TonyM skrev:Martin Bernandersson skrev:Reimersholme71 skrev:
Ser skyltarna likadana ut på de andra vagntyperna, eller är det nästa fotoprojekt?
Martin
Jag undrar verkligen om skyltarna "Klockaretorpet via Ö. Promenaden" respektive "Vidablick via Ö. Promenaden" finns på M98 22 och 23, då dessa skyltar är mindre än 21:ans (jämför med bilden längre upp i tråden). Får så mycket text plats i dessa skyltar? Motbevisa mig gärna med ett bildbevis, den som kan...
/M
Med tanke på att det går att få med:
Angered över Redbergsplatsen och Kapellplatsen
i Destinationsfönstret på en M28/M29 så torde väl problemet vara ganska litet att få med Vidablick via Ö. Promenaden ens i den lilla skyltöppningen på M28:ans gula kusin.
Vad jag reagerade på är att man inte använt radbrytning om man på trean valt:
Klockaretorpet
Via Ö. Promenaden
Hade det fått plats ett mycket större typsnitt.
lustigt är förövrigt också att jag inte hittade 7:an på M67K 81 när jag besiktigade (d)rullarna på den igår.....
/Tony
Detta svar riktar sig då till Martin OCH Tony, för att jag ska slippa svara två gånger.
På vagnarna 22 och 23 finns exakt samma texter som på 21. Detta är samtidigt orsaken till att texten "Vidablick via Ö. Promenaden" inte är radbruten och i större typsnitt på vagn 21. Alla dessa textfilmer beställdes samtidigt och på samma manus.
Vagn 21:s sidoskyltar har f.ö. samma storlek som alla skyltarna på vagnarna 22 och 23. Eftersom endast vagn 21 har stor/hög skylt i fronten och ingen skylt bak så drar den vagnen en "stor" rulle och två "små", medan vagnarna 22 och 23 drar fyra "små" rullar vardera. Alltså ingen större vits med att göra ytterligare ett manus för en enda textfilm.
Vad gäller M67B/K och M97, så läs mitt inlägg från 23 augusti i längre upp i denna tråd. Kan också tillägga att kostnaderna för att byta textfilmer ju är ganska stor, varför förändringar bara görs vid behov. Det innebär också att vagnar med manuella skyltar (alla utom M98) mycket väl kan gå med textrullar av olika generationer, på samma vagn.
Bildbevis uteblir tyvärr då jag inte har tid för dylika beställningsjobb just nu, men om tillfälle uppstår så kanske......
//Leif D