Mer om linjefärger i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gunnar nordström

Mer om linjefärger i Göteborg

Inlägg av gunnar nordström »

Kul detta med linjefärger :D . Det verkar som ingen visste vad linjee12-14 har för linjefärger. ( nr 15 finns inte på rullarna) 12;an är grå, 13 är sk ljusgul och 14 något åt rosa. Jag har vevat och ingen 15 skylt fanns på den vagnen.

Det hade varit bättre om de annamat våra gamla färgsättningar som flera visat/skrivet om förut.

Såsom medlem i resenärsrådet framhävdade jag detta och flera andra inom resenärsrådet gjorde likaledes, men enl en av cheferna på Västtrafik hade allmänheten svårt att se dubbla färger.

När vi fick se exemplerna på linjefärger var det 16 linjer men 11 och 12:an överhoppade. Varför frågade jag Ringlinien?? svar ??? kanske för här låg linje X och måne sade konsulten.

Appråpå Nrk vilka är linje färger där? Smygkikade i stallarna i Nrk förra veckan 5 var gul vad är tilltänkta 6:an och 7 :an!!!!
Martin Nyberg

Re: Mer om linjefärger i Göteborg - och Norrköping

Inlägg av Martin Nyberg »

gunnar nordström skrev:Kul detta med linjefärger :D . Det verkar som ingen visste vad linjee12-14 har för linjefärger. ( nr 15 finns inte på rullarna) 12;an är grå, 13 är sk ljusgul och 14 något åt rosa. Jag har vevat och ingen 15 skylt fanns på den vagnen.

Det hade varit bättre om de annamat våra gamla färgsättningar som flera visat/skrivet om förut.

Såsom medlem i resenärsrådet framhävdade jag detta och flera andra inom resenärsrådet gjorde likaledes, men enl en av cheferna på Västtrafik hade allmänheten svårt att se dubbla färger.

När vi fick se exemplerna på linjefärger var det 16 linjer men 11 och 12:an överhoppade. Varför frågade jag Ringlinien?? svar ??? kanske för här låg linje X och måne sade konsulten.

Appråpå Nrk vilka är linje färger där? Smygkikade i stallarna i Nrk förra veckan 5 var gul vad är tilltänkta 6:an och 7 :an!!!!
Vad jag vet är linjefärgerna som använts i Norrköping dessa:

1 - vit, svart siffra - ringlinjen
2 - röd, vit siffra - Klingsbergslijen, tills "nyligen" via drottninggatan :wink:
3 - grön, vit siffra - Folkets Parklinjen
4 - blå, vit siffra - Klingberg-Smedstuguplan

Linjerna 1 och 4 finns ju inte längre men det finns "arkeologiska" lämningar av dem (och av gamla sträckningar av de två andra) - jag har roat mig med att ta lite kort som skulle kunna passa på "arkeologisidan"...
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Mer om linjefärger i Göteborg - och Norrköping

Inlägg av Reimersholme71 »

Martin Nyberg skrev:
gunnar nordström skrev:Kul detta med linjefärger :D . Det verkar som ingen visste vad linjee12-14 har för linjefärger. ( nr 15 finns inte på rullarna) 12;an är grå, 13 är sk ljusgul och 14 något åt rosa. Jag har vevat och ingen 15 skylt fanns på den vagnen.

Vad jag vet är linjefärgerna som använts i Norrköping dessa:

1 - vit, svart siffra - ringlinjen
2 - röd, vit siffra - Klingsbergslijen, tills "nyligen" via drottninggatan :wink:
3 - grön, vit siffra - Folkets Parklinjen
4 - blå, vit siffra - Klingberg-Smedstuguplan

Linjerna 1 och 4 finns ju inte längre men det finns "arkeologiska" lämningar av dem (och av gamla sträckningar av de två andra) - jag har roat mig med att ta lite kort som skulle kunna passa på "arkeologisidan"...
Tre av dom bilderna jag snackar om finns som bildgåta på

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2641
Pump

Linjefärger i N-köping

Inlägg av Pump »

enl vad jag läst här på siten ngn gång:

linje 5 gul
linje 6 violett (lila)
linje 7 brun
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Linjefärger Norrköping

Inlägg av leifd »

Just f.n. på de vagnar som idag används, finns följande linjenfärger på destinations- och linjemummer rullar.

1 Ringlinjen (vit botten svart text)
2 Fridvalla - Klingsberg (röd botten vit text)
3 Vidablick - Klockaretorpet (grön botten vit text)
4 Fridvalla - Klockaretorpet (blå botten vit text)
5 Vidablick - Klingsberg (gul botten svart text)
6 Resecentrum - Navestad (lila botten vit text)
7 Resecentrum - Vrinnevisjukhuset (brun botten vit text)
Dessutom finns ett antal extra destinationer på svart botten med vit text.
Ovanstående gäller i prnicip i M97 och M98, M67B/K har en något äldre version där linje 7 ej finns med. M67B/K har dessutom bara linjenummer 2 och 3 på de bakre nummerrullarna, då dessa ej är utbyta efter ombyggnaden av vagnarna.

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Linjefärger

Inlägg av leifd »

Lite lek med några knappar och detta visar sig......
Bild
M98 23 på linje 7 i Norrköping, 2003-08-31. Foto Leif D.
danax

Re: Linjefärger Norrköping

Inlägg av danax »

Kul bild, Leif. Norrköping år 2020?
Leif D skrev: [...]
6 Resecentrum - Navestad (lila botten vit text)
[...]
Dessa måste väl bytas om utbyggnaden genomförs? Navestad ska ju heta Ringdansen nuförtiden.

Hur mycket rymmer de där rullarna egentligen? Jag såg häromdagen skyltningen "3 Vidablick via Ö Prom" eller liknande (när Drottningg var blockerad av basketjippon). Dessutom borde det ju finnas destinationerna "Centralbadet" resp "Djäkneparksskolan" för vagnarnas sista turer för dagen. I alla färger om man ska vara kräsen.
Börje Ståhlman

Inlägg av Börje Ståhlman »

Eller så gör man som i Göteborg:

röd text på vit botten.

/BS
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Röd text på vit botten är tyvärr historia sedan cirka 2 år
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Skyltningar på M98

Inlägg av leifd »

Dessa 23 skyltar finns på M98-vagnarna:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Samtliga bilder är vagn M98 21, 2003-09-05, foto Leif D.

Observera att vilken skylt som helst kan kombineras med vilken linjesiffra som helst, genom att man överrider skyltningsautomatiken.

//Leif D
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Villet trevligt fotoprojekt :) Linje fyra och fem verkar vara kombinationer av dagens två linjer. Ligger det högt på önskelistan att skapa dessa nya direktförbindelser? Finns det något egentligt hinder mot att redan idag dra in varannan tur på linje två och tre och tursätta dessa luckor med linje fyra och fem?

/Michael
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Spårvagnsmicke skrev:Villet trevligt fotoprojekt :) Linje fyra och fem verkar vara kombinationer av dagens två linjer. Ligger det högt på önskelistan att skapa dessa nya direktförbindelser? Finns det något egentligt hinder mot att redan idag dra in varannan tur på linje två och tre och tursätta dessa luckor med linje fyra och fem?

/Michael
Nåra sånna tankar finns knappast idag !
//Leif D
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Är det jag som har bott i Stockholm för länge, som tycker Norr Tull och Söder Tull är två grova särskrivningar? Eller heter det så i Norrköping?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

MartinW skrev:Är det jag som har bott i Stockholm för länge, som tycker Norr Tull och Söder Tull är två grova särskrivningar? Eller heter det så i Norrköping?
Troligen en kombination av bägge orsakerna..... :wink:

Men så heter det i allafall i Norrköping, liksom det heter Väster Tull.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Linjefärger i Norrköping

Leif D skrev:{Bilder}//Leif D
Mycket intressanta bilder, Leif. Kul att få se! :D

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Linjefärger i Norrköping

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Leif D skrev:{Bilder}//Leif D
Mycket intressanta bilder, Leif. Kul att få se! :D

Martin
Tack för det !

Positiv respons värmer......

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Leif D skrev: Tack för det !

//Leif D
Ser skyltarna likadana ut på de andra vagntyperna, eller är det nästa fotoprojekt? :wink:

Martin
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Reimersholme71 skrev:

//Leif D
Ser skyltarna likadana ut på de andra vagntyperna, eller är det nästa fotoprojekt? :wink:

Martin
Jag undrar verkligen om skyltarna "Klockaretorpet via Ö. Promenaden" respektive "Vidablick via Ö. Promenaden" finns på M98 22 och 23, då dessa skyltar är mindre än 21:ans (jämför med bilden längre upp i tråden). Får så mycket text plats i dessa skyltar? Motbevisa mig gärna med ett bildbevis, den som kan... :wink:

/M
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Martin Bernandersson skrev:
Reimersholme71 skrev:

//Leif D

Martin
Jag undrar verkligen om skyltarna "Klockaretorpet via Ö. Promenaden" respektive "Vidablick via Ö. Promenaden" finns på M98 22 och 23, då dessa skyltar är mindre än 21:ans (jämför med bilden längre upp i tråden). Får så mycket text plats i dessa skyltar? Motbevisa mig gärna med ett bildbevis, den som kan... :wink:

/M
Med tanke på att det går att få med:

Angered över Redbergsplatsen och Kapellplatsen

i Destinationsfönstret på en M28/M29 så torde väl problemet vara ganska litet att få med Vidablick via Ö. Promenaden ens i den lilla skyltöppningen på M28:ans gula kusin.

Vad jag reagerade på är att man inte använt radbrytning om man på trean valt:

Klockaretorpet
Via Ö. Promenaden

Hade det fått plats ett mycket större typsnitt.

lustigt är förövrigt också att jag inte hittade 7:an på M67K 81 när jag besiktigade (d)rullarna på den igår.....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TonyM skrev:
Martin Bernandersson skrev:
Reimersholme71 skrev: Ser skyltarna likadana ut på de andra vagntyperna, eller är det nästa fotoprojekt? :wink:

Martin

/M
Med tanke på att det går att få med:

Angered över Redbergsplatsen och Kapellplatsen

i Destinationsfönstret på en M28/M29 så torde väl problemet vara ganska litet att få med Vidablick via Ö. Promenaden ens i den lilla skyltöppningen på M28:ans gula kusin.

Vad jag reagerade på är att man inte använt radbrytning om man på trean valt:

Klockaretorpet
Via Ö. Promenaden

Hade det fått plats ett mycket större typsnitt.

lustigt är förövrigt också att jag inte hittade 7:an på M67K 81 när jag besiktigade (d)rullarna på den igår.....

/Tony
Detta svar riktar sig då till Martin OCH Tony, för att jag ska slippa svara två gånger.

På vagnarna 22 och 23 finns exakt samma texter som på 21. Detta är samtidigt orsaken till att texten "Vidablick via Ö. Promenaden" inte är radbruten och i större typsnitt på vagn 21. Alla dessa textfilmer beställdes samtidigt och på samma manus.
Vagn 21:s sidoskyltar har f.ö. samma storlek som alla skyltarna på vagnarna 22 och 23. Eftersom endast vagn 21 har stor/hög skylt i fronten och ingen skylt bak så drar den vagnen en "stor" rulle och två "små", medan vagnarna 22 och 23 drar fyra "små" rullar vardera. Alltså ingen större vits med att göra ytterligare ett manus för en enda textfilm.

Vad gäller M67B/K och M97, så läs mitt inlägg från 23 augusti i längre upp i denna tråd. Kan också tillägga att kostnaderna för att byta textfilmer ju är ganska stor, varför förändringar bara görs vid behov. Det innebär också att vagnar med manuella skyltar (alla utom M98) mycket väl kan gå med textrullar av olika generationer, på samma vagn.

Bildbevis uteblir tyvärr då jag inte har tid för dylika beställningsjobb just nu, men om tillfälle uppstår så kanske......

//Leif D
Skriv svar