Lunch-, kaffe- och PCCvagnsdiggarställe 31

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lunch-, kaffe- och PCCvagnsdiggarställe 31

Inlägg av Olle »

Linje F går från Fischermans Warf utefter kajerna till Market Street där linjen går ända ut till Castro Street Station. På Market delar linjen en av vajrarna med trådbussarna och det ser märkligt ut där det ligger en växel i bara en av trådarna. PCC-vagnarna, Peter Wittvagnarna och de andra vagnarna (Blackpool, Bryssel i Zürichfärg, Hamburg, Melbourne mm) har trolleystång som strömavtagare. Strax före Castro korsas linjen av linje J som har de nya Bredavagnarna. Vid sluthållplatsen Fischermans Warf vänder linjen ett kvarter upp från kajen så där finns en del ställen att sitta på och se vagnarna vända. Här ute i Castro finns ett litet typiskt nordamerikanskt lunchställe Orphan Andy´s där man kan sitta och kolla alla spårvagnarna utanför över en kopp kaffe och en lunchtallrik. De som jobbar här är mycket trevliga och snacksaliga och man ska då ha i minne att detta är ett område där den regnbågsfärgade flaggan vajjar på många hus, så även över detta lilla fik. När man åkt linje F hit ut så kan man gå till korsningen av linje J och N och ta linje N ned till Ocean Beach och vandra någon kilometer utefter Stilla Havskusten till slingan för linje L vid San Francisco Zoologiska trädgård. Åker man sedan linje L till West Portal, byter till M till Balboa Park (där alla museivagnarna står, vi täffade en fd London Transportanställd som visade oss runt) där man tar linje J till Embarcadero, byter till nya linje T till Sunnydale där man tar buss 9x till Balboa Park igen och tar linje K in till downtown igen, så har man åkt alla spårvägslinjerna. Återstår sedan bara tunnelbanan, CalTrain, kabelvagnarna och trådbussarna. Och Golden Gatebron förstås.

Bild


Bild


Bild


:D lle.
:-)lle