Efter branden startade arbetet med att bogsera bort de 4 omlopp som fastnat i det kontaktledningsras som uppstod när vagn 725 fick för mycket elektriska impulser.
En balkongbil från banteknik utnyttjades för att dra bort vagnarna.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Hoppsan... jaså de va därför min arbetskamrat var sen till jobbet... hon fick åka buss istället... Det ser ut som om branden var i andra vagnen.. Hur märkte föraren detta? Var det rent av nån som drog i nödbromsen?
Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Föraren fick Linjekontaktorfel på resan ner från Hjällbo, stannade och utrymde vagnarna när rök uppstod från släpet, 2 personer fick åka ambulans, lättare rökskador.
Andy:
Kontaktlednngen brändes av och föll ner cirka 300 meter.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Det lunktade inte så gott om vagnarna... de passerade mig när jag lastade vid Gamlestan för vidare färd mot Angered... körde tokfull Den Oudsten fyra timmar den kvällen mellan Angered och Gamlestan... bussar kan inte ersätta vagnarna på den sträckan då krävs det många bussar...
Andy skrev:Blir spennende å se om vognen blir reparert, eller om den blir skrotet
Den kommer att skrotas! Står uppställd på spår 20 i Vagnhallen Majorna och man har redan börjat att plocka delar på den.
Bl a saknas strömavtagare, ytterbackspegel och en del glasrutor.
TonyM skrev:Det föreligger inget förbud mot pedalvagnar på A-banan. Och det har det inte gjort på bra länge. Däremot finns en hastighetsbegränsnin på 40 km/h.
Hur påverkar detta tidtabellen?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det påverkar ytterst lite, sträckan Gamlestadstorget Drottningtorget via snabbspåret har ingen hastighetsnedsättning för m28/29 och där kan man ta igen den minuten man förlorar på Angeredsbanan riktning mot centrum.
Mot Angered är det gott om reglertid vid Angereds centrum tidtabellsmässigt så där äts förseningen upp lite.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Det påverkar ytterst lite, sträckan Gamlestadstorget Drottningtorget via snabbspåret har ingen hastighetsnedsättning för m28/29 och där kan man ta igen den minuten man förlorar på Angeredsbanan riktning mot centrum.
Mot Angered är det gott om reglertid vid Angereds centrum tidtabellsmässigt så där äts förseningen upp lite.
Sen så hör man ibland. "Gruppanrop till linje 73, 74, 75 samt 76. Vi har en spårvagn som är 2 minuter sen riktning Angered var god invänta denna, vagnen har flertalet resäner till berörda linjer". Då vet man att det är ett pedalset på väg upp.
Återgår man till hur det var förr med Angeredslinjen kunde man ha bara M32 t.ex på linjen, Drottningtorget-Angered.
Vagnens gång är ju bra för sträckor med längre avstånd och rakare sträckor.
8-12 omlopp som går ofta men det är nog en annan tråd.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Återgår man till hur det var förr med Angeredslinjen kunde man ha bara M32 t.ex på linjen, Drottningtorget-Angered.
Vagnens gång är ju bra för sträckor med längre avstånd och rakare sträckor.
8-12 omlopp som går ofta men det är nog en annan tråd.
Det verkar som du inte åkt som passagerare från Angered till stan med en M32. Blir sjuk varje gång , så jag brukar vänta på en M31.