Pendeltåg Linköping C-Motala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Pendeltåg Linköping C-Motala
Ska Ötraf utöka sin trafik helt upp til Motala när dubbeltspåret Hallsberg C-Mjöby C är klart?Ser man det i från en resenärs synpunkt så få får man et bättre tågutbud,från den järnvägsintresserade får man nog valet mellan Tib X51-54 vagnar,X14 och X61 från Ötraf i denna trafiken.Finns det någon som vet mera om detta projektet?
Frode Kalleberg
Frode Kalleberg
Re: Pendeltåg Linköping C-Motala
Det blir visserligen inte dubbelspår hela vägen till Hallsberg, men det spelar naturligtvis ingen roll vad gäller pendeltåg till Motala. Jag har fått intrycket av att Ötraf vill ha pendeltågstrafik till Motala (även med stopp i Skänninge?), och det är väl rimligt att man löser det med tågvändning i Mjölby för de tåg som inte fortsätter vidare till Tranås. X14 och X61 lär det nog bli. Det finns lite info om detta i pressmedelandet angående inköpet av X61:
http://www.ostgotatrafiken.se/upload/Do ... A4llda.pdf
Om inget ändrats de senaste dagarna så skall dubbelspåret gå hela vägen Mjölby-Åsbro och sedan vidare till Tälle/Hallsberg på nybyggd sträcka. Den gamla dubbelbanan Åsbro-Hallsberg (Långängsspåret som är banans ursprungsspår och Tälle-spåret som byggdes som ett rent godsspår på 1960-talet och där persontåg var bannlysta från början) skall behållas för persontrafik och uppställningsspår vid köbildning in i Hallsberg.kildor skrev:Det blir visserligen inte dubbelspår hela vägen till Hallsberg, men det spelar naturligtvis ingen roll vad gäller pendeltåg till Motala. Jag har fått intrycket av att Ötraf vill ha pendeltågstrafik till Motala (även med stopp i Skänninge?), och det är väl rimligt att man löser det med tågvändning i Mjölby för de tåg som inte fortsätter vidare till Tranås. X14 och X61 lär det nog bli. Det finns lite info om detta i pressmedelandet angående inköpet av X61:
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Intressant, det hade jag helt missat. Men i ett första skede är det bara sträckan Mjölby-Motala som byggs (och sen tidigare finns ju dubbelspår Motala-Degerön).
Helt riktigt, men hela sträckan är beslutad.kildor skrev:Intressant, det hade jag helt missat. Men i ett första skede är det bara sträckan Mjölby-Motala som byggs (och sen tidigare finns ju dubbelspår Motala-Degerön).
Från Åsbro fanns 3 alternativ:
Nybyggt dubbelspår på bro över fritidsområde och sedan ned i tunnel genom Åsen mot Tälle,
Nybyggt dubbelspår som följer Rv 50 och sedan tunnel genom Åsen mot Tälle,
Bibehållet spår genom Åsbro som sedan svänger vänster och går i tunnel genom Åsen mot Tälle.
Alternativ 1 ger längst bangård i Hallsberg, 2'an lite kortare men ändå OK och 3'an kortast men ändå OK.
3'an blr billigare och behåller man Långängsspåret och Godsspåret (som nu används även för persontåg) så blir det förmodligen detta alternativ som man väljer.
Åsbro kommer att få tågstopp och på allvar diskuterar Länstrafiken att trafiken till Motala skall gå med buss till Åsbro och sedan tåg till Motala.
I förlängningen blir nog även Mariedamm återuppstånden.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Rent konkret tänker nog Ötraf på följande vis, för tiden efter 2010....
Timmestrafik Norrköping - Jönköping, med X61 (5 st Ötraf + 2 st JLT).
Timmestrafik Norrköping - Motala, med X14 (Ötraf)
Timmestrafik Norrköping - Mjölby/Tranås (Ötraf)
Detta bildar ju då en stomme med 20-min trafik Norrköping - Mjölby, ev. Norrköping - Tranås med haltande tidtabell.
En förlängning till Åby, finns ju också med i önskemålen från Norrköpings kommun, dock okänt vad det blir av det f.n.
Tänk nu på att detta är vad jag tror och har funderat ut av det som jag själv vet och/eller snappat upp, alltså inget konkret som Ötraf offentliggjort.
Detta bildar ju då en stomme med 20-min trafik Norrköping - Mjölby, ev. Norrköping - Tranås med haltande tidtabell.
En förlängning till Åby, finns ju också med i önskemålen från Norrköpings kommun, dock okänt vad det blir av det f.n.
Tänk nu på att detta är vad jag tror och har funderat ut av det som jag själv vet och/eller snappat upp, alltså inget konkret som Ötraf offentliggjort.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
FInns det inte ett större resandebehov mellan Östergötlands största och tredje största stad än att det motiverar timmestrafik? Hur ofta går bussarna mellan Linköping och Motala idag? Med tanke på att man fyller tåg vart 20 minut till metropolen Mjölby borde man ju åtminstone ha två tåg i timmen till Motala i högtrafik.leifd skrev:Rent konkret tänker nog Ötraf på följande vis, för tiden efter 2010....
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Resandet Mjölby-Linköping är väldigt stort, jag undrar om det inte t o m slår Norrköping-Linköping. Det är många som pendlar till olika skolor i Linköping på den linjen.Ulrik Berggren skrev:FInns det inte ett större resandebehov mellan Östergötlands största och tredje största stad än att det motiverar timmestrafik? Hur ofta går bussarna mellan Linköping och Motala idag? Med tanke på att man fyller tåg vart 20 minut till metropolen Mjölby borde man ju åtminstone ha två tåg i timmen till Motala i högtrafik.leifd skrev:Rent konkret tänker nog Ötraf på följande vis, för tiden efter 2010....
Entimmestrafik till/från Motala torde inte räcka under högtrafik. Men här är ju 20-minuterstrafiken på stomsträckan ett problem, det blir inga "snygga" intervall om man går upp till 2 tåg i timmen...Kanske särskilda insatståg Linköping-Mjölby-Motala så att man får halvtimmestrafik tll Motala? Men finns det kapacitet på stambanan för fler än 3 pendeltåg i timmen?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skulle tågen Norrköping - Jönköping då gå (omvägen) över Näsjö? För några andra, mer gena, spår finns ju inte! När den framtida höghastighetsbanan är färdig, kommer man då att upplåta den för regional trafik? Men när den står klar så är väll X61 i det närmaste veterantåg!leifd skrev:Rent konkret tänker nog Ötraf på följande vis, för tiden efter 2010....

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ja, det är i alla fall så det har låtit hittills.LÅ1 skrev:Skulle tågen Norrköping - Jönköping då gå (omvägen) över Näsjö?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Ja eftersom alternativet är att köra via Hallsberg och Falköping så verkar det klokt...bark skrev:Ja, det är i alla fall så det har låtit hittills.LÅ1 skrev:Skulle tågen Norrköping - Jönköping då gå (omvägen) över Näsjö?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Högfarts banor, om sådana byggs lär ju inte vara särskilt lämpade för regionala trafik, bl.a. för att ingen vill ha dessa gående i närheten av bebyggelse. Så låter det ju allafall då man börjar prata nya spår med berörda. Dessutom är ju inte körtiderna på befintliga spår så himla dåliga heller. Man ska ju betänka att tidtabellerna Jönköping - Nässjö - Tranås, för befintliga tåg idag. ligger för Y1-tåg, dvs låg accelerartion och sth 130. X61 lär ju accelerera som blixten om man jämför och kommer väl att få minns 160 som sth. Kommer säkert att ge rejält snabbare tidtabell, spec om man vänder i Nässjö med 5 min vändningar, på det sätt som sker i Norrköping idag.LÅ1 skrev:Skulle tågen Norrköping - Jönköping då gå (omvägen) över Näsjö? För några andra, mer gena, spår finns ju inte! När den framtida höghastighetsbanan är färdig, kommer man då att upplåta den för regional trafik?
Över Nässjö, ser jag alltså inte som någon omväg, dessutom är det ju den enda rimliga vägen inom överskådlig framtid, spec med tanke på att denna trafik är tänkt ska starta under 2010, då nya trafikavtal kommer att gälla.
Man får en känsla av att vägen via Näsjö skulle vara mer än dubbelt så lång som fågelvägen, men det kanske inte är så väldigt mycke längre?leifd skrev:Högfarts banor, om sådana byggs lär ju inte vara särskilt lämpade för regionala trafik, bl.a. för att ingen vill ha dessa gående i närheten av bebyggelse. Så låter det ju allafall då man börjar prata nya spår med berörda. Dessutom är ju inte körtiderna på befintliga spår så himla dåliga heller. Man ska ju betänka att tidtabellerna Jönköping - Nässjö - Tranås, för befintliga tåg idag. ligger för Y1-tåg, dvs låg accelerartion och sth 130. X61 lär ju accelerera som blixten om man jämför och kommer väl att få minns 160 som sth. Kommer säkert att ge rejält snabbare tidtabell, spec om man vänder i Nässjö med 5 min vändningar, på det sätt som sker i Norrköping idag.LÅ1 skrev:Skulle tågen Norrköping - Jönköping då gå (omvägen) över Näsjö? För några andra, mer gena, spår finns ju inte! När den framtida höghastighetsbanan är färdig, kommer man då att upplåta den för regional trafik?
Över Nässjö, ser jag alltså inte som någon omväg, dessutom är det ju den enda rimliga vägen inom överskådlig framtid, spec med tanke på att denna trafik är tänkt ska starta under 2010, då nya trafikavtal kommer att gälla.
Men hur är banans kvalite mellan Näsjö och Jönköping? Går inte tågen med extra låg fart där?
- Reimersholme71
- Kontakt:
Vore det inte klyftigare att köra (ja, jag kör med mina käpphästar lite ocksåleifd skrev:Rent konkret tänker nog Ötraf på följande vis, för tiden efter 2010....

Halvtimmestrafik (Oxelösund - Nyköping - ) Norrköping - Mjölby
Halvtimmestrafik (Flen - Katrineholm - ) Norrköping - Mjölby
45-minuterstrafik (Jönköping - ) Nässjö - Tranås -Mjölby - Skänninge - Fågelsta - Motala ( - Örebro)
Så slipper man riktningsbytet OCH förstorar den region man kan nå med kollektivtrafiken till ungefär samma storlek som den som man kan nå med bil. Plus att man får kvartstrafik mellan Norrköping och Linköping och Mjölby. X61 på Norrköping - Mjölby och X14 på Nässjö - Motala (använd Skånetrafikens option?)
Byt politik - inte klimat!
Det är redan idag mycket små marginaler mellan pendeltåg och fjärrtåg på sträckan, så kortare intervaller mellan pendeltågen är nog bara möjligt om man förlänger restiden för fjärrtågen. Visserligen finns det lite "luft" i tidtabellen för pendeltågen, men det är också helt nödvändigt om man vill bibehålla den höga punktlighet som man har för närvarande.
Järnvägarna börjar slå i taket kapacitetsmässigt! (Vissa tider på vardagsdygnen.) Var har vi dessa problem? Runt Göteborg och Stockholm samt i stora delar av Skåne. Trängslen runt Stockholm tycks gälla åtminstone Uppsala - Linköping. Hur är det norr och söder om Mälaren mot Västerås och Örebro?
Har vi andra trånga områden?
I vilket fall som helst så tycks det vara hög tid att öka kapaciteten. Att flytta över fjärrtågen till nya höghastighetsbanor är väl ett sätt, även om det tar väl lång tid.
Och utbyggnad till fyra spår pågår väl vid infarterna till alla de tre största städerna just nu, tror jag. I den mån det inte redan är klart. (Men när en infart är utbyggd så är det kanske snart dax att bygga ut nästa infart. Hur det nu skall kunna göras med infarten till Malmö från Köpenhamn?)
Har vi andra trånga områden?
I vilket fall som helst så tycks det vara hög tid att öka kapaciteten. Att flytta över fjärrtågen till nya höghastighetsbanor är väl ett sätt, även om det tar väl lång tid.
Och utbyggnad till fyra spår pågår väl vid infarterna till alla de tre största städerna just nu, tror jag. I den mån det inte redan är klart. (Men när en infart är utbyggd så är det kanske snart dax att bygga ut nästa infart. Hur det nu skall kunna göras med infarten till Malmö från Köpenhamn?)