Om jag fick bestämma...(C20)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Om jag fick bestämma...(C20)

Inlägg av M224 »

Hej!

10 saker som jag vill ändra på C20 vagnarna :o

1. Inga fasadglas, bara rostfri kaross, inkl hytter! Samt inga räfflor!

2. Dörrar som går in i karossen som Cx har, mkt bättre än C20s sega dörrar!

3. Golv som i C6H 2705, slätt matt svart!

4. Helt andra färger invändigt, jag skulle vilja se att vagnarna hade vinrött tak, mörkgrå väggfält samt samt duvblå sittdynor och dragspel.

5. Dragspel av liknade typ som finns på A32, inte det svarta gummi skit som sitter på nu :evil:

6. Inga kjolar under vagnen (det är väl ingen sportbil heller?)

7. Parkopplade i 2st enheter med 4st boggies inte 3st enheter! (1 dragspel)

8. Hållstöttor som C20F har fått, samt stolpe i vestibuler!

9. AC i kupen!

10. Blålackerade hytter i rostfritt stål!

Tack för ordet :wink:
Mr. Burns

Inte om jag fick bestämma...(C20)

Inlägg av Mr. Burns »

Daniel skrev:2. Dörrar som går in i karossen som Cx har, mkt bättre än C20s sega dörrar!
Bättre med fördyrat underhåll av dörrmekanismen, sämre tätning och krångligare korgtvätt?
Daniel skrev:6. Inga kjolar under vagnen (det är väl ingen sportbil heller?)
Bättre med högre ljudnivå?
Daniel skrev:10. Blålackerade hytter i rostfritt stål
Unnar du inte förarna bättre krocksäkerhet än så?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Nytt är inte alltid bäst...
Senast redigerad av M224 den söndag 03 augusti 2003 1:15, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Daniel skrev:Åker du C20 varje dag så skulle du också reta dig på att det tar 10-15 sekunder innan dörrarna öppnas, samt att det är för mycket delar i konstuktionen. Varje dag ser man C20 med dörrfel. Sorry det e en värdelös konstruktion, farlig är den också! Haha dyrare underhåll, det var kul, C4 dörrarna behövdes det inte ens något underhåll på, konstuktionen var så genial att den höll i 40 år utan att krångla, under min tid som rep i NA så såg jag inte en enda C4:a med dörrfel...
Har du verkligen jobbat som tunnelvagnsreparatör? I såna fall borde väl du om någon veta att den fördröjda dörröppningen inte har något med dörrkonstruktionen att göra. Vidhåller att utvändiga dörrar generellt sett är bättre än skjutdörrar med dörrficka. Tyvärr kanske kvaliteten på just denna dörrmodell inte var den bästa. Vad vet jag.

Jag har annat i livet att bry mig om än att dörröppningen är fördröjt på C20. Även som daglig resenär bryr jag mig inte om detta och inte heller att det skulle vara för mycket delar i konstruktionen (varför skulle någon resenär bry sig om det?). Dessutom har jag trots många resor aldrig varit med om att det dröjt mer än tre-fyra sekunder innan dörrarna går upp. Dina tio-femton sekunder måste väl ändå vara undantagsfall.
Daniel skrev:Hellre en riktig hytt i rostfritt stålplåt som C14 än kolfiber!
Vad skulle skillnaden vara mellan en blåmålad hytt i rostfritt och dagens hytt? Annat än att krocksäkerheten blir sämre.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Ja vet att det inte är dörrarnas fel att det tar sådan tid för dom att gå upp, utan en dator som ska se till att tåget är still vid plattformen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Daniel skrev: under min tid som rep i NA så såg jag inte en enda C4:a med dörrfel...
Vilket förklarar ett och annat kring de tåg man har fått ut från Nyboda genom åren...

Ett höjdarminne är den gången jag ställde upp ett tåg i Mörby och gick och vevade de manuella parkeringsbromsarna på C4:orna i tåget. I en hytt hittade jag en vagnfelsrapport som talade om att vagnen var dödad av linjemontör p g a uppkopplingsfel. Mycket riktigt var samtliga de säkringarna urtagna och vagnen stendöd. Det enda tråkiga var att rapporten var daterad 16 dagar innan jag ställde upp tåget.

/Joakim C.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Daniel, står du inte för vad du skriver? Påminner om din namne som för något halvår sedan rensade bort varenda ord på alla sina inlägg.
AGR
Kontakt:

Dörrar C20

Inlägg av AGR »

Än en gång för att öppna dörrarna omedelbart vid station så måste det finnas en fungerande ATO slinga på den stationen, annars måste även knappen för permesiv dörröppning och sådana finns bara på bana 1.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Jan Bengtsson

Re: Dörrar C20

Inlägg av Jan Bengtsson »

17AGR skrev:Än en gång för att öppna dörrarna omedelbart vid station så måste det finnas en fungerande ATO slinga på den stationen, annars måste även knappen för permesiv dörröppning och sådana finns bara på bana 1.
En gång för alla: Ordet är och stavas 'permissiv'. Synonyma begrepp är tillåtande/tillåtelse, medgivande resp. tillstånd. Jfr 'permission'.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

En gång för alla: Ordet är och stavas 'permissiv'. Synonyma begrepp är tillåtande/tillåtelse, medgivande resp. tillstånd. Jfr 'permission'.[/quote]

Tack språkpolisen. Jag hoppas att budskapet om ATO slingan gick fram trots felstavningen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

17AGR skrev:Än en gång för att öppna dörrarna omedelbart vid station så måste det finnas en fungerande ATO slinga på den stationen, annars måste även knappen för permesiv dörröppning och sådana finns bara på bana 1.
Precis.

Finns det fortfarande en del platser på Tub1 där detta inte fungerar som det ska, alltså där man trots att man har stannat vid rätt hållmärke är tvungen att trycka på dörrpermissivknappen för att få upp dörrarna? Jag minns att ett sådant ställe var Gamla stan norrut.

Jag vill dock minnas att när man hade tryckt på dörrpermissivknappen så fick man frigivning av dörrarna endast på rätt sida, stämmer det?

Mvh Tim
Jan Bengtsson

Inlägg av Jan Bengtsson »

17AGR skrev:En gång för alla: Ordet är och stavas 'permissiv'. Synonyma begrepp är tillåtande/tillåtelse, medgivande resp. tillstånd. Jfr 'permission'.
Tack språkpolisen. Jag hoppas att budskapet om ATO slingan gick fram trots felstavningen.[/quote]

Förvisso! Och syftet var inte att vara polis. Utan att informera eftersom så många skriver fel (kanske för att de aldrig sett ordet skrivet eller funderat över dess innebörd och ursprung).

Finns ATO-poliser? :-)
Skriv svar