Dragspelare i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Dragspelare i tunnelbanan

Inlägg av Peter S »

Någon mer som har lagt märke till dessa?

Jag har sett (och hört) dem varje gång jag åkt med gröna linjen under flera veckors tid nu. De brukar åka fram och tillbaka mellan Brommaplan och Vällingby ungefär, och byter alltid vagn efter 1-2 stationer.

Inte för att det har med saken att göra, men de verkar vara en stor familj från något öststatsland som försörjer sig på detta sätt. "Musiken" de spelar låter iaf bedrövligt!

Någon förare som har uppmärksammat dessa? Känner trafikledningen till det? För jag tvivlar på att Connex har gett dem tillstånd.

P.S. Det är tydligen en lönande business, för idag kom en äldre kvinna in i vagnen släpandes på en jätteförstärkare (med förinspelad musik) och började "sjunga". Hmmm, nåja... :lol: :lol: :lol:

--
Mvh, Peter
Daniel

Re: Dragspelare i tunnelbanan

Inlägg av Daniel »

Peter S skrev:Någon mer som har lagt märke till dessa?

Jag har sett (och hört) dem varje gång jag åkt med gröna linjen under flera veckors tid nu. De brukar åka fram och tillbaka mellan Brommaplan och Vällingby ungefär, och byter alltid vagn efter 1-2 stationer.

Inte för att det har med saken att göra, men de verkar vara en stor familj från något öststatsland som försörjer sig på detta sätt. "Musiken" de spelar låter iaf bedrövligt!

Någon förare som har uppmärksammat dessa? Känner trafikledningen till det? För jag tvivlar på att Connex har gett dem tillstånd.

P.S. Det är tydligen en lönande business, för idag kom en äldre kvinna in i vagnen släpandes på en jätteförstärkare (med förinspelad musik) och började "sjunga". Hmmm, nåja... :lol: :lol: :lol:

--
Mvh, Peter

Ja, vi är smärtsamt medvetna om "dragspelsmassakern" och vi har katt&råttalek med dom nästan varje dag. Ibland får ordningsvakterna tag i de här personerna och avvisar dom men sen är dom tillbaka om en liten stund igen.

Tiggeri överhuvudtaget i tunnelbanan är ett problem, folk tycker oftast att det är en jobbig situation att behöva säga nej eller sitta tyst och titta ut genom fönstret för att slippa svara.

/Daniel
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Ja, vi är smärtsamt medvetna om "dragspelsmassakern" och vi har katt&råttalek med dom nästan varje dag. Ibland får ordningsvakterna tag i de här personerna och avvisar dom men sen är dom tillbaka om en liten stund igen.
Jag har noterat att även barn har engagerats i den här businessen genom att sjunga m m. Potpurrit som framförs, består varje gång av en "massaker" på Kalinka m fl kända och sönderspelade låtar. Det är nog mycket lönande, för efter ett par minuters musicerande samlas en hel del mynt ihop. Timförtjänsten är nog mycket hög, och det betalas nog inte särskilt mycket skatt på verksamheten. Kommersen pågår över hela tunnelbanenätet och även på pendeltågen. Jag måste dock erkänna att den känns betydligt trevligare än de mer eller mindre halvpåverkade figurer som hela tiden ska samla in pengar till natthärbärge, trots att de bevisligen har egen bostad (vilket har avlyssnats då de blivit uppringda i sina moderna mobiltelefoner). Det är väl därför folk ger så mycket pengar, just för att den upplevs som "trevligare".

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

Dem syns väldigt ofta på pendeltågen fast där har jag bara sett två olika killar som verkar vara tio till tolv år gamla. Dom är även ute på tider då dem borde ha en skola att vara i.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varför så negativa?
De är väl vackert med lite dragspelsmusik! :lol:
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Inlägg av Peter S »

Anonymous skrev:Varför så negativa?
De är väl vackert med lite dragspelsmusik! :lol:
Musik är en sak, oväsen en annan. :lol:
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ååh.. Fattar ni inte att de flesta av dessa människor har problem med sin försörjning? Problematiken bakom tiggeri ligger inte i att det är störande eller att dessa personer inte betalar någon skatt, utan att det finns en social utslagning i samhället som tvingar människor att tigga.

Att vissa sedan spelar musik är visserligen trevligare än att de "bara" tigger, men problematiken är densamma!

Vill ni inte ge dessa människor pengar så låt bli! Svårare än så är det inte!
Användarens profilbild
stormtranz

Inlägg av stormtranz »

Idag när jag var i Skärholmen så spelade någon en dragspelsmusik ungefär vid 13-tiden.Fast de är flesta tiggare finns i stan bland annat så kan tiggare få mycket pengar under en dag kanske upp till 900-1000kr.
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ulf skrev:Ååh.. Fattar ni inte att de flesta av dessa människor har problem med sin försörjning? Problematiken bakom tiggeri ligger inte i att det är störande eller att dessa personer inte betalar någon skatt, utan att det finns en social utslagning i samhället som tvingar människor att tigga.
Varför är jag inte förvånad att det är Ulf som klämmer ur sig denna kommentar.

Vårt samhälle har fantastiska resurser att hantera dessa utslagna personer. Problemet är att personerna generellt sett inte är intresserade av hjälp till självhjälp, utan förutsätter att få maten serverad med guldsked i mun. Dessa människor är inte tvingade att tigga. Antingen har de inte påvisat sina behov för samhället eller så bryr de sig inte om den hjälp de kan få. Tro nu inget annat än att jag förespråkar ett gott socialt skyddsnät, men någonstans går gränsen.
Ulf skrev:Att vissa sedan spelar musik är visserligen trevligare än att de "bara" tigger, men problematiken är densamma!
Oorganiserade musikuppträdanden har inget på tunnelbanan att göra. Inte det minsta bättre än rent tiggeri. Särskilt inte som det nu verkar som om föräldrar utnyttjar sina barn i dessa framträdanden.
Ulf skrev:Vill ni inte ge dessa människor pengar så låt bli! Svårare än så är det inte!
Uppenbarligen hjälper det inte. Jag och en förkrossande majoritet av mina medtrafikanter ger inte ett korvöre till de som genom anskrämlig musik försöker tigga pengar. Men de fortsätter uppenbarligen med musiken.

/Michael
Gäst

Inlägg av Gäst »

det värsta är väl ändå när det kommer folk med lappar som inte kan svenska och tigger! ett STORT problem på röd linje! verkar vara ett helt släktträd som springer runt i tunnelbanan med dessa lappar :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om alla som anser sig störda av det oönskade oljudet , när tiggarna håller fram mössan/burken eller vad de nu samlar pengarna i, tar en näve mynt som motsvarar kompensation för lidandet av att vara utsatt för eleändet så kanske tiggeriet slutar.
Gunnar Eriksson

Ååh.. Fattar ni inte att de flesta av dessa människor har problem med sin försörjning? Problematiken bakom tiggeri ligger inte i att det är störande eller att dessa personer inte betalar någon skatt, utan att det finns en social utslagning i samhället som tvingar människor att tigga.
Åh, men vad är nu detta. Det är just att det finns en social utslagning bakom som dessa människor rider på. Ofta är det inte alls så. Se mitt tidigare inlägg om god timförtjänst. Låt mig ge två exempel (det ena givet tidigare här i forumet).

1. Medelålders man går runt och tigger pengar till natthärbärge. Den (relativt nya) mobiltelefonen ringer. Det är en "polare" som ringer. Det framgår tydligt av samtalet att mannen är "på väg hem". Han ska inte alls till något natthärbärge (han har dessutom råd med en mobiltelefon). Han vill uppenbarligen bara skaffa sig lite extra fickpengar på väg hem med tunnelbanan.

2. Det är populärt att människor åker med turistvisum till Sverige och vistas här den tillåtna tiden för turister. Under tiden plockar de bär, städar eller går runt och musicerar på tunnelbanan/pendeltåg. Inkomsterna är oskattade och timförtjänsten blir hög. Någon utslagning är det inte tillnärmelsevis fråga om, snarare en viss förslagenhet.

Inte i något av dessa fall handlar det om socialt utslagna personer. Det jag i högsta grad ogillar, är att människor rider på att man ska gynna dessa "socialt utslagna" när det i själva verket inte handlar om detta. Visst finns det socialt utslagna, men de är i allmänhet så utslagna så de inte förmår gå runt och tigga på tunnelbanan. Det har de inte energi till. Vill man gynna socialt utslagna, ska man inte ge pengar till de som går runt och tigger ihop på detta sätt. Då ger man istället ett bidrag till de SERIÖSA hjälporganisationer, som arbetar i många stycken ideellt för att hjälpa de hemlösa. Två goda förslag är Frälsningsarmén och Stadsmissionen.

Så var detta sagt.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ett tips är, om man har tid och vill, är att prata en stund med de som tigger, och erbjuda sig att följa med till härberget och betala hela avgiften (tror det är 26:- eller liknande). Exempelvis till det vid Gullmarsplan eller Slussen, som ligger nära T-banan.

DU får dig en trevlig pratstund, känner att du hjälpt någon. Dessutom tror jag att det är väldigt uppskattat från den bostadslöses sida att någon visar att den bryr sig.

Vad det gäller mobiltelefoner kan jag ju avslöja att bostasbristen är betydligt större än mobiltelefonbristen i stockholm. Även om man är fattig är det inte så konstigt att man har en nalle. Ett "hem" betyder nödvändigtvis inte att man har ett fast boende. Ett hem kan mycket väl vara en trappuppgång, eller en försökslägenhet eller liknande. Jag tycker inte att man ska dra några förhastade slutsatser utifrån lösrykta delar av ett mobiltelefonsamtal.

Angående "tiggarturism" ser jag det i allra högsta grad som ett exempel på social utslagenhet, bara ur ett lite mer globalt perspektiv.

Angående störande oljud stör jag mig betydligt mer på Connex favvo-klassiskastycken som brölar på Gullmarsplan.. fan så irriterande. Tbanemusikanterna går ju i alla fall av efter några stationer!

Sedan vet jag ju inte vilka kontakter Spårvagnsmicke har haft med socialen i Stockholms län, men de "fantastiska resurser" du talar om utnyttjas knappast särkilt väl i mina ögon. Att få hjälp av socialen kräver massor av dig som person, och många jag talat med väljer att börja tigga för att dom har horn i sidan till socialen. Ofta beroende på missbruk.

Parismodellen kanske vore någonting, att ge speciella tillstånd till tbanemusikanter och tiggare!
Gunnar Eriksson

Trevligt förslag... och om att dra förhastade slutsatser...

Ett tips är, om man har tid och vill, är att prata en stund med de som tigger, och erbjuda sig att följa med till härberget och betala hela avgiften (tror det är 26:- eller liknande). Exempelvis till det vid Gullmarsplan eller Slussen, som ligger nära T-banan.
Det här var ett mycket trevligt förslag. Jag gillar det skarpt. Ska se om jag kan praktisera det vid något tillfälle :-)
Vad det gäller mobiltelefoner kan jag ju avslöja att bostasbristen är betydligt större än mobiltelefonbristen i stockholm. Även om man är fattig är det inte så konstigt att man har en nalle. Ett "hem" betyder nödvändigtvis inte att man har ett fast boende. Ett hem kan mycket väl vara en trappuppgång, eller en försökslägenhet eller liknande. Jag tycker inte att man ska dra några förhastade slutsatser utifrån lösrykta delar av ett mobiltelefonsamtal.
Det är ett fåtal av de som är bostadslösa som tigger ihop till sin nattlogi. Grejen är ju att han kan sälja sin mobiltelefon för att få pengar till natthärbärge. Mannen jag skrev om kom fram till mig efter att han snackat i sin mobil, och tiggde pengar till sitt "natthärbärge". Jag snackade då med honom om hur det förhöll sig med hans boende eftersom han skulle "hem", och han medgav då (något skamset, vilket möjligen hedrar honom) att han faktiskt hade bostad (förmodligen tänker han mer på vad han säger i mobilen nästa gång det ringer i den). Så förhastade slutsatser är aldrig bra... inte ens förhastade slutsatser om att jag skulle dragit några förhastade slutsatser om saken ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Daniel

Tiggare

Inlägg av Daniel »

Sen finns det psykiskt sjuka människor som tigger i tunnelbanan enbart för tiggandets skull.

Jag ogillar dragspelsspelarna eftersom deras spelande är öronbedövande. Jag kan ibland höra dom spela ända från sista vagnen, tänk då om det sitter nån stackare i den vagnen med absolut gehör! ;)

Sen uppfattas det av väldigt många att det är en jobbig situation att behöva säga nej till tiggare eller nonchalant titta ut genom fönstret för att man antingen inte vill ge några pengar eller inte har några pengar att ge. Framför allt de som normalt inte vistas i tunnelbanan har problem med det här eftersom dom inte vet hur dom ska reagera när dom får en kaffemugg framräckt och en utslagen person som tittar på en. Det finns många som blir rädda som inte vet om personen är världens snällaste människa eller en mördare (okej, extrem jämförelse.. men).

Jag blev hotad att få ansiktet insparkat av en mycket hotfull "pundare" som hade tiggt i mitt tåg och som många andra dagar tigger i tågen. Han kom fram till mig och var på väg in i hytten och måttade slag mot mig. Detta för att jag vänligt bett två helt andra killar att släcka sina cigaretter vilket dom mer än gärna gjorde. För att ge ett exempel på rötägg i tuben.
Ulf

Inlägg av Ulf »

Sen uppfattas det av väldigt många att det är en jobbig situation att behöva säga nej till tiggare eller nonchalant titta ut genom fönstret för att man antingen inte vill ge några pengar eller inte har några pengar att ge."
Jag och många med mig upplever det som en jobbig situation att behöva konfrontera en spärrvakt för att få färdbevis, varför jag föredrar att planka! :twisted:
Jag blev hotad att få ansiktet insparkat av en mycket hotfull "pundare" som hade tiggt i mitt tåg och som många andra dagar tigger i tågen.
Fast då är ju problemet inte tiggandet, utan drogmissbruk eller liknande. Trist att du ska behöva råka ut för sån´t..
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

Ulf skrev:Jag och många med mig upplever det som en jobbig situation att behöva konfrontera en spärrvakt för att få färdbevis, varför jag föredrar att planka!

Det där får du gärna utveckla, jag förstår inte riktigt vad det är som år så jobbigt...
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Annan tråd

Inlägg av Reimersholme71 »

Isak skrev:
Ulf skrev:Jag och många med mig upplever det som en jobbig situation att behöva konfrontera en spärrvakt för att få färdbevis, varför jag föredrar att planka!

Det där får du gärna utveckla, jag förstår inte riktigt vad det är som år så jobbigt...
Kolla tråden här så förstår du möjligen Ulfs lilla elaka ironi... :wink:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2708
Martin W

Inlägg av Martin W »

Hej jag är svensk och jag tycker det är jättejobbigt när det kommer in folk på tunnelbanan som bryter mot normen. Usch, dragspelande romer, jag håller för öronen. Jag tycker det är bäst när alla är tysta och inte tittar på varandra. Som när det är inställda tåg på morgonen och vagnen är proppfull, och ändå är det knäpptyst - det är skönt.

Och sen tycker jag det är jobbigt när barn leker i vagnarna, har dom inte föräldrar som kan se efter dom?? Jag kanske kan erkänna att jag sitter mest och skäms för att jag inte vågar släppa loss. Men jag är ju så svensk.

Och jag tycker det är jobbigt när det kommer fram någon som man inte känner och ska börja prata med mig, usch usch usch. Kan man inte få vara i fred.

Och sen tillhör jag dom som skriver insändare om arbetare i smutsiga blåställ som smutsar ner sätena, kan dom inte ha bit plast med sig och lägga på sätet?

------------

Vad handlar det om egentligen!? Folk tycker saker är jobbiga, för att det är så pinsamt att behöva utsättas för tiggeri och annat? Släpp loss och le åt dom som kommer in och spelar. Du behöver väl inte ge dom pengar om du inte vill, men dom har väl lika stor rätt att vara i tunnelbanan som alla andra? Tänk om folk kunde sitta och spela gitarr och sjunga i en vagn, fasen vilken annorlunda stämning det skulle kunna bli.

Men det går väl inte i detta land med våran fåniga håll dig för dig sjävl mentalitet????
Kúba Lestiv

Inlägg av Kúba Lestiv »

Ja! Jag och mina kompisar har själva sjungit i tunnelbanevagnar ett par gånger, inte för att få in pengar utan för att det är trevligt. Vi har då oftast varit "överförfriskade", om någon undrar. Vi sjunger rätt så bra, och inte många resenärer har sett störda ut. Men det brukar sluta med att föraren tillkallar väktare som slänger av oss.

Man ska ju inte vara glad i tunnelbanan. Det är krånligt det där.
Skriv svar