Varför träslipers?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Varför träslipers?

Inlägg av bruse »

Mellan Skanstull och Slussen i Stockholms t-bana byter man slipers. Men varför använder man träslipers i tunnelbanan? Varför inte betongslipers?

Betongslipers håller väl bättre, och stabiliserar väl spåren bättre?
Eller? :?:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

....Träslipers är snyggare...får mer tågkänsla... :D

Det finns bara 2 förklaringar till detta...

1) De fick nostalgikänsla i kroppen och beslöt sig för träslipers för att göra alla diggare glada

2) De fick slut på betong.... :twisted: :)
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Det låter mindre med träslipers, det är förklaringen.

Sen mina herrar, man använder betongslipers i t-banan, bara i växlar samt vid inomhus stationer används träslipers! All ny slipers som läggs på utomhussträckor samt i tunnlar är betong. Man avänder även träslipers vid depåer pga att det är så mycket växlar där samt att det är där som flest urspåringar sker :wink:
Senast redigerad av M224 den torsdag 24 juli 2003 19:49, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Varför träslipers?

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Mellan Skanstull och Slussen i Stockholms t-bana byter man slipers. Men varför använder man träslipers i tunnelbanan? Varför inte betongslipers?

Betongslipers håller väl bättre, och stabiliserar väl spåren bättre?
Eller? :?:
Det finns flera fördelar med bådadera. En av de största fördelarna med trä är att om ett tåg spårar ur så knäcker det betongsliprarna totalt vilket kräver omedelbart byte. Träslipers blir skadade men eftersom träet är elastiskt så krävs det inte att man byter omedelbart.

Av samma anledning är det oftast träslipers på bangårdar och stationer som ligger under banverket.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Sen är det ju inte så stor risk för solkurvor i en tunnel :-). Och som sagt så låter trä mindre.
Bantekniker
tutf tub 3

Inlägg av tutf tub 3 »

Jag kan tänka mig att jusst i tunneln mellan Skanstull och Slussen avnväds träslipers på grund av deras stötdämpande effekt. Betong varianten tar inte upp vibrationerna på samma sätt som trä. På den berörda sträckan så är det känsliga konstruktioner som är byggda av betong/tegel med mera ända från 30 talet. Kostnaderna för att laga evetuella framtida sprickor i den tunneln lär bli astronomiska. Därför ta man det säkra före det osäkra. Som tidigare nämndes så lämpar sig träslipers vid växlar och på bangårdar där ev. urspårningar sker. (de gammla sliperserna vid växelt in till "Anita Ekberg" på Gröna linjen bar tydliga skärsår efter urspåringar. hade de vart av betong hade de gått av som tändstickor)

Men frågan är ju om det var de gammla eller nya träslipers som låg på plattformen i går, de var ju aldeles "svampiga" så begagnade ut. Kanske det var de gammla. Eller har de hittat de som låg vid Tallkrogens station förut, de som det växte träd ur.... Man skulle haft en kamera då...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Träslipers luktar så gott....sniff-sniff,...mmm :-)

Doftnostalgikern
Skriv svar