Sida 1 av 1

En Stockholmsmustang...

Postat: onsdag 05 november 2008 21:58
av Johan J
Eller är det en Malmömustang? :D

Bild

Mer info här: http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=3058

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: torsdag 06 november 2008 15:36
av 996
Tja, det ser ut som en Stockholmsmsutang med malmö-nummer...
Men var det forskjell på buen i utskjæringene i skjørtet for boggiene? Buen er forskjellige foran og bak boggien, eller er det en modell-ting?
Mvh Bjørn

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 11:38
av Andy
Vognen med Malmö nummer 71 og Stockholmsdesign finnes jo her
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... .php?id=35

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 12:03
av stockholm79
Vad skiljer dem åt??

/or

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 13:24
av Andy
stockholm79 skrev:Vad skiljer dem åt??

/or
Største forsjellen er vell fargen.............

Bild
ML 74 på sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Andreas

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 14:11
av 996
I utgangspunktet var de vel nokså like, men:

A25-vognene hadde luftbrems på eget håndtak, G vognene hadde den på rattet
A25 hadde linjenumer bak, det hadde ikke G-vognene
A25 hadde ikke rangérkontroller, i alle fall ikke i seinere år, det hadde G-vognene
A25 hadde bare to uttak bak for 700 volt og svakstrøm til tilhenger. G-typen har flere kabler og slange for trykkluft
Det er sikkert mere

Mvh Bjørn

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 14:26
av 2763
Ingen A25 blev ombyggd för högertrafik?

/T

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 17:14
av 996
He, he, jo, på en måte, nesten to faktisk. MSS kjøpte to A25 fra Stockholm, 416 og 413 (eller omvendt, huker ikke, slurv selvsagt) som altså ble G nr. 80 og 81. Nr. 80, ex enten 413 eller 416 ble bygd om fullt ut til høyrekjøring, men den andre som man skulle bygge om til høyrekjøring OG enmannsbetjening, ble dessevvera ldri ferdigstilt.
I ettertid kan jo "noen" ergre seg ovet at "ingen" ønsket å ta vare på nettopp 413 og 416... uuupss, der brøt jeg vel mot noen ...nåja...

Vi hadde jo en B25, hos oss STBO 581 ex B25 1499, som også ble høyreombygd. Den var det heller ingen som ville ha da...

Ja, ja

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 21:24
av Patrick
TonyM skrev:Ingen A25 blev ombyggd för högertrafik?

/T
71:an är högertrafikombyggd - i Malmö hade dom spårvagnstrafik fram till 70-talet så motorvagnarna byggedes om medanas släpen bara vändes (så som kördes "baklänges) och sätena vändes! 71:an har littra A25G.

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 21:53
av 996
En stockholmifisert G-vogn, ingen A25, den bare later som, men det er så nært du kan komme med de der, hvis du ikke vil bygge om den på Spårvgsmuseet da. A25G.

Mvh Bjørn

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: lördag 08 november 2008 23:15
av Stefan Widén
När vagnarna levererades från GM var de väldigt lika. Men som alltid så har vagnarna olika barnsjukdommar och ibland mindre lyckade konstruktioner. Ett problem som var bland de första att skilja vagnarna åt var den mekaniska parkeringsbromsen. GMs orginallösningen med vajrar till de båda boggierna skapade stora problem redan vid inkörningen. I brevväxling mellan SS och GM står att läsa hur många vagnar som stog stilla pga avsaknad av ex vajer till B-boggiern. Lösningen vart att i sthlm byggde man bort vajrarna och ersatte dem med en mekanisk länkarmskonstruktion men endast till A-boggiern. I Malmö behöll man vajern men även där endast till A-boggiern. På vagn 71 är vajern ersatt med fjäderbelastade luftcylindrar som ansätter bromsen på samtliga axlar.

Från början skulle vagnarna inte dra släp men detta fick omprövas då trycket på vagnarna krävde släpvagnar. Exakt vilka ombyggnader förutom kopplingsdosor med tillhörande kablage och ändringar i signalsystem som gjordes har jag inte klart.

En annan detalj som skiljer är skenbromsupphängningen. PÅ SS vagnar hade de den typ som finns på A24 med utvändiga vantskruvar för höjdjustering. På MSS har de tryckluftcylindrar som håller dem uppe, vilket är smart då man inte behöver höjdjustera dem. Vilket som är orginal eller ej är helle inte klart.
Dock är läckge på cylindrar ett problem då ett helt MSStåg endast har en kompressor. SS släp fick egna kompressorer.
Vid högerombyggnade gjordes stora förändringar men även här har jag inte klart vilka. MSS hade ex manöverknappar för dörrmanövern som styrde en magnetventil medans på SS vagnar var det direktverkade mekaniska ventiler för varje dörr. MSS har i högerutförandet dörr 1 styrd av föraren och 2 och 3, 4 och 5 parkopplade och dörr 6 med egen manöver.


Det skulle vara intressant att göra listan komplett med hur vagnarna förändras i de olika städerna. Nått för någon hugad forskare.

Mvh Stefan

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: söndag 09 november 2008 9:47
av 996
Vet du om de i prinsippet skulle være like som nye eller om MSS hadde avvikende spesifikasjoner? Det er vel nærmest en naturlov at de vil utvikle seg forskjellige over år, men som nye kan del vel neppe ha hatt noen betyding for MSS hvordan de var forhold til en A25. De var jo helt nye uansett.
Mvh Bjørn

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: söndag 09 november 2008 11:37
av Stefan Widén
Det fanns skillnader även vid leveransen, I manualen förvagntypen så finns det ex två elscheman med. Om det bl a beror på att MSS vagnarna redan från början var förberedda för släp (vilket jag inte är hundra på).

Som sagt det finns mycket som går att forska på

/Stefan

Re: En Stockholmsmustang...

Postat: söndag 09 november 2008 14:46
av 996
Tja, G-vognene hadde jo luftbrems på rattet og rangérkontroller, A25 hadde luftbrems på eget håndtak og vel ingen rangérkontroller(?). A25 haddde jo også plass for linjenumerskilt bak osv., så det er nok noe der. Og selvsgat flere kabler for tilhengerdrift.
Mvh Bjørn