Olle skrev:Hur ser man som lekman skillnaden på en station och en hållplats på Roslagsbanan? Är det gammal hävd som gäller eller har det att göra med hur många spår som finns? Vilka hållpaltser på Roslagsbanan är stationer? Alla?

lle
Som lekman är det nog svårt att se det, men station/hållplats regleras på samma sätt som på övriga järnvägar (och följaktligen föreligger samma problem där).
Grundregeln är att tåg kan mötas på en station medan de inte kan mötas på en hållplats. För enkelspårig järnvägslinje är det nog inga problem att förstå vad det är frågan om, men för dubbelspår blir det komplicerat (eftersom tåg på sätt och vis kan mötas överallt på ett dubbelspår - men om du stänger av ett av spåren och ställer dig frågan var tågen måste mötas då och BINGO, där har du stationerna) och för vissa stationer - Galoppfältet är ett utmärkt exempel - är det inte självklart ens för ett proffs att förtstå hur det ligger till.
För att göra det riktigt komplicerat, så har det på senare år införts en mellanform mellan station och linje som kallas ställverksområde (med risk för att sticka ut hakan anser jag att det begreppet är ett regelmässigt missfoster och aldrig borde införts, men det finns och används).
Ur minnet (och med reservation att det har ändrats sedan dess) och med vissa historiska kommentarer:
Stockholm Ö stn
Universitetet hp
Freskati hp
Ålkistan stn
Stocksund stn [station på gamla linjesträckningen, hållplats då nya bron invigdes då det inrättades en station som hette Mörby Verkstad, sedemera ändrades Stocksund till station och Mörby Verkstad försvann]
Mörby stn [mycket länge hållplats, kan mycket väl nedklassas till hållplats igen vad det lider]
Dj Ösby stn
Bråvallavägen hp
Dj Ekeby hp [fd stn, blir antagligen station igen vad det lider]
Enebyberg hp
Roslags Näsby stn
Tibble hp
Ensta hp
Visinge stn
Täby kyrkby stn
Kragstalund hp [tidigare fanns Byle hp]
Bällsta hp
Vallentuna stn
Ormsta stn
Molnby hp
Lindholmen stn
Frösunda hp [fd stn]
Ekskogen hp [fd stn]
-- har funnits: Rolsagsbroby lp
Kårsta stn [var hlp under ung 20 år före nedlägningen av Kårsta-Rimbo, stn dessförinnan]
Täby C hp
Galoppfältet stn [hp före dubbelspåret]
Viggbyholm stn
Hägernäs stn
Rydbo stn
Täljö hp
Åkers Runö stn [hp ung 1964-1980, hlp 1980-198x]
Åkersberga stn
Tunagård hp
Österskär stn
Vendevägen hp
Östberga hp [har varit hlp]
Altorp stn
Lahäll hp
Näsby allé hp
Näsbypark stn
Några kommentarer:
Förkortningarna:
stn - station
hp - hållplats (jag har föredragit denna istället för den vanlig hpl)
lp - lastplats (finns ingen fn på RB, begreppet möjligen också borttaget)
hlp - håll och lastplats (finns ingen fn på RB)
Stockholm Ö - Djursholms Ösby och Täby kyrkby - Vallentuna är ställverksområden.
Tåg får - i princip - inte vända på linjen utan endast på station. Det betyder att man - i princip - inte får vända på en hållplats, men det har Rolsagsbanan regelmässigt gjort i stor skala: Hägernäs som förr i tiden var hållplats är det främsta (men inte det enda) exemplet på detta.
Rent tekniskt löste man det genom att lägga Hägernäs hållplats innanför Viggbyholms stations gränser (gränsen för vad som är station och vad som är linje går normalt en bit utanför de yttersta växlarna så att det går att växla över fordon mellan två spår på station utan att behöva föra ut fordonen på linjen; vid stationsgränsen står - som regel - en infartssignal).
Det förhållandet som i samband med så kallade vagnuttagningar var en ren slamkrypare ur säkerhetssynbpunkt var en starkt bidragande orsak till den svåra kollisionen mellan Viggbyholm och Hägernäs 1977. Därför ändrades bestämmelserna så att stationsgränsen för Viggbyholm flyttades så att Hägernäs låg på linjen medan tågen fortsatte vända vid Hägernäs.
Ålkistan, som inrättades i mitten på 90-talet, är vad som på SJ/Bv i alla fall förr i tiden kallades krysstation, dvs två par övergångsväxlar för att kunna byta mellan dubbelspåren och ingenting annat. Det stannar alltså inga tåg där (vilket är normal praxis på SJ/Bv: stationerna på exempelvis sträckan Stockholm C - Märsta är alltså
inte alls de man skulle tro att de var genom att läsa pendeltågstabellen - nej jag kommer inte ihåg dem utantill)
Dessa är ur signaltekniskt synvinkel lite speciella, och det har med försignaleringen att göra:
om inte en signal talar om vad nästa signal visar (dvs försignalerar nästa signal) måste föraren - givetvis - köra som om nästa signal kan stå i stopp. Det finns ett viktigt undantag från den regeln: en utfartssignal (den signal som brukar stå vid plattformens ände - om signalen finns alltså)
får inte ställas till kör med mindre än att nästa signal (som brukar vara en blocksignal vid stationsgränsen) står i kör. Därför försignalerar utfartssignaler inte nästa signal. (Det går förresten att göra undantag från detta genom att låta nästa signal ha en
fristående försignal, något som förekom vid Stockholm Ö förr i tiden.)
Krysstationer har ingen utfartssignal och där infördes principen att
infartssignalen inte fick sättas i kör med mindre än att nästa blocksignal stod i kör.
Ålkistan var konstruerad och signalerad som en krysstation.
Men nu är det så att - ähum - begreppet krysstation aldrig funnits på RB (om ni inte visste det så är principen att den högra handen inte vet vad den vänstra gör upphöjd till skön och sublim konst inom SL-koncernen), varför förarna inte vågade lita på att nästa blocksignal (som inte syns vid infartssignalen) stod i kör och, tja, tågen gick i 40 där de förväntades gå i 80...). Numera försignalerar infartssignalerna i Ålkistan nästa signal, vilket torde göra den till en unik station på svenska järnvägsnätet.
Mörby Verkstad var även den en krysstation + växeln in till verkstaden. Efter ett par år ändrades det till att hållplatsen Stocksund omklassades till station med växlarna innanför stationsgränsen, och trafikplatsen Mörby Verkstad togs bort.
Mörby blev station i samband med att ett sedan länge efterlängtat övergångsväxelpar lades in söder om Dj Ösby. I stället för att flytta stationsgränsen på Ösby upprättades en ny station - Mörby.
Som kuriosum kan jag nämna att jag sett en ritnning över plattformarna vid Enebyberg med rubriken Enebyberg station, varpå jag omedelbart drog slutsatsen att SL bansystem (som det hette på den tiden)
inte heller behärskar stationsbegreppet - Enebyberg är och har alltid varit hållplats.
Några fler konsekvenser med stationer:
- tåg har avgångstid vid alla stationer, vare sig de har uppehåll eller ej. (Skälet är säkerhetsmässigt - det har betydelse bland annat om signalsystemet tas ur bruk).
- tåg har
inte avgångstid vid hållplatser.
Det finns några undantag:
a) om hållplatserna ligger alltför glest, kan alla tåg med uppehåll vid en viss hållplats ha avgångstid där. Kårsta var ett exempel på det på den tiden tågen gick till Rimbo.
b) tåg som vänder vid en hållplats har ankomst- och avgångstid där. Hägernäs var exempel på det förr i tiden. Observera att det bara var Hägernästågen som hade avgångstid; Österskärstågen har det inte.
Ålkistan och tidigare Mörby Verkstad har aldrig haft avgångstider, men det är tekniskt sett ett regelbrott (jag har alltid misstänkt okunnighet).
En uppmärksam läsare av allmänhetens tidtabeller konstaterar här att de trafikplatser som har avgångstid enligt allmänhetens tidtabeller och enligt järnvägens tjänstetidtabeller
inte stämmer överens. De skillnader jag vet på stående fot är att Täby C har avgångstid i allmänhetens tidtabell medan den
egentliga avgångstiden, dvs den som personalen tar hänsyn till, är i Galoppfältet (eller Roslags Näsby beroende på resanderiktning).
Förr i tiden var Mörby annat exempel på missförhållandet (avgångstiderna personalen följde var i Stockholm Ö respektive Djursholms Ösby).
Anledningen till detta är att det inte är samma organisationer som ger ut tidtabellerna (SL som skriver allmänhetens tidtabeller väljer gissningsvis ut vilka trafikplatser som ska ha avgångstid efter hur många resenärer som använder platsen, sk beräknad avgångstid (som är ungefärlig) till skillnad från järnvägens avgångstider (som
skall iakttas) [Tack jag vet att det har slarvats med den saken, det behöver ingen påpeka].
Det här har vållat problem för resenärerna.
Nu vet du kanske lite mer.
SI