"Dörrarna stängs" på Göteborgs kollektivtrafik-fordon!!??

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅS

"Dörrarna stängs" på Göteborgs kollektivtrafik-fordon!!??

Inlägg av LÅS »

Idag märkte jag nått mycket konstigt på både bussar och spårvagnar i Göteborg. Alldeles innan dörrarna stängs säger förarn typ "se upp för dörrarna, dörrna stängs". Stockholm använder sig ju av detta, så först trodde jag att nån stockholms-förare sökt sig till Götet... men det visade sig snart att det verkar användas lite här och var.

Nån som vet varför? Är ju skitirriterande och fult låter det också :P
Användarens profilbild
Kantorn

Re: "Dörrarna stängs" på Göteborgs kollektivtrafik-fordon!!??

Inlägg av Kantorn »

Nä i Stockholm låter det mest "piiiiiiiiiiiiiiiiiip". Det var mer förr...
Professionell tyckare
LÅS

Inlägg av LÅS »

Kantorn skrev:Nä i Stockholm låter det mest "piiiiiiiiiiiiiiiiiip". Det var mer förr...
Jo det där pipet har jag hört :D Men iallafall ibland säger dem ju "dörrarna stängs" fortfarande...

Ingen annan som hörde detta idag (eller igår)??
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Det du hörde var troligtvis en helt ny färsk förare, eller en nitisk paragrafryttare.
Vi får alla lära oss på vår grundutbildning att vi skall ropa i högtalarna när vi tvångstänger dörrarna.

- Se upp! Se upp! Dörrarna stängs! :?

Det är bara det att ingen normal människa orkar göra detta i längden, då du i sådana fall troligtvis skulle bli hes som en kråka relativt fort.
Det är ofta man är tvungen till att tvångstänga dörrarna under högtrafik samt helgkvällar. Ofta! :o
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Det är bara i Göteborg som man inte tvångstänger, i andra städer verkar man alltid tvångstänga genom pip.
Många gånger får man ju fart på folk genom pip-funktionen, ljuder kanske 2-3 sekunder innan dörrarna stängs.
Den dagen det kommer till Göteborg och spårvagnarna är den dagen man kan hålla tidtabellen ännu bättre.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

På M31 står dörrarna och piper några sekunder innan de går igen men de främre dörrarna på pedalvagnarna går igen med ganska bra kraft samtidigt som det börjar pipa. Jag brukar därför varna innan tvångsstängning på pedalvagnar, om jag inte väldigt gärna vill klämma någon... :twisted:
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
LÅS

Inlägg av LÅS »

Pwer med ölmagen skrev:Det du hörde var troligtvis en helt ny färsk förare, eller en nitisk paragrafryttare.
Vi får alla lära oss på vår grundutbildning att vi skall ropa i högtalarna när vi tvångstänger dörrarna.

- Se upp! Se upp! Dörrarna stängs! :?

Det är bara det att ingen normal människa orkar göra detta i längden, då du i sådana fall troligtvis skulle bli hes som en kråka relativt fort.
Det är ofta man är tvungen till att tvångstänga dörrarna under högtrafik samt helgkvällar. Ofta! :o
Jag hörde det på 3-4 olika fordon så vet inte vad jag ska tro...?
flanders

Inlägg av flanders »

Grejen i göteborg är ju att folk skiter totalt i om det piper eller inte, utan ska gå på eller av ändå,
sen går man fram till föraren och skäller för att han eller hon har klämt dom i dörren...
gek
Kontakt:

Ljudsignaler på Göteborgs och Madrids kollektivtrafik-fordon

Inlägg av gek »

Började inte de göteborgska dörrarna pipa redan när obemannad vagn (OV) infördes omkring 1970? Funktionen var då om jag minns rätt:

* När dörren stängs pga att ingen passerat under X sekunder: Inget pip, kännande kant öppnar dörren igen om något stort föremål är ivägen. Dörren kan öppnas igen/stängningen avbrytas om passagerare trycker öppningsknapp

* När dörren stängs pga att föraren ställer dörrströmställaren i stängningsläge: Upprepade korta pip samtidigt som dörren stängs, kännande kant aktiv

* När föraren tvångsstänger dörren t ex för att vagnen bedöms vara fullbelagd: Oavbrutet pip tills dörren stängts eller stoppat pga att drivanordningen inte orkade knuffa undan passagerarna på fotsteget

Antagligen har dörrstängningsfunktionen senare ändrats så att pipandet minskat. Det bästa vore förstås att ljud- och ljussignal gavs redan några sekunder före stängning. Men en alltför ljudlig signal som hörs före varje stängning gör ofelbart att passagerarna blir irriterade. Den Madridvagn som provades på Lidingö häromåret hade just en sådan signalfunktion. Vid varje hållplatsuppehåll stortjöt de högljudda larmsignalerna en längre tid i samband med varje dörrstängning. Och alla passagerare som överhuvudtaget hade någon åsikt om vagnen hängde upp sig på just detta ljud. "Om vi får sådana vagnar tar jag med en avbitartång för att klippa av trådarna till sirenerna" tyckte någon. Möjligen har Madrids befolkning under senaste åren drabbats av kollektiv lomhördhet, i annat fall har jag svårt att förstå hur de kan stå ut med de ylande spårvagnsdörrsignalerna.
/Gunnar Ekeving
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

gek skrev:* När dörren stängs pga att ingen passerat under X sekunder: Inget pip, kännande kant öppnar dörren igen om något stort föremål är ivägen. Dörren kan öppnas igen/stängningen avbrytas om passagerare trycker öppningsknapp
Ja. Dessutom krävdes att föraren hade ställt dörrströmställaren i mittläget.
gek skrev:När dörren stängs pga att föraren ställer dörrströmställaren i stängningsläge: Upprepade korta pip samtidigt som dörren stängs, kännande kant aktiv
Det är detta som är tvångsstängning. Kännande kant är ej aktiv. Det som aktiverade pipet var öppen dörr samtidigt med spänning på multipelledningen för stängning. Det pep alltså även om man pressade upp en stängd dörr.

M21 hade från början samma relälogik som pedalvagnarna. När vi bytte till modernare programmerbar utrustning, vilket skedde först på pedalvagnarna och senare på M21, så ändrade vi så småningom på logiken så att det vid tvångsstängning piper två sekunder innan stängningen påbörjas. Dessutom är kännande kanten aktiv en gång. Kommer något i vägen så öppnas dörrarna så att folk får en chans att flytta på sig. Sedan tvångsstängs dörrarna utan kännade kant. Såvitt jag minns gjorde vi likadant på pedalvagnar och M21, så jag är lite förvånad över påståendet att det är skillnad. Antingen minns jag fel eller så har det blivit fel vid någon ändring av programmet.
Nupski

Inlägg av Nupski »

Kör man linje 50 mot Frölunda från Brunnsparken i rusningen (busslinje) så väller folk på genom alla dörrar och för att kunna bringa någon form av ordning samt att masa på fårskocken så brukar jag vråla till att se upp för dörrarna. Försökte en gång att bara öppna fram som man lär sig på utbildningen, allt skall testas en gång :twisted: , men det slutade i lynchstämmning.
Skriv svar