C9 bortom "Yttersta växeln"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

C9 bortom "Yttersta växeln"

Inlägg av Lars Stegenius »

På skrotspåren 20-22 i Hammarbydepån står nu 10 C9 (5 par). Det bör röra sig om de vagnar som, enligt en tidigare uppgift, stått avställda i Rissnedepån med diverse vagnfel.

I trafik på Tub 3 finns än så länge de övriga 10 vagnarna men ni som vill ha bilder får nog sätta fart nu, deras dagar är säkert räknade. Något bevarande av C9 lär inte vara aktuellt, vagntypen ses tydligen som en prototyp (dessutom bryr sig inte SL längre om de redan befintliga fem museitunnelvagnarna, mer om det vid ett annat tillfälle).

"Yttersta växeln" i T-banan bör f.ö. vara två, växlarna 800 och 801 i HY där spår 00 övergår till spåren 20-22.

//Lars S
37368

Re: C9 bortom "Yttersta växeln"

Inlägg av 37368 »

Lars Stegenius skrev:Något bevarande av C9 lär inte vara aktuellt, vagntypen ses tydligen som en prototyp (dessutom bryr sig inte SL längre om de redan befintliga fem museitunnelvagnarna, mer om det vid ett annat tillfälle).
En prototyp som varit i trafik i 30 år? :?

Jag har ju förmånen att regelbundet åka C9 då jag jobbpendlar på bana 3 och jag kommer sakna deras mjuka gång och ljud jämfört med de allt för vanliga C14. Men jag tror man får acceptera att man inte kan spara en vagn av varje vagntyp inför framtiden - utan hellre lägga krutet på att underhålla och marknadsföra de museivagnar som finns.

(C9 var dessutom den vagnstyp jag körde vid andra övningskörningstillfället vid förarutbildningen 2002, endast C6H hann jag prova före)
Lars Stegenius

37368 skrev:
Lars Stegenius skrev:Något bevarande av C9 lär inte vara aktuellt, vagntypen ses tydligen som en prototyp (dessutom bryr sig inte SL längre om de redan befintliga fem museitunnelvagnarna, mer om det vid ett annat tillfälle).
En prototyp som varit i trafik i 30 år? :?

Jag har ju förmånen att regelbundet åka C9 då jag jobbpendlar på bana 3 och jag kommer sakna deras mjuka gång och ljud jämfört med de allt för vanliga C14. Men jag tror man får acceptera att man inte kan spara en vagn av varje vagntyp inför framtiden - utan hellre lägga krutet på att underhålla och marknadsföra de museivagnar som finns.

(C9 var dessutom den vagnstyp jag körde vid andra övningskörningstillfället vid förarutbildningen 2002, endast C6H hann jag prova före)
Det finns ju andra "prototyper" som också haft långa liv - C5 (8 vagnar) och C14z (4 vagnar).

//Lars S
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Stegenius skrev:Det finns ju andra "prototyper" som också haft långa liv - C5 (8 vagnar) och C14z (4 vagnar).
Att C9 skulle vara en prototyp ser jag som en ren efterhandskonstruktion. Det är dock en liten serie, och kanske inte den mest angelägna saken i världen att hålla liv i dem hur länge som helst, vad vet jag.

C5 var väl svåra att göra sig av med då de helt enkelt behövdes i trafiken, däremot försökte man väl vid ett flertal tillfällen att göra sig av med C7. Ursprungligen lär det ha varit meningen att bygga om dem till C6, men sedan ändrade man sig uppenbarligen och ställde i ordning dem som de var. C7 skulle kanske kunna kallas prototypvagnar, speciellt som det bara var fyra enheter, ett lite försiktigt provköp liksom. Hur resonerade man på 70-talet månntro (Harald?)?

C14z blev väl faktiskt inte speciellt långlivade, de levererades väl 1987 eller 1988 och gick till 1998 eller möjligen tidigt 1999?
Lars Stegenius

daniel_s skrev:
Lars Stegenius skrev:Det finns ju andra "prototyper" som också haft långa liv - C5 (8 vagnar) och C14z (4 vagnar).
Att C9 skulle vara en prototyp ser jag som en ren efterhandskonstruktion. Det är dock en liten serie, och kanske inte den mest angelägna saken i världen att hålla liv i dem hur länge som helst, vad vet jag.

C5 var väl svåra att göra sig av med då de helt enkelt behövdes i trafiken, däremot försökte man väl vid ett flertal tillfällen att göra sig av med C7. Ursprungligen lär det ha varit meningen att bygga om dem till C6, men sedan ändrade man sig uppenbarligen och ställde i ordning dem som de var. C7 skulle kanske kunna kallas prototypvagnar, speciellt som det bara var fyra enheter, ett lite försiktigt provköp liksom. Hur resonerade man på 70-talet månntro (Harald?)?

C14z blev väl faktiskt inte speciellt långlivade, de levererades väl 1987 eller 1988 och gick till 1998 eller möjligen tidigt 1999?
Det är fullt möjligt att det är en efterhandskonstruktion - det lär vi nog aldrig få veta.

Det fanns ju också idéer om att göra "vanliga" C14 av C14z. Dessutom fanns projekten C17 och C18 som jag inte minns detaljerna om men det handlade om ombygnader av befintliga vagnar, bl.a. med nya (tyristor)pådrag. Projektet C19 handlade om att i princip göra alla tyristorvagnar (C7, C9, C14, C15) lika men av det blev bara en tumme i form av en uppfräschning av C14 och C15 ungefär som C6H nu blir uppfräschade. (Nu vet ni varför C20 heter C20 och inte C17.)

C5orna behövdes så mycket i trafiken att de skulle skrotas men vagnbrist gjorde att de fick komma tillbaka. Min sista resa med en C5 var vintern 1994/95. Jag minns inte vagnsnumret (det kan ha varit 2904) men vagnen var helt nerkluddad invändigt och takbelysningen fungerade bara i halva vagnen. Det var helt uppenbart att man inte tänkte lägga ner någon större möda på vagnen. Vagnen gick i ett tåg med C4 som ledarvagnar och i övrigt C6 och C6H. Det var under ombyggnaden av C6 till C6H som dessa efter någon form av problem inte fick gå som ledarvagnar, det fick bara C4. Det var också enda gången jag sett en C4 och en C5 kopplade mot varandra i ett trafiktåg.

//Lars S
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Ja Det där med C4 som ledarvagn i C6-tåg minns man väl.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Lars Stegenius

Bussmicke skrev:Ja Det där med C4 som ledarvagn i C6-tåg minns man väl.
Och du som har bilder på allt har säkert bilder på det också, eller? :D

//Lars S
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Lars Stegenius skrev:
I trafik på Tub 3 finns än så länge de övriga 10 vagnarna men ni som vill ha bilder får nog sätta fart nu, deras dagar är säkert räknade. //Lars S
12 vagnar är körda till Hammarby, endast 8 finns kvar i Rissne för trafik. Mycket talar för att dessa vagnar kommer skrotas senast i Januari.
Lars Stegenius

Bandit skrev:
Lars Stegenius skrev:
I trafik på Tub 3 finns än så länge de övriga 10 vagnarna men ni som vill ha bilder får nog sätta fart nu, deras dagar är säkert räknade. //Lars S
12 vagnar är körda till Hammarby, endast 8 finns kvar i Rissne för trafik. Mycket talar för att dessa vagnar kommer skrotas senast i Januari.
Jaha ja, det betyder kanske att stoppande fel inte längre repareras utan leder till permanent avställning = skrotning.

//Lars S
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Det beror ju på hur stort/svårt fel en vagn får. Så länge det är någorlunda lätt att laga så gör man det. Det är ju trots allt ett tåg att fylla tursättningen med...
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

...men enligt ryckte kommer C9 bara att användas när man inte har tillräckligt med C14.
37368

Inlägg av 37368 »

Bandit skrev:...men enligt ryckte kommer C9 bara att användas när man inte har tillräckligt med C14.
Är det fallet redan nu? Jag ser C9orna några gånger i veckan bara genom att pendla till jobbet (utan att leta efter dem), så det känns som om de är i daglig trafik. Men visst verkar det som man inte riktigt bryr sig om dem, t.ex. så har den ena ledarvagnen på trafiktåget en del kludd på sig kring destinationsskylten sedan mer än en månad tillbaka som man inte bekymrat sig om att tvätta bort. De är väl också de enda Cx-arna kvar i trafik som man inte satt in dörrstängningsljud och -lampor på.
Lars Stegenius

37368 skrev: /.../
De är väl också de enda Cx-arna kvar i trafik som man inte satt in dörrstängningsljud och -lampor på.
Jo, ett par, minns inte vilket, provombyggdes för några år sedan (2005?)

//Lars S
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Det var 2869-70 (har jag för mig) som dörrombyggdes på prov för 1 eller 2 år sedan, men de är skrotade idag. Jag tror att man inte byggde om övriga C9 dels för att kostnaden blev för hög i förhållande till vinsten (i form av något driftsäkrare dörrar) dels för att man säkerligen redan då insåg att skrotningen inte var allt för avlägsen.

Vad det gäller osanerat kl-tt-r så har det inget med vagnens förmodade livstid att göra utan bara om resurserna för att ta bort det samma. Storleken och placeringen avgör vilken prioritering saneringen får. Tyvärr hinner man inte sanera allt hela tiden, så mycket är det :(
37368

Inlägg av 37368 »

Jag hade förmånen att åka C9 till jobbet idag. Det tågsätt som rullar består av vagnar 2881-2880-2873-2872-xxx-xxx-2877-2876 (är lite osäker på vilka det var som var V5/V6). Lite mobilkamerabilder blev det också:

Bild
Bild
Bild

Trots den obefintliga skärpan i bilden på V8an 2876 ser man kluddet kring destinationsskylten som jag nämnde i ett tidigare inlägg som ett rött och grått blurr.

En annan "man bryr sig inte riktigt om vagnarna"-detalj är väl att det fortfarande står "SL i sammarbete med Connex" på vagnarna trots att det var länge sedan Connex blev Veolia.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

37368 skrev:En annan "man bryr sig inte riktigt om vagnarna"-detalj är väl att det fortfarande står "SL i sammarbete med Connex" på vagnarna trots att det var länge sedan Connex blev Veolia.
Det står det ju på alla vagnar, inte bara C9. Enligt uppgift är det så att det designkoncept som innehöll de där skyltarna har övergivits och att skyltarna av den anledningen inte får nyuppsättas. Däremot får de som redan finns sitta kvar. Det är förstås inte så snyggt, men åtminstone klart bättre än att hacka bort dem med nålhacka eller vad man nu gjorde med Nyboda-skyltarna på C6, med stora rostfläckar som resultat.
37368

Inlägg av 37368 »

En grej man faktiskt - enligt mig - gjorde bättre i C6, C9 m.fl. jämfört med C14-15 var att man i samband med interiöruppfräschningen kring millenieskiftet inte bara målade passagerarväggarna i avslappnande gul kulör utan även väggarna i hytten i samma färg. När samma uppfräschning av C14-15 gjordes ett par år senare så skippade man att måla om förarhytterna så dessa är fortfarande trist orangea.
Användarens profilbild
TomCrame
Kontakt:

Inlägg av TomCrame »

37368 skrev:Jag hade förmånen att åka C9 till jobbet idag. Det tågsätt som rullar består av vagnar 2881-2880-2873-2872-xxx-xxx-2877-2876 (är lite osäker på vilka det var som var V5/V6).
Jag tror att tågsätt var 2879-2880-2873-2874-2867-2868-2875-2876?

Åkt jag på C9:or för sista gången idag... :cry:
37368

Inlägg av 37368 »

TomCrame skrev: Jag tror att tågsätt var 2879-2880-2873-2874-2867-2868-2875-2876?
Åkt jag på C9:or för sista gången idag... :cry:
Du har nog rätt att det var tågsättet, jag lade bara på minnet V2an 2880 (som jag åkte i), V3an 2873 och V8an 2876. Sedan tänkte jag att de är ju permanent parkopplade och att de i likhet med med C14 så är det jämna vagnsnumret det lägre av de två.

Men det är ju visst inte sant, eftersom C9ans nummerserie börjar på 2863 (udda nummer) och C14 på 1274 (jämnt nummer). Så det vagnsätt du nämner är nog det korrekta.
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Då var datumet bestämt...
23 januari är sista dagen som C9 får gå i trafik, men det är inte säkert att de kommer rulla något mer över huvud taget. Det hänger på om de behövs för tursättningen eller inte.
Skriv svar