På skrotspåret stod C13H

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

På skrotspåret stod C13H

Inlägg av Kvarne »

Idag var ja där och kolla och då stod C13H
1224
1252 <--- Grön
1220


Min fråga är, skulle inte 1220 sparas? :?: :? :shock: :(
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Re: På skrotspåret stod C13H

Inlägg av Reimersholme71 »

Kvarne skrev:Idag var ja där och kolla och då stod C13H
1224
1252 <--- Grön
1220


Min fråga är, skulle inte 1220 sparas? :?: :? :shock: :(
Min fråga är hur planerna att spara tunnelbanevagnar ser ut.

Att man sparar spårvagnar för museitrafik och turisttrafik förstår jag, likaså smalspåriga ånglok och rälsbussar -- men Tunnelbanan är väl ganska urdålig som transportmedel för sightseeing? :wink:

Är det planer på konstsafari i underjorden med silverpilen som smids?

Martin
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

Inlägg av Fredrik Klint »

Sparandet i denna fråga avser inte museivagnar utan vilka som ska sparas för att dra snöblåsarvagnarna, men där ingår inte 1220. Om någon undrar varför just C13H är utvalda till denna uppgift så beror det på följande: De är utrustade med bägge signalsystemen och kan därför rulla som ledarvagnar på alla tre banorna. (Varför inte C14H då?) Svar: Dessa har bara strömskor på ena vagnen (parkopplade) och skulle därför kunna fastna i strömgap. "Singelvagnar" = smartare, åtminstone i detta fall.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Silverpilen då?

Inlägg av Reimersholme71 »

Fredrik Klint skrev:Sparandet i denna fråga avser inte museivagnar utan vilka som ska sparas för att dra snöblåsarvagnarna, men där ingår inte 1220. Om någon undrar varför just C13H är utvalda till denna uppgift så beror det på följande: De är utrustade med bägge signalsystemen och kan därför rulla som ledarvagnar på alla tre banorna. (Varför inte C14H då?) Svar: Dessa har bara strömskor på ena vagnen (parkopplade) och skulle därför kunna fastna i strömgap. "Singelvagnar" = smartare, åtminstone i detta fall.
Jag roade mig med att kika efter hur många vagnar av typ C5 "silverpilen" som finns bevarade och hittade bara en som står uppställd hos tillverkaren. Det visar ju - webbmastrar och medarbetare, sug åt er av berömmet! - vilken lysande webbsajt Swetramway är när man hittar svaren på sina funderingar så lätt!

Med tanke på att "Silverpilen" är Tunnelbanans mest sägenomspunna vagnar förvånar det mig att chartertåget, som enligt "Vagnhallen" står på Hammarbydepån, inte har någon av dessa vagnar. Någon som vet varför?

Martin
Skriv svar