Enkelspårstrafiken på gröna linjen (Tunnelbanan Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Medborgarplatsen stängd och fattigmansexpress istället för 20-minuterstrafik?

Omröstningen slutade fredag 08 augusti 2003 22:15

Bättre
4
24%
Sämre
13
76%

Antal röster: 17

Användarens profilbild
micke b

Enkelspårstrafiken på gröna linjen (Tunnelbanan Stockholm)

Inlägg av micke b »

Hej!

Ny på forumet är jag, men sparar presentationen till någon annan gång.

Tidigare i somras när det var enkelspår på gröna första gången så gick det sjukt långsamt, så jag fick gott om tid att fundera ut en annan lösning, som jag också skickade in via SL:s hemsida för att höra vad de tyckte.

Inte helt oväntat fick jag bara ett "rapporterats till ansvarig instans" från stackarna som ska sortera alla meddelanden.

Men nu när jag hittade er, förare och andra som kan ha en uppfattning kan jag kanske få det jag ville ha; svar på ifall detta hade varit möjligt.

Två helt oberoende förändringar jag ville göra:

* Stäng Medborgarplatsen helt.

En viktig station, men också ett tidskrävande stopp mitt på enkelspårssträckan. Olägenheten för resenärer till/från denna station väger lättare än för alla som åker
förbi. Slussen och Skanstull ligger nära, och både ordinarie bussar och 918 trafikerar Götgatan. Dessutom skulle man kunna ha en minibuss som klarar att vända på Götgatan som skyttel var 2a-3e minut.

* Kör tågen i grupper med överhoppade stationer.

Normalt är expresståg blandat med ordinarie tåg på samma spår en dålig ide i tät trafik, men i och med enkelspåret får vi naturliga hopklumpningar av tågen, varför inte utnyttja det?

Iden här är att minska genomfartstiden och därmed tiden per nord/syd-trafikcykel, och möjliga störningar i trafiken runt denna känsliga bit - färre chanser för folk att hålla dörrar, färre tåg kommer att stå vid perrong med folk som trycker sig in, öppet enkelspår framför och hindrade tåg bakom. Och trots detta hålla normal tuttäthet på alla linjer.

Detaljer för hur det skulle kunna fungera, nordgående grupp:

Bara sista tåget i gruppen kommer göra alla stopp, därför får resenärer till mindre stationer byta på Gullmarsplan. (Ingen behöver vänta på nästa grupp av tåg, så maximalt ett par minuter ) .

Utgångsläget vid Gullmarsplan är två tåg på bron, och det tredje vid perrong med stängda dörrar när sista sydtåget passerar växeln.

Tåg 1 går nu så fort signalsystemet tillåter direkt till T-centralen, och efter det Odenplan, för att få bättre spridning västerut. (Planeras efter hur långt föregående sista tåg normalt hunnit)

Tåg 2 går till Slussen, sedan T-centralen och efter det normalt.

Tåg 3 gör alla stopp, men kommer troligen inte hindras av framförvarande tåg, så det bör kunna lämna enkelspåret relativt fort.

Sydgående grupp, på motsvarande sätt:

Första tåget i gruppen gör alla stopp, resenärer kan sedan byta till önskad linje vid Gullmarsplan/Skärmarbrink.

Tåg 2 och 3 stannar som ovan fast omvänt, T-centralen & Slussen respektive Odenplan&T-centralen. Föraren kan dock göra bedömningen att stanna vid ytterligare stationer innan Slussen om ett tåg framför ändå begränsar farten.

Tåg 1 bör naturligtvis köra fram så långt som möjligt från Slussen mot växeln, eller i alla fall stängt dörrarna innan enkelspåret öppnas. Tåg 2 bör stå precis bakom för ett snabbt Slussenstopp och tåg 3 så pass nära att det kommer att ha kört ikapp 2 innan Skanstull. Framme vid Gullmarsplan går tåg 1&2 in på varsitt spår, tåg 3 väntar på bron och växeln är passerad för nästa nordcykel.

Här har jag medvetet inte sagt vilken linje tåg 1,2,3 motsvarar, eftersom det alltid kommer kunna bli störningar så tågen kommer i olika ordning. Kan man inte garantera att mönstret alltid är det samma är det bättre att ha en helt dynamisk lösning så att både resenärer och personal är alerta.

Skulle ett tåg vara försenat så att enkelspåret måste hållas mer än någon minut i onödan så får det vänta på nästa cykel, för att hålla flödet uppe. Planen gäller ändå, men inget tåg gör t-centralen/odenplansruschen. Senare kommer man troligen få fyra tåg i en och samma cykel, då går de två första(norrut) eller sista(söderut) som snabbtåg till/från t-centralen.

Hela tidtabellen läggs med ett tåg per linje per cykeltid som borde gå att få ned till 10, 12 eller iallafal 15 minuter. Skarpnäckslinjen skulle kunna trafikeras vänd vid Gullmarsplan och Rådmansgatan, men min bedömning är att det kostar väldigt lite tid med ett tåg som kör igenom enkelspåret utan att stanna, medans vändningarna i sig kan generara störningar på linjen, och resenärerna besväras i onödan.

Nackdelar: En mer varierande trafik, resenärer måste informeras, och kan bli lidande om de missar att lyssna på utrop hur deras tåg kommer gå. Tågtätheten på mindre stationer Skanstull-Odenplan minskar om cykeltiden blir längre än 10 minuter, jämfört med dagens lösning. Trängseln på vissa tåg kan bli större genom centrala stockholm, men eftersom det är mitt i sommaren och de stora bytespunkterna trafikeras av flera tåg borde det inte bli ohållbart. Säkerhetsmässigt blir det en ökad risk med det stora antal tåg som ska passera stationer utan att stanna.

Fördelar: Vardagspendlare kan behöva göra något extra byte, till ett tåg som kommer strax efter på samma plattform, men vinner på att det går betydligt fortare än i dagens nödtrafik, i vissa fall kan de till och med utnyttja systemet till att komma fortare fram än i ordinarie trafik.

Praktiskt tror jag det bästa är om någon direkt på perrongen vid Gullmarsplan respektive Odenplan grupperar tågen. Detta i direktkontakt med trafikledningen eftersom de måste få reda på vilket tåg som ska få utfart först från Gullmars, och hur många tåg som ska ingå i gruppen.

Denna persons beslut ska sedan vidarebefodras till inkommande förare så de hinner ropa ut hur tåget ska gå, till passagerare på perrongen och visas i destinationsdisplayen eller om den inte kan sättas om snabbt visas på någon form av skylt i framrutan på tågen.

Mycket skrivet blev det...Vad tror ni, kan det funka? Skulle det sammantaget vara värt besväret jämfört med hur vi har haft det? Såg att man kan ha omröstningar, slår på en sådan också.

/Micke
AGR
Kontakt:

Enkelspår

Inlägg av AGR »

Inget bra förslag. Tänk på trafikanterna dom har plågas tillräckligt mycket utan att bil av med en station till och behöva byta till buss för att komma till Medborgarplatsen. Som det nu är så flyter normalt trafiken genom enkelspårssträckan, och vid evetuella förseningar kan mötena inväntas vid plattform med öppna dörrar. Enligt ditt försalag så skulle tågen stå på linjen och vänta,det är obehaglit att sitta i ett sådant tåg. För även vad F.D trafklanstingsrådet sa så är det varmt mer än 3 dagar om året. En del detaljer om det står 2 st tåg mellan si 158 SKT n-ut och GUP så kommer tåg 3 inte in på plattformen Gullmarsplan. Söder ut så finns ingen plats mellan si 009 och platformen SLU. Tunneltågsföraren vill nog bli avlöst på rätt plats och rätt tid vilket inte skulle bli fallet om man kör med ditt förslag. Gullmarsplans plattform är för trång förr att hålla på och sortera trafikanter samt att det skulle vara svårt och få folk på rätt tåg.
Slutledning: Den trafik vi kör med nu fungerar bäst. Slutligen så är problemet löst för på söndag 3/9 upphör enkelspåret.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Som daglig resenär på röda linjen norrut från T-Centralen vid 17-tiden avvundas man inte de som ska resa söderut på gröna linjen. Överfullt på plattform och i tåg. Lite kreativitet från Connex sida skulle kunna göra livet lite enklare:

1) Genom högtalarutrop (förinspelade tydliga meddelanden) och informationssysemet mera aktivt informera om linje 918, i synnerhet i rusningstid. De bussar jag har sett har överkapacitet. Orange skyltning är tydlig och bra men uppenbarligen inte tillräcklig. Skyltställen får ofta undanskymd placering.
2) Aktivera Connex tågvärdar på stationerna. Som det är nu är det passagerarna som ska aktivera/störa(?) dem.
3) C20's förnämliga konstruktion med genomgående vagnar till trots så är cirkulationen för dålig vilket är uppenbart när man betraktar dessa överfulla tåg. Påtryckningsmeddelanden eller japanska inkastare behövs. För övrigt kan man av den dåliga cirkulationen anta att många ska åka som längst till Gullmarsplan...

På söndag är det slut för den här gången men situationen lär upprepa sig!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Något jag reagerade över på Gullmarsplan var att infomationen om det andra tåget norrut var tämligen obefintlig. Takdisplayerna verkar inte räcka till eftersom 95% av passagerarna på en välfylld plattform trängde sig in i det första tåget (mot Alvik). Bara de av oss som hade lite koll på tidtabellen och observerade skyltningen väntade två minuter på det andra tåget. Iakttagelser vid senare tillfälle på T-centralen visade att första tåget kom in knökfullt, men avgick med mer behaglig resenärsmängd. Därefter kom andra tåget in på T-centralen med färre passagerare än vad första tåget avgick med eftersom detta inte tagit upp nämnvärda mängder passagerare längs vägen.

Kontentan är att på sträckan Gullmarsplan - T-centralen kör första tåget med för många passagerare och det andra med för få. Vad sägs om att föraren till det första tåget tydligt informerar passagerarna (i alla fall på stationerna mellan Gullmarsplan och T-centralen) om att ett nytt tåg kommer in någon minut senare? Skulle kunna få tillräckligt många att vänta någon minut för att på så sätt ge en drägligare resa för alla.

/Michael
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Försvann mitt inlägg, eller sa jag något dumt? :oops:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

wheniwasinspace skrev:Försvann mitt inlägg, eller sa jag något dumt? :oops:
Det har varit/är problem med MySQL databasen. Så det kan ha försvunnit ut i cyberrymden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Jag gör ett nytt försök då:

Mycket bra och kreativ idé. Men det skulle kräva mycket av trafikanterna, skyltsystemet etc. Alldeles för mycket tror jag. Då många blir förvirrade redan när enstaka tåg blir inställda eller kommer i fel ordning. Skyltsystemet (särskilt då det på tub1 lämnar ju en hel del övrigt att önska). Tyvärr så litar de flesta resenärer blint på skyltarna i taket. Står det "Ingen påstigning" och föraren ropar "det står fel på skylten, välkomna ombord, tåget går mot hagsätra" kommer ändå ingen att kliva på tåget.

Jag tror därför att SL gör delvis rätt i att alltid göra som man gjort förut, även om det verkar lite stelbent.

ps.
Jobbade som programmerare förut, och levde då själv efter lagen "Don't try to fix what ain't broken."
ds.

mvh,
Alexander Öhman, tutf
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag undrar om Stockholms T-bane resande är lite smartare än i New York. Där spelar det ingen roll hur många skyltar sätt upp. Alla skall ju med första tåget. Ingen litar på vad tågpersonalen eller högtalarna säger som säger att ett efterföljande tåg kommer in på stationen om någon minut. Skulle en kossa komma vandrande på spåret i New York skull nog några försöka att klätra på. Såg en gån ett arbetståg med grusvagnar stoppa vid DeKalb Avenue stationen (en stor bytes station). Flera äldre damer försökte att kliva på emellan grushögarna på den öppna vagnen. Dom undrade om tåget gick till Times Square.

Jag tror att T-bane anställda försöker göra det bästa av situationen, men om ingen av resenärerna lyssnar elle läser så blit det som det blir.

De som inte gillar trängseln och skall till Odenplan och 'norrut' kunde kanske ta Linje #22 (Tvärbanan) till Alvik och där åka mot innerstan och de stationer dom tänkt sej.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Dennis Hage skrev:De som inte gillar trängseln och skall till Odenplan och 'norrut' kunde kanske ta Linje #22 (Tvärbanan) till Alvik och där åka mot innerstan och de stationer dom tänkt sej.
Om man uppskattar sommarhettan i A32 förstås :wink:
Användarens profilbild
Patrick

Stänga BÅDE Skanstull och Medborgarplatsen

Inlägg av Patrick »

Beträffande enkelspårstrafiken mellan Slussen och Gullmarsplan börde man inte ha stängt BÅDE Skanstull och Medborgarplatsen av sanitära orsaker? :(

Tidvis har både ljudnivå och damm/lukt (ev Asbest mm pga 50års bromsningar mm) varit olidligt både för trafikanter och för förare - för att inte tala om Connex-värdarna som var på dessa plattformar.

Med tanke på att bussar pendlade mellan Gullmarsplan och T-Centralen borde man ha stängt dessa stationer och låtit tågen gå nonstop mellan Gullmarsplan och Slussen.

Nu blev det inge så, men jag vet flera förare som tänkte sjukskriva sig pga detta! :evil:

Mvh
Patrick
Användarens profilbild
bruse

Re: Stänga BÅDE Skanstull och Medborgarplatsen

Inlägg av bruse »

Patrick skrev: Nu blev det inge så, men jag vet flera förare som tänkte sjukskriva sig pga detta! :evil:
Låter tråkigt.... men vi kunder då? Som får stå där upp till 20 minuter å vänta.... ibland mer..... :twisted:
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Inte jag som bor på rätt bana...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bussmicke skrev:Inte jag som bor på rätt bana...
En stilla undran en onsdagseftermiddag, är ovanstående inlägg något som passar in på detta: http://www.ss.se/forum/rules.php#16 ? :?
Gustav Lindell

Inlägg av Gustav Lindell »

ett förslag:

Norrgående trafik:

17 Skarpnäck - Skärmarbrink, ansluter till linje 18 vid skärmarbrink
17 T-centralen - Åkeshov (TCE 16,36,56)
18 Farsta strand - Vällingby (GUP 19,39,59 SLU 06,26,46 TCE 10,30,50) Ankommer SLU 2 min före avgång
19 Hagsätra - Åkeshov (GUP 17,37,57 SLU 02,22,42 TCE 06,26,46)
19 Zinkensdamm - Hässelby strand (SLU 16,36,56 TCE 00,20,40), byte vid Vällingby

Södergående trafik:

17 Skärmarbrink - Skarpnäck
17 Åkeshov - Zinkensdamm (TCE 10,30,50 SLU 16,36,56)
18 Hässelby strand - Farsta strand (TCE 04,24,44 SLU 08,28,48 GUP 13,33,53), Byde vid Vällingby, Ansluter till linje 17 vid Skärmarbrink
19 Åkeshov - Hagsätra (TCE 00,20,40 SLU 06,26,46 GUP 11,31,51) Ankommer SLU 2 min före avgång
19 Vällingby - T-centralen (TCE 14,34,54)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Spårvagnsmicke skrev:Något jag reagerade över på Gullmarsplan var att infomationen om det andra tåget norrut var tämligen obefintlig. Takdisplayerna verkar inte räcka till eftersom 95% av passagerarna på en välfylld plattform trängde sig in i det första tåget (mot Alvik). Bara de av oss som hade lite koll på tidtabellen och observerade skyltningen väntade två minuter på det andra tåget. Iakttagelser vid senare tillfälle på T-centralen visade att första tåget kom in knökfullt, men avgick med mer behaglig resenärsmängd. Därefter kom andra tåget in på T-centralen med färre passagerare än vad första tåget avgick med eftersom detta inte tagit upp nämnvärda mängder passagerare längs vägen.

Kontentan är att på sträckan Gullmarsplan - T-centralen kör första tåget med för många passagerare och det andra med för få. Vad sägs om att föraren till det första tåget tydligt informerar passagerarna (i alla fall på stationerna mellan Gullmarsplan och T-centralen) om att ett nytt tåg kommer in någon minut senare? Skulle kunna få tillräckligt många att vänta någon minut för att på så sätt ge en drägligare resa för alla.

/Michael
Lösningen är att låta linje 17 vända vid skärmarbrink!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Nej!

Då måste resande från T-Centralen byta två gånger, en vid Gullmarsplan å en vid Skärmarbrink, om de kommer med linje 19! :evil: Icke kundvänligt!!!!

Ska vara som nu, 17 går till Gullmarsplan!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett byte räcker, vid Skärmarbrink.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och ta linje 18 om du inte vill byta två gånger
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Anonymous skrev:Ett byte räcker, vid Skärmarbrink.
Går linje 19 till Hagsätra förbi Skärmarbrink nu också? Det var nåt nytt!

Dessutom om du kommer med linje 4 eller 918 till Gullmarsplan, så måste du också byta två gånger. Och vid förra arbetet lärde jag mig att varje byte vid dessa rbeten genererar 15-30 extra vänteminuter. En resa från T-Centralen till Kärrtorp som normalt tar 15 min, tog i regel 45-60 minuter.

Med dagens lösning med 17 till Gullmarsplan tar det 30 minuter! Mao en halvering av tiden!

Obs, det sista är mina egna erfarenheter och inget annat!
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Anonymous skrev:Och ta linje 18 om du inte vill byta två gånger
Bruse missade dett ovan, då behöver du inte linje 19
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar