Var köra i Sthlm?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Yolibie

Var köra i Sthlm?

Inlägg av Yolibie »

Är en 30-årig tjej som efter 9 år i Örebro börjar fundera på att röra på mig, vi förlorade upphandlingen och byter arbetsgivare nästa år. Ska jag flytta blir det åt Stockholmshållet, inget annat av intresse.

Men var?

Jag blev rånad för 3 år sen på jobbet och har lite problem att komma tillbaka ordentligt känslomässigt efter det. Så jag vill förstås köra där det är relativt säkert för mig som förare. Råsta gissar jag inte är aktuellt då, Täby hade inga heltidstjänster att erbjuda. Måste förstås inte jobba på Busslink, men har en sjukskrivning bakom mig som kanske kan skrämma andra att anställa mig. Vill även att det finns kvällstjänster (eftermiddag, kväll, natt typ) då jag är löjligt morgontrött.

Eftersom jag kommer utifrån är det bra om det ligger relativt lättåtkomligt från ytterområden där det finns möjlighet att hitta bostad.

Tips nån?
Björn Ehnberg

Re: Var köra i Sthlm?

Inlägg av Björn Ehnberg »

Yolibie skrev:Är en 30-årig tjej som efter 9 år i Örebro börjar fundera på att röra på mig, vi förlorade upphandlingen och byter arbetsgivare nästa år. Ska jag flytta blir det åt Stockholmshållet, inget annat av intresse.

Men var?

Jag blev rånad för 3 år sen på jobbet och har lite problem att komma tillbaka ordentligt känslomässigt efter det. Så jag vill förstås köra där det är relativt säkert för mig som förare. Råsta gissar jag inte är aktuellt då, Täby hade inga heltidstjänster att erbjuda. Måste förstås inte jobba på Busslink, men har en sjukskrivning bakom mig som kanske kan skrämma andra att anställa mig. Vill även att det finns kvällstjänster (eftermiddag, kväll, natt typ) då jag är löjligt morgontrött.

Eftersom jag kommer utifrån är det bra om det ligger relativt lättåtkomligt från ytterområden där det finns möjlighet att hitta bostad.

Tips nån?
Hej, är det bara buss som är intressant? Annars finns en del jobb lediga inom spårtrafiken i Stockholm just nu!

http://www.veoliatransport.se/tmpl/list ... anguage=ML

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Nä, jag vet inte. Kan bara köra buss, så jag har inte tänkt längre faktiskt...
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Frågan är om du behöver oroa dig för din sjukskrivning med tanke på den förarbrist det är på bussförare?
Chansa och se med de andra operatörerna.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Eftersom det är Swebus som tar över trafiken i Örebro är kanske inte det här tipset det bästa som jag har.
Men Swebus söker förare till Bromma, Huddinge/Botkyrka, Kallhäll, Nacka/Värmdö, Tyresö och Södertälje. Något av dessa områden är kanske lugnare än det andra. (Sista ansökningsdag den 22 augusti).

Sedan finns det andra tjänster som Björn skrev tidigare i inlägget. Nockebybanan/ Tvärbanan behöver nya spårvagnsförare.
Det kan kanske vara ett alternativ. Fördelen är att du slipper kontakten med passagerarna. Sedan finns det en tågvärd som sällskap på arbetspassen. En något tryggare arbetsplats (Sista ansökningsdag den 15 september)

Sjukskrivningen bör inte vara något hinder, då du faktiskt hade anledning till det.
Jag tror de flesta bussföretag har full förståelse för det, med tanke på att ni är en utsatt yrkesgrupp när det gäller rån.

Lycka till
Mikael (som åter kryper in i tystnaden)
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Grovsnus skrev:Frågan är om du behöver oroa dig för din sjukskrivning med tanke på den förarbrist det är på bussförare?
Chansa och se med de andra operatörerna.
Ja, jag ska göra det tänkte jag. Swebus kräver utdrag ur belastningsregistret, så jag måste begära det och det tar tydligen ca 2 v. Jag är sjukskriven halvtid nu, men går upp på heltid om jag får jobb på annat garage. Annars verkar det faktiskt inte vara sån jättebrist på förare, iaf inte på Busslink. Tvärtom, ont om heltidstjänster.
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Mikael Karlsson skrev:Eftersom det är Swebus som tar över trafiken i Örebro är kanske inte det här tipset det bästa som jag har.
Men Swebus söker förare till Bromma, Huddinge/Botkyrka, Kallhäll, Nacka/Värmdö, Tyresö och Södertälje. Något av dessa områden är kanske lugnare än det andra. (Sista ansökningsdag den 22 augusti).

Sedan finns det andra tjänster som Björn skrev tidigare i inlägget. Nockebybanan/ Tvärbanan behöver nya spårvagnsförare.
Det kan kanske vara ett alternativ. Fördelen är att du slipper kontakten med passagerarna. Sedan finns det en tågvärd som sällskap på arbetspassen. En något tryggare arbetsplats (Sista ansökningsdag den 15 september)

Sjukskrivningen bör inte vara något hinder, då du faktiskt hade anledning till det.
Jag tror de flesta bussföretag har full förståelse för det, med tanke på att ni är en utsatt yrkesgrupp när det gäller rån.

Lycka till
Mikael (som åter kryper in i tystnaden)
Tack för svaret! Swebus går säkert bra det med, om dom vill ha mig. Men jag hade tänkt mig norrut istället, ska skicka in papprena till polisen idag för utdrag ur belastningsregistret som dom vill ha.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Yolibie skrev:Ja, jag ska göra det tänkte jag. Swebus kräver utdrag ur belastningsregistret, så jag måste begära det och det tar tydligen ca 2 v. Jag är sjukskriven halvtid nu, men går upp på heltid om jag får jobb på annat garage. Annars verkar det faktiskt inte vara sån jättebrist på förare, iaf inte på Busslink. Tvärtom, ont om heltidstjänster.
Visst är det brist på förare, men tydligen föredrar vissa bussbolag (dock inte Busslink) att köra så mycket som möjligt av trafiken med deltidare, och sedan skylla på samhället för att det är svårt att få tag i bussförare. Om du inte har särskilda känslomässiga band till busstrafiken så föreslår jag att du kollar in vad spårtrafiken har att erbjuda, exempelvis via Björn Ehnbergs länk ovan!
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Yolibie skrev:Är en 30-årig tjej som efter 9 år i Örebro börjar fundera på att röra på mig, vi förlorade upphandlingen och byter arbetsgivare nästa år. Ska jag flytta blir det åt Stockholmshållet, inget annat av intresse.
inget annat....Å jag som precis skulle föreslå Edinburgh. dom söker förare som vanligt.
Som svensk med erfarenhet så blir man nog anställd direkt....
i Glasgow så är lönen som de erbjuder(enligt skyltningen på bussarna)
något i still med £25 000 om året med en bonus om man redan har kort.
skatten på en sådan lön är £505.20/månad.
lön efter skatt £1,578.13

iom att förarna ofta inte ar någon kontant hantering så är det nog ganska ok här...
i allafall i Edinburgh....vissa områden...

oftast när folk går av så säger man:
"thank you driver" så vi vet hur man uppskattar våra busförare.... :wink:

Annars så låter det som att du har fått goda råd av andra här på forumet(spårvagn t.ex.).
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

scotland_dan skrev:
inget annat....Å jag som precis skulle föreslå Edinburgh. dom söker förare som vanligt.
Som svensk med erfarenhet så blir man nog anställd direkt....
i Glasgow så är lönen som de erbjuder(enligt skyltningen på bussarna)
något i still med £25 000 om året med en bonus om man redan har kort.
skatten på en sådan lön är £505.20/månad.
lön efter skatt £1,578.13

iom att förarna ofta inte ar någon kontant hantering så är det nog ganska ok här...
i allafall i Edinburgh....vissa områden...

oftast när folk går av så säger man:
"thank you driver" så vi vet hur man uppskattar våra busförare.... :wink:

Annars så låter det som att du har fått goda råd av andra här på forumet(spårvagn t.ex.).
Häftigt!! Men hur är det med bostäder och sånt då? Aldrig varit på brittiska öarna, men Scotland ska vara otroligt vackert och det är en liten dröm att åka dit nån gång.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Finns ju alltid T-banan i Stockholm dessutom! Dom behöver nog också folk hela tiden - tycker dom ofta har personalbrist!
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Patrick skrev:Finns ju alltid T-banan i Stockholm dessutom! Dom behöver nog också folk hela tiden - tycker dom ofta har personalbrist!
Många verkar ha personalbrist men ingen har heltidstjänster. Typ. Tunnelbana kan ju vara nått, är lite negativ mot Veolia bara... Kanske helt ogrundat, men dom känns inte riktigt... bra?
Bobban

Inlägg av Bobban »

Yolibie skrev:
Patrick skrev:Finns ju alltid T-banan i Stockholm dessutom! Dom behöver nog också folk hela tiden - tycker dom ofta har personalbrist!
Många verkar ha personalbrist men ingen har heltidstjänster. Typ. Tunnelbana kan ju vara nått, är lite negativ mot Veolia bara... Kanske helt ogrundat, men dom känns inte riktigt... bra?
Prova annars rangerar yrket i tunnelbanan. Ett roligt och utmanande jobb kan jag lova! :D Och det blir garanterat en fast tjänst om man trivs eftersom det är brist på rangerare. Både på skift (dag/eftermiddag) och natt. Arbetar själv på röda linjen med många bekanta i Nyboda.
http://www.competenceplus.com/cplus/tag ... w&id=10807

Kan kanske vara ett alternativ mot några år bakom bussratten? Och då kan du ju fortfarande köra buss på deltid om det skulle vara intressant. :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Yolibie skrev:Många verkar ha personalbrist men ingen har heltidstjänster. Typ. Tunnelbana kan ju vara nått, är lite negativ mot Veolia bara... Kanske helt ogrundat, men dom känns inte riktigt... bra?
Tja, om inte annat så lär du ju ha ett bättre avtal i T-banan än du får under överskådlig tid på bussen. Det må vara lätt att tycka att Veolia låter skumt, men det är troligen en mer "svensk" företagskultur än något av de större bussbolagen (med undantag för Busslink, som i traditionsavseende är ett systerföretag till Veolia i Stockholm). En bild får jag i alla fall fresta med:

Bild
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

daniel_s skrev:
Yolibie skrev:Många verkar ha personalbrist men ingen har heltidstjänster. Typ. Tunnelbana kan ju vara nått, är lite negativ mot Veolia bara... Kanske helt ogrundat, men dom känns inte riktigt... bra?
Tja, om inte annat så lär du ju ha ett bättre avtal i T-banan än du får under överskådlig tid på bussen. Det må vara lätt att tycka att Veolia låter skumt, men det är troligen en mer "svensk" företagskultur än något av de större bussbolagen (med undantag för Busslink, som i traditionsavseende är ett systerföretag till Veolia i Stockholm). En bild får jag i alla fall fresta med:

Bild

Åhh helt underbar bild Daniel, vilka minnen det väcker när man stått på ändstationer och frusit antingen om man kört tåget eller varit snabbvändare eller bevakare :D
Mer sånt...

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:
Å, det finns inget bättre än ett rejält snöoväder - i alla fall inte när man sitter i förarhytten på ett spårfordon. Önskar bara att jag kunde matcha Daniels fina bild med en bild från "den vita dagen" 1 november 2006, då ett snöoväder slog ut busstrafiken i större delen av Stockholm och spårtrafiken - tunnelbanan och lokalbanorna (Lidingöbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan/Nockebybanan) - fick klara skivan (ja, pendeltågen ska väl med på ett hörn också, men jag minns nu inte på rak arm hur de skötte sig den dagen :D )!

Nåja, jag vill verkligen rekommendera Yolibie att söka jobb inom spårtrafiken. Just nu finns är det som sagt lediga jobb både inom tunnelbanan och två lokalbanor (Saltsjöbanan och Tvärbanan/Nockebybanan). Jag upplever inte att Veolia är "värre" än Swebus eller Busslink, och avtalen är som Daniel påpekar bättre - bättre lön och bättre arbetstider. Så är t.ex. de delade tjänsterna bortförhandlade för länge sedan.

Mvh.

Björn
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Å, det finns inget bättre än ett rejält snöoväder - i alla fall inte när man sitter i förarhytten på ett spårfordon. Önskar bara att jag kunde matcha Daniels fina bild med en bild från "den vita dagen" 1 november 2006, då ett snöoväder slog ut busstrafiken i större delen av Stockholm och spårtrafiken - tunnelbanan och lokalbanorna (Lidingöbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan/Nockebybanan) - fick klara skivan (ja, pendeltågen ska väl med på ett hörn också, men jag minns nu inte på rak arm hur de skötte sig den dagen :D )!
Jodå, de skötte sig ungefär så här:
Bild

Och anledningen kan man, åtminstone med ett skarpt öga, se här:
Bild
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Björn Ehnberg skrev:
Å, det finns inget bättre än ett rejält snöoväder - i alla fall inte när man sitter i förarhytten på ett spårfordon. Önskar bara att jag kunde matcha Daniels fina bild med en bild från "den vita dagen" 1 november 2006, då ett snöoväder slog ut busstrafiken i större delen av Stockholm och spårtrafiken - tunnelbanan och lokalbanorna (Lidingöbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan/Nockebybanan) - fick klara skivan (ja, pendeltågen ska väl med på ett hörn också, men jag minns nu inte på rak arm hur de skötte sig den dagen :D )!
Kommer ihåg den vintern - det enda sättet att landsvägen komma ut till Djurgården var med Djurgårdslinjen - både 47:an och 44:an var inställda! Körde själv den dagen - en häftig upplevelse när man inte såg spåren utan det var endast kontaktledningen som visade vart man var på väg! :D Och efter spårvagnen syntes två svarta ränder! :wink:
Björn Ehnberg

Patrick skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Kommer ihåg den vintern - det enda sättet att landsvägen komma ut till Djurgården var med Djurgårdslinjen - både 47:an och 44:an var inställda! Körde själv den dagen - en häftig upplevelse när man inte såg spåren utan det var endast kontaktledningen som visade vart man var på väg! :D Och efter spårvagnen syntes två svarta ränder! :wink:
Ber om ursäkt för att jag inte omnämnde Djurgårdslinjen. Visste faktiskt inte att den gick i trafik den dagen.

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Björn Ehnberg skrev:
Patrick skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Ber om ursäkt för att jag inte omnämnde Djurgårdslinjen. Visste faktiskt inte att den gick i trafik den dagen.

Mvh.

Björn
Du är ursäktad! :)
Skriv svar