jag...
/TKO
Denna gång gick färden ut på Hisingen, så efter att ha kommit underfund med vilken linje jag skulle ta och framförallt vilken hållplats denna gick från stegade jag iväg mot Nordstans hållplats.
Tyvärr hade jag precis missat en vagn - och eftersom den andra linjen går från Lilla Bommen så fick jag vänta i tio minuter. Precis när 6:an kommer rullande nere vid Eggers smiter en stombuss (linje 17?) före.
Bussen stannar framför mej - jag som fått noggranna instruktioner i hur det fungerar i Göteborg står först och väntar på att spårvagnen skall rulla fram. Men sen ser jag att den stannat bakom busset OCH ÖPPNAT DÖRRARNA. Med raska steg går jag fram till vagnen och kliver på - när bussen lämnar hållplatsen följer 6:an efter upp mot bron. Det gick ju riktigt smidigt tänker jag...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Erik Sandblom
Re: Återbesök i Göteborg - nya rön om dubbelhållplatser!
Haha, fantastiskt! Hoppas det gick lite fortare den här gången, många planskildheter på den linjen.
Föraren stannade alltså bara en gång? Då funkar inte de räfflade plattorna för synskadade. Ja, jag vet inte!
Föraren stannade alltså bara en gång? Då funkar inte de räfflade plattorna för synskadade. Ja, jag vet inte!
- Pwer med ölmagen
Stön!!
Trodde att detta förklarats ex antal miljoner ggr.
Om det inte fanns någon längst fram på hållplatsen som ville med vagnen så finns det naturligtvis ingen anledning att öppna all dörrar och vänta ifall vinden vill åka med.
Det där är som sagts förut en bedömningsak. Det händer naturligtvis att jag öppnar dörrarna i andraläge på en hållplats, men då har jag sett på läget att ingen vinst finns på att vänta tills framförvarande fordon åkt iväg.
Nästa gång du är i Göteborg så kan du leka "Göteborgare" genom att som ensam individ stå kvar längst fram på hållplatsen när spårvagnen öppnat dörrarna bakom en buss. Då skall du få se att vagnen stannar längst fram på hållplatsen och tar upp dig.
Problemet med att öppna dörrar innan du kommit fram till främsta läget på hållplatsen är att ingen människa gör likadant. Hälften av passagerarna går på och hälften står kvar längst fram och undertiden när den siste av de som ville gå på i andraläget kliver på vagnen så har några löpande individer hunnit fram och trycker upp dörrarna. Så kan det hålla på ett tag tills du blir tvungen att tvångstänga och sedan måste du i alla fall stanna längst fram på hållplatsen för att plocka upp den hälft som inte ville gå på längre bak på hållplatsen. Och då kan du vara säker på att nya löpande individer hinner fram och trycker upp mer dörrar.
Har man nu otur så kommer du upp i ett par minuters (eller mer) försening på att man valde att öppna dörrarna för tidigt, när man istället kunnat vänta i några sekunder, åkt längst fram och tagit med alla med en gång.
För att kunna köra en spårvagn i högtrafik och dessutom hålla tidtabellen så måste du vinna sekunder och dessa sekunder är så gott som omöjliga att köra in. De tar du på en effektiv hållplatshantering.
Stön! Vet inte varför jag väljer att försöka förklara en gång till. Detta verkar inte vara någonting som gemene man förstår. Tydligen är det en yrkesinsikt som du tydligen endast kan uppnå i förarhytten
Om det inte fanns någon längst fram på hållplatsen som ville med vagnen så finns det naturligtvis ingen anledning att öppna all dörrar och vänta ifall vinden vill åka med.
Det där är som sagts förut en bedömningsak. Det händer naturligtvis att jag öppnar dörrarna i andraläge på en hållplats, men då har jag sett på läget att ingen vinst finns på att vänta tills framförvarande fordon åkt iväg.
Nästa gång du är i Göteborg så kan du leka "Göteborgare" genom att som ensam individ stå kvar längst fram på hållplatsen när spårvagnen öppnat dörrarna bakom en buss. Då skall du få se att vagnen stannar längst fram på hållplatsen och tar upp dig.
Problemet med att öppna dörrar innan du kommit fram till främsta läget på hållplatsen är att ingen människa gör likadant. Hälften av passagerarna går på och hälften står kvar längst fram och undertiden när den siste av de som ville gå på i andraläget kliver på vagnen så har några löpande individer hunnit fram och trycker upp dörrarna. Så kan det hålla på ett tag tills du blir tvungen att tvångstänga och sedan måste du i alla fall stanna längst fram på hållplatsen för att plocka upp den hälft som inte ville gå på längre bak på hållplatsen. Och då kan du vara säker på att nya löpande individer hinner fram och trycker upp mer dörrar.
Har man nu otur så kommer du upp i ett par minuters (eller mer) försening på att man valde att öppna dörrarna för tidigt, när man istället kunnat vänta i några sekunder, åkt längst fram och tagit med alla med en gång.
För att kunna köra en spårvagn i högtrafik och dessutom hålla tidtabellen så måste du vinna sekunder och dessa sekunder är så gott som omöjliga att köra in. De tar du på en effektiv hållplatshantering.
Stön! Vet inte varför jag väljer att försöka förklara en gång till. Detta verkar inte vara någonting som gemene man förstår. Tydligen är det en yrkesinsikt som du tydligen endast kan uppnå i förarhytten

Perra-Spårvagnsförare!
Allt det där gäller ju för Stockholm också, men här kör man helt sonika förbi trafikanterna längst fram om man tycker att de har haft chansen att kliva på. Så det så!
Alltid lika intressant att höra.
Har man inga planer på att bygga en tvångsstängning värd namnet i Göteborg? Det går ju fortfarande att hindra att dörrarna stängs, och det har bara blivit mjäkigare för varje ny modell. Dörrarna i M32 är ju inte direkt snabba.
Skulle göteborgarna som absolut inte får stressa känna sig diskrimerade eller kränkta om man införde dörrstängning som tunnelbanan modell Cx?
Har man inga planer på att bygga en tvångsstängning värd namnet i Göteborg? Det går ju fortfarande att hindra att dörrarna stängs, och det har bara blivit mjäkigare för varje ny modell. Dörrarna i M32 är ju inte direkt snabba.
Skulle göteborgarna som absolut inte får stressa känna sig diskrimerade eller kränkta om man införde dörrstängning som tunnelbanan modell Cx?
Pwer med ölmagen, visst förstår man problemet utan att vara förare! Åtminstone när man får det beskrivet!
Har det inte en gång för länge sedan funnit en regel i Stockholm att om en buss står som 3:e buss vid en hållplats så skall den stanna igen, men står den som nummer 2 så behöver den inte det? Har ett svagt minne om ett anslag om detta på en hållplatsstolpe. Men det var kanske i någon annan stad, t.ex. Helsingborg?daniel_s skrev:Allt det där gäller ju för Stockholm också, men här kör man helt sonika förbi trafikanterna längst fram om man tycker att de har haft chansen att kliva på. Så det så!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Vad menar du? Enda sättet att hindra att dörrarna stängs är att hålla emot om man är stark nog, men det kan man ju på Cx också. Vad gäller mjäkigheten så är det väl snarare tvärtom. Klenast är M28:s elmotorer. Det händer till och med att dörrarna blåser upp på bron vid hård vind. M29:s tryckluftscylindrar är starkare och M31:s ännu starkare.Johan skrev:Alltid lika intressant att höra.
Om man studerar sina medpassagerare är det tydligt att snabbare dörrar har en avskräckande effekt. Långsamma dörrar som dessutom varnar många, långa sekunder innan ger ju intrycket att det är okej att söla.Harald skrev:Vad menar du? Enda sättet att hindra att dörrarna stängs är att hålla emot om man är stark nog, men det kan man ju på Cx också. Vad gäller mjäkigheten så är det väl snarare tvärtom. Klenast är M28:s elmotorer. Det händer till och med att dörrarna blåser upp på bron vid hård vind. M29:s tryckluftscylindrar är starkare och M31:s ännu starkare.Johan skrev:Alltid lika intressant att höra.
Jodå, det gick ju rätt fort när vi kommit över till Hisingen - det var några år sen jag åkte där...Erik Sandblom skrev:Haha, fantastiskt! Hoppas det gick lite fortare den här gången, många planskildheter på den linjen.
Slog man sen bara ihop några hållplatser skulle det ju kunna bli riktigt bra!
/TKO
Jag har egentligen bara en fråga: - Har ni högtrafik kl 16 en lördag?Pwer med ölmagen skrev:Stön!!

- Karsten
Du minns rätt, fram tills på 90-talet fungerade det rätt bra också. Nu för tiden får man dock inte lära sig såna finesser som bussförare, en del kolleger ställer sig till och med frågande till varför man ska stanna vid hållplatsstolpen..LÅ1 skrev:Pwer med ölmagen, visst förstår man problemet utan att vara förare! Åtminstone när man får det beskrivet!
Har det inte en gång för länge sedan funnit en regel i Stockholm att om en buss står som 3:e buss vid en hållplats så skall den stanna igen, men står den som nummer 2 så behöver den inte det? Har ett svagt minne om ett anslag om detta på en hållplatsstolpe. Men det var kanske i någon annan stad, t.ex. Helsingborg?daniel_s skrev:Allt det där gäller ju för Stockholm också, men här kör man helt sonika förbi trafikanterna längst fram om man tycker att de har haft chansen att kliva på. Så det så!
Det där står ju i SL:s trafikhandbok från 1988*. Den lämnas knappast ut nuförtiden. Lämnar dagens bussbolag överhuvudtaget ut några skriftliga instruktioner till förarna? Man hör ofta att man SKA göra ditt och datt men det står typ ingenstans. Visst är det bra med tips och råd, men om man har tänkt sig att de skall överleva genom generationerna så måste de liksom skrivas ned. Man kan inte lita på muntlig tradition när det gäller utbildning!Karsten skrev:Du minns rätt, fram tills på 90-talet fungerade det rätt bra också. Nu för tiden får man dock inte lära sig såna finesser som bussförare, en del kolleger ställer sig till och med frågande till varför man ska stanna vid hållplatsstolpen..LÅ1 skrev:Har det inte en gång för länge sedan funnit en regel i Stockholm att om en buss står som 3:e buss vid en hållplats så skall den stanna igen, men står den som nummer 2 så behöver den inte det? Har ett svagt minne om ett anslag om detta på en hållplatsstolpe. Men det var kanske i någon annan stad, t.ex. Helsingborg?
*Det är även i den som det står att man NORMALT bara får släppa av och på kunder vid hållplats, när man kör linjetrafik, MEN att man kan göra vissa undantag.
Det finns inte korta och långa sekunder. Alla sekunder är lika långa. Många är de inte heller i det här fallet. Om man inte har ändrat på det så varnar de två sekunder innan tvångsstängningen börjar. Folk måste ju ha en rimlig chans att lämna dörröppningen. Detta gäller de äldre vagnarna. Hur det är på M32 vet jag inte.Johan skrev:Om man studerar sina medpassagerare är det tydligt att snabbare dörrar har en avskräckande effekt. Långsamma dörrar som dessutom varnar många, långa sekunder innan ger ju intrycket att det är okej att söla.
- Pwer med ölmagen
Det beror på vad du menar med "hög"TKO skrev:Jag har egentligen bara en fråga: - Har ni högtrafik kl 16 en lördag?

Perra-Spårvagnsförare!
I så fall var det mer "hög"-trafik nån timme senare... då fanns det några bland passagerarna som hade styrkt sej rejält...Pwer med ölmagen skrev:Det beror på vad du menar med "hög"TKO skrev:Jag har egentligen bara en fråga: - Har ni högtrafik kl 16 en lördag?
/TKO
Bara de aktar sig för Hiphop-Yngve så går det nog bra!TKO skrev:I så fall var det mer "hög"-trafik nån timme senare... då fanns det några bland passagerarna som hade styrkt sej rejält...
För att man ska slippa obeslutsamma påstigande göteborgare vid dubbla stopp på hållplaterna blir de som vill stiga av gisslantagna i krypkörande spårvagnar. Det vore önskvärt med rejäla hållplatslängder på alla stans centralt belägna högt belastade hållplatser så att det ryms två hela ledvagnar. Idag tog det tre minuter för "min" trea att snigla sig från Stampbrons medväxel in på hållplatsläget på Centralen - där rök min förbindelse
(Ja, ja, kom gärna med haranger om för kort refug och mina dåliga bytesmarginaler...
)

/Lars B
3 minuter från medväxeln stampbron/centralen är ibland ovanlighet och OM Du läst så kan en förare hållas ansvarig för att Du ramlar och skadar dig om han/hon släpper av utanför hpl.
Så som jag förstog det så var det inget stopp i trafiken utan kan ha varit så attvagnen varit 2 minuter sen beroende på dylika dörrhållare ifrån Kålltorp ner mot centralen.
Och missar Du din ansutning om vagnen är 3 minuter sen så HAR Du för dårlig bytesmarginal LÄS resevillkoren!!
Förlåt mig men det verkar som en del INTE kan läsa eller förstå skriven svenska eller är motagningsbara för information.
Finns en del orsaker till varför jag inte kör vagn men en av dom är att det finns "folk" som inte förstår eller är motagningsbara för information.........
Så som jag förstog det så var det inget stopp i trafiken utan kan ha varit så attvagnen varit 2 minuter sen beroende på dylika dörrhållare ifrån Kålltorp ner mot centralen.
Och missar Du din ansutning om vagnen är 3 minuter sen så HAR Du för dårlig bytesmarginal LÄS resevillkoren!!
Förlåt mig men det verkar som en del INTE kan läsa eller förstå skriven svenska eller är motagningsbara för information.
Finns en del orsaker till varför jag inte kör vagn men en av dom är att det finns "folk" som inte förstår eller är motagningsbara för information.........
"Hållplatsläget" för linje 3, 9 och 11 västerut på Centralstationen är utformat så att det är svårt att få plats med två vagnar, trots att det hade funnits plats att göra det. Dessutom, tack vare att det andra hållplatsläget ligger såpass mycket längre fram är det många som sneddar över spåren för att byta istället för att kunna gå rakt över.
Både refugen på spår 3 och 4 rymmer minst 2 tåg. Det kan bli lite trångt på 4:an om det står en 60-buss inne.LarryB skrev:För att man ska slippa obeslutsamma påstigande göteborgare vid dubbla stopp på hållplaterna blir de som vill stiga av gisslantagna i krypkörande spårvagnar. Det vore önskvärt med rejäla hållplatslängder på alla stans centralt belägna högt belastade hållplatser så att det ryms två hela ledvagnar. Idag tog det tre minuter för "min" trea att snigla sig från Stampbrons medväxel in på hållplatsläget på Centralen - där rök min förbindelse(Ja, ja, kom gärna med haranger om för kort refug och mina dåliga bytesmarginaler...
)
Växlarna 6606/6608 tar lite längre tid på sig att återställa om vagnen går genom 6608 eftersom passagen då blir längre.
//Tony
Med reservation för tyckfel.