London tillåter cykling mot enkelriktat

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

London tillåter cykling mot enkelriktat

Inlägg av Erik Sandblom »

På prov ska London tillåta cykling mot enkelriktat på vissa gator i höst.

Cyclists allowed 'wrong way' ride
A central London borough is to allow cyclists to ride the wrong way along a number of one-way streets. The council has agreed other measures to facilitate cycling including turning under-used pay and display car bays over to bicycle stands.

Det är fler regeländringar på gång. Kommunerna ska få möjlighet att införa tillbakadragen stopplinje, sk cykelbox, och bättre möjlighet att styra upp cyklister som cyklar på trottoaren!
Road rules 'set against' cyclists

Antalet cykelresor i London har ökat med i snitt 17% om året sedan 2003. Det motsvarar en ökning med 119% på fem år.
Mayor launches London's 'Summer of Cycling'

Saken har diskuterats här tidigare:
Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort
Enkel statistik över rödljuskörningar
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Re: London tillåter cykling mot enkelriktat

Inlägg av Fredrik E »

I Göteborg tog man bort skylten "Förbud mot infart" och ersatte den med "Motortrafik förbjuden" så cyklister kan bruka gatorna åt andra hållet också.
Långgatorna har sådan exempel.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ni får sluta att skriva om sådant. Det finns de som inte mår bra av att läsa om sådan upprörande släpphänthet. :|
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Det er også almindeligt i mange mindre gader i København.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Fast det är ju fortfarande inte fråga om att tillåta cykling mot enkelriktat! Det man gör är såvitt jag kan se att upphäva enkelriktningen för cyklar vilket inte är samma sak.
Användarens profilbild
Cykelkraft
Kontakt:

Inlägg av Cykelkraft »

Harald skrev:Ni får sluta att skriva om sådant. Det finns de som inte mår bra av att läsa om sådan upprörande släpphänthet. :|

Det är för att de inte förstår bättre! Det är därför de är bilister! :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Fast det är ju fortfarande inte fråga om att tillåta cykling mot enkelriktat! Det man gör är såvitt jag kan se att upphäva enkelriktningen för cyklar vilket inte är samma sak.
En mycket viktig skillnad!

Det finns flera anledningar till varför motriktad cykeltrafik inte kan införas på alla enkelriktade gator bara genom att ändra reglerna. Mycket behöva ändras. Skyltar måste sättas upp även i motsatt riktning, för cyklisterna. Om inte annat så skyltar för stopp- och väjningsplikt. Vänstersväng kan bli besvärligt för cyklisterna. Trafikljus måste kompletteras och programmeras om. Heldraget streck kan vara lämpligt mellan körfälten med trafik i olika riktningar.

Trafikmiljö är en komplicerad sak! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det här har funnits på i Arboga på Kapellgatan mellan nygatan och stora torget sen åtminstone 80-talet om jag inte minns helt fel.

Idén är jättebra!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Nu överväger Kalifornien att tillåta cyklister behandla stopplikt som väjningsplikt, och rödljus som stopplikt. Delstaten Idaho tillämpar redan det.

CBS: New Plan May Let CA Cyclists Ignore Traffic Stops
"Bicycles would still have to yield if there was a car at a stop sign. ... At a stop light they would still have to stop and look both ways, but then they could go through."

Christian Science Monitor: New bike commuters hit the classroom, then the road
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:Nu överväger Kalifornien att tillåta cyklister behandla stopplikt som väjningsplikt, och rödljus som stopplikt. Delstaten Idaho tillämpar redan det.

CBS: New Plan May Let CA Cyclists Ignore Traffic Stops
"Bicycles would still have to yield if there was a car at a stop sign. ... At a stop light they would still have to stop and look both ways, but then they could go through."

Christian Science Monitor: New bike commuters hit the classroom, then the road
Det låter tämligen livsfarligt, då cyklar - i uppstart - är betydligt långsammare än bilar i marschfart. Det betyder att bilister med grönt ljus kanske måste tvärbromsa för att en cyklist inte har fått upp farten men "tyckt sig se" att det var klart att cykla. Eller att bilisten kör på cyklisten.

Och att Kalifornien överväger det är dessvärre inte ett bevis för att det är en bra ide. Det finns en anledning till att trafikljus sätts upp, oftast den att "självreglerande trafik" utan signaler inte fungerar.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En annan risk med de beskrivna cykelreglerna är att det minskar även bilförarnas rödljusmoral! Nått i stil med "kan cyklarna köra mot rött för att det är tomt på korsande trafik, så kan väl jag göra det också".

Och EU-mopedisterna ser ofta sig själva som cyklister, snarare än som motorcyklister. Så de kommer att följa dessa regler också. Vilket i och för sig i detta fall verkar rimligt. Inte minst med tanke på de synpunkter Kantorn redovisade! (Jag menar alltså att EU-mopeden har bättre acceleration än en trampcykel.)

En sak till: Många cyklister har svårt att inse att de skall lämna företräde åt fotgängare på övergångsställen! Inte lär det bli bättre med denna regeländring. (En regeländring som är långt ifrån att bli genomförd i Kalifornisk, om jag förstod allt rätt.)
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

LÅ1 skrev:En annan risk med de beskrivna cykelreglerna är att det minskar även bilförarnas rödljusmoral! Nått i stil med "kan cyklarna köra mot rött för att det är tomt på korsande trafik, så kan väl jag göra det också".
Nå, det röda ljusets stoppinnebörd är redan urholkad för bilisterna sedan många år i och med att det är tillåtet att svänga höger vid rött ljus om det inte är särskilt skyltat att högersväng vid rött ljus är förbjuden. De diskuterade förändringarna blir i sammanhanget helt logiska.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Norén skrev:
LÅ1 skrev:En annan risk med de beskrivna cykelreglerna är att det minskar även bilförarnas rödljusmoral! Nått i stil med "kan cyklarna köra mot rött för att det är tomt på korsande trafik, så kan väl jag göra det också".
Nå, det röda ljusets stoppinnebörd är redan urholkad för bilisterna sedan många år i och med att det är tillåtet att svänga höger vid rött ljus om det inte är särskilt skyltat att högersväng vid rött ljus är förbjuden. De diskuterade förändringarna blir i sammanhanget helt logiska.

Anders
I en del delstater i USA, ja. Men mina funderingar handlar närmast om hur de beskrivna reglerna skulle fungera i Sverige och Stockholm. Men det framgick inte av vad jag skrev, det inser jag nu!
Cykelmotståndare

Inlägg av Cykelmotståndare »

Med tanke på cyklisters beteende är det inte rätt att ge dem ökat företräde i trafiken. Framförallt inte som i detta fall. Det är helt OK att cykelbanor etc inrättas men att börja signalera att det är företräde överallt bara för att det är en cykel skapar onödiga olycksrisker.

Jag är inte speciellt imponerad av konceptet cykel inne i städer såvida inte man ordnar särskilda leder för dessa fordon. Det är inte korrekt att försöka strypa motorfordonstrafik såsom bilar, bussar och spårvagnar p.g.a cyklar.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Cykelmotståndare skrev:Med tanke på cyklisters beteende är det inte rätt att ge dem ökat företräde i trafiken. Framförallt inte som i detta fall. Det är helt OK att cykelbanor etc inrättas men att börja signalera att det är företräde överallt bara för att det är en cykel skapar onödiga olycksrisker.

Jag är inte speciellt imponerad av konceptet cykel inne i städer såvida inte man ordnar särskilda leder för dessa fordon. Det är inte korrekt att försöka strypa motorfordonstrafik såsom bilar, bussar och spårvagnar p.g.a cyklar.
Hahaha, vilket forumtroll!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:
Cykelmotståndare skrev:Med tanke på cyklisters beteende är det inte rätt att ge dem ökat företräde i trafiken. Framförallt inte som i detta fall. Det är helt OK att cykelbanor etc inrättas men att börja signalera att det är företräde överallt bara för att det är en cykel skapar onödiga olycksrisker.

Hahaha, vilket forumtroll!
Jag tycker att det låter som vettiga åsikter.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Hanne Kjöller i DN skrev:Vidare är det svårt att se några skäl till att inte ens breda gator som enkelriktats kan dubbelriktas för cyklister. Kristofer Tengliden, enhetschef vid Stockholms trafikplaneringsavdelning, vet varför. Det är för att vägmärkesförordningen säger att man inte får släppa fram cyklar åt båda hållen om vägen är enkelriktad för bilar, vilket man får i cykelvänliga länder som Danmark och Holland, till exempel.

Studier visar, enligt Kristofer Tengliden, att det inte är något problem med cyklister som olagligt cyklar mot enkelriktat.
DN: Upp till tramp!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Hanne Kjöller i DN skrev:Vidare är det svårt att se några skäl till att inte ens breda gator som enkelriktats kan dubbelriktas för cyklister. Kristofer Tengliden, enhetschef vid Stockholms trafikplaneringsavdelning, vet varför. Det är för att vägmärkesförordningen säger att man inte får släppa fram cyklar åt båda hållen om vägen är enkelriktad för bilar, vilket man får i cykelvänliga länder som Danmark och Holland, till exempel.

Studier visar, enligt Kristofer Tengliden, att det inte är något problem med cyklister som olagligt cyklar mot enkelriktat.
DN: Upp till tramp!
Är det inte enklare att - vid de gator där det behövs - skylta cykelbana "mot" körriktningen, som redan skett på vissa platser. Detta speciellt på breda gator, där detta skulle få plats gott och väl. (En ganska smal gata i Växjö har detta system.)

Finns det en parallell gata där trafikriktningen går åt "rätt" håll kan även cyklister ta den. Generellt upphävande av förbud för cyklister mot trafikriktning tror jag är fel väg att gå. Jag tror att det urholkar cyklisters laglydnad ytterligare.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:Generellt upphävande av förbud för cyklister mot trafikriktning tror jag är fel väg att gå. Jag tror att det urholkar cyklisters laglydnad ytterligare.

Ja det är nog ingen god idé. Men att tillåta cykling på enkelriktat på en del gator skulle nog förbättra laglydnanden och beteendet.
Hanne Kjöller i DN skrev:Kristoffer Tengliden, chef för trafikkontoret i Stockholm, reder ut begreppen när jag träffar honom och trafikborgarrådet Ulla Hamilton för att prata trafikplanering. Det är förbjudet att sätta en tilläggsskylt under en enkelriktadsymbol där det exempelvis står "gäller ej cykel och moped". Men man kan kringgå lagen genom att förbjuda motortrafik åt ena hållet eller genom sätta upp en blå cykelskylt med en pil på under enkelriktatskylten. Detta förutsätter refug, heldraget streck och att vägsträckan är fri från parkeringsplatser. Och det är här, om man ska tro Kristoffer Tengliden, Vägverket skulle kunna agera genom att bevilja dispens och genom att lobba för en ny lagstiftning. Men intresset verkar saknas.
DN: Inget för tvåhjulingar
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:Generellt upphävande av förbud för cyklister mot trafikriktning tror jag är fel väg att gå. Jag tror att det urholkar cyklisters laglydnad ytterligare.

Ja det är nog ingen god idé. Men att tillåta cykling på enkelriktat på en del gator skulle nog förbättra laglydnanden och beteendet.
Hanne Kjöller i DN skrev:Kristoffer Tengliden, chef för trafikkontoret i Stockholm, reder ut begreppen när jag träffar honom och trafikborgarrådet Ulla Hamilton för att prata trafikplanering. Det är förbjudet att sätta en tilläggsskylt under en enkelriktadsymbol där det exempelvis står "gäller ej cykel och moped". Men man kan kringgå lagen genom att förbjuda motortrafik åt ena hållet eller genom sätta upp en blå cykelskylt med en pil på under enkelriktatskylten. Detta förutsätter refug, heldraget streck och att vägsträckan är fri från parkeringsplatser. Och det är här, om man ska tro Kristoffer Tengliden, Vägverket skulle kunna agera genom att bevilja dispens och genom att lobba för en ny lagstiftning. Men intresset verkar saknas.
DN: Inget för tvåhjulingar
Ja men se, då är vi överrens!

Äntligen! :D
Professionell tyckare
Låst