Backande Bistro

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Martin Bernandersson

Backande Bistro

Inlägg av Martin Bernandersson »

Jag såg idag bistrovagnen BistroBusslink (M94 71) när den skulle bege sig ut ur vagnhallen för dagens tjänstgöring på linje 2. Det för mig underliga var att vagnen backade ut ifrån vagnhallen via Vikbolandsgatan till Östra Promenaden. Var det på grund av något (för mig osynligt) arbete eller var det av någon annan anledning som detta skedde? Det är väl inte normalt att vagnarna backas ut från hallen?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Backande Bistro

Inlägg av leifd »

Martin Bernandersson skrev:Jag såg idag bistrovagnen BistroBusslink (M94 71) när den skulle bege sig ut ur vagnhallen för dagens tjänstgöring på linje 2. Det för mig underliga var att vagnen backade ut ifrån vagnhallen via Vikbolandsgatan till Östra Promenaden. Var det på grund av något (för mig osynligt) arbete eller var det av någon annan anledning som detta skedde? Det är väl inte normalt att vagnarna backas ut från hallen?
Jo, klart det fins en förklaring !!
Orsaken är att hämta i några olika orsaker.

1. Eftersom vagnen har kylskåp, model drickakyl, så får vagnen inte stå spänningslös, mer än om fel skulle uppstå förståss.
2. Vagnen behöver fourneras med kaffebröd och annat ätbart, varje dag,
innan den går ut i trafik.
3. Under gångna vintern uppmärksammades att taket i vagnhallen hade sprickor och riskerade att rasa in.
4. Under dagtid (7-16) arbetas med att reparear och förstärka vagnhallstaket, vilket kräver strömlöst i uppställningshallen.

På grund av detta uppräknade, så ställs Bistrovagnen upp över natten i tvätthallen. Där kan den städas och fourneras enkelt.
Eftersom strömen sedan är bruten i uppställningshallen, går det inte att köra igenom där då vagnen ska ut i trafik. Därför backas vagnen ut. Varför man inte väljer att byta riktning på Vikbolandsgatan för att sedan köra runt kvarteret via Odalgatan vet jag inte, men misstänker viss slöhet bara.
//Leif D
Skriv svar