Sida 1 av 1

På skrotspåret stod C13H

Postat: måndag 04 augusti 2003 19:35
av Kvarne
Idag var ja där och kolla och då stod C13H
1224
1252 <--- Grön
1220


Min fråga är, skulle inte 1220 sparas? :?: :? :shock: :(

Re: På skrotspåret stod C13H

Postat: tisdag 05 augusti 2003 13:50
av Reimersholme71
Kvarne skrev:Idag var ja där och kolla och då stod C13H
1224
1252 <--- Grön
1220


Min fråga är, skulle inte 1220 sparas? :?: :? :shock: :(
Min fråga är hur planerna att spara tunnelbanevagnar ser ut.

Att man sparar spårvagnar för museitrafik och turisttrafik förstår jag, likaså smalspåriga ånglok och rälsbussar -- men Tunnelbanan är väl ganska urdålig som transportmedel för sightseeing? :wink:

Är det planer på konstsafari i underjorden med silverpilen som smids?

Martin

Postat: tisdag 05 augusti 2003 14:04
av Fredrik Klint
Sparandet i denna fråga avser inte museivagnar utan vilka som ska sparas för att dra snöblåsarvagnarna, men där ingår inte 1220. Om någon undrar varför just C13H är utvalda till denna uppgift så beror det på följande: De är utrustade med bägge signalsystemen och kan därför rulla som ledarvagnar på alla tre banorna. (Varför inte C14H då?) Svar: Dessa har bara strömskor på ena vagnen (parkopplade) och skulle därför kunna fastna i strömgap. "Singelvagnar" = smartare, åtminstone i detta fall.

Silverpilen då?

Postat: tisdag 05 augusti 2003 15:01
av Reimersholme71
Fredrik Klint skrev:Sparandet i denna fråga avser inte museivagnar utan vilka som ska sparas för att dra snöblåsarvagnarna, men där ingår inte 1220. Om någon undrar varför just C13H är utvalda till denna uppgift så beror det på följande: De är utrustade med bägge signalsystemen och kan därför rulla som ledarvagnar på alla tre banorna. (Varför inte C14H då?) Svar: Dessa har bara strömskor på ena vagnen (parkopplade) och skulle därför kunna fastna i strömgap. "Singelvagnar" = smartare, åtminstone i detta fall.
Jag roade mig med att kika efter hur många vagnar av typ C5 "silverpilen" som finns bevarade och hittade bara en som står uppställd hos tillverkaren. Det visar ju - webbmastrar och medarbetare, sug åt er av berömmet! - vilken lysande webbsajt Swetramway är när man hittar svaren på sina funderingar så lätt!

Med tanke på att "Silverpilen" är Tunnelbanans mest sägenomspunna vagnar förvånar det mig att chartertåget, som enligt "Vagnhallen" står på Hammarbydepån, inte har någon av dessa vagnar. Någon som vet varför?

Martin