Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det låter mindre med träslipers, det är förklaringen.
Sen mina herrar, man använder betongslipers i t-banan, bara i växlar samt vid inomhus stationer används träslipers! All ny slipers som läggs på utomhussträckor samt i tunnlar är betong. Man avänder även träslipers vid depåer pga att det är så mycket växlar där samt att det är där som flest urspåringar sker
Senast redigerad av M224 den torsdag 24 juli 2003 19:49, redigerad totalt 2 gång.
bruse skrev:Mellan Skanstull och Slussen i Stockholms t-bana byter man slipers. Men varför använder man träslipers i tunnelbanan? Varför inte betongslipers?
Betongslipers håller väl bättre, och stabiliserar väl spåren bättre?
Eller?
Det finns flera fördelar med bådadera. En av de största fördelarna med trä är att om ett tåg spårar ur så knäcker det betongsliprarna totalt vilket kräver omedelbart byte. Träslipers blir skadade men eftersom träet är elastiskt så krävs det inte att man byter omedelbart.
Av samma anledning är det oftast träslipers på bangårdar och stationer som ligger under banverket.
Jag kan tänka mig att jusst i tunneln mellan Skanstull och Slussen avnväds träslipers på grund av deras stötdämpande effekt. Betong varianten tar inte upp vibrationerna på samma sätt som trä. På den berörda sträckan så är det känsliga konstruktioner som är byggda av betong/tegel med mera ända från 30 talet. Kostnaderna för att laga evetuella framtida sprickor i den tunneln lär bli astronomiska. Därför ta man det säkra före det osäkra. Som tidigare nämndes så lämpar sig träslipers vid växlar och på bangårdar där ev. urspårningar sker. (de gammla sliperserna vid växelt in till "Anita Ekberg" på Gröna linjen bar tydliga skärsår efter urspåringar. hade de vart av betong hade de gått av som tändstickor)
Men frågan är ju om det var de gammla eller nya träslipers som låg på plattformen i går, de var ju aldeles "svampiga" så begagnade ut. Kanske det var de gammla. Eller har de hittat de som låg vid Tallkrogens station förut, de som det växte träd ur.... Man skulle haft en kamera då...