Spårväg till Mälaren?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
kjellgerik

Spårväg till Mälaren?

Inlägg av kjellgerik »

På Spårvägsmuseums hemsida finns en bild med följande text:
"Spårvagn på linje 13 Mälarhöjden- Fridhemsplan kontaktledning till spår till Mälaren synlig."

http://sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_si ... px?id=3742

Vad är det för spår?

Det går tydligen inte att länka till bilden, men använd sökbegrepp "Mälaren" så hittar ni bilden.

// Kjell
LÅ1

Re: Spårväg till Mälaren?

Inlägg av LÅ1 »

Visst går det att länka till bilden: http://sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_re ... cid=134473

Men att länka till söksidan är inte så dumt heller. Alltid är det någon som hittar den sidan för första gången på det viset!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det är spåren av spår för linje 13.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Nån som har fler bilder från förorten?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Men vad är för spår som ligger längst bort, bortom spåret mot stan som tåget går på?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Men vad är för spår som ligger längst bort, bortom spåret mot stan som tåget går på?
Ja, det kan man undra. Linje 13 började väl 1953-54 ungefär så bilden kan inte vara äldre. På Lantmäteriets historiska kartor kan man titta på ekonomiska kartan från 1951 och där finns inget annat spår än huvudlinjen utsatt. Dock ser det ut som det möjligen skulle kunna vara ett grustag vid sidan av spåret. Bortom spårvagnen på bilden syns något som skulle kunna vara ett orange lok.

PS I närheten låg ju den första vagnhallen i Hägersten, Jakobsdalshallen, men den låg väl lite längre österut?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:PS I närheten låg ju den första vagnhallen i Hägersten, Jakobsdalshallen, men den låg väl lite längre österut?
Den är väl där inne bland träden, uppe vid den utåtgående spårvagnen längre bort i bilden?
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Fabriksvägens hållplats. Där tömde sugvagnarna sin last. Det måste vara det spåret som inte jag ser mer av än kontaktledningen. Hur långt det spåret var vet jag ej.

Enligt en gammal karta fanns det ett spår från Jakobsdal (vid vagnhallen) ned till ett tegelbruk vid Mälaren. Vem vet mer om det och den verksamheten.

Det gula fordonet med den lilla löjliga huvudbubblan torde vara en av spårvägens Coleskranar.

/Lars J
218

Inlägg av 218 »

Spåret gick faktiskt från Fabriksvägen ända ner till Hägerstenshamnen och användes ända till slutet (1964)för att hämta bromssand från Mälarbåtarna. Har för mig att spåret ursprungligen anlades för att frakta byggmateriel inför bygget av Mälarhöjden/Fridhem på spårvägen alltså från Hägerstenshamnen. Efter spårets sträckning fanns även en liten uppsamlingsbangård kanske man kan se rester av denna på ex.vis Eniros utsiksbilder (jag har själv inte provat).

Som kuriosa har jag en bekant som bodde i nya bostadsområdet Hägerstenshamnen. En dag var han och hans grannar ute och skräpplockade i närområdet varvid min bekant i ett snårigt och övervuxet område greppade en räl som dessutom till hans förvåning satt fast! Han jobbar på Banverket så han vet hur en räl ser ut varav man kan dra slutsatsen att det kan löna sig att kolla lite i det där området. Detta hände väl för cirka en fem år sedan.

218
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Spårväg till Mälaren, borde inte det syfta på Uppsala - Graneberg, som ju faktiskt gick ända fram till Mälarens vatten ?

http://www.sparvagssallskapet.se/atlas/pdf/uppsala.pdf
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Spårväg till Mälaren, borde inte det syfta på Uppsala - Graneberg, som ju faktiskt gick ända fram till Mälarens vatten ?

http://www.sparvagssallskapet.se/atlas/pdf/uppsala.pdf
Vid Traneberg gick det spårvagnar närmare Mälaren än någon annanstans!
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Du menar förstås att mellan Fredhäll/Kristineberg och Traneberg gick vagnarna "på vattnet" (åtminstone under pontonbrons tid)! :wink:

Hälsningar/Björn
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Fast vid Kornhamnstorg hände väl att de gick i vattnet, åtminstone innan Mälaren reglerades.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Lite OT, Spårvagn till havet heter en film av Carl Johan de Geer: http://www.bokomotiv.se/fi_sparvagn_sve.asp
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Fast vid Kornhamnstorg hände väl att de gick i vattnet, åtminstone innan Mälaren reglerades.
Innan Mälaren reglerades gick det väl inga spårvagnar, men jag förstår vad du menar. Tänkte inte på det!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Fast vid Kornhamnstorg hände väl att de gick i vattnet, åtminstone innan Mälaren reglerades.
Innan Mälaren reglerades gick det väl inga spårvagnar, men jag förstår vad du menar. Tänkte inte på det!
Åjo, nog fanns det väl spårvagnar i Stockholm före 1943. :o
Mälaren har reglerats i etapper sedan 1943 vilket har lett till att variationerna i vattenstånd minskat samt att risken för inflöde av saltvatten kraftigt minskat. Det första beslutet om reglering togs 1941, och regleringen trädde i kraft 1943. Syftet var att jämna ut variationerna i vattennivåer dels för att förhindra översvämning och dels för att höja lågvattenstånden till gagn för sjöfarten.
http://www.smhi.se/sgn0106/if/rc/docume ... sbrev3.pdf
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Åjo, nog fanns det väl spårvagnar i Stockholm före 1943.
Tja, det är mycket som tyder på det :cheesygrin:
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Harald skrev:
PS I närheten låg ju den första vagnhallen i Hägersten, Jakobsdalshallen, men den låg väl lite längre österut?
Du ser hallen på bilden, rött på höger sida av Hägerstensvägen. Jag är uppvuxen 1945-52 nästan mitt emot den hallen

Det fanns ett grustag med 600 (?) mm spår någonstans därnere i industriområdet, jag lekte där som liten och var fashinerad redan då av dessa spår.

:D lle.
:-)lle
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Bild
Ritning från SS signalinstruktion 1947. Det ser ut som om spåret enbart betjänar "soptippen". Den ytterligare funktionen för sandtransport kanske var av underordnad betydelse?

På Spårvägsmuséets bild från 1962 ser det ut att ha tillkommit övergångsväxlar mellan spåren.
/Gunnar Ekeving
218

Inlägg av 218 »

I boken "Mälarhöjden" om någon till äventyrs har den så finns det en bild på en spårvagn på detta förbindelsespår till Mälaren vid cirka den stora brädgården som låg i området.

218
Skriv svar