Inkognito=Paradiset

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jan Bengtsson

Re: AC i Inkognito

Inlägg av Jan Bengtsson »

Ragnar T skrev:...

Vad gäller luftkonditioneringen (HVAC = värme-ventilation-luftkonditionering i ett enda helautomatiskt integrerat system) så var det faktiskt jag själv som drev på för att sådan skulle installeras i C20F. Min mening var att man borde integrera HVAC:n i det nya korgkonceptet från början, så att även den utrustningen fick bekänna färg i vagnen. Dessutom medger FICAS-konstruktionen att HVAC installeras på ett oerhört mycket enklare sätt än i det gamla C20-konceptet, så det fanns dubbel anledning att installera HVAC. Vår mening var att vi gott kunde ta en diskussion betr. HVAC:n, om det skulle bli en debatt om saken när vagnen dök upp. Det är ju ändå 7 år mellan de båda C20-generationerna (ursprungliga C20 specificerades 1993 och FICAS specificerades år 2000). Så nu vet ni vem ni skall "skylla" på om den skyldige till HVAC:n skall utpekas!

/Ruggige R

Åter efter semestern har jag lyckats stöta på C20F två dagar i rad. Första dagen tog den mig från Fridhemsplan till Alvik. Igår gick den mot Hagsätra före mitt tåg till Farsta.

Intryck (... jo, jag vet att det är en prototyp och just därför ...):

- Jämfört med härligt tysta C20 väsnas ventilationen (kan vara ok i äldre vagnar i Madrid, man nu har vi blivit bortskämda). C20:s spridning av luftinsläppen (numera förstorade) ger god ventilation utan oväsen.

- Luftkonditioneringen leder också till att vagnen med sin utvändiga ljudnivå tydligt skiljer sig från normala C20.

- Skillnader i inredningen och belysningens färgtemperatur gör att vagnen ger ett trist intryck jämfört med normala C20.

Det krävs nog lite ytterligare tankemöda och några koppar nybryggt innan serieutförande.

Detta skrivs idag den 30 juli vad som än påstås.
Gunnar Eriksson

Inkognito=Paradiset

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Åkte idag med den okonventionella tunnelbanevagnen Inkognito. När jag klev in i den (upptäckte först inte att det var Inkognito) så förundrades jag över det fantastiska klimatet i vagnen. Jag undrade vad det var för fantastiskt som nu hade hänt. Och så upptäckte jag ju att det var denna vagn.

Med stor förtjusning gick jag runt i vagnen och upptäckte både det ena och det andra. Nästan varje liten detalj i vagnen var annorlunda, allt ifrån placeringen av belysningsarmaturer, till ledstänger och hål för inblåsning av sval, härlig luft. I en del av vagnen bullrade det lite mer från luftkonditioneringsanläggningen, men det tog jag gärna en stund som denna. Gick för jämförelsens skull in i angränsande vagn, och där var det som vanligt; varmt, kvalmigt och obehagligt.

Jag tycker mig ha sett någonstans att detta är inte en vagn som bekostats av SL utan från tillverkaren Bombardier själva, som en prototyp/experiment/PR-vagn att visa upp. Det är säkerligen därför som de installerat en luftkonditioneringsanläggning. De vet ju säkert efter sina besök i Sverige att varma sommardagar kan det vara lika varmt som i sydeuropa, men dessutom har de säkert märkt att dagarna är längre (vilket vi inte lika lätt tänker på när vi själva bor i landet), och de då förstår att den totala solinstrålningen i vagnen per dag kan vara större än i sydligare länder.

I Inkognito är det lika skönt att åka som i en modern bil med AC. Eftersom det inte är öppningsbara fönster i de nya vagnarna (C20) så borde AC vara mer eller mindre självklar som standard (åtminstone i de flestas ögon). Min "varma" :wink: förhoppning är att Inkognito ska bana väg för någon sorts konstruktion med AC även i de befintliga C20-vagnarna.

Så får vi bara hoppas att även verkstaden tycker att Inkognito är Paradiset. Förhoppningsvis påverkar inte de annorlunda inredningsdetaljerna reservdelshållningen alltför mycket. Det vore trist om vagnen alldeles för fort gick samma öde till mötes som de, efter kort tid i aktiv tjänst, slopade C14z-vagnarna.

Nu drömmer jag om fler vagnar med paradisutrustning (=AC),

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Ragnar T

AC i Inkognito

Inlägg av Ragnar T »

Några fakta kring C20F Inkognito för ordningens skull:

För nästan 5 år sedan fick vi frågan från nuvarande Bombardier om vi var villiga att medverka i utrpovningen av ett nytt vagnkorgskoncept, det som senare kom att benämnas FICAS. Det föreslogs ske i form av trafiksättning av en extra C20-vagn med det nya korgkonceptet men i övrigt fullt samkörbar med alla övriga C20.

Vi hade en hel del diskussioner med Bombardier om idén och så småningom kom vi fram till att vi var beredda att köpa en vagn för utprovning till ordinarie C20-pris och där Bombardier tog på sig alla kostnader därutöver (prototyper är ju som bekant mycket dyrare än serievagnar). Alltså ett gemensamt risktagande där SL är formell ägare till vagnen, till skillnad mot vad Gunnar E tror sig ha sett. Provresultatet får utvisa vad som på längre sikt skall ske med vagnen och leveransavtalet för vagnen tar hänsyn till det. Bombardier kan t ex själva vilja avsluta provet och ta tillbaka vagnen, t ex för att dissekera den in i insta molekyl, eller också kan SL anse att vagnen inte blivit lyckad och då kan den också återgå till leverantören. I dessa fall, liksom i andra tänkbara fall, är det reglerat hur återbetalningar mm sker. Dock är det ingen som på fullt allvar tror att vagnen blir kortlivad; tvärtom så kan man nog ganska säkert tro att vagnen förblir i vagnparken och blir lika gammal som övriga C20. Förhoppningen är naturligtvis även att vagnen kan tjäna som prototyp för eventuella ytterligare C20-beställningar enligt den optionsklausul som vi har i det senaste C20-avtalet (vagnarna 2201 - 2270) och där FICAS är nämnt som en möjlighet, om det skulle visa sig att Landstingets ekonomi medger ytterligare investeringar i nya vagnar.

Vad gäller luftkonditioneringen (HVAC = värme-ventilation-luftkonditionering i ett enda helautomatiskt integrerat system) så var det faktiskt jag själv som drev på för att sådan skulle installeras i C20F. Min mening var att man borde integrera HVAC:n i det nya korgkonceptet från början, så att även den utrustningen fick bekänna färg i vagnen. Dessutom medger FICAS-konstruktionen att HVAC installeras på ett oerhört mycket enklare sätt än i det gamla C20-konceptet, så det fanns dubbel anledning att installera HVAC. Vår mening var att vi gott kunde ta en diskussion betr. HVAC:n, om det skulle bli en debatt om saken när vagnen dök upp. Det är ju ändå 7 år mellan de båda C20-generationerna (ursprungliga C20 specificerades 1993 och FICAS specificerades år 2000). Så nu vet ni vem ni skall "skylla" på om den skyldige till HVAC:n skall utpekas!

/Ruggige R
(Just hemkommen från Oslo, där kaffet kan få godkänt med tvekan)
JohanB

Inlägg av JohanB »

Inte för att jag på något sätt anser att Inkognito är en dålig vagn, tvärtom. Men jag måste åtminstone ställa frågan på vilka sätt det är den nya FICAS-tekniken som gör den bättre. De tre främsta förbättringarna med C20F är:
-De 10 cm tunnare väggarna.
-AC-anläggningen
-Vikten

Naturligtvis är det inte FICAS-konceptet som möjliggör AC, utan en ren pengafråga.

Som lekman ställer jag mig frågande huruvida inte det inte är möjligt att göra de extremt tjocka väggarna (jämför med en vanlig gammal vagn, C1-C15 som har tydligt tunnare väggar) på vanliga C20 avsevärt tunnare. Som jag uppfattar det så består de till största delen av en plastkåpa vari ventilationsutblås finns.

Vad gäller vagnsvikten som sparas i och med FICAS (2,6 ton) så finns det naturligtvis fördelar ur operatörssynvinkel. Men då ska vi komma ihåg att ett fullängdståg av C20 väger över 210 ton (70 ton styck) vilket ger 26 ton motsvarande vagnsvikt fördelat på åtta vagnar. Och då väger en 30 år gammal C6 bara ca 24 ton. Det känns som om det finns vikt att spara redan från början, som med rätt optimering kan göras utan FICAS.

Ovanstående gör att jag numera är av den uppfattningen att fördelarna som upplevs med Inkognito på många sätt är rena marknadsföringsåtgärder från tågtillverkaren Bombardier och att de ingalunda skulle vara omöjliga att inkorporera i den vanliga C20-stommen, om än med smärre modifikationer med samma kilogram- och centimeterjakt som säkerligen har föregått konstruktionen av Inkognito.

mvh
/Johan
Zill

Inlägg av Zill »

Naturligtvis är det inte FICAS-konceptet som möjliggör AC, utan en ren pengafråga.
Ja.

Här i Washington [D.C.], har man ju haft tunnelvagnar med AC sedan tågen började rulla mars 1976.

Vill Bombardier marknadsföra C20F i städer med klimat som liknar Washington (New York, Toronto, Chicago, Atlanta, Boston m fl) så måste vagnarna ha AC.

Washingtons bussarna har haft AC sedan 60-talet (fast AC på WMATAs bussar har aldrig varit vidare mycket att lita på).

Sommartid (maj, juni, juli, augusti och september) tas tunnelvagnar med trasig AC ur trafik omedelbart.

Vet Ni hur mycket (mera) el som dras när man kör C20F med AC-systemet i gång?
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Ideen med at ha släta yttersidor har Bomardier infört även på NJTransits nya Comet V vagnar som just nu levereras.

Nåja, de äldre Comet Vagnarna är också släta men de är visst målade medans V vagnarna är i rostfritt stål.

Alla de andra NJTransit Arrows har fortvarande Budd stilen med corrigerade sidor, som var välkänt världen runt.

Har också sett Tyska loket ALP 46 (BR 101) konkurera med ALP 44 (Rc6). Båda loken drar samma antal vagnar. Har även sett ALP 46 i Amtrak service med de s.k. clockertågen till Philadelhia. Undrar om Amtrak kanske köper dessa lok också. De är inte nöjda med sina HHP lok. Aem 7
loken har dom kanselerat ombyggnaden som Alstom skulle göra. Tycker att ABB/ASEA configurationen är mer tillförlitlig och bättre. Dom vågar hänga på 13-14 Amfleetvagnar bakom AEM loket numera. Förr så var normen 8 vagnar max.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Vad kostar det egentligen per vagn att investera i AC?

Det behövs väl närmare 200 tunnelvagnar för trafiken. Antag att det kostar en mille per vagn. Då blir det förstås 200 miljoner bara för AC.

Visst kan det vara skönt med AC, men är det verkligen värt pengarna? Det är ju, när allt kommer omkring, bara några veckor om året som det är så verkligt varmt som det är nu.

Jag kan jämföra med våra M97:or här i Norrköping. I de finns det ingen AC (det gör det inte i någon spårvagnstyp här) men eftersom överdelen på fönstren längs hela sidorna är öppningsbara blir det ändå bra drag i luften. Det blir faktiskt riktigt behagligt. Frågan är alltså om inte öppningsbara fönster är en minst lika bra lösning som AC; den är i varje fall bra mycket billigare.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Niklas Karlsson skrev:Visst kan det vara skönt med AC, men är det verkligen värt pengarna? Det är ju, när allt kommer omkring, bara några veckor om året som det är så verkligt varmt som det är nu.
Nej, det är inte bara under sommarhalvåret som det kan bli kolosallt omänskligt förnedrande varmt i vagnarna.

Det kan det bli även på vintern, när vagnarna är fulsmockade av människor som är påpälsade för minus 10 graders kyla. Mao står dessa hundratals människor med kläder för 30 grader lägre temperatur (skillnaden mellan minus 10 och plus 20). Då blir det olidligt varmt i vagnen! Värre än vad slaktdjur får behöva stå ut med enligt regler å lagar... :evil: :twisted:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ragnar T

Vikter och annat!

Inlägg av Ragnar T »

Jaha, så blev det kommentarer om Bombardiers "marknadsföringsåtgärder". Det låter som om man tror att tillverkaren med FICAS-konceptet sysslar med en skenmanöver (ha-ha, lustigt ord i sammanhanget!) för att dölja något. Viktsbesparingen tycker någon är en struntsak mer eller mindre. Inte särskilt fair mot Bombardier tycker jag! Faktum är ju att man lyckats få C20F 2,6 ton lättare än C20, vilket är mycket bra, eftersom hela besparingen ligger i vagnskorgens stomme och skal, som ju endast svarar för en liten andel av vagnens egenvikt (kanske kring 15 - 20 % ungefär).

Viktjämförelsen med gamla vagnar är inte riktigt relevant. C20 har t ex dubbelglas i samtliga fönster (det blir ganska många ton extra!) och dessutom s a s mera effektiv vagnkorgslängd totalt än ett CX-tåg (två koppelmellanrum i st f sju). Å andra sidan har C20-tåget 12 st boggier i st f CX-tågets 16 boggier, de senare dock av en alltför lätt konstruktion som visat sig mindre hållbar med åren p g a alla sprickproblem som vi haft. Allt material och alla lösningar för att få ned bullernivåerna in- och utvändigt hos C20 innebär också stora viktstillägg.

De släta sidorna är enligt min mening inte så lyckade av ett enkelt skäl, som man dock tyvärr inte kan beröra mera i detalj här. Våra kollegor i New York (som vi alltid haft täta och mycket bra kontakter med - de gillar verkligen C20 skarpt!) avrådde oss t ex på sin tid mycket bestämt från att välja släta sidor på C20, om vagnskorgen skall vara omålad (= på rostfritt stål eller lättmetall). Släta sidor rekommendarar man att de skall målas, vilket också blir fallet på det nya pendeltåget X60 f ö. FICAS-vagnen fick dock släta sidor i st f C20-vagnarnas s k sickade sidor av det enkla skälet, att man inte ansåg sig vara mogen att vacuumlimma sickat material så här i början. Senare skall det dock bli möjligt.

Det ÄR (!) mycket lättare att integrera HVAC i FICAS-konceptet än i "vanliga" C20 och därmed även billigare. På "gamla" C20 skulle tillägget med HVAC ha kostat ca 1,7 miljoner kronor per vagn om vi valt den optionen, alltså nästan 460 miljoner kronor (i det närmaste en halv miljard!) för de 270 st vagnar som till slut beställdes, och man var på sin tid enig om att det var en alldeles för stor kostnad, speciellt om man också tar hänsyn till de stora kostnader för underhåll och energi som uppstår. Med facit i hand och efter bortåt 10 år med C20-specen kan man kanske ändå tycka att man skulle gjort annorlunda, men det är ju "snö som fallit", som det brukar heta.

Ja - ja, nu är det dags att återgå till skruvandet på sonens banracing-Volvo S40, för det är tävlingar på Gelleråsen inom ett par veckor och dessförinnan uppvisningskörning på den nya Gotländska racingbanan, som skall invigas i helgen. Mycket bucklor att knacka ut, en växellåda som skall bytas och annat som skall fixas till sedan de senaste tuffa tävlingarna på Mantorp och på Falkenbergsbanan. Man kan i sammanhanget undra hur bilen skulle klarat all s k plåtkontakt, om den varit byggd enligt FICAS-konceptet. Ganska bra tror jag! Det går annars åt mycket kaffe i vilostunderna under skruvandet!

/Ruggige R
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Kan någon ge mig mer info om de stora "fukt bubblorna" i taket på C20F??? Det såg minst sagt läskigt ut...varför blir det så? Varför är inte innertaket gjort av plåt?

Tack på förhand!
Ragnar T

Bubblor i taket

Inlägg av Ragnar T »

Mycket observant!

Bubblorna i innertaket på C20F beror på att limningen av laminatet inte har lyckats där. Takpanelerna skall bytas mot nya utan bubblor. Typisk sådan brist som kan uppstå i en prototypkonstruktion!

Vi ville ha ut vagnen i trafik så fort som möjligt i värmen för att HVAC:n skulle få en chans att bekänna färg. Därför beslutade vi oss för att låta skönhetsfelet passera tills panelerna byts ut.

Nu återstår att se vilka flera typiska prototypbrister som kan tänkas uppstå. För en del överraskningar lär vi nog åka på med tiden, konstigt vore det annars! Förhoppningen är dock att de inte skall vara av den arten att vagnen måste ställas av. F ö så brukar man faktiskt säga att en prototyp, som direkt klarar lång tids trafik utan några som helst fel, sannolikt har byggts med för stora marginaler och riskerar därmed att i sitt serieutförande bli alltför dyr. Man måste veta var "marginalkanterna" finns för att kunna optimera tekniken mot kostnaderna.

Japp, så var det med det. Åter till racing-Volvon och kaffepauserna!

/Ragnar T
(Som kuskade runt med press och TV i FICAS-vagnen vid middagstid i dag torsdag)
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Tack för ditt svar Ragnar :lol:

Känns genast bättre nu när jag vet att det var som jag trodde 8)
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

På "gamla" C20 skulle tillägget med HVAC ha kostat ca 1,7 miljoner kronor per vagn om vi valt den optionen, alltså nästan 460 miljoner kronor (i det närmaste en halv miljard!) för de 270 st vagnar som till slut beställdes, och man var på sin tid enig om att det var en alldeles för stor kostnad, speciellt om man också tar hänsyn till de stora kostnader för underhåll och energi som uppstår. Med facit i hand och efter bortåt 10 år med C20-specen kan man kanske ändå tycka att man skulle gjort annorlunda, men det är ju "snö som fallit", som det brukar heta.
Att "man var på sin tid enig" säger egentligen ingenting. Frågan är vilken information de som var "eniga" hade fått. Får man inte korrekt information om vad konsekvenserna är att bygga slutna plåtlådor utan öppningsbara fönster och utan AC, så kan man inte begära att det ska gå att fatta bra beslut heller. Det viktiga är att möjligheten FANNS, men inte utnyttjades.

Man kan inte dra ut enskilda kostnader ur ett projekt som kostar miljarder och hävda att just den kostaden inte behövs. För att ta ett annat exempel, så när förlängningen från Bagarmossen till Skarpnäck byggdes, så fanns det ett några hundra miljoner (!) billigare alternativ att bygga, genom att gräva ner station Bagarmossen och därefter fortsätta mot Skarpnäck. Det hade dock gett tvärare kurvor och några sekunders längre gångtid, varför man lade ner några hundra miljoner på en dyrare lösning. Men där var det återigen helheten som gällde, att man får en god standard på tunnelbanan. En god standard genom hela linjen är viktig för att minska privatbilismen på vägarna. Då är komfortfrågan viktig! Varför en god temperaturmiljö inte ska gälla i nya tunnelbanevagnar kan jag fortfarande inte förstå. Ännu mindre varför man inte tar itu med de nödvändiga investeringarna för att få bättre klimat. Hellre några fler gamla Cx i trafik och resterande C20 med bra klimat, än tvärtom.

Sedan när det gäller investeringar i AC, så får man kanske göra en prioritering. Hellre AC i någon vagn per tåg på den mest utsatta linjen Hagsätra-Hässelby Strand, och att kanske andra linjer får vänta, än att inget alls görs. Den linjen har bredast exponeringsyta för solen (som i genomsnitt ligger i söder), eftersom den färdas österut från Hagsätra till Gullmarsplan, och västerut från Fridhemsplan till Hässelby Strand. Börja med den linjen. Och börja med mittenvagnen, som alltså blir en mellanvagn med AC. Det kan hjälpa till att sprida resenärerna i tåget. Annars brukar ju de flesta samlas i första och sista vagnen. Då handlar det inte om en halv miljard i investeringar.

Sedan måste inte anläggningen vara fullt så effektiv som i C20F. I den är som sagt paradisklimat, men en något blygsammare anläggning skulle också förbättra temperaturen. Då blir kostnaderna mindre per vagn.

Endast den som stoppar huvudet i sanden kan tro att vi resenärer tysta ska genomlida det obehagliga klimatet i C20 under hela livstiden (vår eller vagnens). Blir något inte bra måste det åtgärdas. Pendeltågsvagnarna fick byggas om för dyra miljoner för att de inte klarade vinterklimatet, nu är det dags att bygga om C20 så de klarar sommarklimatet.

Sedan tycks alla vara överens här om att med den kunskap man har idag så är AC en önskvärd investering i C20. Det gläder mig, och jag hoppas att vi med gemensamma ansträngningar kan nå dithän, att det realiseras i verkligheten (åtminstone börjar i en blygsam skala) inom överskådlig framtid.

Vänliga hälsningar, med en varm :)

Gunnar Eriksson
Zill

Inlägg av Zill »

Vad kostar det egentligen per vagn att investera i AC?

Det behövs väl närmare 200 tunnelvagnar för trafiken. Antag att det kostar en mille per vagn. Då blir det förstås 200 miljoner bara för AC.

Visst kan det vara skönt med AC, men är det verkligen värt pengarna? Det är ju, när allt kommer omkring, bara några veckor om året som det är så verkligt varmt som det är nu.
Ja, Ni (som bor i Norden) har inte samma klimat som Washington, D.C.

Men AC är dessutom en bra sak att ha när det är mycket fukt i luften men inte sommarvarmt. Och ska man ha tunnelvagnar som har fönster som inte går att öppna, så anser jag att man behöver AC, t o m i Stockholm.

Är det värt? Jag vet inte svaret. Men jag uppfattar att mera och mera privatbilar som säljs i Nordiska länder har AC.
Zill

Inlägg av Zill »

Tycker att ABB/ASEA configurationen är mer tillförlitlig och bättre. Dom vågar hänga på 13-14 Amfleetvagnar bakom AEM loket numera. Förr så var normen 8 vagnar max.
MARCs AEM-7 lok:
4900: http://www.trainweb.org/marcrailfan/marc4900b.jpg
4903: http://www.jefflubchanskycpa.com/MARC49 ... SLIDE5.jpg

Drar ofta 6 eller 8 stora (=tunga) Kawasaki vagnar:

http://www.kawasakirailcar.com/mta.htm

på s k Penn Line (Amtrak Northeast Corridor, f d Pennsylvania Railroad).
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Inkognito åkte jag i förrgår och då var det stekhet, AC'n var då ur funktion...även ett dörrpar var trasigt...

Inkognito ---> Incomplito enligt mig numera....
:twisted:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Kvarne skrev:Inkognito åkte jag i förrgår och då var det stekhet, AC'n var då ur funktion...även ett dörrpar var trasigt...

Inkognito ---> Incomplito enligt mig numera....
:twisted:
Inget att vara förbannad över. Det är ju en prototyp. Syftet med en sådan är att man ska kunna utvärdera vagnen och få reda på vad som är för snålt tilltaget och vad som är för väl tilltaget.
Zill

Inlägg av Zill »

Inget att vara förbannad över. Det är ju en prototyp. Syftet med en sådan är att man ska kunna utvärdera vagnen och få reda på vad som är för snålt tilltaget och vad som är för väl tilltaget.
Men å andra sidan, så är ju inte AC i en tunnelvagn någon stor nyhet. Bombardier (d v s Adtranz eller ABB) har ju byggt många vagnar med AC (bl a Maryland Transit Administrations Baltimore Central Light Rail (ABB Traction)) .
Jan Bengtsson

Re: AC i Inkognito

Inlägg av Jan Bengtsson »

Jan Bengtsson skrev:
Ragnar T skrev:...

/Ruggige R

Åter efter semestern har jag lyckats stöta på C20F två dagar i rad. Första dagen tog den mig från Fridhemsplan till Alvik. Igår gick den mot Hagsätra före mitt tåg till Farsta.

Intryck (... jo, jag vet att det är en prototyp och just därför ...):

- Jämfört med härligt tysta C20 väsnas ventilationen (kan vara ok i äldre vagnar i Madrid, men nu har vi blivit bortskämda). C20:s spridning av luftinsläppen (numera förstorade) ger god ventilation utan oväsen.

- Luftkonditioneringen leder också till att vagnen med sin utvändiga ljudnivå tydligt skiljer sig från normala C20.

- Skillnader i inredningen och belysningens färgtemperatur gör att vagnen ger ett trist intryck jämfört med normala C20.

Det krävs nog lite ytterligare tankemöda och några koppar nybryggt innan serieutförande.

Detta skrivs idag den 30 juli vad som än påstås.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Zill skrev:
Men å andra sidan, så är ju inte AC i en tunnelvagn någon stor nyhet. Bombardier (d v s Adtranz eller ABB) har ju byggt många vagnar med AC (bl a Maryland Transit Administrations Baltimore Central Light Rail (ABB Traction)) .
Förvisso inte, men som Ragnar skrev är en av meningarna med en prototyp att hitta det gyllene mellanläget för just denna vagn. Dvs. varken för klen eller för överdimensionerad utrsutning.
Skriv svar