Nu finns information om det nya busslinjenätet i Linköping på Östgötatrafikens hemsida.
http://www.ostgotatrafiken.se/templates ... 10631.aspx
Nytt busslinjenät i Linköping 15 juni
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Nytt busslinjenät i Linköping 15 juni
Få stomlinjer är min första reflexion. Sen ser jag att två av dem terminerar vid Resecentrum. Borde inte tvåan och trean kunna kopplas ihop för färre byten och en ny trea dras förslagsvis mellan Malmslätt - Centrum - Hjulsbro? Vad säger Linköpingsskribenterna?
Lite olyckligt också med två skilda ändhållplatser för ettan.
F ö anser jag att Luleås och Örebros komande linjenät är de mest innovativa då man vid de större änspunkterna har två linjer att välja medan som i sin tur fortsätter till var sitt ytterområde efter att ha passerat Centrum.
Lite olyckligt också med två skilda ändhållplatser för ettan.
F ö anser jag att Luleås och Örebros komande linjenät är de mest innovativa då man vid de större änspunkterna har två linjer att välja medan som i sin tur fortsätter till var sitt ytterområde efter att ha passerat Centrum.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Även om jag nog kommer att sakna resorna förbi Abisko centrum lite innebär det nya nätet nog en förbättring för mig personligen (när jag hälsar på i Linköping reser jag oftast Resecentrum-Ryd C). Däremot blir det svårare att resa mellan Tornby-Skäggetorp och Ryd, i och med att 217 inte får någon ersättare, undrar om det kommer att innebära att fler tar bilen för att handla? 216 verkar också försvinna spårlöst, men den går ju i områden där det är närmare till andra linjer, så det spelar nog inte lika stor roll. Intressant också att stomlinjen mellan centrum och Lambohov flyttas från nuvarande 202 till nuvarande 212, är det en föraning om LinkLink månntro? Sträckan Djurgården-VTI går väl på en nybyggd bussgata? Till sist kan man ju undra om också Norrköping kommer att få tvåsiffriga linjenummer, men det kanske Östgötatrafiken avvaktar med till den linjeomläggning som det väl lär bli när spårvagnen börjar röra sig utåt Navestad till.
Det jag blev mest förvånad över är att man verkar frångå det länsgemensamma linjenummersystem som gällt så länge jag kan minnas, alltså:
1-4 Spårvagn Norrköping
<100 Expresstrafik
100-199 Stadsbuss Östra Länsdelen (Norrköping, Finspång osv)
200-299 Stadsbuss Mellersta Länsdelen (Linköping, Åtvidaberg osv)
300-399 Stadsbuss Västra Länsdelen (Motala, Mjölby osv)
400-499 Landsortsbuss Östra Länsdelen (Norrköping, Finspång osv)
500-599 Landsortsbuss Mellersta Länsdelen (Linköping, Åtvidaberg osv)
600-699 Landsortsbuss Västra Länsdelen (Motala, Mjölby osv)
Varför vill man frångå ett så pedagogiskt och enkelt system?
1-4 Spårvagn Norrköping
<100 Expresstrafik
j0nas skrev:Det jag blev mest förvånad över är att man verkar frångå det länsgemensamma linjenummersystem som gällt så länge jag kan minnas, alltså:
1-4 Spårvagn Norrköping
<100 Expresstrafik
Möjligen för att man med dagens datateknik kan skilja olika linjer på annat sätt än just med linjenummer, i ett annars gemensamt system.
Att linjerna numrerats som de gjort tidigare, berodde nog inte enbart på att det skulle vara överskådligt, utan på just att kunna skilja på linjerna, främst i biljettmaskinsystemet men även radiosystemet.
Jag gissar att man nu fiktivt har 200-tal före de linjenummer som används publikt, i biljettmaskinsystem och radiosystem.
I administrativa system hanteras förmodligen uppgifterna på annat vis numera, oberoende av linje-id, dessutom finns ju numera hållplats-infosystem. Dessutom ligger ju biljettmaskinsystemet under utbyte under detta året, vilket kommer förändra mycket för många som berörs av trafiken.
Kan så vara! Åkte linje 16 idag, f.d. 210, och den var skyltad 216...leifd skrev:Jag gissar att man nu fiktivt har 200-tal före de linjenummer som används publikt, i biljettmaskinsystem och radiosystem.