Tja, det ser ut som en Stockholmsmsutang med malmö-nummer...
Men var det forskjell på buen i utskjæringene i skjørtet for boggiene? Buen er forskjellige foran og bak boggien, eller er det en modell-ting?
Mvh Bjørn
A25-vognene hadde luftbrems på eget håndtak, G vognene hadde den på rattet
A25 hadde linjenumer bak, det hadde ikke G-vognene
A25 hadde ikke rangérkontroller, i alle fall ikke i seinere år, det hadde G-vognene
A25 hadde bare to uttak bak for 700 volt og svakstrøm til tilhenger. G-typen har flere kabler og slange for trykkluft
Det er sikkert mere
He, he, jo, på en måte, nesten to faktisk. MSS kjøpte to A25 fra Stockholm, 416 og 413 (eller omvendt, huker ikke, slurv selvsagt) som altså ble G nr. 80 og 81. Nr. 80, ex enten 413 eller 416 ble bygd om fullt ut til høyrekjøring, men den andre som man skulle bygge om til høyrekjøring OG enmannsbetjening, ble dessevvera ldri ferdigstilt.
I ettertid kan jo "noen" ergre seg ovet at "ingen" ønsket å ta vare på nettopp 413 og 416... uuupss, der brøt jeg vel mot noen ...nåja...
Vi hadde jo en B25, hos oss STBO 581 ex B25 1499, som også ble høyreombygd. Den var det heller ingen som ville ha da...
TonyM skrev:Ingen A25 blev ombyggd för högertrafik?
/T
71:an är högertrafikombyggd - i Malmö hade dom spårvagnstrafik fram till 70-talet så motorvagnarna byggedes om medanas släpen bara vändes (så som kördes "baklänges) och sätena vändes! 71:an har littra A25G.
En stockholmifisert G-vogn, ingen A25, den bare later som, men det er så nært du kan komme med de der, hvis du ikke vil bygge om den på Spårvgsmuseet da. A25G.
När vagnarna levererades från GM var de väldigt lika. Men som alltid så har vagnarna olika barnsjukdommar och ibland mindre lyckade konstruktioner. Ett problem som var bland de första att skilja vagnarna åt var den mekaniska parkeringsbromsen. GMs orginallösningen med vajrar till de båda boggierna skapade stora problem redan vid inkörningen. I brevväxling mellan SS och GM står att läsa hur många vagnar som stog stilla pga avsaknad av ex vajer till B-boggiern. Lösningen vart att i sthlm byggde man bort vajrarna och ersatte dem med en mekanisk länkarmskonstruktion men endast till A-boggiern. I Malmö behöll man vajern men även där endast till A-boggiern. På vagn 71 är vajern ersatt med fjäderbelastade luftcylindrar som ansätter bromsen på samtliga axlar.
Från början skulle vagnarna inte dra släp men detta fick omprövas då trycket på vagnarna krävde släpvagnar. Exakt vilka ombyggnader förutom kopplingsdosor med tillhörande kablage och ändringar i signalsystem som gjordes har jag inte klart.
En annan detalj som skiljer är skenbromsupphängningen. PÅ SS vagnar hade de den typ som finns på A24 med utvändiga vantskruvar för höjdjustering. På MSS har de tryckluftcylindrar som håller dem uppe, vilket är smart då man inte behöver höjdjustera dem. Vilket som är orginal eller ej är helle inte klart.
Dock är läckge på cylindrar ett problem då ett helt MSStåg endast har en kompressor. SS släp fick egna kompressorer.
Vid högerombyggnade gjordes stora förändringar men även här har jag inte klart vilka. MSS hade ex manöverknappar för dörrmanövern som styrde en magnetventil medans på SS vagnar var det direktverkade mekaniska ventiler för varje dörr. MSS har i högerutförandet dörr 1 styrd av föraren och 2 och 3, 4 och 5 parkopplade och dörr 6 med egen manöver.
Det skulle vara intressant att göra listan komplett med hur vagnarna förändras i de olika städerna. Nått för någon hugad forskare.
Mvh Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Vet du om de i prinsippet skulle være like som nye eller om MSS hadde avvikende spesifikasjoner? Det er vel nærmest en naturlov at de vil utvikle seg forskjellige over år, men som nye kan del vel neppe ha hatt noen betyding for MSS hvordan de var forhold til en A25. De var jo helt nye uansett.
Mvh Bjørn
Det fanns skillnader även vid leveransen, I manualen förvagntypen så finns det ex två elscheman med. Om det bl a beror på att MSS vagnarna redan från början var förberedda för släp (vilket jag inte är hundra på).
Som sagt det finns mycket som går att forska på
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Tja, G-vognene hadde jo luftbrems på rattet og rangérkontroller, A25 hadde luftbrems på eget håndtak og vel ingen rangérkontroller(?). A25 haddde jo også plass for linjenumerskilt bak osv., så det er nok noe der. Og selvsgat flere kabler for tilhengerdrift.
Mvh Bjørn