Spårvagnar i England

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Spårvagnar i England

Inlägg av Jona »

TJA

Jobbar på en catring/restaurang med engelsk ägare. Han berättade häromdagen att enda spårvägen i England finns i blackpool. Började söka lite info och hittade via ss.se en lista över städer i Storbritannien som har eller haft spårväg.

http://www.tram.se/atlas/atlas.php?land ... ng=&pos=50

Birmingham och Blackpool verkar vara ända spårvägarna i drift i England. Men nu blev jag osäker. Ligger Birmingham i England eller i något av dom andra länderna. Mina geografikunskaper över den där lilla ön är inte dom bästa.

Så har min chef rätt eller finns det fler ställen i England med spårvagn i drift?
Jona i Söv
Magst

Re: Spårvagnar i England

Inlägg av Magst »

Spårvägstrafik finns i England i följande städer:

Birmingham
Blackpool
Manchester
Nottingham
London
Sheffield

Läs mer på http://www.urbanrail.net/eu/euromet.htm under rubriken Trams in England.

Planer att återinföra spårvägstrafik finns i ytterligare städer, t.ex. Leeds, Bristol och Liverpool.

/Magst
TKO

Inlägg av TKO »

Blackpool är den enda "gamla" spårväg som finns kvar.
Nya system finns i Birmingham (som ligger i England), Nottingham, Manchester och Croydon (söder om London). Tyne-Wear Metro kring Newcastle och Docklands Light Railway i östra London är "light-rail"-system som delvis likar spårväg. Edinburgh (som dock ligger i Skottland) håller på att bygga spårväg. Planer finns i många städer, bl a London och Liverpool.

Har jag glömt nåt?

/TKO

Tillagt lite senare: Ja det hade jag - se inlägget innan!
("Sheffield Supertram")
Senast redigerad av TKO den tisdag 21 oktober 2008 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Hmmm...

London är väl inte riktigt korrekt. I och för sig är spårvägen i Croydon en del av London Transport men den är väl Croydons egen, det vill säga ägs och förvaltas lokalt?

mvh/ Jörgen G
TKO

Inlägg av TKO »

Jörgen_G skrev:Hmmm...

London är väl inte riktigt korrekt. I och för sig är spårvägen i Croydon en del av London Transport med själva spårvägen är väl Croydons egen?

mvh/ Jörgen G
Den var ursprungligen ett "PPP" - dvs privatägd men köptes nyligen av TfL. Så nu ägs den av GLC - dvs motsvarigheten till landstinget. Ja om det nu var ägandet du avsåg? Däremot berör den inte geografiskt "City of London" - tror jag!

/TKO
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:...Docklands Light Railway i östra London är "light-rail"-system som delvis likar spårväg.
DLR är annars rätt likt ytsträckor på tunnelbana.

Det fräcka främst för oss muppar men även för andra turister är att DLR körs nästan alltid automatiskt (möjlighet att köra manuellt finns under en lucka), vilket ger förträffliga utsiktsplatser längst fram (och bak) i tågen. Provåkning rekomenderas starkt!

Å andra sidan kör de ju med strömskena även på järnvägen sydösterut, så det är väl också lite svårt att se skillnad på tunnelbana och järnväg där...
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:
TKO skrev:...Docklands Light Railway i östra London är "light-rail"-system som delvis likar spårväg.
DLR är annars rätt likt ytsträckor på tunnelbana.

Det fräcka främst för oss muppar men även för andra turister är att DLR körs nästan alltid automatiskt (möjlighet att köra manuellt finns under en lucka), vilket ger förträffliga utsiktsplatser längst fram (och bak) i tågen. Provåkning rekomenderas starkt!
Jo DLR är helt på egen banvall och utan plankorsningar. Men vagnarna är "spårvagnsliknande". Ja när man behövde längre tåg såldes de ursprungliga 2-vagnarsenheterna till Essen som kör dessa på Stadtbahn.

T&W Metro har också vagnar av spårvagnstyp - liknande Frankfurts U2-or. Även här är det enbart körning på egen banvall, men det förekommer plankorsningar.

/TKO
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

TKO skrev:Däremot berör den inte geografiskt "City of London" - tror jag!

/TKO
Alldeles korrekt trott TKO. Croydon Tramway återfinns enbart i de sydvästra delarna av storlondon. Den absoluta huvvudelen av spår och trafik är i Croydon; ungefär som det vore Huddinge med en avstickare till Skärholmen här i Stockholmstrakten.

:-) /Jörgen G
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Jörgen_G skrev:

/TKO
Alldeles korrekt trott TKO. Croydon Tramway återfinns enbart i de sydvästra delarna av storlondon. Den absoluta huvvudelen av spår och trafik är i Croydon; ungefär som det vore Huddinge med en avstickare till Skärholmen här i Stockholmstrakten.

City of London är Storbritanniens nästa minsta kommun både till storlek och befolkning, en pluttkommun mitt i smeten med ungefär 8 000 invånare. Gränserna har nämligen inte justerats nämnvärt de senaste tusen åren eller så. En adekvat jämförelse vore att Stockholms stad skulle bestå av Stadsholmen, Riddarholmen och Helgeandsholmen. :)

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
TKO

Inlägg av TKO »

Anders Norén skrev:
Jörgen_G skrev:

/TKO

City of London är Storbritanniens nästa minsta kommun både till storlek och befolkning, en pluttkommun mitt i smeten med ungefär 8 000 invånare. Gränserna har nämligen inte justerats nämnvärt de senaste tusen åren eller så. En adekvat jämförelse vore att Stockholms stad skulle bestå av Stadsholmen, Riddarholmen och Helgeandsholmen. :)

Anders
Tack för påpekandet - det fick mej att rekapitulera den administrativa indelningen i Londonområdet.
Och då är ju frågan vad vi skall definiera som "London" - kanske det område som väljer och delvis styrs av "the Mayor of London" och "the London Assembly". Och i så fall är ju Croydon en del av London - och spårvägen ligger alltså i London!
(Utvecklingen från LCC /London County Council/ till GLC /Greater London Council/ och slutligen GLA /Greater London Authority/ är intressant läsning för alla som är intresserade av lokal politik och kommunal administration.)

Jag skummade också igenom GLA/TfL:s framtidsplan för trafiken, och det verkar som om spårvägsutbyggnaderna i London lagts på is förutom en förlängning av Croydon Tramlink till Crystal Palace.

/TKO
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Jona skrev:TJA

Jobbar på en catring/restaurang med engelsk ägare. Han berättade häromdagen att enda spårvägen i England finns i blackpool. Började söka lite info och hittade via ss.se en lista över städer i Storbritannien som har eller haft spårväg.

http://www.tram.se/atlas/atlas.php?land ... ng=&pos=50

Birmingham och Blackpool verkar vara ända spårvägarna i drift i England. Men nu blev jag osäker. Ligger Birmingham i England eller i något av dom andra länderna. Mina geografikunskaper över den där lilla ön är inte dom bästa.

Så har min chef rätt eller finns det fler ställen i England med spårvagn i drift?
Du har nog fått ett tillräckligt bra svar från denna tråd för att fortsätta diskussionen med din "boss"
från ett diggar perspektiv så kanske man kan hävda att black pool är den enda "riktiga" spårväg som finns kvar, dom planerar att förnya sig nu så vi får se vad som händer.

Som visats ovan så finns det ett antal "nyare" spårvägar här borta på ön. Arbete pågår för att förlänga/renovera ett par också. Så om din chef skulle ha rätt så skulle
jag inte ha något att göra här borta....vilket lyckligtvis inte är fallet. :)

Så du kan gå tillbaka till din chef om du vill och säga att du har talat med folk som jobbar med spårväg i england och det finns flera system än blackpool(med reservationen för "diggar" begränsningen).

-Dan
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Ja får se om hur och när jag ska glänsa för min chef. Men han får rätt i det han sa London inte har spårvagn. Han tyckte jag skulle besöka London och fota där, då sa jag att deras tunnelbanenät är för avancerat för mig och jag lär åka vilse. Nä ända linjen där jag vågar kliva på är Waterloo och Bank för där lär det inte kunna gå fel.

Nä vi har delgett varandra mycket information men just hur det var med spårvagnar var ingen av oss rätt duktig. Förra besöket i London skulle boss med fru göra en dagsutflykt till Paris och planerade hela upplägget med kanaltåg osv. När dom var nöjd tyckte jag att dom skulle kliva på sitt Kanaltåg på Pancrast istället för där dom hade tänkt då tåget bytt station. Ja dom kom till Paris för det har jag sett på deras mobilbilder...

Angående Spårvagnarna igen, dom flesta system utom Blackpool var alltså hyfsat nya om jag förstår era svar rätt. Det kan ju också vara en anledning till varför han inte kände till fler spårvagnssystem. Jag menar har man inte bott i landet på en massa 10 till 15 år eller så. Ja då kanske systemmen inte fanns när han var i trakten senast.....

Tack för alla svar i alla fall...

/Jona
Jona i Söv
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Jona skrev:Ja får se om hur och när jag ska glänsa för min chef. Men han får rätt i det han sa London inte har spårvagn. Han tyckte jag skulle besöka London och fota där, då sa jag att deras tunnelbanenät är för avancerat för mig och jag lär åka vilse. Nä ända linjen där jag vågar kliva på är Waterloo och Bank för där lär det inte kunna gå fel....
Förmodligen en ännu mer förvirrad diskussion om huruvida London har spårväg eller inte....
men att säga nej kan anses fel och kommer förmodligen att bli mer och mer fel med tiden.

kollade lite med folk runt omkring här och i folkmun så kan man påstå att Croydon tram går till london/ går in i London.
Postkoden för Wimbledon är tex en London postkod.

"fan(atiker)" tycker tydligen att den går i london
osså har vi ju DLR som någon påpekade....dockland Light Rail....?
Engelskan kan man använda tram samt light rail och de syftar på olika saker men som tidigare diskussioner om terminologi inom detta område
har visat? så är det ganska vanskligt att dra gränser. gamla DLR vagnarna används nu i ett "tram" system?! I svenska kanske vi använder spårväg som ett begrepp folkligt samt professionellt och om man vill specificera
så hakar man på ord innerstad, urban, tvär :wink:

förmodligen så har du samma problem som du nog korrekt identifierade som spökar här också....han flyttade innan crydon&DLR fanns, dvs hans kommentar berör inte ovan krångliga resonemang.

-Dan
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jona skrev:Ja får se om hur och när jag ska glänsa för min chef. Men han får rätt i det han sa London inte har spårvagn. Han tyckte jag skulle besöka London och fota där, då sa jag att deras tunnelbanenät är för avancerat för mig och jag lär åka vilse. Nä ända linjen där jag vågar kliva på är Waterloo och Bank för där lär det inte kunna gå fel.
Mitt intryck av Londons tunnelbana är att det är väldigt lätt att hitta rätt, åtminstone så länge det inte pågår något speciellt byggarbete eller liknande.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Norén skrev:En adekvat jämförelse vore att Stockholms stad skulle bestå av Stadsholmen, Riddarholmen och Helgeandsholmen.
Tja, det tyckte nog de flesta för fem hundra år sedan (möjligen med undantag för Helgeandsholmen)! :cheesygrin:
Skriv svar