Radio Stockholm tar upp Veterantunneltåget?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Radio Stockholm tar upp Veterantunneltåget?

Inlägg av Lars Stegenius »

Idag (måndag 5/1) på förmiddagen blev jag, till min oförställda förvåning, uppringd av en reporter på SR P4 Radio Stockholm som tydligen varit inne här på Forumet och läst om Veterantunneltåget. Han ville veta mer om det hela för att eventuellt göra ett inslag, möjligen med vinklingen "SL undanhåller Stockholmshistoria" eller något i den stilen. :D

Han kommer nu att ta kontakter inom SL. Det ska bli oerhört intressant att höra var detta slutar!

Jag kastade kanske in handduken för tidigt. :oops:

EDIT: Jag kommer att förse den aktuelle reportern med ett relevant bild- coh vidoematerial för att fösöka öka hans förståelse för vad det hela handlar om. Det här en utmärkt chans att få ämnet uppmärksammat - sedan kan man säkert få andra media att haka på.

//Lars S
Markus E

Re: Radio Stockholm tar upp Veterantunneltåget?

Inlägg av Markus E »

Trevligt att höra Lars! Vi får hoppas på ett positivt resultat av detta!

Egentligen borde det vara en självklarhet att detta museitåg med vagnar som representerar tidigt 1950-tal och tunnelbanans barndom, skall vårdas och värnas med omsorg. Flertalet större tunnelbanesystem runt om i världen finner stolthet i att kunna visa upp sina första / äldre tunnelvagnar vid speciella tillfällen. Här har Stockholm samma möjlighet genom mångmiljonrenoveringen av de fyra C2- / C3-vagnarna år 2000. Att de sedan inte används utan står och samlar damm är inte bara beklagligt, utan givetvis oerhört synd att undanhålla stockholmarna en viktig del av deras egen kulturhistoria!

Om veterantåget används med tanke, finns det stora vinster, såväl PR-mässigt som ekonomiskt. Användningsområdena är många: Abonnemangskörningar i samband med bröllop, studentskivor, privatfester, företagsevent, filminspelningar med mera. Vid till exempel Vällingby Centrums jubileum häromåret, skulle detta tåg också kunnat nyttjas (förutsatt utrustat med modernt signalsystem) för allmänheten mellan city och Vällingby; fantastiskt bra PR för såväl Vällingby Centrum som för SL och Veolia. Det är ett exempel på speciella turer i tunnelbanan som med säkerhet skulle locka många resenärer och samtidigt ge tunnelbanan en viktig historisk förankring bland resenärerna.

Med intelligent marknadsföring är detta tåg en tillgång och inte en belastning för SL och trafikoperatören för tunnelbanan. Det gäller att man inser värdet i detta och tillvaratar en resurs med stort mervärde för trafikföretag, allmänhet och i synnerhet för tunnelbanans egna resenärer, stockholmarna själva.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Du resonerar precis på samma sätt som jag och några andra resonerat i flera år nu. Tåget måste "kommersialiseras" på ett genomtänkt sätt, helst i samarbete med en ideell organisation som SSS-S T-banegrupp (som dessvärre bara är en pappersprodukt än så länge).

Hittills har dock alla försök att väcka intresse hos politikerna - det är Stockholms Läns Landsting som äger SL och trafiklandstingrådet C G Wennerholm (m), som verkar oerhört positiv när det gäller alla nya spårtrafiksatsningar, är styrelseordförande i SLs styrelse - misslyckats, det verkar inte finnas något intresse i något av allianspartierna för trafikmuseala frågor (eller vad man nu ska kalla dom). Det är ju så mycket att göra med alla nya spår som ska byggas....

På tjänstemannasidan finns det, så vitt jag vet, ett antal diggare som nog gärna skulle vilja bidra, men i en politiskt styrd organisation är det inte karriärberfämjande att ha egna idéer, där mår man bäst av att sitt stilla i båten och göra vad ledningen bestämmer. Här skiljer ju sig privata organisationer och verksamheter starkt då en aktiv medverkan i verksamhetens utveckling där nu för tiden närmast är en förutsättning för att kunna göra någon form av karriär.

Men nu är det väl bara att hålla tummarna ett tag.

//Lars S
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Hej!
Låter ju bra med ett eventuellt radioreportage. Just är man lite förvirrad över t-banegruppsröran och jag undrar vart man egentligen ska vända sig om man vill engagera sig i T-veterantågets framtid.

Jag håller också med Markus E fullständigt.

Förresten, kommer det tidigare aviserade mötet i Alkärshallen i morgon kl. 14 att bli av?

/Martin J.
Senast redigerad av mjtag den måndag 05 januari 2009 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MJTÅG skrev:Hej!
Låter ju bra med ett eventuellt radioreportage. Just är man lite förvirrad över t-banegruppsröran och jag undrar vart man egentligen ska vända sig om man vill engagera sig i T-veterantågets framtid.

Förresten, kommer det tidigare aviserade mötet i Alkärshallen i morgon kl. 14 att bli av?

/Martin J.
Om du undrar över SSS interna angelägenheter i den här frågan, Hör efter med Björn Stråhle eller fråga på det för ändamålet avsedda forumet. Detta är skrivet i ett öppet forum och här har vi inte interna angelägenheter.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

TonyM skrev:
MJTÅG skrev:Hej!

/Martin J.
Om du undrar över SSS interna angelägenheter i den här frågan, Hör efter med Björn Stråhle eller fråga på det för ändamålet avsedda forumet. Detta är skrivet i ett öppet forum och här har vi inte interna angelägenheter.

//Tony
Jag förstår din poäng här men den förra tråden om veterantåget skrevs också under denna avdelning och där diskuterades detta också så borde inte den tråden ligga under någon intern avdelning i så fall?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ja Mötet kommer att bli av. Då har alla som läser detta en möjlighet att komma och visa sitt intresse för att va med i jobbet med att få tåget i rull. Som alla förstår så är det ett stort arbete att få igång det hela och det krävs att alla jobbar tillsammas. På mötet så finns det givetvis en möjlighet till att sätta upp sig på listan över der som vill hjälpa till och med vad. Sen kommer det säkert att blir en liten Brainstorming.

Detta är alltså bara ett förberadande möte... för att få in intresserade.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Stefan Widén skrev:Ja Mötet kommer att bli av. Då har alla som läser detta en möjlighet att komma och visa sitt intresse för att va med i jobbet med att få tåget i rull. Som alla förstår så är det ett stort arbete att få igång det hela och det krävs att alla jobbar tillsammas. På mötet så finns det givetvis en möjlighet till att sätta upp sig på listan över der som vill hjälpa till och med vad. Sen kommer det säkert att blir en liten Brainstorming.

Detta är alltså bara ett förberadande möte... för att få in intresserade.

Stefan
Ok, bättre än ingenting. Får väl hoppas det blir bra.
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Jag vill bara klargöra att det inte finns tre olika "grupperingar" ang SL:s museitåg inom SSS. Tidigare så fanns det planer på en tunnelbaneavdelning inom SSSs men det blev inget av denna p.g.a. bristande intresse och somliga "orosmoment" i gruppen kan vi kalla det för. Arbetet med en tunnelbanegrupp/avdelning eller liknande har återupptagits med nya krafter inom SSS. Gruppen har givetvis fångat upp de ledande intresserade krafterna som fanns i den tidigare tunnelbaneavdelningen som det aldrig blev ngt av 8) Hur arbetet skall bedrivas får gruppen diskutera internt inom föreningen, det kanske blir en avdelning inom SSS, men det är en fråga för medlemmarna och kan bl.a. diskuteras i medlemsdelarna av forumet.

Alla medlemmar i SSS som är intresserade av att medverka med museitåget kommer givetvis att få deltaga i någon form, vi behöver vara många. Mer information om detta kommer att delges medlemmarna inom SSS inom en snar framtid.

Vi som arbetar i den nya gruppen kring museitåget kommer som tidigare sagt inte att deltaga i morgondagens möte, vi vill inte på ngt vis förknippas med ngt gammalt som "har varit" utan vi tar nya friska krafter på rätt sätt. Vi kommer att kalla till ett möte då upphandlingen av tunnelbanan är klar.

mvh PCC

p.s. Jag avslutar med ett citat från Stegenius: "Jag kan bara hoppas att SL beslutar sig för att skrota vagnarna så att ni alla får stå där med lång näsa!".
Senast redigerad av PCC den tisdag 06 januari 2009 0:13, redigerad totalt 1 gånger.
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tagit bort ett antal inlägg i denna tråd.

Orsaken är att de inte för debatten om tunneltåget framåt, inte håller sig till ämnet som är att Radio Stockholm tar upp frågan, samt är interna föreningsangelägenheter.

För utomståendes kännedom kan det vara bra att veta att vi inte skiljer på SSS-S och SSS eller andra organisationsformer här på forum.

I denna tråd diskuterar vi alltså endast det som gäller Radio Stockoholm och Tunneltåget.

Med vänlig hälsning Jourmaster.
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Jan-Olov Hammarström

Inlägg av Jan-Olov Hammarström »

Tycker det är bra att radio Stockholm tar upp veterantunneltåget. Detta borde finansieras av spårvägsmuséet och Stockholm stadsmuseum. Tycker det måste bevaras och marknadsföras som tidigare inlägg nämnt. Har tidigare jobbat inom Connex (Veolia) som trafikledare i tunnelbanan och har åkt med tåget vid vissa publika körningar men det är som att återuppleva barndomen så visst är det en kulturgärning att bevara tåget när man renoverat det 2000 för dyra pengar. Kan jag bidra så är jag gärna med och arbetar för att bevara tåget. Vet också andra som får köra tåget och kan berätta under färden om T-banans historia. Tycker också att SL kan marknadsföra att folk får prova på att köra T-banetåg (ej veteran) under lågtrafiktid. Tror det är många som vill prova på.
Hälsningar
Janne
Skriv svar