Jona skrev:LÅ1 skrev:
För övrigt tycker jag att motsvarande info i Berlins S-bahn är mycket bra! Visar de tre kommande stationerna, och när man strax skall stanna vid en station visas dess namn och en liten pil (modell trekant) som talar om på vilken sida man skall öppna dörrarna!
Såg vid mit besök i Göteborg att M31 och M32 har en display som visar rad 1 vilken nummer vagnen går på och destination. Rad 2 nästa station och rad 3 stationen därefter. (på M32 växlar all den info i samma rad)
Däremot saknar M28 och M29helt denna funktion och där fick man kolla på linjekartan vad hållplatsen före du skulle kliva av på heter osså läsa på hållplatsens namn själv.
Så jag håller med dig om att det är en bra service som jag åtminstone hade glädje av. Men jag antar att dom inte har hängt dit dessa skyltar ifall det skulle komma en gästande norrlänning så gissningsvis har fler glädje av dessa.
Så är alltså mitt försök och styra om en diskussion som redan handlar om Stockholms tunnelbana att istället handla om spårvagnen i Göteborg.
/J
Som Bruse sa, "Sl åker bara på studiebesök till engelskatalande länder", vilket skulle bevisas
På alla vagnar finns också hållplatsutrop.
På M32 är det en släpig++ snubbe som säger hörbara saker, medan på övriga vagnar så är det någon som med mer normal talrytm säger något mer eller mindre obegripligt eftersom det var så dyrt med flashminnen då systemet var nytt att man struntade i att ta med diskant och övre mellanregister i ljudet. "Läfta livmodergatan" låter det som när det ska föreställa "Nästa nymånegatan" o.s.v.
En sak som faktiskt är makalöst skönt är att det inte är några fåniga plingljud eller liknande på vagnar och bussar i Göteborg. Enda undantaget är när man ankommer ändstationer, då kommer nån slags hyffsat distad plingeliplongljud åtminstone på M31'orna.
Enstaka gånger verkar M31'or dessutom skicka ut öronbedövande ljud, konstigt nog har jag bara hört det mellan Marklandsgatan och Tynnered.
--------------------
Bästa displayen för sånthär måste ändå vara s-tågen i köpenhamn! De har hela linjen visad på en lång display, med alla hållplatsnamn på rad, och prickar som indikerar hur långt tåget kört. Sånt skulle allt gå att få till även på t-banan i stockholm om bara viljan finns!