Strul på röda linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Niklas Karlsson

Strul på röda linjen

Inlägg av Niklas Karlsson »

Varför gick det tvåor på Drottninggatan i dag?

(Jag vet att det finns de som anser att SL har patent på begreppet Röda linjen, men jag är inte en av dem. För övrigt tänker jag använda det under alla omständigheter. Alltid retar det någon!)
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Antar du syftar på den lilla byn Peking...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763

Re: Strul på röda linjen

Inlägg av 2763 »

Något off topic...
Niklas Karlsson skrev:(Jag vet att det finns de som anser att SL har patent på begreppet Röda linjen, men jag är inte en av dem. För övrigt tänker jag använda det under alla omständigheter. Alltid retar det någon!)
Röda linjen går från Länsmansgården till Torp, vilket den har gjort sedan 1950-talet. Den hette dessutom Röd linje redan när den gick mellan Redbergslid och Getebergsäng och det är långt innan ens grön tunnelbanelinje fanns i Stockholm.

Idag är det dock många som kallar den "femman" men å andra sidan är det ju ett handelshus....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Martin Nyberg

Värmeutvidgningskoefficient

Inlägg av Martin Nyberg »

Att det gick två:or på Drottninggatan igår berodde, enligt kafé-killen på "Sydkraftvagnen" att kontaktledningarna på Östra Promenaden hängde slappa - eftersom koppar har rätt bra värmeutvidgningskoefficient trodde vi honom. Det var ju rätt varmt också.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Värmeutvidgningskoefficient

Inlägg av leifd »

Martin Nyberg skrev:Att det gick två:or på Drottninggatan igår berodde, enligt kafé-killen på "Sydkraftvagnen" att kontaktledningarna på Östra Promenaden hängde slappa - eftersom koppar har rätt bra värmeutvidgningskoefficient trodde vi honom. Det var ju rätt varmt också.
Knappast troligt igentligen !
Annan orsak finns säkert, annars skulle ju alla ledningar hånga slappa, vid hög värme och så varmt var de nog ändå inte.
//Leif D
Martin Nyberg

Re: Värmeutvidgningskoefficient

Inlägg av Martin Nyberg »

Leif D skrev:
Martin Nyberg skrev:Att det gick två-or på Drottninggatan igår berodde, enligt kafé-killen på "Sydkraftvagnen", att kontaktledningarna på Östra Promenaden hängde slappa - eftersom koppar har rätt bra värmeutvidgningskoefficient trodde vi honom. Det var ju rätt varmt också.
Knappast troligt egentligen !
Annan orsak finns säkert, annars skulle ju alla ledningar hänga slappa, vid hög värme och så varmt var det nog ändå inte.
//Leif D
Jo, jag tänkte ju samma sak. Men när vi åkte vårt varv med cafévagnen såg vi att luftledningarna på de flesta håll spänns med vantskruvar och inte med tyngder som de brukar använda på järnvägen - och eftersom underhållet numera sköts av Sydkraft kan man aldrig så noga veta vad de underlåter att göra för att gå med vinst på våra skattepengar... :evil:
Skriv svar