Nytt rekord: 6 timmar 4 minuter!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Nytt rekord: 6 timmar 4 minuter!

Inlägg av bruse »

Idag har jag och klonen slagit rekord. Hoppas vi! :D
Vi har passerat samtliga 100 tunnelbanestationer på 6 timmar och 4 minuter! :idea: :lol: 8)

Det hade blivit 5 timmar och 51 minuter, men ett tåg på linje 19 var (som vanligt) försenat 7 minuter till Hagsätra, så vi missade nästa tåg från Hagsätra. Alltså 10 minuter extra onödig väntan (13 minuters väntan istället för tidtabellenliga 3)! :evil: Sen var nästa avgång 3 minuter sen vid ankomst till Hässelby strand. Mao 13 minuter längre tack vare SL/Connex inkompetens!

Är det rekord? JA!!!!

Enligt Guinness rekordbok från 1980 (jag har ingen nyare - har nån, så kom med nya uppgifter, tack), så slog Anders Eklund rekord den 3 mars 1978 med 6 timmar och 6 minuter. Men då fanns inte Skarpnäck, eller stationerna mellan Västra skogen och Rinkeby (Huvudsta, Vreten, Sundbybergs centrum, Duvbo och Rissne). Mao passerade han "bara" 94 stationer.

Vi passerade alltså 6 fler stationer på 2 minuter kortare tid!

Så här glada var vi strax efter 17.34 vid ankomst till Hässelby strand.
Bild

Slå det om nån kan!

Enkel regel: du måste vara innanför spärrarna hela tiden. Bara byta linje på gemensamma stationer. Alltså inte springa, gå, åka taxi, buss osv mellan olika stationer (som exemplevis Hjulsta å Akalla - bara att åka till Västra skogen å byta!)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Grattis!

Inlägg av Reimersholme71 »

bruse skrev:Idag har jag och klonen slagit rekord. Hoppas vi! :D
Vi har passerat samtliga 100 tunnelbanestationer på 6 timmar och 4 minuter! :idea: :lol: 8)
Grattis! Hann ni ta några bilder av den berömda konsten? :lol:

Jag har funderat på att företa en liknande resa men att hinna med och gå och titta på konsten på alla stationerna också... men insåg att en sådan resa skulle ta runt 45 timmar så den får vi modifiera. Kanske bara stationer som har någon riktigt bra konst... Några tips? :wink:

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den onsdag 06 augusti 2003 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Re: Grattis!

Inlägg av bruse »

Reimersholme71 skrev:
bruse skrev:Idag har jag och klonen slagit rekord. Hoppas vi! :D
Grattis! Hann ni ta några bilder av den berömda konsten? :lol:

Martin
Vi sprang mycket vid bytena, ibland på sekunden vi hann med. Vem hinner på 2 minuter nere från bana 3 upp till bana 1?!

Hann dock ta 21 bilder, varav 3 med segergester.
Gunnar Eriksson

Suveränt

Inlägg av Gunnar Eriksson »

En suverän prestation! Grattis!
Redan det gamla rekordet, som var noterat i Guiness rekordbok var svårslaget (jag vet för jag försökte en gång, men det sprack på ett försenat tåg så jag gav upp). Och det nya rekordet med ännu fler stationer lär inte bli så lätt att slå. Se nu till att kontakta Guiness rekordbok. Vad jag vet så behövs det en vuxen intygsgivare till rekordet, så det är väl givet vem som blir rekordhållare och vem som blir intygsgivare ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Óm man springer så hinner man :D
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
bruse

Re: Suveränt

Inlägg av bruse »

Gunnar Eriksson skrev:En suverän prestation! Grattis!
Redan det gamla rekordet, som var noterat i Guiness rekordbok var svårslaget (jag vet för jag försökte en gång, men det sprack på ett försenat tåg så jag gav upp). Och det nya rekordet med ännu fler stationer lär inte bli så lätt att slå. Se nu till att kontakta Guiness rekordbok. Vad jag vet så behövs det en vuxen intygsgivare till rekordet, så det är väl givet vem som blir rekordhållare och vem som blir intygsgivare ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Tja, den ende vuxne intygsgivaren är jag själv. Klonen är bara 10, men han var med å kan intyga.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bussmicke skrev:Óm man springer så hinner man :D
Det retliga är att om tåget till Hagsätra var i tid, så hade vi tagit det på 5 timmar och 51 minuter!

Kollade mina noteringar. Alla tåg på bana 2 och 3 var alltid i tid, tom ibland en minut före.
Medan cirka 75 av tågen på bana 1 var försenade. Mellan 3 och 7 minuter. Och då alltid utan någon som helst information från varken förare, i högtalare eller på skyltar. :evil: :twisted:

Så mitt rekord hade slagit alla tidigare om SL/Connex bara hade sett till att sköta sin del av vår affärsuppgörelse. Om jag nu ska betala både biljett, betala den i tid före resan, inte skräpa ned osv, varför ska då inte Sl:s personal göra sin del? Köra i tid, inte röka på stationerna, inte skräpa ned på spåren osv. Jodå, det gör dom! Jag blir så j-a arg!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Finns det någon teoretisk minimitid, dvs enligt tidtabellerna någongång kanske under rusningstid vintertidtabell när tågen går som tätast?

Tänker ni ta ALLA stationer och hållplatser utefter rälsbunden trafik i länet någongång?
:-)lle
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Olle skrev:Finns det någon teoretisk minimitid, dvs enligt tidtabellerna någongång kanske under rusningstid vintertidtabell när tågen går som tätast?
Det var väl nästan det vi gjorde. Som mest fick vi vänta 5 minuter, å det var vid ändstationerna. Å de tiderna kan man nog inte göra något åt. Vid byten höll vi oss mellan 0 och 2 minuter. Vi tog oss bla från bana 3 på Tce till bana 1 under 2 minuter. Men då hade jag en stängande dörr i rôva :D

Kanske ett annat val av byten å färdväg. Jag satsade på att minimera antalet byten, då de kan generera upp till 9,5 minuters väntan, om man just missat ett tåg. Därav passerade vi T-centralen 5 gånger i vår tanke att sitta kvar på ett tåg så mycket som möjligt.
Mr. Burns

Grattis!

Inlägg av Mr. Burns »

Lite smolk i glädjebägaren. Enligt Guinness 1994 är rekordet 5 timmar och 43,9(!) minuter. Sattes av Lars Erkki 17 december 1990. Å andra sidan passerade han av given anledning bara 99 stationer. Hade ni klarat det på 5,51 skulle ni nog varit helt jämlika med tanke på den extra stationen.

Idag måste ett rekord givetvis vara satt längs 100 stationer, så jag gratulerar stort till bedriften. :D Tyvärr har mina senaste utgåvor (2001 & 2002) inte med något snabbhetsrekord i Stockholms tunnelbana (Londons finns däremot). Rent allmänt har Guinness rekordbok sunkat till sig ordentligt. I ett försök att modernisera sig med flashigare typografi och fler bilder har massor av rekord fått stryka på foten. Dags förlaget att fundera på vad bokens syfte är.

/Michael
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag försökte att åka alla linjer i New York tur och retur. Alla linjespår var ett måste. Inte åka samma spår två gånger. Det tog mej och en polare 25 timmar. Det var då jag var ung och skön och i god kondition.

Jag har också åkt på vad dom kallar Rail Polisher tåget en natt med klubben. Tåget fördes fram på och över alla växlar i systemet (IND) för att kolla att allt funkar som det ska. The Rail Polisher kör också över de växlar och spår som inte används i normal trafik. Så jag kan säga att jag har åkt på varje mm av spår på IND linjerna.

Natten var en helt galen tillställning. Alla galningarna kröp ut från sina krypin. Jag var också en av dom fast själv tycker jag att jag är ganska normal.

mvh Dennis
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:Jag försökte att åka alla linjer i New York tur och retur. Alla linjespår var ett måste. Inte åka samma spår två gånger. Det tog mej och en polare 25 timmar. Det var då jag var ung och skön och i god kondition.

Jag har också åkt på vad dom kallar Rail Polisher tåget en natt med klubben. Tåget fördes fram på och över alla växlar i systemet (IND) för att kolla att allt funkar som det ska. The Rail Polisher kör också över de växlar och spår som inte används i normal trafik. Så jag kan säga att jag har åkt på varje mm av spår på IND linjerna.

Natten var en helt galen tillställning. Alla galningarna kröp ut från sina krypin. Jag var också en av dom fast själv tycker jag att jag är ganska normal.

mvh Dennis
IND är en förkortning jag inte känner igen. Hjälp!!
Användarens profilbild
bruse

Re: Grattis!

Inlägg av bruse »

Spårvagnsmicke skrev:Lite smolk i glädjebägaren. Enligt Guinness 1994 är rekordet 5 timmar och 43,9(!) minuter. Sattes av Lars Erkki 17 december 1990. Å andra sidan passerade han av given anledning bara 99 stationer. Hade ni klarat det på 5,51 skulle ni nog varit helt jämlika med tanke på den extra stationen.

Idag måste ett rekord givetvis vara satt längs 100 stationer, så jag gratulerar stort till bedriften. :D
Ah tack, där ser man. Gamla rekord kommer in.
Men som su däger, det var 99 stationer det!
Eftersom förutsättningarna ändrats, så gäller ju inte de gamla rekorden längre. Eller hur?

Vi får försöka i höst, å ta under 6 timmar!
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Vore spännande att få reda på vilken rutt ni valde?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Morsomt forsøk, noen som kunne tenke seg å være med på noe lignende forsøk i Oslo?

Andreas
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kristofer skrev:Vore spännande att få reda på vilken rutt ni valde?
Ska jag verkligen avslöja den hemligheten här?
Kan dock för intresserade skicka över den. Har noterat nogrant sträcka å tid för varje delresa.

Ett tips: jag tiog faktiskt bana för bana, bana 2, 3 och sist 1. För att minimera antalet byten.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Jag kan ju bara tillägga att jag personligen åkt HELA Alicantes spårvägslinje på 1 minut och 27 sekunder! Jag har inte Guinnies bok så jag vet inte om det står sej.
:-)lle
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Hela linje 2!

Inlägg av Reimersholme71 »

Olle skrev:Jag kan ju bara tillägga att jag personligen åkt HELA Alicantes spårvägslinje på 1 minut och 27 sekunder! Jag har inte Guinnies bok så jag vet inte om det står sej.
Själv har jag åkt hela Norrköpings linje två (i båda riktningarna) på caféspårvagnen, något som jag kan rekommendera. Det lär finnas möjlighet att få en öl där också men den har jag ännu inte utnyttjat. Pilsner Urquell lär det vara, så ni som är entusiastiska över Prags spårvagnar lär känna er välkomna också. :D

Martin
Användarens profilbild
bruse

Re: Hela linje 2!

Inlägg av bruse »

Reimersholme71 skrev:Själv har jag åkt hela Norrköpings linje två (i båda riktningarna) på caféspårvagnen, något som jag kan rekommendera. Det lär finnas möjlighet att få en öl där också men den har jag ännu inte utnyttjat. Pilsner Urquell lär det vara, så ni som är entusiastiska över Prags spårvagnar lär känna er välkomna också. :D

Martin
Å detta hör till tråden om rekord? :shock:
Skriv svar