Det diskuterades flaggningspolicy för SL-bussarna i en annan tråd nyligen.
Jag tror att det är svårt fören organisation att få SL att flagga med en organisationslagga, eller liknande.
Men det finns en grupp som nästan alla fjäskar för numera! Tydligen även SLs styrelseordförande.
Någonstans tycker jag att det gått lite till överdrift!
Men deras parader är roliga att titta på!
Finns det någon som känner till någon gång då SL-bussarna flaggat med annat än nationsflaggor eller EU/Europa-flaggan?
Betalar hoppas jag att gay rörelsen gör, eller C G Wennerholm själv då han vill ha flaggorna för ett egensyfte.
Att man som skattefinansierat trafikföretag ska köpa in flaggor till samtliga bussar/spårvagnar/saltsjöbanetåg/roslagsbanetåg för en GAY vecka är helt fel, däremot ska det flaggas på flaggdagar och dylika födelsedagar som det alltid har gjorts.
Nu lär jag väl få halva Veolia som jag jobbar på över mig men, rätt ska väl ändå vara rätt
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Nu är det ju lite svårt att skicka en faktura till "gayrörelsen"... Möjligen till Pridefestivalen, men det är en ideell organisation som knappast beställt regnbågsflaggor till Stockholms bussflotta.
Man kan förstås se det hela som ett PR-trick från SLs sida, då kanske det belastar marknadsföringskontot. Ibland undrar jag om det inte är så att "gayrörelsen" är de som blir mest utnyttjade i stället för tvärtom.
Ja det vore synd om både skattebetalarna och gay-rörelsen blev utnyttjade av politikerna i SL, men det slutar säkert gott.
500st flaggor för 16000kr totalt som skattebetalarna får betala, enligt Tv4.
Inte mer pengar än vad politikerna lägger ut på taxiresor under ett par timmar....
/a32
Senast redigerad av A32 den onsdag 21 maj 2008 9:39, redigerad totalt 1 gånger.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Och det bekräftar bara bilden av att alla grupper fjäskar för pride och gayrörelsen!
Det bråkas om detta i SLs styrelse. "Trätan tycks bestå i oenighet om vems förslag det egentligen är, och vem som stödjer det mest." Skriver tidningen.
Men hur vanligt är det att SL flaggar med andra flaggor än nationsflaggor och EU-/Europaflaggan?
"Nu kommer 500 regnbågsflaggor att införskaffas till en kostnad av cirka 16 000 kronor till festivalen" står det också. 32 kronor per flagga. (Undra om det är inköpspriset eller inbegriper kostnaden för att administrera allt runt köpet?)
Jag fattar egentligen inte varför ni tycker det är en dålig idé och "fjäsk", jag ser det snarare som att man stödjer något bra.
Man kan ju jämföra med att bussarna i många städer flaggar med sin stads fotbollslags flaggor när det är dags för match. D.v.s. det är någonting som händer i staden just då, som man vill uppmärksamma och visa att man stödjer. Ingen klagar (möjligtvis de som hejar på något annat lag)
Är det inte ungefär samma sak nu, pridefestivalen är under den här veckan i Stockholm och SL vill visa att de stödjer detta? Jag tror det blir ungefär som med fotbollsflaggorna, ingen klagar, utom möjligtvis någon homofob.
När det gäller SL-bussarna så brukar de inte flagga med något annat än svenska flaggan. Undantag: Norska flaggan 17 maj och EU/Europa-flaggan vid något tillfälle. Detta så vitt jag vet. Därför undrade jag hur vanligt annan flaggning på SL-fordon är!
16000 är ju ingenting i marknadsföringssammanhang, som djth redan påpekat!
När det gäller fjäsk för gayrörelsen så gäller det framför allt politiker. Se t.ex. hur viktigt det var för flera partier eller politiker att påstå att de var först med idén och att de är mycket mera för den än de andra. Men även företag sätter gärna upp en regnbågssymbol, eftersom den anses som en köpstark målgrupp! Titta på var och vartannat café i Gamla stan, t.ex. Undra om de skulle vara lika intresserade att sätta upp t.ex. en pensionärssymbol om en sådan fanns? Kanske?
Betänk också Mona Sahlin och sossarna som klagar på sexualiseringen av det offentliga rummet, men som gärna hejar på samma sexualisering när det gäller Pride! Allt som gäller detta tycks per definition vara bra och önskvärt utan egentlig kritisk granskning eller eftertanke. Åtminstone uppfattar jag det så. Lite besläktat med feministfrågan.
Och nyheterna i TV har ju nästan gaytemavecka den veckan! Nästan varje dag har en toppnyhet i Rapport eller aktuellt koppling till homosexualitet eller HBT.
Har egentligen inget emot att SL flaggar med regnbågsflaggan. Men finner det lite underligt eftersom man, så vitt jag vet, är restriktiv med sådana tilltag i andra sammanhang!
som det sagt så är det väl dels en PR grej, Flygbussarna är ju sponsor till Europride.
personligen har jag inte något emot PRO flaggor heller.
fast nu var det väl mest flaggor på innerstadsbussarna och de trafikerar ju i de områden det är i.
viss man kan ju resonera fram och tillbaka på olika sätt men ändå är det en bra markering i samhället för HBT efter som det är så många som inte har förståelse och acceptans.
Sätt detta i sitt sammanhang. I år är pridefestivalen Europride vilket innebär att evenemanget lockar betydligt fler besökare än vanligt, och från fler länder än vanligt. Stockholm Pride är redan normalt ett av årets största evenemang i staden, och nu blir det ännu större. Kan man hylla norska 17-maj-firare med norska flaggor på bussen så är det väl inte så konstigt att uppmärksamma pridefestivalen på motsvarande sätt. HBT-personer (homo- och bisexuella samt transpersoner) är också en grupp som länge varit (och delvis fortfarande är) utsatta för diskriminering och homofobi i samhället, så man kan väl också se det som ett gott ändamål att visa sitt stöd för en utsatt grupp. Men största skälet är nog att Pridefestivalen som tidigare helst skulle "gömmas undan" nu blivit något som de flesta tycker är kul och bör hyllas, och något som är förknippat med något positivt.
Att gayflaggan finns på flera caféer i Gamla Stan handlar nog inte så mycket om näringsidkare som vill fjäska för en grupp av människor, utan snarare att de som driver stället är gay och gärna vill visa att stället är en bra mötesplats för gaymänniskor.
Jag tycker att man passerar en gäns när man väljer att flagga med organisationsflaggor. Man måste då ta ställning till vilka organisationer man ska uppmärksamma. Jag anser att man visar sina sympatier för gay/HBT rörelsen i och med att man flaggar man med regnbågsflaggan, verkligen inget fel i det, men om man inte flaggar med t ex. FN-flaggan den 24/10 vilka slutsatser ska man dra om sympatierna till FN?
Min åsikt är att flagga gärna med svenska flaggan eller Stockholms stadsvapen, möjligen EU-flaggan, men inta andra nationsflaggor eller organisationsflaggor.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Martin skrev:Jag tycker att man passerar en gäns när man väljer att flagga med organisationsflaggor. Man måste då ta ställning till vilka organisationer man ska uppmärksamma..
Nu är inte regnbågsflaggan någon organisationsflagga, däremot en symbol som kommit att förknippas med homo- och bisexualitet.
Jag undrar om små flaggor på bussar räknas som flaggning rent juridiskt om man "flaggar" med något annat än nationsflaggan? Egentligen är det inte konstigare än att SL trycker en symbol i tex en annons, något som man av en eller annan anledning vill uppmärksamma.
Att försöka norpa åt sig lite goodwill i det här sammanhanget kan nog vara smart, dessutom ganska sympatiskt. Gayfrågor mår bra av att avdramatiseras lite av samhället i allmänhet.
LÅ1 skrev:Det diskuterades flaggningspolicy för SL-bussarna i en annan tråd nyligen.
Jag tror att det är svårt fören organisation att få SL att flagga med en organisationslagga, eller liknande.
Men det finns en grupp som nästan alla fjäskar för numera! Tydligen även SLs styrelseordförande.
Någonstans tycker jag att det gått lite till överdrift!
Men deras parader är roliga att titta på!
Finns det någon som känner till någon gång då SL-bussarna flaggat med annat än nationsflaggor eller EU/Europa-flaggan?
På spårvagnarna förekom reklamflaggor för Solvalla på tävlingsdagar och A28 hade flaggor för flera nationer på linje 700.
Linje 10 med Solvallaflaggor
A28 på linje 700
Ja jag vet det är spårvagnar på bilderna.
17AGR skrev:
På spårvagnarna förekom reklamflaggor för Solvalla på tävlingsdagar och A28 hade flaggor för flera nationer på linje 700.
Linje 10 med Solvallaflaggor
Ja jag vet det är spårvagnar på bilderna.
Tack, det var lite av det jag var ute efter! Spårvagnar eller buss har ju mindre betydelse i detta sammanhang!
Så SL har gjort reklam för Solvalla med flaggor! Intressant!
Flera nationsflaggor på turistlinjen är ju ingen sensation i och för sig.
För övrigt har väl Djurgårdslinjen haft flaggor för Gröna Lund på vagnen som var reklammålad för just Gröna Lund? Och kanske reklamflaggor även på andra reklammålade vagnar?
Sundås skrev:Jag tycker det verkar som en bra idé. Men det är väl bara jag
Du tror alltså att SL:s styreleseordförande tycker att det är en dålig idé?
Nejdå..
Men det ÄR en dålig idé!
/TKO
Här tycker jag sannerligen det är på plats att du, TKO, motiverar din uppfattning om regnbågsflaggor på SL-fordon. Du känner säkert till att HBT-rörelsen är en av alla organisationer som arbetar för alla människors lika värde, och i min värld kan det ALDRIG vara fel att stödja kampen för mänskliga rättigheter. Att ställa olika grupper i samhället mot varandra är bara ett sätt för en redan privilegierad person att slippa dela med sig av sina förmåner till sina mindre lyckligt lottade medmänniskor. Självklart borde SL flagga med alla möjliga organisationers symboler, men även jag inser att det kanske blir lite svårt rent praktiskt. Däremot tycker jag det är närmast självklart att SL, som den offentliga trafikapparat den är, uppmärksammar detta stora evenemang som årets Pride-vecka innebär för Stockholm.
Som påpekats på annat håll i denna tråd är det vanligt att bussar (och spårvagnar) flaggar för den lokala idrottsföreningen när det är match på gång. På vilket sätt skulle detta vara mer motiverat än att uppmärksamma den ojämna kampen för de mänskliga rättigheterna? Jag förstår faktiskt inte det. Men det kanske du kan förklara för mig, TKO.
Frågan är om det finns något att förstå. Möjligen en brist i förståelsen att en människas sexuella läggning har tämligen lite att göra med hur vederbörande beter sig i samhället. (Det finns så många andra normer att fylla). Reaktionerna mot ett sådant tilltag är väl baserat på den vanliga "det här vet jag inget om, vill inte veta och vågar inte ta reda på men är för feg för att erkänna"-fobin