På "gamla" C20 skulle tillägget med HVAC ha kostat ca 1,7 miljoner kronor per vagn om vi valt den optionen, alltså nästan 460 miljoner kronor (i det närmaste en halv miljard!) för de 270 st vagnar som till slut beställdes, och man var på sin tid enig om att det var en alldeles för stor kostnad, speciellt om man också tar hänsyn till de stora kostnader för underhåll och energi som uppstår. Med facit i hand och efter bortåt 10 år med C20-specen kan man kanske ändå tycka att man skulle gjort annorlunda, men det är ju "snö som fallit", som det brukar heta.
Att "man var på sin tid enig" säger egentligen ingenting. Frågan är vilken information de som var "eniga" hade fått. Får man inte korrekt information om vad konsekvenserna är att bygga slutna plåtlådor utan öppningsbara fönster och utan AC, så kan man inte begära att det ska gå att fatta bra beslut heller. Det viktiga är att möjligheten FANNS, men inte utnyttjades.
Man kan inte dra ut enskilda kostnader ur ett projekt som kostar miljarder och hävda att just den kostaden inte behövs. För att ta ett annat exempel, så när förlängningen från Bagarmossen till Skarpnäck byggdes, så fanns det ett några hundra miljoner (!) billigare alternativ att bygga, genom att gräva ner station Bagarmossen och därefter fortsätta mot Skarpnäck. Det hade dock gett tvärare kurvor och några sekunders längre gångtid, varför man lade ner några hundra miljoner på en dyrare lösning. Men där var det återigen helheten som gällde, att man får en god standard på tunnelbanan. En god standard genom hela linjen är viktig för att minska privatbilismen på vägarna. Då är komfortfrågan viktig! Varför en god temperaturmiljö inte ska gälla i nya tunnelbanevagnar kan jag fortfarande inte förstå. Ännu mindre varför man inte tar itu med de nödvändiga investeringarna för att få bättre klimat. Hellre några fler gamla Cx i trafik och resterande C20 med bra klimat, än tvärtom.
Sedan när det gäller investeringar i AC, så får man kanske göra en prioritering. Hellre AC i någon vagn per tåg på den mest utsatta linjen Hagsätra-Hässelby Strand, och att kanske andra linjer får vänta, än att inget alls görs. Den linjen har bredast exponeringsyta för solen (som i genomsnitt ligger i söder), eftersom den färdas österut från Hagsätra till Gullmarsplan, och västerut från Fridhemsplan till Hässelby Strand. Börja med den linjen. Och börja med mittenvagnen, som alltså blir en mellanvagn med AC. Det kan hjälpa till att sprida resenärerna i tåget. Annars brukar ju de flesta samlas i första och sista vagnen. Då handlar det inte om en halv miljard i investeringar.
Sedan måste inte anläggningen vara fullt så effektiv som i C20F. I den är som sagt paradisklimat, men en något blygsammare anläggning skulle också förbättra temperaturen. Då blir kostnaderna mindre per vagn.
Endast den som stoppar huvudet i sanden kan tro att vi resenärer tysta ska genomlida det obehagliga klimatet i C20 under hela livstiden (vår eller vagnens). Blir något inte bra måste det åtgärdas. Pendeltågsvagnarna fick byggas om för dyra miljoner för att de inte klarade vinterklimatet, nu är det dags att bygga om C20 så de klarar sommarklimatet.
Sedan tycks alla vara överens här om att med den kunskap man har idag så är AC en önskvärd investering i C20. Det gläder mig, och jag hoppas att vi med gemensamma ansträngningar kan nå dithän, att det realiseras i verkligheten (åtminstone börjar i en blygsam skala) inom överskådlig framtid.
Vänliga hälsningar, med en varm
Gunnar Eriksson