Utbyggnad i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Utbyggnad i Norrköping

Inlägg av Reimersholme71 »

Jag läste igenom lite inlägg om det nya spårvägssystemet i Göteborg.
Trevligt att dom visar att dom kan och att det går. Spåren på
Skånegatan fanns ju inte senast jag var i Göteborg och nu, hux flux,
skall det till att köras på dem. :D

Då måste man ju, som Norrköpingsbo, undra vad det är för fel på oss
här i Peking. Dom skulle Byta ut/lägga om spåren i Östra Promenaden
förra året och hade planerat en byggtid på ett par månader. Det blev
över ett halvår. Sedan fick dom problem med hjulen på spårvagnarna
också. Sammantaget ledde det till att det gick buss på linje 2 i ett helt år,
med katastrofal minskning av antalet resande som följd.

(Där har ni spårvägsivrare i andra städer ett lysande argument. Buss
skrämmer bort resenärerna! Och det är först nu som resandevolymen på
2:an börjar återhämta sig. Vi får se hur det blir i vinter.) :idea:

Det som förundrar mig mest är att rälsbytet i Östra Promenaden sköttes
av GS spårvägsrallare. Hur kan dom lyckas i Götet men inte i Peking?

Jag har min egen teori. Om ni som bor annorstädes tycker att det har
gått utför med kollektivtrafiken sedan privatiseringarna började så kan
jag avslöja att det är etter värre i Norrköping. Här beslutade sig
politikerna för att sälja hela stan till Sydkraft. Vattenverk,
reningsverk, gatukontoret, alla kraftstationer... allt är sålt och Norrköping
har blivit ett avskräckande exempel som används långt utanför Sveriges
gränser. :roll:

Jag skyller alltså misslyckandena i Norrköping på Sydkraft. Det är ju
deras "gatukontor" Enista eller eniro eller vad de kallar sig som skall ha
hand om underhållet - och gör det dåligt. :evil:

Men jag blir inte klok på't ändå. Det är ju fortfarande samma människor
som sköter jobbet - det är bara arbetsgivaren som bytt skepnad. Hur
förklarar man då att kvaliteten på jobben har farit käpprätt åt skogen?

Att privatiseringar blir dyrare än att driva trafik och underhåll i kommunal
regi kan ju vem som helst räkna ut. De privata bolagens vinst måste ju
komma någonstans ifrån: våra skattepengar.

Man varför blir kvaliteten lidande? När det är samma människor som gör
jobbet? Obegripligt! :?:

Är det någon som kan förklara?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Utbyggnad i Norrköping

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:Jag läste igenom lite inlägg om det nya spårvägssystemet i Göteborg.
Trevligt att dom visar att dom kan och att det går. Spåren på
Skånegatan fanns ju inte senast jag var i Göteborg och nu, hux flux,
skall det till att köras på dem. :D

Då måste man ju, som Norrköpingsbo, undra vad det är för fel på oss
här i Peking. Dom skulle Byta ut/lägga om spåren i Östra Promenaden
förra året och hade planerat en byggtid på ett par månader. Det blev
över ett halvår. Sedan fick dom problem med hjulen på spårvagnarna
också. Sammantaget ledde det till att det gick buss på linje 2 i ett helt år,
med katastrofal minskning av antalet resande som följd.

(Där har ni spårvägsivrare i andra städer ett lysande argument. Buss
skrämmer bort resenärerna! Och det är först nu som resandevolymen på
2:an börjar återhämta sig. Vi får se hur det blir i vinter.) :idea:

Det som förundrar mig mest är att rälsbytet i Östra Promenaden sköttes
av GS spårvägsrallare. Hur kan dom lyckas i Götet men inte i Peking?

Jag har min egen teori. Om ni som bor annorstädes tycker att det har
gått utför med kollektivtrafiken sedan privatiseringarna började så kan
jag avslöja att det är etter värre i Norrköping. Här beslutade sig
politikerna för att sälja hela stan till Sydkraft. Vattenverk,
reningsverk, gatukontoret, alla kraftstationer... allt är sålt och Norrköping
har blivit ett avskräckande exempel som används långt utanför Sveriges
gränser. :roll:

Jag skyller alltså misslyckandena i Norrköping på Sydkraft. Det är ju
deras "gatukontor" Enista eller eniro eller vad de kallar sig som skall ha
hand om underhållet - och gör det dåligt. :evil:

Men jag blir inte klok på't ändå. Det är ju fortfarande samma människor
som sköter jobbet - det är bara arbetsgivaren som bytt skepnad. Hur
förklarar man då att kvaliteten på jobben har farit käpprätt åt skogen?

Att privatiseringar blir dyrare än att driva trafik och underhåll i kommunal
regi kan ju vem som helst räkna ut. De privata bolagens vinst måste ju
komma någonstans ifrån: våra skattepengar.

Man varför blir kvaliteten lidande? När det är samma människor som gör
jobbet? Obegripligt! :?:

Är det någon som kan förklara?
Ja du Martin !
Det där är inte så svårt. När allt ska skötas på entreprenad, av privata företag, då görs bara det som är beställt. Missar man att beställa något, då år man stå sitt kast, eller låta det bli tilläggsarbete, vilket oftast sker på löpande räkning.
Allt handlar alltså om pengar. Ett privat företag gör inget gratis, alltså är det väldigt viktigt, att det då man skriver stor svepande avtal inom tex spår eller gatunderhåll, verkligen får med allt som ska skötas om och underhållas.

Ett exempel, är ju brandpostena, som befanns inte fungera vid något tillfälle. Dessa hade kommunen glömt att beställa underhåll av. Enista, kan ju inte veta om kommunen tänker underhålla dessa med hjälp av en annan entreprenör, eller om man glömt. Ett ansvar som alltså ligger på kommunen.

Vad gäller Ö. Promenaden, så var det så att först skulle endast Trädgårdsgatan och en liten del av Ö. Promenaden byggas om. Sedan så lyckades man få loss pengar för att göra mera. Detta hände dessutom två gånger, vilket gjorde att arbetet blev längre än som sades först. Däremot så blev ju allt gjort, vilket kanske inte varit fallet ännu, om man bara gjort en del.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Leif D skrev: Ja du Martin !
Det där är inte så svårt. När allt ska skötas på entreprenad, av privata företag, då görs bara det som är beställt. Missar man att beställa något, då år man stå sitt kast, eller låta det bli tilläggsarbete, vilket oftast sker på löpande räkning.
Allt handlar alltså om pengar. Ett privat företag gör inget gratis, alltså är det väldigt viktigt, att det då man skriver stor svepande avtal inom tex spår eller gatunderhåll, verkligen får med allt som ska skötas om och underhållas.

Ett exempel, är ju brandpostena, som befanns inte fungera vid något tillfälle. Dessa hade kommunen glömt att beställa underhåll av. Enista, kan ju inte veta om kommunen tänker underhålla dessa med hjälp av en annan entreprenör, eller om man glömt. Ett ansvar som alltså ligger på kommunen.

Vad gäller Ö. Promenaden, så var det så att först skulle endast Trädgårdsgatan och en liten del av Ö. Promenaden byggas om. Sedan så lyckades man få loss pengar för att göra mera. Detta hände dessutom två gånger, vilket gjorde att arbetet blev längre än som sades först. Däremot så blev ju allt gjort, vilket kanske inte varit fallet ännu, om man bara gjort en del.

//Leif D

Så du skyller allstå hela problemet på kommunen?

Ja det kan jag nog intämma i. Folk som får för sig den urbota dumma idén att sälja vattenverk och avloppsnät till privata intressen kan ju inte vara riktigt kloka. :evil:

Men en del av ansvaret får allt de privata företagen ta på sig. Om de upptäcker att kommunen har slarvat med att beställa undehåll för något som är såpass viktigt måste dom ju säga till i tid och inte låta grejerna gå sönder, som Sydkraft brukar göra med vattenledningsnätet.

Men ändå, min övertygelse är att det är fel att låta vinstdrivande företag sköta kommunal service - inte minst för att vinsten kommer från skattepengar som i annat fall skulle kunna gå till något bättre syfte än att leverera vinst till någpt tysk-ägt bolag.

Jag är ledsen att Norrköping har blivit ett så "fint" avskräckande exempel. :(

.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Men SL då?

Förresten, vid närmare eftertanke tror jag inte på det där att det är "beställarens" fel att kvalitén går åt pipan efter privatiseringar.

Jag tror ju inte att SL har underlåtit att poängtera att trafiken bör vara punktlig, men Connex och grabbarna kör ändå tunnelbana och pendeltågen och sånt med sämre kvalitet nu än innan.

Nä, jag tror att det är ett systemfel helt enkelt. För att gå med vinst och komma undan billigast möjligt underlåter entrepenörerna att göra det de borde.

Och vi ser ju hur det går med "konkurrensen" som skulle bli så bra. :twisted: I Östergötlande bildade de stora bussbolagen kartell och det fanns bara ett bud på varje sträcka, som dessutom var 50% dyrare i år än tidigare.

När ska politikerna inse att dom gjort fel?

.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Leif D skrev: Ja du Martin !

//Leif D

Så du skyller allstå hela problemet på kommunen?

Ja det kan jag nog intämma i. Folk som får för sig den urbota dumma idén att sälja vattenverk och avloppsnät till privata intressen kan ju inte vara riktigt kloka. :evil:

Men en del av ansvaret får allt de privata företagen ta på sig. Om de upptäcker att kommunen har slarvat med att beställa undehåll för något som är såpass viktigt måste dom ju säga till i tid och inte låta grejerna gå sönder, som Sydkraft brukar göra med vattenledningsnätet.

Men ändå, min övertygelse är att det är fel att låta vinstdrivande företag sköta kommunal service - inte minst för att vinsten kommer från skattepengar som i annat fall skulle kunna gå till något bättre syfte än att leverera vinst till någpt tysk-ägt bolag.

Jag är ledsen att Norrköping har blivit ett så "fint" avskräckande exempel. :(

.
Visst du har rätt Enista borde nog ha påtalat för kommunen att inget underhåll skedde på brandposterna. Men det måste ju kanske komma upp på deras bord först, innan de kan påtala det. Troligen hände ett och annat pyromandåd inna........

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Men SL då?

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:Förresten, vid närmare eftertanke tror jag inte på det där att det är "beställarens" fel att kvalitén går åt pipan efter privatiseringar.

Jag tror ju inte att SL har underlåtit att poängtera att trafiken bör vara punktlig, men Connex och grabbarna kör ändå tunnelbana och pendeltågen och sånt med sämre kvalitet nu än innan.

Nä, jag tror att det är ett systemfel helt enkelt. För att gå med vinst och komma undan billigast möjligt underlåter entrepenörerna att göra det de borde.

Och vi ser ju hur det går med "konkurrensen" som skulle bli så bra. :twisted: I Östergötlande bildade de stora bussbolagen kartell och det fanns bara ett bud på varje sträcka, som dessutom var 50% dyrare i år än tidigare.

När ska politikerna inse att dom gjort fel?

.
Nja......
Det där tror jag inte på för fem öre.
Tyvärr så har du ju rätt i att saker och ting som borde göras, inte görs, men det beror nog främst på att man har för dåliga avtal.
När företagen får pytsa in nya pengar i verksamheten månad för månad, då görs allt som nånsin kan göras, för att dra bort kostnader.
Samma sak här alltså, allt som inte står uttryckligen i avtalen, slutar m,an göra, så länge det håller. Tyvärr så har upphandlingssystemet "bundit ris åt egen rygg", men det får vi säkert leva med ytterligare en tid.

En orsak att trafiken gick bättre, på den gamla goda tiden, var ju att då fanns det ju reservresurser att ta till. Något sådant finns nästan inte alls idag. Det börjar t.o.m. bli svårt att hitta externa bussbolag, som har resurser att köra akuta körningar. Antingen saknas fordon eller personal, eller kanske bäggedera.

Vad gäller ev. kartell, så är det ju under utredning.
Vad jag vet är ju att man mellan bolagen diskuterat om kvalitetskraven är rimliga eller ej.
Sedan är det inte så konstigt att ett bolag inte bjuder på trafik som man inte själv kör i dagsläget, när vitesbestämmelser gör att företaget kan gå omkull (kk) på kort tid, om man av någon anledning drabbas av dessa viten, i för stor omfattning. Ska man sedan gardera sig för viten, i det pris man lämnar, så lär man ju inte kunna vinna några jobb.

//Leif D
Skriv svar