Ååh.. Fattar ni inte att de flesta av dessa människor har problem med sin försörjning? Problematiken bakom tiggeri ligger inte i att det är störande eller att dessa personer inte betalar någon skatt, utan att det finns en social utslagning i samhället som tvingar människor att tigga.
Åh, men vad är nu detta. Det är just att det finns en social utslagning bakom som dessa människor rider på. Ofta är det inte alls så. Se mitt tidigare inlägg om god timförtjänst. Låt mig ge två exempel (det ena givet tidigare här i forumet).
1. Medelålders man går runt och tigger pengar till natthärbärge. Den (relativt nya) mobiltelefonen ringer. Det är en "polare" som ringer. Det framgår tydligt av samtalet att mannen är "på väg hem". Han ska inte alls till något natthärbärge (han har dessutom råd med en mobiltelefon). Han vill uppenbarligen bara skaffa sig lite extra fickpengar på väg hem med tunnelbanan.
2. Det är populärt att människor åker med turistvisum till Sverige och vistas här den tillåtna tiden för turister. Under tiden plockar de bär, städar eller går runt och musicerar på tunnelbanan/pendeltåg. Inkomsterna är oskattade och timförtjänsten blir hög. Någon utslagning är det inte tillnärmelsevis fråga om, snarare en viss förslagenhet.
Inte i något av dessa fall handlar det om socialt utslagna personer. Det jag i högsta grad ogillar, är att människor rider på att man ska gynna dessa "socialt utslagna" när det i själva verket inte handlar om detta. Visst finns det socialt utslagna, men de är i allmänhet så utslagna så de inte förmår gå runt och tigga på tunnelbanan. Det har de inte energi till. Vill man gynna socialt utslagna, ska man inte ge pengar till de som går runt och tigger ihop på detta sätt. Då ger man istället ett bidrag till de SERIÖSA hjälporganisationer, som arbetar i många stycken ideellt för att hjälpa de hemlösa. Två goda förslag är Frälsningsarmén och Stadsmissionen.
Så var detta sagt.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson