Mera New York City tunnelvangnar under Atlanten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mera New York City tunnelvangnar under Atlanten
Last stop: Everyone off!
http://www.philly.com/mld/inquirer/news ... 231413.htm
http://www.philly.com/mld/inquirer/news ... 231413.htm
Undrar hur många vagnar man har dumpat i spat?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk:
Bussmicke:
Här hittar Du en massa bilder som visar hela resan från skrotspåret till verkstaden till havet och sedan till Redbird Reef (tunnelvagns grundet):
http://www.nycsubway.org/cars/redbird-scrap.html
Amerikanska - under the sea.Under Atlanten? Dom är väl i?
Inte när det är frågan om tunnelvagnnar som innehåller, bl a, asbest, som blir otroligt dyrt att avyttra i USA, p g a landets miljölagar. Men tydligen fick New York MTA tillstånd av statens miljöverk (Environmental Protection Agency) och armén [!] (U.S. Army Corps of Engineers) en annan myndighet som har mycket makt i USA när get gäller vattendrag eller havet inom USA) och delstaten New Jerseys miljöverk att dumpa vagnarna i Atlanten utanför Cape May.Fast det var ju ett udda sätt att bli av med vagnar på...
Bussmicke:
Enligt tidningsartikeln i Philadelphia Inquirer (se länken Last stop: Everyone off! - Slutstation: Avstigning för samtliga), så har man redan dumpat 650 redbird tunnelvagnar i Atlanten (i olika delstater), och MTA kommer att bli av med de sista 250 nu i år.Undrar hur många vagnar man har dumpat i spat?
Här hittar Du en massa bilder som visar hela resan från skrotspåret till verkstaden till havet och sedan till Redbird Reef (tunnelvagns grundet):
http://www.nycsubway.org/cars/redbird-scrap.html
-
Jo, men på svenska heter det i havet eller i sjön. Tunnlar går underZill skrev: Amerikanska - under the sea.

Jaja, detaljer.
Okej, inte som här alltså där man kan skrota vagnar med asbest och sen ta hand om det på ett vettigt(?) sätt. Och är det verkligen bättre med asbest i vattnet än att man plockar ur det på nåt sätt?Zill skrev: Inte när det är frågan om tunnelvagnnar som innehåller, bl a, asbest, som blir otroligt dyrt att avyttra i USA, p g a landets miljölagar. Men tydligen fick New York MTA tillstånd av statens miljöverk (Environmental Protection Agency) och armén [!] (U.S. Army Corps of Engineers) en annan myndighet som har mycket makt i USA när get gäller vattendrag eller havet inom USA) och delstaten New Jerseys miljöverk att dumpa vagnarna i Atlanten utanför Cape May.¨http://www.nycsubway.org/cars/redbird-scrap.html
Bantekniker
Asbts i obearbetad form är inte farlig. Bara när det blir fibrer (under bearbetning) som kan hamna i lungorna.
Jag har penetrerat denna fråga förrut (om tunnelvagnar i havet alltså) och där kom det fram att det var bra för fiskarna och övriga havsdjur att får lite skrot på botten av havet att roa sej mellan.
Olle.
Jag har penetrerat denna fråga förrut (om tunnelvagnar i havet alltså) och där kom det fram att det var bra för fiskarna och övriga havsdjur att får lite skrot på botten av havet att roa sej mellan.
Olle.
:-)lle
-
Slängde inte Bergen sina spårvagnar i soppan utanför Bergen år 1965 när dom slutade med spårvägstrafiken?????
Det verkar vara trevligt för alla fiskar att gömma sej inuti vagnarna så dom inte blir uppätna av rovfiskar.
mvh Dennis
Det verkar vara trevligt för alla fiskar att gömma sej inuti vagnarna så dom inte blir uppätna av rovfiskar.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
jappDennis Hage skrev:Slängde inte Bergen sina spårvagnar i soppan utanför Bergen år 1965 när dom slutade med spårvägstrafiken?????
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Att slänga vgnar i sjön
Hmm, jag erinrar mig några rykten/skrönor/sanningar/osanningar om vagnar som hamnat i spa`t på närmre håll än i utriket.
Vad t ex sägs om en gammal C7:a (inte en tunnelvagn men väl en öppen f d släpvagn från SNS) i Vallentunasjön norr om Stockholm eller någon/några grusvagnar som trillat av lastrampen vid Ulvsundasjön i Bromma? Det lär ha skickats ut expeditioner för att dragga efter dessa vagnar, men med negativt resultat. Kanske någon vet mer om dessa vagnar och deras ev existens?
Man undrar i sammanhanget om det finns andra intressanta fall, där spårfordon mer eller mindre oavsiktligt hamnat i drickat? En spårvagn i kanalen i Göteborg väl?
Sedan har vi bussar som oavsiktligt trillat sjön också. Tyvärr med tragisk utgång för passagerarna. Det värsta exemplet på nära håll är trådbussen som gick i drickat från gamla Essingebron. Jag minns mycket väl den täta nyhetsrapporteringen på radion den hemska olycksdagen.
By the way, ett av Schwebebahns tåg rasade av balken och hamnade i floden Wupper för ett par år sedan, tyvärr också med tragisk utgång för några passagerare.
Nä, nu börjar det handla för mycket om kollektivtrafikfordon, som valt andra vägar än den tänkta och dessutom med tråkigt resultat. Inget kul, det var inte meningen. Vi bryter här och tar en fika i stället!
/Ruggige Ragge
Vad t ex sägs om en gammal C7:a (inte en tunnelvagn men väl en öppen f d släpvagn från SNS) i Vallentunasjön norr om Stockholm eller någon/några grusvagnar som trillat av lastrampen vid Ulvsundasjön i Bromma? Det lär ha skickats ut expeditioner för att dragga efter dessa vagnar, men med negativt resultat. Kanske någon vet mer om dessa vagnar och deras ev existens?
Man undrar i sammanhanget om det finns andra intressanta fall, där spårfordon mer eller mindre oavsiktligt hamnat i drickat? En spårvagn i kanalen i Göteborg väl?
Sedan har vi bussar som oavsiktligt trillat sjön också. Tyvärr med tragisk utgång för passagerarna. Det värsta exemplet på nära håll är trådbussen som gick i drickat från gamla Essingebron. Jag minns mycket väl den täta nyhetsrapporteringen på radion den hemska olycksdagen.
By the way, ett av Schwebebahns tåg rasade av balken och hamnade i floden Wupper för ett par år sedan, tyvärr också med tragisk utgång för några passagerare.
Nä, nu börjar det handla för mycket om kollektivtrafikfordon, som valt andra vägar än den tänkta och dessutom med tråkigt resultat. Inget kul, det var inte meningen. Vi bryter här och tar en fika i stället!
/Ruggige Ragge
-
Jag har en diabild av en Sydney spårvagn som hade spårat ur och dykt ner i vattnet. Vid vattenkanten var det ett rejält stenröse. Har ingen aning om när detta hände eller om några var skadade. Kanske vagnen var tom och på ingående till vagnhallen. Föraren var antagligen med i stupfärden.
mvh Dennis
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......