Sida 1 av 3
Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 13:48
av A32
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 14:43
av mobillasse
När sätts den i trafik då? Blir spännande å köra en ny vagn!

Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 15:29
av RVR
Är A32 423 en av de 7 vagnar som saknar ATC-utrustning?
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 15:47
av mobillasse
Vad jag har hört kommer dom två ATC vagnarna först.
Sedan kommer "nockeby" vagnarna lite titt som tätt tills v.44 (då alla vagnar ska vara leverade)
Men jag tror på det när jag ser det.
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 15:54
av A32
Ja inget går upp mot att köra en rykande ny A32, luktar lite som en nylevererad bil.
Den kommer att sättas i trafik när allt som ska göras på den är gjort.
Den har inte ATC nu men det kommer att installeras efterhand, likaså på den andra.
Sen blir det NOB vagnra av de andra... kanske
/a32

Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 16:20
av Sparkfot
Sedär, inga krockskador på vägen hoppas jag iallafall?

Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 17:27
av Lars Stegenius
En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 19:02
av leifd
Men ??
Gick inte den holken att köra för egen maskin till depån ?
Har hört sägas att M06 31 kördes, då den levererades till Strandvägen ?
Re: Välkommen A32 423 (Bilder): ÄNTLIGEN!
Postat: tisdag 08 juli 2008 21:44
av Björn Ehnberg
Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!

också, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten. Jag hade hört om leveranssättet tidigare av Tågias folk, men aldrig fått någon förklaring till varför vagnarna ska levereras med trailer. Kanske beror det på var vagnarna nu sätts samman. Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
Mvh.
Björn
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: tisdag 08 juli 2008 21:50
av Björn Ehnberg
leifd skrev:Men ??
Gick inte den holken att köra för egen maskin till depån ?
Har hört sägas att M06 31 kördes, då den levererades till Strandvägen ?
Såvitt jag förstår ville inte Tågia att vagn 423 skulle aktiveras direkt efter leverans, utan man vidtog alla försiktighetsmått och bogserade den till Brommadepån. Med M06-an är det annorlunda (en utmärkt, förnämlig vagn - med helt andra gångegenskaper än "den spanske" som var i Stockholm förra sommaren: där har Norrköping gjort ett bra köp), det är ju en redan trafikfärdig (och grundligt utprovad, får man väl säga) vagn.
Mvh.
Björn
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: onsdag 09 juli 2008 0:04
av leifd
Björn Ehnberg skrev:leifd skrev:Men ??
Gick inte den holken att köra för egen maskin till depån ?
Har hört sägas att M06 31 kördes, då den levererades till Strandvägen ?
Såvitt jag förstår ville inte Tågia att vagn 423 skulle aktiveras direkt efter leverans, utan man vidtog alla försiktighetsmått och bogserade den till Brommadepån. Med M06-an är det annorlunda (en utmärkt, förnämlig vagn - med helt andra gångegenskaper än "den spanske" som var i Stockholm förra sommaren: där har Norrköping gjort ett bra köp), det är ju en redan trafikfärdig (och grundligt utprovad, får man väl säga) vagn.
Mvh.
Björn
Medhålles..... Finns risk att M06:orna är det enda som varit problemfritt av leveranser på _väldigt_länge_

Re: Välkommen A32 423 (Bilder): ÄNTLIGEN!
Postat: onsdag 09 juli 2008 8:23
av A32
Björn Ehnberg skrev:
Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!

också, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten.
-Väntar med spänning på dina bilder från depån eller kanske rent av första trafikdagen för 423, Björn
Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
-Jag minns när 401 kom på järnvägen, tror det var den 21/3 1999 jag var nere i Marievik när den anlände med en större grupp andra intresserade och det bjöds på pommac i tältet efteråt i samband med överlämnandet.
En kul händelse.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
- Fast man har ju faktiskt tidigare lastat på och av A32 i BM utanför verkstaden utan problem så jag vet faktiskt inte varför man väljer detta krångligare sätt med en långdragen bogsering från sjöstaden, men nåt är det väl.
/a32
Mvh.
Björn
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: onsdag 09 juli 2008 13:47
av Karsten
Björn Ehnberg skrev:Med M06-an är det annorlunda (en utmärkt, förnämlig vagn - med helt andra gångegenskaper än "den spanske" som var i Stockholm förra sommaren: där har Norrköping gjort ett bra köp), det är ju en redan trafikfärdig (och grundligt utprovad, får man väl säga) vagn.
Mvh.
Björn
Jag provåkte lite M06 i Norrköping i förra veckan. En väldigt trevlig vagn med bra gångegenskaper och mjuka starter. Tyvärr är det ju ingen finess på grejerna, ingen har väl t.ex. beställt att det ska gå att stanna mjukt med vagnen eller att öppna dörrarna utan C20-fördröjning? Det byggs många fina spårfordon nuför tiden, men ofta saknas komfortaspekten och de små finesserna (t.ex. går inte dörren upp om man tryckt på knappen på dörren innan de två "fördröjningssekunderna" gått sedan vagnen stannat). Det är synd att det ska vara så, det krävs så lite till för att få perfekta fordon.
Re: Välkommen A32 423 (Bilder): ÄNTLIGEN!
Postat: onsdag 09 juli 2008 17:57
av Lars Stegenius
Björn Ehnberg skrev:Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!

också, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten. Jag hade hört om leveranssättet tidigare av Tågias folk, men aldrig fått någon förklaring till varför vagnarna ska levereras med trailer. Kanske beror det på var vagnarna nu sätts samman. Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
Mvh.
Björn
Tja, att dra vagnarna på järnväg över halva Europa lär bli betydligt dyrare än att ta dom med trailer. I så fall borde man kanske vänta tills alla vagnar är klara och dra dom som ett tåg. Byggs inte vagnarna någonstans i Österrike?
Men man kan ju fortfarande undra varför man inte kör till BM när man ändå kört genom halva Europa, det är ju bara någon mil kvar. Och tillräckligt med rakspår borde det finnas på "hallgatan".
//Lars S
Re: Välkommen A32 423 (Bilder): ÄNTLIGEN!
Postat: onsdag 09 juli 2008 18:29
av M_M
Lars Stegenius skrev:Björn Ehnberg skrev:Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!

också, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten. Jag hade hört om leveranssättet tidigare av Tågias folk, men aldrig fått någon förklaring till varför vagnarna ska levereras med trailer. Kanske beror det på var vagnarna nu sätts samman. Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
Mvh.
Björn
Tja, att dra vagnarna på järnväg över halva Europa lär bli betydligt dyrare än att ta dom med trailer. I så fall borde man kanske vänta tills alla vagnar är klara och dra dom som ett tåg. Byggs inte vagnarna någonstans i Österrike?
Men man kan ju fortfarande undra varför man inte kör till BM när man ändå kört genom halva Europa, det är ju bara någon mil kvar. Och tillräckligt med rakspår borde det finnas på "hallgatan".
//Lars S
Vad pågår det för natt-aktiviteter i Brommadepån? Kan det vara så att man faktiskt är minst ivägen om man gör detta på den plats det gjorts?
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: onsdag 09 juli 2008 19:17
av A32
Det finns inte utrymme för att lasta av en "hel" A32 i BM, tidigare har "delar" av A32 kommit på trailer till BM efter diverse reparationer, även 406 kom i delar efter USA resan till BM.
Natt-aktiviteter i BM är väl ett antal ingångar och städning och lättare rep av A30/B30/A32
/a32
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: onsdag 09 juli 2008 20:17
av KSE
BM ligger väl lite dumt till för transporter av den typen. Jag vet att det var knepigt att hitta en väg utan låga viadukter från Djurgården till BM och vi var tvugna att köra en stor omväg i norrförort.
Re: Välkommen A32 423 (Bilder)
Postat: onsdag 09 juli 2008 22:29
av Jan_Bäckström
Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Har för mig att någon sa för någon månad sedan när en A30? skulle från Bromma till Hammarby att den fick åka lastbil över Slagsta färjan pga att Essingeleden inte klarar "tunga" transporter pga händelsen med Lodbrok och dom nyligen upptäckta dåliga bropelarna....??
Det är nog därför dom valt att lösa avlastningen i sjöstaden tror jag! Ang mängden rakspår som behövs borde man kunna minska ner ordentligt så bara slutänden på rampen från lastbilen "träffar rätt" (visst det kanske blir lite knepigare att få spårvagnarna på spår men det är bra med lite utmaningar i sitt arbete ibland...

)
/ Janne
Re: Välkommen A32 423 (Bilder): ÄNTLIGEN!
Postat: onsdag 09 juli 2008 22:51
av Björn Ehnberg
Lars Stegenius skrev:Björn Ehnberg skrev:Lars Stegenius skrev:En stilla undran - varför lastar man inte av i BM?
//Lars S
Ja, jag säger som Gert Fylking! Leveransen av delserie 3 har börjat!

också, A32 kom före mig med bilder. Men så är jag ju inte uppe och ugglar på nätterna heller. Vänta bara, jag ska nog ta med mig kameran också. Vi måste fixa till lite mer officiella bilder också, inte bara att vagnen kommer smygande som en tjuv om natten. Jag hade hört om leveranssättet tidigare av Tågias folk, men aldrig fått någon förklaring till varför vagnarna ska levereras med trailer. Kanske beror det på var vagnarna nu sätts samman. Delserie 1 och 2 slutmonterades som jag förstått det i Västerås och transporerades sedan över järnväg på egna hjul. I Thomas Johanssons Tvärbanebok finns på sidan 114 en bild där vagn 401 bogseras över Årstabron, och så trodde jag det skulle bli nu också.
Att man lastar av just i Hammarby Sjöstad sägs bero på att det bara där finns väganslutning och tillräckligt med rakspår.
Mvh.
Björn
Tja, att dra vagnarna på järnväg över halva Europa lär bli betydligt dyrare än att ta dom med trailer. I så fall borde man kanske vänta tills alla vagnar är klara och dra dom som ett tåg. Byggs inte vagnarna någonstans i Österrike?
Men man kan ju fortfarande undra varför man inte kör till BM när man ändå kört genom halva Europa, det är ju bara någon mil kvar. Och tillräckligt med rakspår borde det finnas på "hallgatan".
//Lars S
Nejvisst, men nu har Dina kollegor på Tågia i Bromma (Du är väl Tågia-anställd) upplyst mig om att Bombardier inte har någon sammansättningskapacitet i Västerås längre, vilket jag faktiskt inte visste. Så vagnarna skruvas ihop sin helhet i Wien och körs sedan till Stockholm på trailer, som jag har förstått det. Betr. avlastningen är det nog som Janne Bäckis förmodar, man kan/vill/får/vågar inte köra en så tung last över Essingebroarna.
Idag fick jag med egna ögon se 423-an, eftersom Tågia hade vänligheten att låta mig komma in där den är uppställd, och inte bara se den, jag fick tafsa och snafsa lite på den och provsitta förarstolarna också. Några bilder blev det dock inte, Tågia har - bl.a. av säkerhetsskäl -
en rätt strikt policy för fotografering i sina lokaler, och jag ville naturligtvis inte missbruka det förtroende Tågias personal visat mig.
Vagnen är inte trafikfärdig än, bl.a. ska tågradion monteras in mm. mm. Med leveransen följde ett antal glada österrikiska montörer från Bombardier, som tillsammans med Tågia ska ställa i ordning vagnen. Nu väntar vi bara på 424 också, båda behövs till 7,5-min.-trafiken fr.om. 18/8.
Mvh.
Björn
PS. En nyleverans av vagnar är ett stort ögonblick och egentligen borde man göra någon form av "rollout" med 423-an när den är trafikfärdig. Jag har dåligt med kanaler till SL, men jag ska se om jag kan framföra budskapet till någon ansvarig i byråkratin.
Re: Välkommen A32 423 (Bilder): ÄNTLIGEN!
Postat: onsdag 09 juli 2008 23:32
av Lars Stegenius
Björn Ehnberg skrev:
/.../
Nejvisst, men nu har Dina kollegor på Tågia i Bromma (Du är väl Tågia-anställd) upplyst mig om att Bombardier inte har någon sammansättningskapacitet i Västerås längre, vilket jag faktiskt inte visste. Så vagnarna skruvas ihop sin helhet i Wien och körs sedan till Stockholm på trailer, som jag har förstått det. Betr. avlastningen är det nog som Janne Bäckis förmodar, man kan/vill/får/vågar inte köra en så tung last över Essingebroarna.
/.../
Mvh.
Björn
Under perioder 2004-2006 arbetade jag åt Tågia SÄK vilket gav mig kontakter på i princip alla nivåer inom organisationen. Kontakter som f.ö. varit bra att ha när det gällt att stödja utvecklingen av C20-modellen till Trainz Railroad Simulator, TRS, vilket framgått av andra trådar.
//Lars S