Släckta slyltar inne i C20-vagnarna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Släckta slyltar inne i C20-vagnarna

Inlägg av LÅ1 »

I C20 finns textskyltar där tågets destination visas när tåget står vid en station! Sedan släcks dessa, och i lagom tid före nästa station så visar skyltarna namnet på just nästa station. (Har inte lagt den exakta formuleringen på minnet, men något i stil med "Nästa: Slussen".)

Varför denna period med mörka skyltar? Man står eller sitter och läser sin Metro eller Expressen och så plötsligt börjar man fundera på hur långt man har kommit. Detta sker nästan uteslutande just när jag lämnat en station, och skyltarna är släckta. Åtminstone är det de gångerna man irriterar sig på!

Kan inte denna upplysning börja rulla på displayen så fort tåget lämnar en station?

Men då får man förstås inget tillfälle att skylta "drag genast i nödbromsen" med lite krafs före som man ju kan råka missa om man tittar upp i rätt ögonblick! :roll: (<-- Där är en gubbe som tittar upp! :-) )

För övrigt tycker jag att motsvarande info i Berlins S-bahn är mycket bra! Visar de tre kommande stationerna, och när man strax skall stanna vid en station visas dess namn och en liten pil (modell trekant) som talar om på vilken sida man skall öppna dörrarna!
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

Jag vill minnas att i början av C20s liv var den svarta perioden istället texten "Rätt tid: XX:XX" men eftersom det oftast var just allt annat än rätt tid som visades valde man att helt enkelt ha skylten svart.
Användarens profilbild
bruse

Re: Släckta slyltar inne i C20-vagnarna

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev: För övrigt tycker jag att motsvarande info i Berlins S-bahn är mycket bra! Visar de tre kommande stationerna, och när man strax skall stanna vid en station visas dess namn och en liten pil (modell trekant) som talar om på vilken sida man skall öppna dörrarna!
Sl åker bara på studiebesök till engelskatalande länder, så de ser inte alla finesser som finns i Berlin, Paris osv.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

LÅ1 skrev: För övrigt tycker jag att motsvarande info i Berlins S-bahn är mycket bra! Visar de tre kommande stationerna, och när man strax skall stanna vid en station visas dess namn och en liten pil (modell trekant) som talar om på vilken sida man skall öppna dörrarna!
Såg vid mit besök i Göteborg att M31 och M32 har en display som visar rad 1 vilken nummer vagnen går på och destination. Rad 2 nästa station och rad 3 stationen därefter. (på M32 växlar all den info i samma rad)

Däremot saknar M28 och M29helt denna funktion och där fick man kolla på linjekartan vad hållplatsen före du skulle kliva av på heter osså läsa på hållplatsens namn själv.

Så jag håller med dig om att det är en bra service som jag åtminstone hade glädje av. Men jag antar att dom inte har hängt dit dessa skyltar ifall det skulle komma en gästande norrlänning så gissningsvis har fler glädje av dessa.

Så är alltså mitt försök och styra om en diskussion som redan handlar om Stockholms tunnelbana att istället handla om spårvagnen i Göteborg.

/J
Jona i Söv
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:I C20 finns textskyltar där tågets destination visas när tåget står vid en station! Sedan släcks dessa, och i lagom tid före nästa station så visar skyltarna namnet på just nästa station. (Har inte lagt den exakta formuleringen på minnet, men något i stil med "Nästa: Slussen".)

Varför denna period med mörka skyltar? Man står eller sitter och läser sin Metro eller Expressen och så plötsligt börjar man fundera på hur långt man har kommit. Detta sker nästan uteslutande just när jag lämnat en station, och skyltarna är släckta. Åtminstone är det de gångerna man irriterar sig på!

Kan inte denna upplysning börja rulla på displayen så fort tåget lämnar en station?
Hmm, jag har för mig att den faktiskt gör det. Men efter det att den "rullat" förbi en gång så släcks den precis som du skriver.

Personligen tycker jag i och för sig att en text inte ska behöva rulla om den får plats i displayen stillastående.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Så fort dörrarna öppnats vid en station står det i stället vart tåget går. Typ "Mot: Farsta strand". Det känns inte heller optimalt, med tanke på att det är just när dörrarna öppnas som många vaknar ur sin dvala och tänker "oups, var är jag?".

Vart tåget går sägs ju dessutom vid alla bytesstationer, och för de som ska gå på tåget framgår destinationen utanpå tåget samt på plattformsskyltarna. Så varför inte låta texten med var tåget befinner sig ligga kvar på skyltarna inne i tåget?

Texten med nästa station rullar ju snabbt förbi så fort dörrarna stängts. Oftast hinner den rulla klart innan tåget ens börjat röra sig. På det sättet känns visningen i X60 vettigare.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jona skrev:
Såg vid mit besök i Göteborg att M31 och M32 har en display som visar rad 1 vilken nummer vagnen går på och destination. Rad 2 nästa station och rad 3 stationen därefter. (på M32 växlar all den info i samma rad)

Däremot saknar M28 och M29helt denna funktion och där fick man kolla på linjekartan vad hållplatsen före du skulle kliva av på heter osså läsa på hållplatsens namn själv.

Så jag håller med dig om att det är en bra service som jag åtminstone hade glädje av. Men jag antar att dom inte har hängt dit dessa skyltar ifall det skulle komma en gästande norrlänning så gissningsvis har fler glädje av dessa.

Så är alltså mitt försök och styra om en diskussion som redan handlar om Stockholms tunnelbana att istället handla om spårvagnen i Göteborg.

/J
Som Bruse sa, "Sl åker bara på studiebesök till engelskatalande länder", vilket skulle bevisas :mrgreen:

På alla vagnar finns också hållplatsutrop.

På M32 är det en släpig++ snubbe som säger hörbara saker, medan på övriga vagnar så är det någon som med mer normal talrytm säger något mer eller mindre obegripligt eftersom det var så dyrt med flashminnen då systemet var nytt att man struntade i att ta med diskant och övre mellanregister i ljudet. "Läfta livmodergatan" låter det som när det ska föreställa "Nästa nymånegatan" o.s.v. :)

En sak som faktiskt är makalöst skönt är att det inte är några fåniga plingljud eller liknande på vagnar och bussar i Göteborg. Enda undantaget är när man ankommer ändstationer, då kommer nån slags hyffsat distad plingeliplongljud åtminstone på M31'orna.

Enstaka gånger verkar M31'or dessutom skicka ut öronbedövande ljud, konstigt nog har jag bara hört det mellan Marklandsgatan och Tynnered.

--------------------

Bästa displayen för sånthär måste ändå vara s-tågen i köpenhamn! De har hela linjen visad på en lång display, med alla hållplatsnamn på rad, och prickar som indikerar hur långt tåget kört. Sånt skulle allt gå att få till även på t-banan i stockholm om bara viljan finns!
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

mats skrev:Enda undantaget är när man ankommer ändstationer, då kommer nån slags hyffsat distad plingeliplongljud åtminstone på M31'orna.
Och ibland säger rösten på M31 "Nästa hållplats. Nästa. Ändhållplats." Jag tycker förresten att den rösten låter betydligt trevligare än M32-rösten. Han låter lite glad och lurig på nåt sätt men M32-rösten låter ungefär som att han gör utropet under pistolhot.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

djth skrev:Så fort dörrarna öppnats vid en station står det i stället vart tåget går. Typ "Mot: Farsta strand". Det känns inte heller optimalt, med tanke på att det är just när dörrarna öppnas som många vaknar ur sin dvala och tänker "oups, var är jag?".
Du tror inte den informationen är till för de som går _in_ i vagnen? =) - tror de är mer intresserade att veta var tåget går än vilken station de just gick på ifrån ;-) - f.ö. så är det ju bara att titt ut genom ett fönster eller genom de öppna dörrarna o kolla på stationsskyltarna var du är!
Texten med nästa station rullar ju snabbt förbi så fort dörrarna stängts. Oftast hinner den rulla klart innan tåget ens börjat röra sig. På det sättet känns visningen i X60 vettigare.
Men den texten återkommer ju iaf innan nästa station, så?
Obligatorisk nördfakta - Ägare av: Nikon D80, Canon EOS400D, Sony DSC-W1, Sony DSC-T9, Panasonic DMC-FZ30, Panasonic DMC-TZ2
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

virtual1 skrev:
djth skrev:Texten med nästa station rullar ju snabbt förbi så fort dörrarna stängts. Oftast hinner den rulla klart innan tåget ens börjat röra sig. På det sättet känns visningen i X60 vettigare.
Jag håller med om att det vore bättre om stationsnamnet visades (som "stillbild") under hela resan. Har inte hört någon förklaring till varför det är som det är, men HemuleN verkar vara en på spåren.

För övrigt tycker jag att det är anmärkningsvärt att inte SL har kompletterat hela vagnparken med (fungerande) elektroniska skyltar än. Det har man ju gjort i snart sagt varenda liten byhåla i östeuropa! Har man fått kalla fötter efter debaklet med X10-skyltarna månntro? Tycker annars inte att det borde vara något oöverstigligt problem att få in moderna skyltar och automatiska utrop i Cx-tågen, X10 och på Roslagsbanan.
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

daniel_s skrev:
virtual1 skrev:
djth skrev:Texten med nästa station rullar ju snabbt förbi så fort dörrarna stängts. Oftast hinner den rulla klart innan tåget ens börjat röra sig. På det sättet känns visningen i X60 vettigare.
Jag håller med om att det vore bättre om stationsnamnet visades (som "stillbild") under hela resan. Har inte hört någon förklaring till varför det är som det är, men HemuleN verkar vara en på spåren.

För övrigt tycker jag att det är anmärkningsvärt att inte SL har kompletterat hela vagnparken med (fungerande) elektroniska skyltar än. Det har man ju gjort i snart sagt varenda liten byhåla i östeuropa! Har man fått kalla fötter efter debaklet med X10-skyltarna månntro? Tycker annars inte att det borde vara något oöverstigligt problem att få in moderna skyltar och automatiska utrop i Cx-tågen, X10 och på Roslagsbanan.
Ja, X10 skyltarna är ju en riktig röra! Jag gillar speciellt den vagnen som ropar ut "Barkarby" vid varje station.
Sen är det ju minst 4-5 vagnar som bara visar "bbbbbbbbbbbb" på skyltarna. :lol:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Ett nytt informationssystem håller på att installeras på X10:orna. Vi får väl hoppas att det fungerar bättre!
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

virtual1 skrev:
djth skrev:Så fort dörrarna öppnats vid en station står det i stället vart tåget går. Typ "Mot: Farsta strand". Det känns inte heller optimalt, med tanke på att det är just när dörrarna öppnas som många vaknar ur sin dvala och tänker "oups, var är jag?".
Du tror inte den informationen är till för de som går _in_ i vagnen? =) - tror de är mer intresserade att veta var tåget går än vilken station de just gick på ifrån ;-) - f.ö. så är det ju bara att titt ut genom ett fönster eller genom de öppna dörrarna o kolla på stationsskyltarna var du är!
Jodå det tror jag, men det vore märkligt om den som stått och väntat på ett särskilt tåg, tittat på plattformsskyltarna och skyltarna över dörrarna, ändå lyckas kliva in i tåget och undra "ojdå, vart kan tåget som jag just klev på tänkas gå?". Jodå, det finns säkert sådana också, men det borde vara betydligt vanligare att de som är PÅ tåget undrar var de befinner sig. Det är inte alltid så enkelt att få syn på en plattformsskylt när man befinner sig inne i tåget, särskilt inte om det är trångt och/eller man står upp.
virtual1 skrev:
Detta var en parentes. Men det stör mitt logiska sinne att namnet på nästa station visas medan tåget fortfarande står kvar vid den förra! :wink:
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

mats skrev:På alla vagnar finns också hållplatsutrop.

På M32 är det en släpig++ snubbe som säger hörbara saker, medan på övriga vagnar så är det någon som med mer normal talrytm säger något mer eller mindre obegripligt eftersom det var så dyrt med flashminnen då systemet var nytt att man struntade i att ta med diskant och övre mellanregister i ljudet. "Läfta livmodergatan" låter det som när det ska föreställa "Nästa nymånegatan" o.s.v. :)
Diskanten har att göra med att i äldre system (ffa M28/M29) är det en 16bitars talsyntes, med mp3 är upplösningen 24 bitar.
soer skrev:Och ibland säger rösten på M31 "Nästa hållplats. Nästa. Ändhållplats." Jag tycker förresten att den rösten låter betydligt trevligare än M32-rösten. Han låter lite glad och lurig på nåt sätt men M32-rösten låter ungefär som att han gör utropet under pistolhot.
Och ändå är det samma kille som är klonad och instoppad i en mp3-spelare.

/JAgr
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

JAgr skrev: Diskanten har att göra med att i äldre system (ffa M28/M29) är det en 16bitars talsyntes, med mp3 är upplösningen 24 bitar.

/JAgr
Nja nu skojar du med oss Jan!

16 eller 24 bitar påverkar inte denna saken.

Och jag tvivlar på att ni har någon del i kedjan som är 24 bitar
http://mp3decoders.mp3-tech.org/24bit.html

lyssnade på en test skiva(CD) en gång som hade 8 bitar , 15 , samt 16
bitar utrustningen bestod av lite nakamichi samt Quad ELS63

15 samt 16 bit får man jobba med för att höra skillnad på, 8 bitar hör man direkt skillnad på men för en röst applikation om man t.ex. inte använder en linjär codec utan t.ex en anpassad till A-kurvan fungerar prima, skivan var dock 8 bitar linjär.

http://www.vocal.com/data_sheets/gsmhr.html

(för att ha information till A-kurvan måste man sampla med 13-bit tydligen, linjärt, men man lagrar eller skickar bara 8-bitar i luften, och återskapar sedan den linjära representationen)

-Dan
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

scotland_dan skrev:
JAgr skrev: Diskanten har att göra med att i äldre system (ffa M28/M29) är det en 16bitars talsyntes, med mp3 är upplösningen 24 bitar.

/JAgr
Nja nu skojar du med oss Jan!
Vet Dan vad Jan jobbar med?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

jo, jag vet vad Jan jobbar med på ett ungefär(vi har träffats, ca 10 år sedan).

Och jag tvivlar inte på att det sitter
16-bitar utrustning i de gamla spårvagnarna om Jan säger så, sannolikheten att de har 24 bitar ljud via mp3 i m32 är dock liten. Därav kommentaren "skojar" och inte "du har fel", någon på Ansaldo kanske påstår så men det är nog inte sant.

Det kan inte finnas så många anledningar till varför man vill öka dynamiken i en spårvagn från 96db till 144 db!

De flesta hemförstärkare klarar ändå inte mer än ca 100db och du riskerar högtalare och annat om du försöker utnyttja den fulla dynamiken vilket är varför de flesta Cd skivor t.o.m. är begränsade till mindre (undantaget är t.ex. BIS)
http://www.bis.se/index.php

Här är en bra förklaring på varför 24 bitar är mycket osannolikt mer än som marknadsföring från Ansaldo.
http://www.regonaudio.com/Dynamics%20an ... fiers.html

Vidare så tvivlar jag starkt på att 16 eller 24-bitar skulle påverka diskanten på ett särr som skulel orsaka problem, utan den svaga länken är nog något annat om det har varit problem med ljudkvaliten,

Tjo!

-Dan

PS
Det finns också en annan faktor som också sabbar ljudet och göra att dynamiken inte ens på en cd är 96db
http://www.cdmasteringservices.com/dynamicrange.htm
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

JAgr skrev:
mats skrev:På alla vagnar finns också hållplatsutrop.

Diskanten har att göra med att i äldre system (ffa M28/M29) är det en 16bitars talsyntes, med mp3 är upplösningen 24 bitar.
soer skrev:Och ibland säger rösten på M31 "Nästa hållplats. Nästa. Ändhållplats." Jag tycker förresten att den rösten låter betydligt trevligare än M32-rösten. Han låter lite glad och lurig på nåt sätt men M32-rösten låter ungefär som att han gör utropet under pistolhot.
Och ändå är det samma kille som är klonad och instoppad i en mp3-spelare.
Intressant, jag måste försöka lyssna och se om jag upplever det som samma person!

Däremot är jag helt övertygad om att det är samplingsfrekvensen och inte antalet bitar det gäller. Talsyntes?
Skriv svar