Skåpmat II - Spårstump på Alströmergatan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin

Skåpmat II - Spårstump på Alströmergatan

Inlägg av Martin »

Bild

Jag har för mig att spåret som slutar tvärt tidigare var anslutet till spåret intill. Varför lät man spåret och den västra växeln ligga kvar när den östra växeln togs bort och spårtrafik hindras av den intilliggande muren? Någon som vet varför det ser ut som det gör?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Re: Skåpmat II - Spårstump på Alströmergatan

Inlägg av 2763 »

Det var ett spårfel vid den växeln och när man åtgärdade det tog man ur växeln. Den andra växeln kommer att försvinna, men då vid ett senare tillfälle.
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Detta var det s.k. fyllespåret där man kunde ställa upp vagnar som man inte ville köra in i hallen.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Jag blev förvånad av hur många det var som passerade genom spårområdet, trots att det tydligt framgår att det är förbjudet. Om inte annat är det ju tidvis ganska tät trafik på dessa spår, det verkade inte bekomma de passerande fotgängarna och cyklisterna nämvärt.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Martin skrev:Jag blev förvånad av hur många det var som passerade genom spårområdet, trots att det tydligt framgår att det är förbjudet. Om inte annat är det ju tidvis ganska tät trafik på dessa spår, det verkade inte bekomma de passerande fotgängarna och cyklisterna nämvärt.
Nja... om skyltningen är så tydlig kan vi väl diskutera. Från Stampgatan sitter skyltar och det gör det väl i princip nere vid Anders Perssonsgatan också. Men tydlig kan vi inte säga att skyltningen är för det finns flera andra ställen att komma in i spårområdet än just i ändarna.

När det gäller stumpen mellan Anders Perssonsgatan och ån så känns det väl i det närmaste säkrare att gå i spåret än att gå ute på gatstumpen, där kör det ju bilar och nån vettig trottoar finns inte där. Tyvärr, det är dock en falsk trygghet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bild
En bild exponerad förra söndagen alldeles i närheten.

Blå Boden hette väl området vid den nu borttagna växeln..?
Gatan byter namn precis efter bron, ja bron heter J.Sigfrid Edströms bro, och Gatan på östra sidan J.Sigfrid Edströms gata.

Ja det år ett himla spårspring alla tider på dygnet här. Det är en himla massa obehörigt folk som korsar spårområdet (personerna på bilden är behöriga). Subjektivt tycker jag att det har blivit värre under det senaste året. Vikarierande trafikchef och jag rangerade en hel del vagnar vid 20.30 till 21.15 ungefär i fredags (lördagens vagnar till Lisebergslinjen skulle stå längst ut på spåren). En man med hund kom var i vägen, himla dummt ställe att rasta hundar på. Likaså en ung mamma med litet barn i sittkärra, samt en tyken ung gothklädd tjej som började att käfta emot när jag vänligen men bestämmt förklarade att det kan innebära en direkt livsfara att korsa spårpmrådet. Dessutom en Volvo med släpvagn, svårt att avgöra om det var ett flyttlass eller ett lass till återvinningen.

Inte alltid så lätt att se vad som händer när man rangerar trevagnarståg och enskilda vagnar, trots signalvakter. En dag blir troligen en obehörig spårpasserare påkörd här, och dessvärre kommer medier i tabloidformat eller andra format, att försöka sälja lösnummer på hur farliga veteranspårvagnar är för allmänheten.

Skytning finns i båda ändarna av gatan, men skyltningen kunde ju vara tydligare. Möjligen kunde man installera färister eller sådana dör japanska hinder som visades i förra nummret av Mfss. Järnvägsbommar har tydligen varit på tal.
Förutom gående så är det mopidister, cyklister, bilister... Traktorter, entrepernadmaskiner till byggarbetsplatsen etc, etc.
Det ligger ju en "vuxenskola" på Anders Perssonsgatan och eleverna som skall gå till och från hållpltsen vis Svingeln är de värsta, dom passerar ju minst två gånger varje dag över spårområdet.
Vadå jag dyster?
Bosse från Kärra

Inlägg av Bosse från Kärra »

:D Hoppas det blir bättre när hela området är färdig byggt.Jag tror inte det är mycke man kan göra åt det idag om spårvagnarna skall köra där :D Hur gör man gupp och hinder när spårvagnarna skall fram.Gatan vid trafikljusen vid vagnhallen rantorget och gårda är ett stort problem.Cycklar från Lunden kommer med moppe hastighet över trafikljus och spår.Benämningen fyllespåret låg väl på gammla Stampgatan?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Nä, Bosse, "fyllespåret" var det förbigångs eller parallellspåret som låg norr om ingångsspåret över bron. Det som numera bara har en växel. Här kunde "bröderna Grip" ingripa och avhysa de som inte behagade avstiga vid Svingeln.
Men troligtvis fanns det väl en motsvarighet då gamla vagnhallen på Stampgatan var i drift, men det var liksom innan jag började intressera mig för spårvagnar. Då var det mest "rödtjut" som var intressant, dock inte sådant som kom från trampade druvor utan ut-ryckligen andra fordon som påkallar fri väg. 421 0ch 423 är förresten släckt-gårdas föstebilar och inga M32:er, bilmotorsprutan Olof fyratjugeett och stegen Olof fyratjugetre.

421 till Olof femhundra; QTA, vi återvänder från falsklarm.
Senast redigerad av Björn J. den måndag 26 maj 2008 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Björn J. skrev:Bild
Har du no bilde av den gule kjerra som er ytterst i bildet ditt?

Andreas
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Andy skrev:

Andreas

Kanske det, men troligtvis har du fler bilder på denna norska vagn än vad jag har.
Den heter numera 143 och släpar runt på mätvagnen "Mäte-Marit" som heter 142.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Björn J. skrev:
Andy skrev:

Andreas

Kanske det, men troligtvis har du fler bilder på denna norska vagn än vad jag har.
Den heter numera 143 och släpar runt på mätvagnen "Mäte-Marit" som heter 142.
Har faktisk bare 1 bilde etter at den ble bygd om
Bosse från Kärra

Det fylle spåret Björn talar om har tydligen funnits i 2 st av men det senaste är någon ny benämning för mig.Har aldrig hört tals om fylle spår i Majorna trotts mycke nattvagns åkning på 60-70 talet.Kommer inte ihåg att jag kom av där efter jag varit ute en lördagsnatt :D Fanns det någon sådat namn? Eller har jag förträngt det :D PS jag har bilder på vagn 143 men har svårt att lägga ut dom här .Skall börja öva igen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Andy skrev:
Björn J. skrev:Bild

Andreas
Jag har! *räcker upp handen* :mrgreen:

Bland de absolut första bilderna jag tog med nya EOS 450D'n (med kitgluggen)

http://www.flickr.com/photos/11422719@N03/2423290207/
Bild

http://www.flickr.com/photos/11422719@N03/2424103180/
Bild

http://www.flickr.com/photos/11422719@N03/2424102918/
Bild

Hoppsan, jag torskade visst på något med bildstorlekarna i forumet, år 2020 ska jag lära om - lära rätt :wink:
Så länge, klicka på länkarna eller högerklicka på bilden och välj typ "visa i nytt fönster" eller nåt sånt, så syns hela bilderna utan bortkapad högerkant.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Takker for bildene mats, flotte bilder av SM83 143!

Litt morro at av totalt 11 bygde vogner, så er hele 4 stykker bevarte

Andreas
Bosse från Kärra

:D Det kanske var tjejen du tittade på för mycke när du tog bilderna :)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bosse från Kärra skrev::D Det kanske var tjejen du tittade på för mycke när du tog bilderna :)
*förnekelsefas* :mrgreen:
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

143 vill jag också har bild på, lika så mätvagnen.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bussmicke skrev:143 vill jag också har bild på, lika så mätvagnen.
Då får du se till att ta lite bilder på den.

Här kommer fler bilder - som jag tror är på samma vagn - tagna under helgen då SS hade årsmöte i Göteborg i april 2007. (Jag följde med som sällskap till en medlem).

"Tornplatsen" i vagnens bakända, en arbetsbänk
Bild

För att slippa skrika så verkar man ha en snabbtelefon mellan 'tornet' och - ja , föraren, arbetsbänken eller vad?
Bild

Att mäta är att veta - vill man veta mycket så får man mäta mycket - och då är det säkrast att ha rikligt tilltagen mätutrustning!
Bild

Men man kan ju inte bara mäta - man måste ju köra vagnen också.
Bild

Bild

Bild

(det är ingen idé att ni klickar om ni vill se större bilder - större än såhär blir de inte).

Tyvärr så strulade kameran (som idag är "gamla kameran") så det blev inte så många fler bilder tagna, t.ex. ingen på utsidan. Jag är därför inte 100% säker på att det är här vagn 143, men det verkar stämma rätt bra med placering av de större prylarna om man jämför dessa interiörbilder med exteriörbilderna jag visade tidigare.

Om nån undrar så rekomenderas en firmwareuppgradering för er som äger Ixus 400 om ni råkat ut för minneskortstrul, och var tyvärr beredd att kort som har strulat kanske mår dåligt även efter firmwareuppgradering. Jag köpte ett 1GB CF-kort, Sandisk, ett tag före dessa bilder togs. Kameran började säga "trasigt kort" rätt ofta, jag provade alla möjliga och omöjliga oxidlösare o.s.v. men inget hjälpte - sen körde jag firmwareuppgradering och då slutade iaf mitt gamla 256MB-kort (lexar) strula (som funkat perfekt till jag skaffade 1GB-kortet). 1GB-kortet verkar strula fortfarande, men det skiter jag i idag nu när jag till slut köpte en EOS 450D + 8GB SD-kort, ixusen kan gott klara sig med 256MB-kortet även om det var trevligt att se den bli mycket snabbare på bildsparning med 1GB-kortet.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

M_M skrev:Tyvärr så strulade kameran (som idag är "gamla kameran") så det blev inte så många fler bilder tagna, t.ex. ingen på utsidan. Jag är därför inte 100% säker på att det är här vagn 143, men det verkar stämma rätt bra med placering av de större prylarna om man jämför dessa interiörbilder med exteriörbilderna jag visade tidigare.
Jeg kan bekrefte at det er 143, kjenner igjen både førerplassen og deler av intreøret i vognen

ANdreas
Skriv svar