Sida 1 av 3
Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 11:52
av Puggen
Vilken vändbrygga är den mest onödiga i t-banesystemet? Vilken används minst tillexempel?
Kan tänka mig vändbryggan mellan Hötorget och Rådmansgatan, har bara sett att den används vid trafikstopp och dylikt men o andra sidan har den en ganska viktig funktion vid dessa situationer.
Onödiga växlar undrar jag också över. Tillexempel växeln strax söder om Enskede gård och den strax norr om Stureby. Har bara sett den användas en enda gång under alla år jag åkt tunnelbana.
Fler sådana här exempel vore kul.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 12:07
av bruse
En växel är aldrig onödig även om det används lite. helt plötsligt kan den obefintliga växeln vara väldigt nödvändig.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 12:54
av mobillasse
Vändbryggan Skogskyrkogården! Används aldrig förutom vid utbildning! (Vad ja vet)
Innan dom byggde om åkeshov bryggan! Värdelös, och även den lilla bryggan som fanns för typ 2 cx vagnar vid åkeshov! Skum!
Men växeln vid Enskede gård är väldigt bra, så den ska dom inte ta bort tycker ja

Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 12:58
av bruse
mobillasse skrev:Vändbryggan Skogskyrkogården! Används aldrig förutom vid utbildning! (Vad ja vet)
Innan dom byggde om åkeshov bryggan! Värdelös, och även den lilla bryggan som fanns för typ 2 cx vagnar vid åkeshov! Skum!
Men växeln vid Enskede gård är väldigt bra, så den ska dom inte ta bort tycker ja

Men om inte den bryggan fanns, var ska de då husera vid utbildning? Alltså behövs den.
Som att resonera som att brandkårens bilar används väldigt lite, vi kan göra oss av med alla. Mend et är just när de behövs som de behövs.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 14:59
av JFK
Bryggan vid Hässelby strand har jag aldrig använt. Alla andra bryggor på såväl tub 1, 2 och 3 har jag vid ett eller annat tillfälle behövt använda.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 16:01
av Micke Asklander
bruse skrev:En växel är aldrig onödig även om det används lite. helt plötsligt kan den obefintliga växeln vara väldigt nödvändig.
Här håller jag med Bruse.
Det finns inga onödiga uppställningspår eller växlar, det finns ju mer än tunneltåg som kör runt på spåren.
Och då kör vi massa olika tågvägar på nätter med lok/traktorer, samt står uppställda med fordon på olika uppställningspår.
Micke
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 18:31
av gek
"Vändspåret" mellan Rådmansgatan och Hötorget har väl använts vid alla de tillfällen då det - planerat eller oplanerat - varit nödvändigt att vända tåg söderifrån vid Hötorget och norrifrån vid Rådmansgatan? Under vissa perioder har väl vändning vid Hötorget varit inlagd i tidtabellen? Vill också minnas att jag ganska ofta sett tåg stå uppställda på vändspåret, men det kanske var så att man tidigare hade "reservtåg" stående där i beredskap för att fylla ut större luckor mellan ordinarie tåg?
Antagligen borde T-bana 1 få fler "kryssväxlar", alltså växlar där man kan byta även från vänsterspår till högerspår utan att backa. Kryssväxelstationer är sedan 1960-talet standard på pendeltågssträckorna, och har många gånger bidragit till att det - trots tät trafik - varit möjligt att klara trafiken med enkelspårsdrift vid hinder av olika slag (solkurva, stort rälsbrott, allvarligt vagnfel etc). På t-bana 1 borde fler kryssväxlar läggas in; detta har väl länge varit planerat men av olika skäl inte genomförts fullt ut. T-bana 2 och 3 har väl redan sådana "kryssväxelstationer", även om de inte kan nyttjas riktigt bra pga att signalsystemet krånglar till det om man vill köra någorlunda snabbt på högerspår, samt att växlarna är optimerade för trafik på huvudspår och därför tvingar fram långsam körning vid övergång mellan trafikspåren
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 20:51
av Lars Stegenius
Micke Asklander skrev:bruse skrev:En växel är aldrig onödig även om det används lite. helt plötsligt kan den obefintliga växeln vara väldigt nödvändig.
Här håller jag med Bruse.
Det finns inga onödiga uppställningspår eller växlar, det finns ju mer än tunneltåg som kör runt på spåren.
Och då kör vi massa olika tågvägar på nätter med lok/traktorer, samt står uppställda med fordon på olika uppställningspår.
Micke
Om man skulle ta bort alla bryggor/uppställningsspår som inte används planenligt skulle en hel del kunna försvinna. T.ex. Tub1: Skärmarbrink, Hökarängen, Farsta Strand, Skarpnäck, Tub2: Östermalmstorg, Tekniska Högskolan, Sätra, Fruängen, Tub3: Rådhuset, Fridhemsplan, Kungsträdgården. Men dom här bryggorna behövs vid trafikstörningar, antingen för vändning av tåg eller för att få en "trasa" ur vägen. För att inte tala om vagntransporter. Ska du köra HY - NA vänder du antingen vid Hötorget eller vid Östermalmstorg.
Ett konkret exempel: när vi den 25/11 2005 körde ett provtåg med Veterantunneltåget vände vi vid bryggorna vid Skärmarbrink och Farsta Strand (vi ville inte in till plattformen för att undvika spontana kluddattacker). Vid vagntransporten HY - NA dagen efter vände vi vid Östermalmstorg på väg till NA och vid Hötorget på väg tillbaka.
EDIT: Iofs kunde vi väl ha vänt på C-spåret vid Slussen istf Hötorget och Östermalmstorg eftersom tåget bara var 6 vagnar. Det hade sparat tid. Men så gör man tydligen inte av någon outgrundlig anledning. Där finns ingen brygga men det var ju fullt möjligt att gå igenom gaveldörrarna på tåget.
//Lars S
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 20:58
av Harald
JFK skrev:Bryggan vid Hässelby strand har jag aldrig använt. Alla andra bryggor på såväl tub 1, 2 och 3 har jag vid ett eller annat tillfälle behövt använda.
Den har jag använt, men det var ju inte igår precis. Det måste ha varit runt 1970. Under högsommaren gick det fyravagnståg mitt på dagen och sexvagns i rusningen. Vid tillkopplingen körde man ut ett åttavagnståg från hallen och in på sidospåret i Hässelby strand där man delade det i tvåvagnsbitar att koppla till tågen.
Mittspåret mellan Rådmansgatan och Hötorget användes mycket riktigt för uppställning av reservtåg under eftermiddagsrusningen.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 21:09
av micke b
Skarpnäck får min röst, används den någonsin? Arbetståg och nattparkering ifall grenen blev avskuren från nätet är det enda jag kan tänka mig.
Lars, antar det är något ord som blivit fel i din första mening, det där är väl mest bryggor som *inte* används planenligt. Men Hökarängen hör väl inte dit, och vänder man inte vid Tekniska längre?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 22:07
av djth
Hökarängens brygga används vardagmorgnar i alla fall... När spåren inte är bortplockade alltså.
Är det inte så att trafikledarna ogärna använder stickspår som inte används reguljärt? Är man helt enkelt osäker på hur väl det fungerar?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 23:15
av Lars Stegenius
mickeb skrev:Skarpnäck får min röst, används den någonsin? Arbetståg och nattparkering ifall grenen blev avskuren från nätet är det enda jag kan tänka mig.
Lars, antar det är något ord som blivit fel i din första mening, det där är väl mest bryggor som *inte* används planenligt. Men Hökarängen hör väl inte dit, och vänder man inte vid Tekniska längre?
Ehh.... I get the point.... Korrigerat!
Vad beträffar Hökarängen och Tekniska Högskolan kan du ha helt rätt, jag har ingen tidtabell tillgänglig.
//Lars S
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 23:43
av daniel_s
djth skrev:Hökarängens brygga används vardagmorgnar i alla fall... När spåren inte är bortplockade alltså.
Är det inte så att trafikledarna ogärna använder stickspår som inte används reguljärt? Är man helt enkelt osäker på hur väl det fungerar?
Nej, tvärtom. De spår som inte används reguljärt använder man gärna för utbildningståg och liknande, just för att hålla rosten borta!
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 10 april 2008 23:47
av daniel_s
Lars Stegenius skrev:EDIT: Iofs kunde vi väl ha vänt på C-spåret vid Slussen istf Hötorget och Östermalmstorg eftersom tåget bara var 6 vagnar. Det hade sparat tid. Men så gör man tydligen inte av någon outgrundlig anledning. Där finns ingen brygga men det var ju fullt möjligt att gå igenom gaveldörrarna på tåget.
Det var ju för att jag ville köra längre förstår du väl
Skämt åsido, C-spåret rymmer faktiskt 8 vagnar så det hade gått bra att vända där även med ett längre tåg.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: fredag 11 april 2008 0:07
av Thomas
Jag har kört en linje 18 som efter vändning i Alvik vart utsläppt i "fel lucka" i turlistan. När jag väl stod och väntade på avgångstid i Alvik söder ut så beordrade trafikledaren mig att köra omedelbart då en linje 19 låg precis bakom. Vid Rådmansgatan fick jag signalväg in på u-spåret Rådmansgatan/Hötorget samtidigt som linje 19 körde om på utsidan. Sedan fick jag signal ut på trafikspåret igen. Observera att jag hade folk i vagnarna hela tiden, allt på trafikledningens order... Det kan jag tänka mig inte händer varje dag.
Sedan var det ett äventyr att vända insatstågen vid Hötorgen i eftermiddagsrusningen. Ibland var det vändhjälp, ibland inte. Första gången jag vände ett tåg där var innan de fick upp nätet som nu är monterat. Jag var inte beredd på att tåget på södergående trafikspår höll toppfart. Det var en obehaglig känsla att stå på en mer eller mindre svajande träbrygga när ett 8 vagnars tåg dundrade förbi i 70 km/h på ca 50 cm avstånd från nästippen.
Nostalgi...
Egentligen borde man skriva ner alla dumma och märkliga saker som man vart med om. Fast ingen vill väl läsa om sånt skräp.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: fredag 11 april 2008 1:12
av Lars Stegenius
daniel_s skrev:Lars Stegenius skrev:EDIT: Iofs kunde vi väl ha vänt på C-spåret vid Slussen istf Hötorget och Östermalmstorg eftersom tåget bara var 6 vagnar. Det hade sparat tid. Men så gör man tydligen inte av någon outgrundlig anledning. Där finns ingen brygga men det var ju fullt möjligt att gå igenom gaveldörrarna på tåget.
Det var ju för att jag ville köra längre förstår du väl
Skämt åsido, C-spåret rymmer faktiskt 8 vagnar så det hade gått bra att vända där även med ett längre tåg.
Jo, men är det inte så att C-spåret "officiellt" bara rymmer 6 vagnar även om det faktiskt går att att vända ett 8-vagnarståg där?
Och, visst, jag förstår att du tyckte det var kul att få köra C13H - det händer ju inte varje dag, precis
//Lars S
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: fredag 11 april 2008 2:13
av Sparkfot
Thomas skrev:Jag har kört en linje 18 som efter vändning i Alvik vart utsläppt i "fel lucka" i turlistan. När jag väl stod och väntade på avgångstid i Alvik söder ut så beordrade trafikledaren mig att köra omedelbart då en linje 19 låg precis bakom. Vid Rådmansgatan fick jag signalväg in på u-spåret Rådmansgatan/Hötorget samtidigt som linje 19 körde om på utsidan. Sedan fick jag signal ut på trafikspåret igen. Observera att jag hade folk i vagnarna hela tiden, allt på trafikledningens order... Det kan jag tänka mig inte händer varje dag.
Sedan var det ett äventyr att vända insatstågen vid Hötorgen i eftermiddagsrusningen. Ibland var det vändhjälp, ibland inte. Första gången jag vände ett tåg där var innan de fick upp nätet som nu är monterat. Jag var inte beredd på att tåget på södergående trafikspår höll toppfart. Det var en obehaglig känsla att stå på en mer eller mindre svajande träbrygga när ett 8 vagnars tåg dundrade förbi i 70 km/h på ca 50 cm avstånd från nästippen.
Nostalgi...
Egentligen borde man skriva ner alla dumma och märkliga saker som man vart med om. Fast ingen vill väl läsa om sånt skräp.
Jag vill minnas en dag för en massa år sen när de byggde om Alviks station för Nockeby banan så fick en 19 mot Häs köra in på bryggan vid Höt norrut för att släppa förbi ett arbetslok som låg i bakhasorna, då infomerade föraren om att vi var tvugna att ta en liten avstickare.. Händer ju som sagt inte allt för ofta.
Angående "onödiga" bryggor sen, så är Höä bryggan en av många bryggor som endå används flitigt, vid morgon/eftermiddagsrusning, vid vändning av trasigt tåg eller liknande. Bryggan vid Ömt används också i rusningen och är även bra att ha när det skiter sig ute på linjen. Sätra bryggan används väl ytterstsällan pga vändningsmöjligheter vid plattformen istället. Bryggan vid Teh används väl likt som Ömt bryggan, när det behövs. Bryggan Råh-Fhp används väl som de andra bryggorna mitt på linjen när det främst skiter sig och man behöver vända ett tåg snabbt. Ktg bryggan är bra att ha vid vändning av evenemangstågen som endå ska i transport hem till RI efter avslutad tjänst(oftast).
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: fredag 11 april 2008 10:39
av Thomas
Sparkfot skrev:Bryggan Råh-Fhp används väl som de andra bryggorna mitt på linjen när det främst skiter sig och man behöver vända ett tåg snabbt. Ktg bryggan är bra att ha vid vändning av evenemangstågen som endå ska i transport hem till RI efter avslutad tjänst(oftast).
Bryggorna, de är två stycken Råh-Fhp används vid störningar samt transporter från bana ett. Finessen med att det är två bryggor är att de kan ta ner två tåg på bryggan, men ändå låta det första tåget köra först genom att ta ut det på trafikspår genom växeln som finns mellan bryggorna.
Ktg bryggan*, används nästan dagligen för insatståget som ska gå in i hallen. På grund av att det är två linjer som vänder på en station så är tid en bristvara. Därför väljer trafikledningen att ta in tåget som tömmer och ska in i hallen, in bakom för vändning i stället.
* En brygga är något man går på, annars är det uppställningsspår. Just i Ktg saknas brygga vilket gör att det ser likadant ut som Sky. Dvs trappor ut placerade vid olika platser. Men C20 gjorde att några av de gamla trapporna inte står på rätt plats i förhållande till hytten. Så nu står det ett gäng extra trappor på spåret. Varför inte bara bygga en brygga? Så att förarna dessutom kan kolla tåget så att inga trafikanter sitter kvar. Som det är nu så får förarna stanna i Hab för att gå igenom tåget.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: fredag 11 april 2008 11:06
av NerdBoy
Men snälla, kan ni inte skriva ut namnen på stationerna istället?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: fredag 11 april 2008 13:09
av Sparkfot
NerdBoy skrev:Men snälla, kan ni inte skriva ut namnen på stationerna istället?
Läs Lars S inlägg några inlägg uppåt då!
Thomas: Låter jobbigt att behöva stanna en extra gång på vägen till hallen bara för att kontrollera att tåget är tomt. Men å andra sidan så kan man ju inte alltid få allting man önskar sig, även om det vore tacksamt med att få en brygga.