Fy 17 för linjenummer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Fy 17 för linjenummer

Inlägg av micke b »

Åkte nattub för första gången sedan Farstaavstängningen. Alltid intressant att se hur vårt favoritlokaltrafikföretag löser saker och ting.
Enligt perrongskylten skulle det gå ett 18 till Hagsätra, ett 17 till Gullmarsplan och sedan ett 19 till Hagsätra.
Gissade att sjuttontåget var det lämpliga för att byta till Skarpnäckspendeln, och började fundera på om det verkligen är värt att ha tåg vändande omlott vid Gullmarsplan bara för att inte planera om omloppen.

Sedan skulle det visa sig , genom förarens utrop, att tåget sedan "fortsätter till Skarpnäck". Varför då skyltningen, för att inte förvirra farstagrensbor mer än vad som redan gjorts?! ;-)

Men ett intressant koncept, skylta tåget T-centralen, säg att det fortsätter till Hötorget osv. Ge inga utfästelser i onödan och ha alltid ryggen fri för förändringar!
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fy 17 för linjenummer

Inlägg av daniel_s »

Det är ju så att 17 egentligen ska gå Gullmarsplan-Skarpnäck, från Gullmarsplan två minuter efter linje 18 från stan. Men 18 kan ju ändå inte gå till Farsta, så då får den i stället stå kvar vid Gullmarsplan i två minuter och därefter fortsätta som linje 17 till Skarpnäck. Jag tycker att lösningen är rätt smart; den visar att trafikplanerarna på tunnelbana 1 kan om de vill...

I andra riktningen går 17 till Gullmarsplan, står kvar där i två minuter och fortsätter till Hässelby strand (i 18:s tidtabell) där den vänder och blir linje 19 till Hagsätra. Därifrån går den som 19 till Alvik, varefter den vänder och blir 17 igen. På detta sätt sparar man in ett tågsätt.

Gissningsvis har föraren på det tåg som var skyltat "18 Hagsätra" helt enkelt "glömt bort" att ändra linjenumret vid vändningen i Alvik. Det är möjligen mänskligt, men förekommer tyvärr alldeles för ofta. Varför 17 var skyltad Gullmarsplan kan jag däremot inte riktigt svara på, det verkar ju fruktansvärt onödigt när den ändå går hela vägen. Det ligger nära till hands att skylla alltsammans på dålig disciplin... :twisted:
tutf
Inlägg: 73
Blev medlem: lördag 16 november 2002 13:48
Ort: Stocholm

Re: Fy 17 för linjenummer

Inlägg av tutf »

Dåligt skyltsystem eller dålig diciplin hos dem som konstruerat det hela.
Enl. Tafikmeddelande 08-104 :Speciell hantering av destinationskoder då L18 vänder vid Skärmarbrink.
Tåg mot Skarpnäck med väntetid inlagd vid Gullmarsplan Skyltar Gullmarsplan. Ändrar Till Skarpnäck Vid Skanstull.
Liknande köriktning n-ut från Skarpnäck. Ändrar Vid Skärmarbrink.
Görs inte detta blir det helt fel info på Skyltarna genom stan.
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: Fy 17 för linjenummer

Inlägg av djth »

tutf skrev:Dåligt skyltsystem eller dålig diciplin hos dem som konstruerat det hela.
Enl. Tafikmeddelande 08-104 :Speciell hantering av destinationskoder då L18 vänder vid Skärmarbrink.
Tåg mot Skarpnäck med väntetid inlagd vid Gullmarsplan Skyltar Gullmarsplan. Ändrar Till Skarpnäck Vid Skanstull.
Liknande köriktning n-ut från Skarpnäck. Ändrar Vid Skärmarbrink.
Görs inte detta blir det helt fel info på Skyltarna genom stan.
Jag förstår inte, hur kan det inte gå att skylta tåg från Alvik mot Skarpnäck utan problem?
Och tåg till Hässelby strand skyltas väl från Skarpnäck dagligen?
Skriv svar