Hamburg S+U bahn

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Mohlin

Hamburg S+U bahn

Inlägg av Mohlin »

Härom veckan visade jag ett par bilder från Hamburg på SJK Postvagn, då det var en del lokaltrafikbilder med så kanske det finns några besökare även här som kan tycka att dessa har ett visst intresse.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
kildor

Re: Hamburg S+U bahn

Inlägg av kildor »

Mycket trevliga bilder. En del fordon ser ut att ha några år på nacken, men tycks ändå vara i väldigt gott skick!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Mycket trevliga bilder. En del fordon ser ut att ha några år på nacken, men tycks ändå vara i väldigt gott skick!
Känns som att det är museibahnans dag eller så...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verkligen kul med bilder av gamla tåg i Hamburg. När försvan först- o andra klass från S-bahn i HH? (För det är väl avskaffat?)

På sista bilden ser man markeringen för korta tåg på strömskenan, samt en upplysning om att korta tåg stannar en bit bort! (Strömskeneskyddet är svar-vit-randigt där korta tåg stannar.)

De nya U-bahntågen har TV-monitorerna inne i förarhytten, så förarna slipper springa ut på varje perrong för att se att det är fritt att stänga dörrarna. Han ser också en virtuell markering på plattformskanten, i monitorn, som markerar var han skall stanna tåget! Monitorn visar två "halva" bilder, så det ser ut ungefär som om tåget står på båda sidor om en mittplattform. (Det sista var nog svårbegripligt för den som inte sett det?)
Kan ju tilläggas att föraren inte gick ut ur tåget tidigare heller. Det fanns plattformsvakter som ger föraren en signal när han skall stänga dörrarna. Och en annan signal när det är dags att köra, förmodligen. Plattformsvakterna finns säkert kvar på delar av nätet fortfarande? (Någonstans, Berlin eller Hamburg, så har jag sett att plattformsvakterna står och håller in en knapp medan tåget lämnar stationen. Någon som vet om det blir nödstopp på ett eller annat sätt om han släpper den knappen för tidigt?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Det var ju extremt coola bilder! :) Har du någon aning om hur ofta de tar ut de gamla tågen på banorna i Hamburg?

Jag var för övrigt i Berlin en söndag i september, och bäst som jag stod och väntade på ett tunneltåg på linje U5 vid Frankfurter Tor så annonserades det på plattformsskylten om att det kördes museitåg på linje U6 mellan Wedding och Tegel. Jag ändrade mina planer och åkte upp till Wedding för att kolla in det, och hann precis se det komma in på andra sidan perrongen. Men tyvärr hade sista åkturen redan gått, så jag hann jag aldrig åka med det. Men det var coolt att titta på det i a f!

Tänk om SL kunde ta sitt förnuft till fånga och se till att få ut sitt museitunneltåg (C2 m fl) på banan då och då ibland också...
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
cnr
Kontakt:

Inlägg av cnr »

daniel_s skrev:
kildor skrev:Mycket trevliga bilder. En del fordon ser ut att ha några år på nacken, men tycks ändå vara i väldigt gott skick!
Känns som att det är museibahnans dag eller så...
Her er det vel snakk om Verkehrshistorischer Tag (trafikkhistorisk dag): http://www.verkehrshistorischer-tag.de/

Flotte bilder.
Skriv svar