Gratis att åka med bussen?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Kloker

Gratis att åka med bussen?

Inlägg av Kloker »

Vad har hänt med bussförarnas biljettkontroll i Göteborgs stadstrafik? Folk går på genom bakdörrarna utan att förarna tar någon notis av det (och då syftar jag inte på stombussarna). För 5-10 år kallades bakdörrspåstigarna i princip alltid fram till föraren. Har Västtrafik eller GS gått ut med några direktiv att förarna inte ska bry sig eller har förarkåren tröttnat på att behöva tjata?
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Re: Gratis att åka med bussen?

Inlägg av Jona »

Kloker skrev:Vad har hänt med bussförarnas biljettkontroll i Göteborgs stadstrafik? Folk går på genom bakdörrarna utan att förarna tar någon notis av det (och då syftar jag inte på stombussarna). För 5-10 år kallades bakdörrspåstigarna i princip alltid fram till föraren. Har Västtrafik eller GS gått ut med några direktiv att förarna inte ska bry sig eller har förarkåren tröttnat på att behöva tjata?
MEN, nu hänger jag inte med, när jag var i Göteborg Jul och nyårshelgerna förra året (och några dagar i början av detta) så använde jag ofta bakdörren på spårvagnar och alla busslinjer i stora drag. Man tog närmaste dörren, eller den där det klev på eller av minst folk för att snabba upp lasttiden vid hpl. Jag använde månadskort och det lät man bara passera den blåa maskinen som sitter vid alla dörrar även bak i alla bussar.

Otroligt snabb och smidigt och man lastade ibland 20 - 30 resande på bara några få sekunder när man kan använda valfri dörr. Att registera resan med kortet mot biljettmaskinen gick på en bråkdels sekund, man behövde inte ens stanna upp.

Så vad har jag missat, Ska det inte vara så eller har man tagit bort den funktionen på bussarna under året?
Jona i Söv
Användarens profilbild
Anti

Inlägg av Anti »

Västtrafik har stora problem med att folk går på genom valfri dörr. Det får man bara göra på spårvagn, stombuss och tåg.
Jag märkte när jag var i Stockholm tidigare i höstas, där är det ingen som går på genom bakdörrarna.

Man borde göra något åt detta i Göteborg.
:wink:
Nupski

Inlägg av Nupski »

Det är ett problem som inte tas på allvar någonstans inom företaget som bedriver stora delar av trafiken med buss i Göteborg. Skulle man följa Västtrafiks reglemente får du inget stöd från arbetsledningen. På sista träffen tyckte arbetsledaren att vi skall släppa på genom alla dörrar med ett spring genom bussen som resultat, gröna lådor finns bara vid det främre dörrparet.

Sen kan man säga att man börjar tröttna på dessa passagerare som springer ombord överallt. Kom in med en buss på Järntorget för några veckor sen skyltad "Ej i trafik" på en hållplats det normalt inte går några stadsbussar utan enbart landsortvrålåk från Mölndal. Vart tvungen och gå ut för att vrida på stolpen för att få pil och när jag startar från hållplats så hör jag ett pling, Tänder innerbelysningen och till min förvåning ser jag några som travat in i bussen som vid Järntorget var nedsläckt och skyltad "Ej i trafik", De fick allt åka med till Heden dit jag skulle. Så folk springer på ett fordon utan att se var det är för något.

Vi borde plocka ner nåra Stockholmare för att lära folket i Göteborg hur man åker buss. Vid avlösningar är det katastrof du får formligen kasta dig ur fordonet för att komma ut. Frågade en passagerare varför vederbörande hade så bråttom ombord när jag som förare var på väg av, svaret jag fick att hon kunde ju missa bussen :? med föraren utanför :?: Så finns det några Stockholmare som är villiga att lära Göteborgare att åka buss så är ni hjärtligt välkomna.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Anti skrev:Västtrafik har stora problem med att folk går på genom valfri dörr. Det får man bara göra på spårvagn, stombuss och tåg.
Jag märkte när jag var i Stockholm tidigare i höstas, där är det ingen som går på genom bakdörrarna.

Man borde göra något åt detta i Göteborg.
Okej, ska minnas detta när jag far till Göteborg nästa gång. Att numera så använder man inte bakdörrarna i stadstrafiken utan man går fram som i alla andra städer. Men då är frågan, Är dom Blåa biljettmaskinerna (Endast för kort) som satt vid alla bakdörrar i alla bussar bort-tagna då sedan jag var där för ett år sedan.

Bra i alla fall ni uppdaterar mig så man inte gör massa dumma misstag när man besöker staden nästa gång. Jag försöker hänga med i alla nya regler och ändringar men man hinner inte med, eller missar ibland viss info och därför är det bra jag kan läsa om det här. Tack å Tack.

/Jona
Jona i Söv
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nupski skrev:Det är ett problem som inte tas på allvar någonstans inom företaget som bedriver stora delar av trafiken med buss i Göteborg. Skulle man följa Västtrafiks reglemente får du inget stöd från arbetsledningen. På sista träffen tyckte arbetsledaren att vi skall släppa på genom alla dörrar med ett spring genom bussen som resultat, gröna lådor finns bara vid det främre dörrparet.
Lite som på tunnelbanan på 90-talet, alltså. Där skulle man också bara acceptera alla galenskaper som folk hittade på i form av att forcera spärrar och hindra dörrstängning, annars var arbetsledningen snar att döma ut en som problemmakare. Om det fanns skillnader mellan vad som stod i bestämmelserna och hur de efterlevdes så hanterades det i regel genom att bestämmelserna förklarades för icke tillämpliga. Noll koll på verkligheten, men bekvämt för arbetsledningen att lägga locket på och därmed slippa höra talas om den! Det där synsättet sjunger förhoppningsvis nu även i göteborg på sista versen...
Nupski

Inlägg av Nupski »

Jona skrev:Okej, ska minnas detta när jag far till Göteborg nästa gång. Att numera så använder man inte bakdörrarna i stadstrafiken utan man går fram som i alla andra städer. Men då är frågan, Är dom Blåa biljettmaskinerna (Endast för kort) som satt vid alla bakdörrar i alla bussar bort-tagna då sedan jag var där för ett år sedan.

Bra i alla fall ni uppdaterar mig så man inte gör massa dumma misstag när man besöker staden nästa gång. Jag försöker hänga med i alla nya regler och ändringar men man hinner inte med, eller missar ibland viss info och därför är det bra jag kan läsa om det här. Tack å Tack.

/Jona
De bakersta maskinerna är bara för utloggning i det nya biljettsystemet som inte ännu fungerar. Om du kikar på de bakersta dörrarna så ser du förhoppningsvis infart förbjuden skylt och samma gäller på framdörrarna invändigt. Stomlinje 16, 17, 18 samt 19 är det på och avstigning genom alla dörrar men på resterande linjer gäller påstigning fram.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nupski skrev:Stomlinje 16, 17, 18 samt 19 är det på och avstigning genom alla dörrar men på resterande linjer gäller påstigning fram.
Och därmed har man ju bett om problem. Om man ska ha någon chans att få genomslag för sådan här regler så måste man vara konsekvent, men i Göteborg har det varit ett ständigt velande. Ett tag fick man stiga på i alla dörrar även på bussarna om man hade månadskort eller övergångsbiljett. Skulle man stämpla fick man stiga på fram på bussar och längst fram eller längst bak på spårvagnar. Där fanns stämpelautomater. Sen var det lite tjafs ett tag med de s.k. konduktörerna som av arbetsmarknadsskäl satt på förarplatsen på vissa andra- och tredjevagnar, men när tiderna blev bättre så slapp vi det problemet i alla fall. För cirka 15 år sedan bestämde man sig för att nu skulle det bara vara påstigning fram på bussar och förarna skulle övervaka att alla betalade eller stämplade. På spårvagnarna kunde det inte införas eftersom man har obemannade vagnar. Som en konsekvens beslöt man att på spårvagnar fick man stiga på i alla dörrar och biljettmaskiner sattes därför också upp vid alla dörrar. Efter ett tag när folk hade vant sig fungerade det här rätt bra, men så började man med stombusstjafset. Nu skulle man igen få gå på överallt, men bara på vissa bussar. Om man tror att det ska fungera är man bra dum. För den resande allmänheten är en buss en buss. Att Västtrafik tycker att vissa bussar är speciellt märkliga har de flesta troligen ingen aning om. Inte heller blir det bättre av att det som nämnts sitter blåa lådor vid alla dörrar i bussarna. Folk är inte tankeläsare så de kan inte veta vad Västtrafik har tänkt att dessa ska vara till, särskilt som den funktionen inte ens existerar ännu och frågan är väl om den någonsin kommer att göra det. Det går alldeles utmärkt att hålla upp sitt månadskort vid dessa lådor och få grön lampa. Lägg därtill att man inte kan köpa biljett av föraren längre så finns det absolut ingen orsak att stiga på bara framtill. I och med att man tog bort biljettförsäljningen gav man resenären hela ansvaret för att se till att ha giltig biljett före ombordstigningen. Då får man också acceptera att den resenär som har tagit detta ansvar inte ser något skäl att stå och köa för att passera föraren. Så bästa Nupski, den dag du börjar sälja biljetter igen ska jag stiga på framme hos dig, men till dess stiger jag på var jag vill.
Senast redigerad av Harald den söndag 30 november 2008 8:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Harald skrev:
Nupski skrev:Stomlinje 16, 17, 18 samt 19 är det på och avstigning genom alla dörrar men på resterande linjer gäller påstigning fram.
Lägg därtill att man inte kan köpa biljett av föraren längre så finns det absolut ingen orsak att stiga på bara framtill. I och med att man tog bort biljettförsäljningen gav man resenären hela ansvaret för att se till att ha giltig biljett före ombordstigningen. Då får man också acceptera att den resenär som har tagit detta ansvar inte ser något skäl att stå och köa för att passera föraren
Tack för mer info om detta Harald. Var skönt och läsa. Började fundera på om jag gjort något dumt vid förra besöket som använde bakdörren och registerade mitt kort. Måste jag maila och be väst-trafik om ursäkt för att jag gjort som alla andra och använde bakdörren och viserade kortet där, visserligen har jag aldrig i hela mitt liv sett bussar lasta så mycket resande på så kort tid tidigare. Trodde därför att det var ett medvetet val från Västtrafiks sida och snabba upp genomströmningen i bussen.

Jag funderade där för ett år sedan om jag skulle maila västtrafik eller skriva en dagens ros för att dom hade ett sådant bra system med påstigning genom alla dörrar för att snabba upp last-tiderna och därmed tidtabell. Fruktansvärd tur jag aldrig kom till skott och gjorde det. Vad pinsamt och berömma någon för något som inte fanns. Nu måste jag maila och be om ursäkt för att jag plankat med mitt månadskort istället. Eller nä skiter nog i det men där ser man vad man kan missuppfatta saker.

Däremot kan jag hålla med om att många inte betalade, alltså viserade inget kort vid påstigning, vare sig i buss eller spårvagn. Oavsätt vilken dörr dom använde.... Men även vid passage av framdörr så sa föraren inte ett ord, folk passerade och ingen förare jag såg sa till om att man skulle visera kortet.

Appropå, åkte på dagskort en dag, köpt med småmynt ombord på spårvagn. Då fick jag bara en biljett utskriven där det stog om Dagskort Göteborg osv osv.... Detta var en pappersbiljett och den viserade man aldrig mer i annan maskin sedan. Alltså ingen statestik till västrafik där inte.
Dagen jag åkte på detta tunna kvittobiljett så hade jag den bara i plånboken. Tog aldrig fram den överhuvud taget. Man klev bara ombord ingen visering eller så utan klev bara på och gick och satt sig. Men om alla dessa som bara kliver ombord man såg där hade dagskort eller månadskort men inte orkade visera eller om dom plankade vet jag inte.

Jag har lite svårt och släppa det här ämnet, tänk och få veta ett år efter man rest i några veckor med trafiken att man gjort fullständigt fel kanske har man till och med fusk-åkt med giltigt månadskort och alltså är en kriminell person utan att ens fatta man gjort fel.

Sedan har man skrytigt över västtrafiks smidighet när det gäller lastning av fordon och så har man haft helt fel. Jag är chockad.....!

/Jona
Jona i Söv
Nupski

Inlägg av Nupski »

Jona skrev:
Harald skrev:
Lägg därtill att man inte kan köpa biljett av föraren längre så finns det absolut ingen orsak att stiga på bara framtill. I och med att man tog bort biljettförsäljningen gav man resenären hela ansvaret för att se till att ha giltig biljett före ombordstigningen. Då får man också acceptera att den resenär som har tagit detta ansvar inte ser något skäl att stå och köa för att passera föraren
Tack för mer info om detta Harald. Var skönt och läsa. Började fundera på om jag gjort något dumt vid förra besöket som använde bakdörren och registerade mitt kort. Måste jag maila och be väst-trafik om ursäkt för att jag gjort som alla andra och använde bakdörren och viserade kortet där, visserligen har jag aldrig i hela mitt liv sett bussar lasta så mycket resande på så kort tid tidigare. Trodde därför att det var ett medvetet val från Västtrafiks sida och snabba upp genomströmningen i bussen.

Jag funderade där för ett år sedan om jag skulle maila västtrafik eller skriva en dagens ros för att dom hade ett sådant bra system med påstigning genom alla dörrar för att snabba upp last-tiderna och därmed tidtabell. Fruktansvärd tur jag aldrig kom till skott och gjorde det. Vad pinsamt och berömma någon för något som inte fanns. Nu måste jag maila och be om ursäkt för att jag plankat med mitt månadskort istället. Eller nä skiter nog i det men där ser man vad man kan missuppfatta saker.

Däremot kan jag hålla med om att många inte betalade, alltså viserade inget kort vid påstigning, vare sig i buss eller spårvagn. Oavsätt vilken dörr dom använde.... Men även vid passage av framdörr så sa föraren inte ett ord, folk passerade och ingen förare jag såg sa till om att man skulle visera kortet.

Appropå, åkte på dagskort en dag, köpt med småmynt ombord på spårvagn. Då fick jag bara en biljett utskriven där det stog om Dagskort Göteborg osv osv.... Detta var en pappersbiljett och den viserade man aldrig mer i annan maskin sedan. Alltså ingen statestik till västrafik där inte.
Dagen jag åkte på detta tunna kvittobiljett så hade jag den bara i plånboken. Tog aldrig fram den överhuvud taget. Man klev bara ombord ingen visering eller så utan klev bara på och gick och satt sig. Men om alla dessa som bara kliver ombord man såg där hade dagskort eller månadskort men inte orkade visera eller om dom plankade vet jag inte.

Jag har lite svårt och släppa det här ämnet, tänk och få veta ett år efter man rest i några veckor med trafiken att man gjort fullständigt fel kanske har man till och med fusk-åkt med giltigt månadskort och alltså är en kriminell person utan att ens fatta man gjort fel.

Sedan har man skrytigt över västtrafiks smidighet när det gäller lastning av fordon och så har man haft helt fel. Jag är chockad.....!

/Jona
Det skall vara visering hos föraren men i praktiken är det omöjligt. Vi förare vill inget hellre än att släppa viseringen på bussarna och ha på och avstigning genom samtliga dörrar.
Användarens profilbild
Anti

Inlägg av Anti »

Viseringen funkar ju bra i Stockholm som är en nästan dubbelt så stor stad
:wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Angående påstigning i alla dörrar på bussar har jag några blandadeI kommentarer.

Påstigning endast fram ger kanske en bättre passagerargenomströmning genom bussen. Framför finns risk att de påstigande har för bråttom och hindrar avstigande. Speciellt de som har svårt att röra sig och inte vill resa sig upp för än bussen står stilla. Det är ju en bit från "handikappplatserna" till dörrarna sedan dessa platser flyttades från att vara längst fram.

I Hamburg tillåts påstigning endast i främre dörren efter kl. 19 (eller om det var 20). Men jag vet inte om man då också är skyldig att visa biljetten för föraren. Jag uppfattade det mer som om man ville veta vem man släppte på.

I Berlin förbjöd man påstigning bak för en del år sedan. Av ekonomiska själ. Här skall biljetterna visas. Vet inte om det gäller fortfarande, eller om man backade på detta av någon anledning.

I Stockholm har man ju vid vissa tider hållplatsvärdar (heter säkert något annat) som kontrollerar kort och släpper på folk genam bakdörrarna på vissa hållplatser. T.ex. Fridhemsplan. Huvuduppgiften är väl att snabba på hållplatsuppehållet för blåbussarna, men de servar även vanliga röda busslinjer om tillfälle ges. Undra om dessa har dessa utrustats med kortläsare nu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Kloker skrev:Vad har hänt med bussförarnas biljettkontroll i Göteborgs stadstrafik? Folk
går på genom bakdörrarna utan att förarna tar någon notis av det (och då syftar jag inte på
stombussarna). För 5-10 år kallades bakdörrspåstigarna i princip alltid fram till föraren. Har
Västtrafik eller GS gått ut med några direktiv att förarna inte ska bry sig eller har förarkåren
tröttnat på att behöva tjata?
Det är nog en salig blandning av att förarna tröttnat, operatörerna bryr sig inte, västtrafik
gör inte heller något åt saken... när jag kom upp till gbg 2005 och började köra så hade man
ju vanan inne att det var påstigning fram och visering... men det var tanter, gubbar, rövare
och troll som klev på bak och bara gick och satte sig utan att stämpla... om nu det är folk som
smiter in genom bakdörrarna då det är avstigande bryr jag mig inte... men jag öppna inte
bakdörrarna åt folk som står på utsidan... om det nu inte är barnvagn eller rullstol.

Att västtrafik kan gå ut i media och beklaga sig över fuskåkning samt hur många miljoner dom
ligger back när dom har det på detta sätt... biljettkontrollanter syns väldigt sällan på bussarna
och när dom åker så är det fel plats och fel tidpunkt.

Tycker det är jobbigare att ha påstigning genom alla dörrar... se stomlinje 17, där kommer man
till en hpl där det är ca 15 skolungdommar som ska ner å fika efter skolan... alla stå i kö för att
gå på längst bak... och det är likadant på hpl i innestan... så så smidigt är det inte... det vore
bättre om man hade det som i sthlm... och skulle det vara strul med kortet så har du föraren
framför dig som kan rätta till felet eller ge en förklaring... nu går dom på bak och tränger sig fram
för att fråga om övergången är giltlig på 100-kortet...

Göteborg har nog sveriges oenigaste förarkår... om alla förare på buss skulle agera korekt så
skulle göteborg inte ha detta problem...

Står i kö för lgh i sthlm... tänkte köra för SL.
M

Inlägg av M »

LÅ1 skrev:I Berlin förbjöd man påstigning bak för en del år sedan. Av ekonomiska själ. Här skall biljetterna visas. Vet inte om det gäller fortfarande, eller om man backade på detta av någon anledning.
Nejdå, ingen har backat här. Påstigning sker hos föraren, och försöker någon sig till äventyrs på att kliva på längre bak ropas denne i 75% av fallen fram genom högtalarsystemet.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Konstigt att tyskarna går mer mot biljettkontroll vid ombordstigning på bussen, för tio år sen hade det varit helt otänkbart.
Nu finns det nog i de flesta städer.
Kommer ihåg reaktionerna när jag bodde i Tyskland och det infördes, först på nattrafiken (ingen som helst information, inga dekaler, föraren vägrade bara öppna bakdörrarna en natt och skällde ut förvånade passagerare som inte visade upp biljetten när de steg på fram), sedan hela dan.

Men det funkar väl i småstäder o städer där det finns spårtrafik som tar upp de stora mängderna, i en större stad där bussar drar huvudlasset kan man inte stå vid varje hållplats o vänta på att alla visar kort o stämplar eller köper biljett.

Bäst gillar jag det som finns i RÄ«ga på spårvagnar och trådbussar (snart också på vanliga bussar) - påstigning genom alla dörrar och regelbundna kontroller, jag blir nog kontrollerad i snitt var femte resa.
Men en sån kontrollfrekvens kan man väl bara drömma om i Sthlm...

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Nupski skrev:Sen kan man säga att man börjar tröttna på dessa passagerare som springer ombord överallt. Kom in med en buss på Järntorget för några veckor sen skyltad "Ej i trafik" på en hållplats det normalt inte går några stadsbussar utan enbart landsortvrålåk från Mölndal. Vart tvungen och gå ut för att vrida på stolpen för att få pil och när jag startar från hållplats så hör jag ett pling, Tänder innerbelysningen och till min förvåning ser jag några som travat in i bussen som vid Järntorget var nedsläckt och skyltad "Ej i trafik", De fick allt åka med till Heden dit jag skulle. Så folk springer på ett fordon utan att se var det är för något.
Haha! Jag hade nog kört ut dem till något ställe dit man vet att ingen normalt reser till! :D
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

stockholm79 skrev:Konstigt att tyskarna går mer mot biljettkontroll vid ombordstigning på bussen, för tio år sen hade det varit helt otänkbart.
Nu finns det nog i de flesta städer.
Kommer ihåg reaktionerna när jag bodde i Tyskland och det infördes, först på nattrafiken (ingen som helst information, inga dekaler, föraren vägrade bara öppna bakdörrarna en natt och skällde ut förvånade passagerare som inte visade upp biljetten när de steg på fram), sedan hela dan.

Men det funkar väl i småstäder o städer där det finns spårtrafik som tar upp de stora mängderna, i en större stad där bussar drar huvudlasset kan man inte stå vid varje hållplats o vänta på att alla visar kort o stämplar eller köper biljett.
Det där låter lite som Umeå tätort. Ibland dyker det upp nya taxor, nya regler och vissa linjer dras om eller läggs ner. Snart är det kontantstopp i denna stad där 60-70% av bussresenärerna idag alltid betalar kontanta enkelbiljetter varje gång de reser. Dock är det alltid en genomgående regel vid alla dessa förändringar att information från den lilla svaga huvudmannen ALLTID saknas helt eller är mycket svår att finna. Förarkåren är urtrötta på att resenärerna aldrig vet vad som gäller, och resenärerna själva blir oftast oerhört uppretade på att linjer försvinner "över en natt" samt allt annat som ändras "helt utan förvarning". Man känner oftast inte heller till vem som är huvudman, utan klagar direkt till bussförarna istället för att ringa Länstrafiken.

Kontantstoppet kommer att bli hemskt, då det är planerat till den 1 juni 2009, om bara 1½ månad, och ännu vet de flesta resenärer inte om det. Nu har många iaf upptäckt att alla bussar tar bankkort... sisådär två år efter det infördes. Ty inte heller detta lyckas man informera om efter april 2007.
Skriv svar